Gebruik van de zweep...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:02

Ik reed vroeger op een Welshje en die weigerde te lopen als ik geen zweep bij me had. Dan ging hij gewoon midden op straat stil staan en vertikte het om verder te lopen.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:22

ik rijdt met sporen om de beenhulp te versterken. daar reageren ze vaak wel op.
een zweep gebruik ik eigenlijk nooit alleen om te straffen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:25

Ik rij alleen met zweep..........

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:05

Hey,

ik begin altijd zonder zweep, als ik merk dat ze loopt met de "handrem erop" dan pak ik er eentje bij. Gewoon het vasthebben van die zweep maakt al dat ze beter doorloopt. Na een kwartiertje kan de zweep dan meestal weer weg...
Ik gebruik 'm weleens als trigger om niet opzij te springen voor iets "engs". Gewoon zweepje tegen de schouder is dan voldoende.
Op buitenritten hebben we altijd 1 zweep bij (met z'n 2en). Om de paardjes "over te halen" voorbij iets engs te gaan en om evt. honden oid. af te weren... Doei, doei

Groetjes,
Jacqueline

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:12

ik rij ook altijd met zweep alleen gebruik hem eigenlijk niet .. ja soms als ze niet reageert op mijn been ... eigenlijk heb ik hem niet nodig want buiten loopt ze goed .. en als we met de les een keer binnen rijden dan moet ik hem wel gebruiken want dan is ze soms niet vooruit te branden

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:21

Feetje"]
[quote="runningkawa schreef:
Een zweep is voor de versterking van de been hulpen.

Dus als je paard niet op je been reageert, geef je hem een kleine tik, zodat er reactie komt.
En zo leert je paard dat er altijd gereageert moet worden op het been.


OK dan! Helemaal mee eens
[/quote]

Onder het motto:

ACTIE _____REACTIE

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:32

Ik rij ook altijd met zweep en sporen, maar heb mijn zweep zeer zelden nodig, mijn paard luistert gewoon erg goed naar mijn kuithulpen.
En mocht ik het gevoel hebben dat hij niet genoeg reageert op mijn kuithulp, krijgt hij een tikje..... maar da's gelukkig bij Cin zeer zelden van toepassing

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:42

Ik rijd het liefst zonder zweep of sporen, maar aangezien ik M dressuur rijd, wil dat laatste niet zo lukken:-), thuis gebruik ik alleen het zweepje om de achterhand iets te activeren als m'n paardje loom is en daarom niet genoeg op het been reageert, je zou het dus een bestraffende tik kunnen noemen voor het niet reageren op het been.