buitenrijden met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 19:56

hoi allemaal!

Ik wil graag gaan buitenrijden met mijn vijfjarige. Probleem is echter dat hij niet 100% verkeersmak is, tenminste...

Ik weet het eigenlijk niet, ik ben wel eens samen met iemand (om hem vast te houden) de weg op geweest, en hij is totaal niet bang voor auto's of fietsers e.d.

Maar ik ben bang dat als ik langs andere paarden op kom dat hij gek wordt.

Hij staat alleen en is dus niet aan andere paarden gewend. Hij staat wel altijd buiten dus auto's en brommers ziet hij genoeg.

Iedereen geeft tips als: ga samen met een ander paard naar buiten maar die luxe heb ik niet. Als ik met mijn paardje naar de manege wil zal ik eerst over de weg moeten. Ook wil ik in de winter graag over de weg rijden omdat ik geen bak tot mijn beschikking heb en de wei dan te glad is.

Ik heb op dit moment ook niemand die me kan helpen. Ik ben dus één keer de weg op geweest terwijl iemand hem vast had, ging goed. Ook heb ik wel eens met hem op het pad naast zijn wei gestapt. Hier is echter bijna geen verkeer en hij kent die weg dus dat is toch anders.

Wat denken jullie? Zou ik het gewoon kunnen proberen???

help! Scheve mond\

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:03

ga anders gewoon eerst de route naar de manege wandelen, eventueel met hoofdstelletje in. Kun je zien of ie braaf is, waar bij bang voor is, of juist niet. En als dat goed gaat kun je erop Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 20:03

Vergeet ff te vertellen dat hij met gewoon rijden ook nog weleens gekke sprongen maakt.

Het is heel stom: de ene keer kan je een kanon naast hem afschieten terwijl hij de volgende dag van een mug kan schrikken.

Alhoewel het wel lijkt alsof hij op de weg veel beter oplet...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 20:06

Hoi Nonnie,

Dat klinkt heel logisch wat jij zegt! Maar hij is aan de hand veel moeilijker te hanteren dan onder het zadel....

Als ik de weg op ga zit ik er liever op dan dat ik ernaast loop!!

Zelfs in normale omstandigheden (liet een klein meisje ff rondje stappen) heeft hij er een hekel aan om vastgehouden te worden.(als hij bit in heeft bedoel ik)

Hij gaat dan schudden met zijn hoofd en let totaal niet meer op. En met alleen een halster om de weg op?? Lijkt me niet erg veilig.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:10

hmm ik ga altijd met een halster de weg op, maar ja, ik heb een anderhalf jarige, die kent het hoofdstel nog niet eens Haha! Tja, ik weet ook niet meer, zou het dan gewoon proberen, En als ie iets eng vind, gewoon voorwaarts rijden, niet TE voorwaarts natuurlijk Haha!

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:13

Gewoon doen. eerst ee klein ommetje om hem uit testappen, na he rijden en dan een klein ommetje voor het rijden en dan weet je precies waar je aan toe bent. met mijn paard die 3,5 is maak ik de wereld buitenrittten en die maakt tijdens het rijden ook rare sprongen. dat is eigelijk het gekke. Hij maakt meer rare sprongen dan bij buiterritten. Dus ik zou gewoon prberen kijken hie ie buiten is. En anders nem je de eerste keer iemand op de fiets of desnoods op paard kan ie daar ook aan wennen. Die van mij staat ook alleen en mij ervaring is dat je niet zo snel iemand tegenkomt.. veel succes

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:21

Ik zou 'm inderdaad een keertje eerst lekker in de bak rijden en dan een stukje over de weg uit stappen. Zo ben ik ook begonnen.
Als dat allemaal goed gaat kun je een keertje proberen om wat verder te gaan. Bijvoorbeeld op een zondag ofzo of op een tijd dat er weinig verkeer rijdt.
Zo zou ik het proberen steeds een stukje verder uit te bouwen.
Succes!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:21

anders ga je op je paard zitten en loopt iemand er naast
gewoon een vriendin vragen ofzo

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 20:23

Bedankt voor jullie reacties. Denk inderdaad dat ik het maar gewoon ga proberen.
Trouwens bij mijn paardje is het ook zo dat zo gauw ik de wei uit ga hij geen gekke sprongen meer maakt.

Meer tips zijn uiteraard welkom Haha!