Hoeveel moet ik voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 17:45

Dit is wat Ameretto bij ons op stal altijd heeft gekregen:

's ochtends:
- 1 kilo pavo 2 (krachtvoer)
- 1 kilo pavo sprinter (onderhoudsbrok)
- 1,5 plak hooi

's avonds:
idem

In de zomer, als ie dus dag en nacht buiten loopt, krijgt ie alleen 's avonds 1 kilo pavo 2 en 1 kilo pavo sprinter. Als er weinig gras staat krijgt ie ook nog 1,5 plak hooi.

Nu wil ik weten hoeveel ik hem moet voeren als hij op pension staat over 4 weken.

Omdat hij daar kuilvoer krijgt, zal hij in het aantal kilo krachtvoer ook wel moeten minderen. Verward
Dat was ik toch al van plan, omdat hij de laatste tijd weer zo heet is met rijden.

Nu wil ik dus weten hoeveel ik hem moet voeren als hij daar op stal staat.

's OCHTENDS wordt daar krachtvoer,onderhoudsbrok en kuil gevoerd,
's MIDDAGS muesli en
's AVONDS kracht, onderhoudsbrok en kuil.

Wie kan mij advies geven hoeveel ik van elk moet voeren???



_________________
**Alles is rond! Nog maar 4 weekjes en dan staat Ameretto EINDELIJK op pensionstalling**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lautje op 2001-09-04 17:45 ]</font>

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 23:05

Gewoon ongeveer hetzelfde toch...moet je even kijken hoeveel er in die muesli zit, en dat wordt dan een beetje de vervanging voor de Pavo-2 toch?
Gewoon proberen en kijken of het werkt!

Vind trouwens dat je vin vergelijking met mij best veel voert, de mijne krijgt twee keer 3/4 kg Pavo-2 en een halve maatschep muesli (weet niet precies hoeveel dat is, maar minder dan een halve kg)
met gras en 's avonds laat wat hooi.
's Winters wel meer natuurlijk.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 00:25

Voer je niet een beetje teveel door elkaar?! Waarom zou je hem 2 verschillende types PAVO voeren? Gewoon PAVO2 is toch goed, ik zou niet ook nog sprinter geven, het is of het een of het ander, niet en dit en dat, toch Verward .
Ik weet niet hoe groot/oud de pony is en hoeveel werk hij verricht, maar ik heb een E-pony en die kreeg van PAVO 1kg en 1/2kg muesli. Zij wordt vrij zwaar getraind, elke dag.
Ze krijgt nu Equiral, waar veel meer in zit, omdat het krachtvoer is. Ik ben geen voorstander van onderhoudsbrok, als je veel vraagt van je paard. Hier krijgt zij 1/2kg biks van en 1/2 Equiral muesli, van hetzelfde merk dus. Omdat zij ook heet wordt van alleen biks, heb ik een deel vervangen door muesli, hier blijft ze rustig van, maar haalt er wel energie uit. Misschien een idee?
En hooi hoort altijd bij de voeding. Iemand zei eens:" de voeding van een paard moet bestaan uit hooi aangevuld met krachtvoer, niet andersom."

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 09:12

Beduidend minder krachtvoer geven aan paarden die kuil worden gevoerd....
SErieus, anders gaat het veel te gek met de eiwitten...

Als het paard smorgens en savonds kuil krijgt, zou ik beginnen met elke keer een half schepje brok dan wel meusli. Dat lijkt drastisch minder, maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat jij nogal wat krachtover geeft. Als je dat eraf werkt, kan het geen kwaad, maar op dagen dat je paard niets doet, mag het zeker de helft minder zijn.
Als je per keer een halve schep krachtvoer (meusli is ook gewoon krachtvoer hoor!; het is eigenlijk gewoon sportbrok in een moderne structuur, geen verschil!), dan krijgt je paard 1,5 kg per dag minimaal. Daar kan hij prima mee leven, en bovendien moet hij nog wennen aan de nieuwe soort ruwvoer, nl kuil. Het is beter ze dan eerder wat laag in het voer te houden als te hoog. Zodra ze afvalt, weet je genoeg en moet je de voedergift LANGZAAM opbouwen. Maar begin echt rustig aan, kuil kan heel verrassend uitpakken, laat het niet in je nadeel werken!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 19:13

Mijn pony is 9 jaar en wordt elke dag gereden.
Ik rijd wedstrijden met hem en hij wordt wel zwaar getraind.
De sprinter is gewoon bijvoer, zodat ie vol blijft.
Mijn pony heeft namelijk de neiging om heel snel af te vallen.
Toen we hem kochten had ie een enorme grasbuik, maar na een weekje trainen was ie al weer bijna te slank!!! Verward