Rijden met trailer met B rijbewijs..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rijden met trailer met B rijbewijs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:33

Nog een trailer vraagje ..

Hoeveel mag je trekken met je B rijbeweis? We hebben een ford siera en we zijn bezig met het kopen van een 1 paards trailer.. Mogen we dan de trailer trekken met Rydar er in??

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:52

Dat ligt aan de Ford Sierra.
Hoeveel inhoud heeft de motor.
Dat is het belangrijkste.

Bij twijfel kan je altijd de politie bellen of een rijschool.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:52

Je moet kijken naar de maximum toegelaten massa van de trailer (dat is het gewicht wat je trailer in totaal kan wegen met paard en al). Dan moet je kijken naar het gewicht wat je auto mag trekken. Als het mtm van de trailer hoger is als dat van de wagen mag je hem niet trekken. Waarschijnlijk gaat het hoger zijn hoor en zal je hem niet mogen trekken. (Heb het zelf aan de hand gehad en rij sinds enkele dagen met een oude jeep voor mijn trailer, die mag het wel trekken Haha! )
Je kan het ook eens navragen bij je verzekering.
Maar ik dacht dat het zo zat (in belgië toch Knipoog )

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:58

Als combi mag je met je B rijbewijs niet meer wegen dan 3500 kg en daarbij moet je auto dus zwaarder zijn dan de aanhanger. En dan moet je in het boekje van je auto kijken wat het preciese model van je auto mag trekken en de trekhaak moet je ook controleren, die mogen namelijk ook niet alles trekken! Daar schijn je dus ook weer verschillende types in te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:05

Mijn vriend heeft zijn rijbeweis in het leger gehaald.. toen zat zijn E er bij.. maar toen hij het moest laten verlengen hebben ze zijn E er niet meer bijgedaan.. zou hij dat nog helpen??als ie zijn oude rijbeweis mee nemt? of geld dat helemaal niet meer?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:07

Een Sierra mag in de zwaarste uitvoering 1350 kg trekken. Andere uitvoeringen mag maar 1150 kg achter en een zware auto is het ook al niet. (bron: www.autotrader.nl)
Ik zou daar niet graag een trailer achter hangen uit oogpunt van veiligheid, je hebt erg weinig reserve!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:07

De totale combinatie mag niet zwaarder zijn dan 3500kg en daarbij moet het trekkende voertuig leeg, zwaarder zijn dan het getrokken voertuig vol. Met een zware auto kun je dus eigenlijk alles trekken...

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:17

Bij www.blikopdeweg.nl staat het heel helder uitgelegd, compleet met voorbeelden erbij. Je moet dan even in de rubriek Nieuws kijken. Voor geremde voertuigen (zoals trailers) is al heel snel rijbewijs BE nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:39

hmmmm........onze outo weegt ong. 1100 kg.. Ry weegt 400 hoe veel zou een 1 paardstrailer wegen??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:44

Meer dan 1100 kg mag er dan dus niet achter met een B rijbewijs (auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger).
Een beetje trailer weegt al heel snel 600 kg (werkelijke gewicht klopt vaak niet met het papieren gewicht!) dus dan wordt het erg krap allemaal. Krap voor de wet en ook voor de veiligheid!
Wil je het zeker weten zul je de weegbrug op moeten.

Plus dat een 1 paardstrailer ook helemaal niet fijn is. Ze worden dacht ik al niet meer gemaakt, allemaal 1,5 paards, 2dehands zijn die smalle hokjes misschien nog wel te krijgen, maar erg stabiel is het allemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:49

Margreet schreef:
Plus dat een 1 paardstrailer ook helemaal niet fijn is. Ze worden dacht ik al niet meer gemaakt, allemaal 1,5 paards, 2dehands zijn die smalle hokjes misschien nog wel te krijgen, maar erg stabiel is het allemaal niet.


hoi

ik weet dat een 1 paardtrailer een beetje gammel is.. maar ik ga er ook geen grote stukken mee rijden.. gewoon naar t strand enzo.. (das 15 min verderop)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:53

Tja... Ook op een klein stukje kun je een groot ongeluk krijgen...
En een trailer van 100 euro zou ik heel erg goed na (laten) kijken! Bodem, oplooprem, verlichting, vrij essentieel allemaal.
Het zal allemaal wel net kunnen, maar of het verstandig is, is punt 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:56

Margreet schreef:
Tja... Ook op een klein stukje kun je een groot ongeluk krijgen...
En een trailer van 100 euro zou ik heel erg goed na (laten) kijken! Bodem, oplooprem, verlichting, vrij essentieel allemaal.
Het zal allemaal wel net kunnen, maar of het verstandig is, is punt 2.


whaha je was me voor.. had mijn bericht al aangepast wat betreft de prijs..

Het is een opknappertje.. er moeten nieuwe banden onder en de linker zijwant is rot... verder is ie helemaal in orde.. alleen zitten er geen papieren bij maar daar staat een ander toppic over..

Maar....... t zou kunnen dus.. zech 600kg voor de trailer... en 400 voor rydar maakt 1000 dus 100 minder als de outo...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:57

Wij hebben ook een Ford Sierra gehad en die kon een 1.5 paards trailer met een KWPNer van 1.78 m makkelijk trekken, dus aan de auto hoeft het niet te liggen. Gewoon even navragen bij een rijschool inderdaad en anders maar gewoon voor de zekerheid voor je Erijbewijs.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:32

Voor trailers geldt hetzelfde als voor caravans :

Afbeelding