Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:54

Bij mij was de rust na de laatste ruzie weer een beetje teruggekeerd, maar gisteravond gingen ze opnieuw flink tekeer. Omdat ik vandaag een kantoordag heb, heb ik ze toch maar gesplitst laten staan. Dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat er iets heftigs is gebeurd als ik thuiskom. Maar ideaal is het niet, dat gescheiden zetten. Gelukkig hebben we straks veel meer ruimte, dus misschien is splitsen dan niet meer nodig.. of in ieder geval een stuk makkelijker.

Wat betreft het hooi: ik ben benieuwd of we dit jaar van eigen land kunnen hooien. Het lijkt me wel mooi om dat in ieder geval één keer mee te maken, gewoon voor het idee haha.

Mooie koets trouwens, Marit! Wat voor eentje is het? Je hebt die nog snel weten te vinden.

Leuke marathon trouwens ook ;)
Afbeelding

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 16:46

Ik heb waar het kan graag onverpakt hooi, maar het lijkt inmiddels bijna een utopie te zijn...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 17:31

Ik kom er even in om :=

Ik was al vol, maar de buurman kwam net nog 15 hooibaaltjes en 6 strobaaltjes cadeau geven. Nu is het echt overvol _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 18:39

Doe mij ook zo'n buurman!

Hier allemaal lieve buren, maar niemand meer met hooi of stro (allemaal al opgekocht door mij _O- )

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 18:40

Lys_PPA schreef:
Bij mij was de rust na de laatste ruzie weer een beetje teruggekeerd, maar gisteravond gingen ze opnieuw flink tekeer. Omdat ik vandaag een kantoordag heb, heb ik ze toch maar gesplitst laten staan. Dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat er iets heftigs is gebeurd als ik thuiskom. Maar ideaal is het niet, dat gescheiden zetten. Gelukkig hebben we straks veel meer ruimte, dus misschien is splitsen dan niet meer nodig.. of in ieder geval een stuk makkelijker.

Wat betreft het hooi: ik ben benieuwd of we dit jaar van eigen land kunnen hooien. Het lijkt me wel mooi om dat in ieder geval één keer mee te maken, gewoon voor het idee haha.

Mooie koets trouwens, Marit! Wat voor eentje is het? Je hebt die nog snel weten te vinden.

Leuke marathon trouwens ook ;)
[ Afbeelding ]

Gave foto zeg!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 19:08

Lastig Boemel, ik zou denk ik ook straks nog eens proberen overdag samen en overdag apart en anders is het niet anders.

Fijn zo'n buurman!

Ik heb net voor het eerst les gehad van Patrick en ben echt wel te spreken over hem. Zit nu op de maandelijkse route, hopen dat die nu beter doorgaat. Scheelt misschien dat we nu het betere seizoen in gaan qua buitenbakken.

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:13

Hier ook 2 met problemen met voordroog. T was eerst alleen de shet en dacht altijd dat het andere oorzaken had. Nu sinds een jaar een nieuw paard bij op stal en ook problemen (beide dunne mest). We hooien alles zelf en t gaat echt heel droog in t folie,maar toch fermentatie proces dat effect heeft. We hebben ook een deel in kleine onverpakte baaltjes, dus daarmee kunnen testen. Hebben alleen niet genoeg opslag om alles onverpakt te hooien...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:33

Fijn dat de les van patrick goed is bevallen.

Ik heb weer wat geleerd vandaag… De staleigenaresse wilde de paarden eerder naar binnen hebben vanwege de aanhoudende regen. Picasso z’n deken was zeiknat (en dus zwaar), dus ik dacht: ik hang ’m even te drogen en doe tijdelijk een staldeken op.
Kom ik net om de dekens te wisselen, is die regendeken nog steeds zeiknat, het vocht is inmiddels zelfs in de fleece liner getrokken. Terwijl de andere twee paarden inmiddels alweer een droge deken hebben...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 00:36

Ja, dat euvel heb ik helaas al lang geleden geleerd. Op t paard gaat t goed, daarbuiten niet

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 01:14

Inderdaad, de dekens drogen heel snel wanneer de paarden zelf droog kunnen staan. Als je ze aan de lucht laat drogen zijn ze 3 dagen later nog niet droog :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:29

Klopt. Ik vind het daarom ook bijzonder vervelend als je de deken af moet doen omdat je wil gaan rijden. Ik doe dan een andere deken op, omdat ik anders na het rijden een klamme deken op moet doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:34

Ha ha ja dat doe ik ook. En de natte deken zodra t buiten even droog is buiten ophangen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 10:04

Hier eigenlijk altijd kruiden hooi van Venhorst, ik bestel altijd meteen na de oogst een aantal balen. Ik voer ook alleen onverpakt hooi.

