wie kan mij advies geven "bitje"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

wie kan mij advies geven "bitje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 10:35

Ik rij altijd met een RVS bit, bustrens 13.5 cm

Maar mijn paard blijft hard in de mond. Sterk.
Nu wil ik daarvoor een ander bit proberen zodat hij wat makkelijker gaat afkouwen en wat vriendelijk voor de mond is.

Maar welke??
- KK conrad Ultra Aurigan van 18mm of 21 mm?
Deze is er alleen in 13 cm ik heb nu een RVS van 13.5 cm
- Een bit met Argentaan
- Een bit met Aurigan
- een africhtingstrens, watertrens of bustrens? Dubbelgebroken of gewoon.

Wat is het beste zodat hij in de mond wat meer gaat afkouwen en vriendelijk is?

Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:55

Misschien dat je een dubbelgebroken watertrens kan proberen, meestal worden ze daar iets speelser (soms ook onrustiger) van in de mond. Ik merk zelf geen verschil in het materiaal waarvan het bit is gemaakt, ik rij met RVS en aurigan.
Ik denk zelf trouwens dat een paard niet hard of sterk in de mond wordt van een bit, net zo min als ze eelt krijgen in de mondhoeken oid. Helaas kunnen paarden wel stug worden op de hand van de ruiter, daar helpt geen bit tegen. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat bij jou het geval is hoor.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 12:24

Niemand verder die mij kan helpen?

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:30

Ik gebruik zelf op alle paarden die ik rij een dubbel gebroken bit met Argentaan. Tot nu toe heb ik alleen maar hele fijne ervaringen gehad met deze bitten misschien moet je die eens proberen...

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 13:11

Wat is dan precies het verschil met een gebroken bit en een dubbel gebroken bit?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:25

Ik rij zelf ook altijd met een dubbel gebroken watertrens en meestal doe ik er 1x in de week voor de afwisseling een Happy Mouth bitje in.
Dat is ook een dubbel gebroken bitje, maar het tussenstukje smaakt naar appel lekkkkkeerrrr!!!!!!
Daar loopt hij heel fijn op...en zelf hou ik van afwisseling en dat vind hij ook heel erg fijn.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:39

Jovanny schreef:
Wat is dan precies het verschil met een gebroken bit en een dubbel gebroken bit?


Het werkt heel anders in. Een enkel gebroken bit kan alleen in het midden 'scharen'. Bij een watertrens zou dat geen problemen op moeten leveren, maar bij een bustrens kan het voorkomen dat er door die scharende werking in het verhemelte wordt geprikt.
Een dubbelgebroken trens geeft altijd een horizontaal liggend middenstuk (plat of rond) en beweegt aan weerszijde daarvan. Als het goed is, ligt het bewegende punt van het bit op de tong, maar in de praktijk schijnt dat vaak op het kaakbot te liggen. Ik kan me voorstellen dat dat dan ook weer voor problemen kan zorgen...

Voor beide bitten zijn zowel voorstanders als tegenstanders te vinden, het zal deels aan de vorm van de mond van je paard liggen, denk ik.