Nog rijden op drachtig pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Nog rijden op drachtig pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 14:36

Een Haflinger bij ons op stal is nu 8 รก 9 maanden drachtig, is het nog verstandig om te rijden? Dit wordt haar eerste veulen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:53

Rustig aan kan misschien nog wel als de pony aangeeft het werk aan te kunnen. Maar zodra je merkt aan de pony dat het te zwaar wordt moet je op houden.
Wordt er nu nog wel op gereden? Als ze al stil staat zou ik dat nl zo laten...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 14:58

Ze staat nu bijna elke dag stil en daarom wil ik ook met haar naar buiten.
Niet dat ik dat perse wil rijden, maar aan de hand is ze ook altijd zo druk en gaat ze elke keer draven.

germie

Berichten: 25942
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:01

ja, meestal kun je tot op de dag van de geboorte doorrijden. Welliswaar rustig aan, beetje stappen, maar stalrust geven is funest. (de wei in is niet erg, maar sommigen sluiten drachtige merries op op stal) Soms vinden ze het zadel niet prettig meer, dan zou je zonder zadel erop kunnen stappen.
Het is nu nog 2 a 3 maanden, nou dan kun je vaak ook nog wel draven. Sommige paardne lopen tot 3 maanden voor de geboorte nog dressuurwedstrijdne. Maar dat zou ik niet aanradne. Ook niet springen. Maar de merrie rustig wat laten stappen kan geen kwaad.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:05

zo'n 15 jaar terug had ik een dravermerrie, die drachtig was zonder dat we het wisten. Ik heb 'r gereden nog de dag voor ze haar veulen kreeg. Ik ben er zeker van als ze het niet aankan dat ze het wel duidelijk zal laten merken. Ik reed alleen recreatief, en het veulen heeft er geen enkele schade van ondervonden.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 15:06

germie schreef:
Soms vinden ze het zadel niet prettig meer, dan zou je zonder zadel erop kunnen stappen.


Daar dacht ik ook al aan Knipoog

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:10

als je gewoon altijd doorgereden hebt tijdens haar dracht dan kun je gewoon rustig aan door rijden maar als ze nou 3 mnd heeft stilgestaan wordt het echter lastiger.. het schijnt zelfs beter te zijn wel te rijden dan niet voor de bevalling..dus gewoon doorrijden tot het echt niet meer kan.. succes er mee!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:13

ik rijd Raimaer nog steeds een paar keer in de week, verder loopt ze in de wei of wordt ze gelongeerd. Ze is nu 9 maanden drachtig en afgezien van een schuivend zadel gaat het prima. Alleen de galop onder de man vindt ze niet prettig, dus daar ben ik mee opgehouden. Op dit moment doe ik veel basiswerk (schakelen, schijnovergangen) in stap en draf en werk ik daarnaast wat aan de zijgangen en het begin voor de wending om de achterhand. Maar zij heeft dus wel al die tijd gewoon gewerkt. Ik zou rustig aan wat stappen onder de man buiten, dat moet op zich best kunnen.