Ponys staan hier ook gescheiden, niet omdat ze ruzie maken. Maar omdat mijn merrie nogal een plakzak is. En ze slecht alleen kan zijn, maar soms moet dat als de ruin moet werken.

Marit oh leuk bij mijn vereniging op wedstrijd geweest,ik heb niet gereden wij rijden alleen dressuur vaardigheid.
Wat voor koets heb je? Je hebt B of C pony's?

Lyssane ik heb jou alleen effe gezien van veraf toen ik naar huis ging je was Picasso aan het afspuiten. Wat leuk zag dat jullie bijna de sleutel krijgen van jullie nieuwe huis!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 21:40

Ja dekens nat af doen is altijd ellendig. Daarom heb ik alles dubbel … dan doe ik een droge op.

Ik heb Welsh a pony’s 113cm zijn ze :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 00:40

Marit leuke welshjes!

Inderdaad natte dekens vinden ze hier ook niet zo fijn. Mijn merrie had t koud vanmiddag. De ruin staat al zonder deken die had geen last van de regen.

Hopelijk droogt het nu weer snel op.
Morgen een uurtje stappen in de planning, maandag dressuur training woensdag longeren en vrijdag les. Volgende week zondag naar Heesch onze eerste wedstrijd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:51

Afbeelding
Gisteren een hartverzakkingsmomentje als je geblesseerde paard haar pees op en top staat te testen.
Vandaag werd haar pees weer gelaserd.
Goh, wat is die pees toch mooi dun zeg!

Pfff opluchting :o

Ik probeer Ice onze kat leuk te laten vinden. Iedere poging van de kat om Ice een kopje te geven, wordt snoeihard afgewezen. Jammer! De kat is zo lief <3
Afbeelding

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 00:03

Ow boemel dat wil je niet bij een peesblessure. Gelukkig goed afgelopen.Ice is geen kattenvoeding jammer

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:35

Af en toe twijfel ik om een leuk bospaardje erbij te zoeken, maar dan lees ik hier weer van onrustige conbinaties, of dat het echt niet klikt of..

Ik heb nu een heerlijke stabiele mini kudde. Nooit gedoe, ze kunnen heerlijk spelen, eten altijd samen.. Misschien dat idee maar gewoon uit mn hoofd zetten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:42

Boemel, gelukkig goed nieuws ondanks haar spicy moves! En jammer dat Ice niet wil knuffelen met de kat -O-

Matheno; zoek je een rjjpaard erbij voor jezelf?

Vraagje over mestafvoer! Normaal komt een koeienboer het ophalen, maar hij liet me nu weten dat de regelgeving per 1 januari weer is gewijzigd en hij kan nu niet meer zomaar de mest hier meenemen. Iets met de rvo.

Jullie enig idee?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:47

Ice heeft het niet zo op katten :D Wel jammer! Misschien komt het nog..

Dais wat balen! Ik weet niet wat er precies is gewijzigd, wel dat er elk jaar regels bij komen. Heb je een andere optie? Denk dat alle mest aan- en afvoer nu geregistreerd moet worden en het daarom een probleem is? Iemand anders hier weet dat vast beter.

Zit zelf ook wat te puzzelen. Vorig jaar liet ik mest rijden door de loonwerker, krijg daar dan een papier van maar geef zelf niks op. Moet dat wel? Ik heb net minder dan 3 hectare en dacht dat het dan niet hoefde.

Mijn wei is deels stukgelopen afgelopen winter en ik wil graag wat doorzaaien. Ik strooi meestal wat graszaad als er (komende weken) regen voorspelt is en hoop dan dat er wat opkomt. :+ Hoe doen jullie dat?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:11

Gefeliciteerd met je verjaardag Dais!

Dat Ice niet met de kat wil knuffelen, kan ik nog overheen komen, maar bij mijn vriend op z’n voet springen omdat de kat eraan komt, vraagt toch om wat training :=

Mijn loonwerker heeft net mest opgehaald en niks gezegd.
Nu is dat een mannetje van 75 jaar ofzo, die volgens mij niet zo met z’n tijd meegegaan is en volgens mij ook weinig aandacht heeft voor regels.
Maar bedankt voor de waarschuwing. Ik volg graag.

Kale plekken in de wei hark ik even en gooi er graszaad op.
Ik heb maar 4000m2 wei en heel weinig slechte plekken, dus dat is met de hand goed te doen. Als t veel is, zou ik een loonwerker vragen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:07

Dankjewel nog voor de felicitaties Boemel :D

Hier is het perceel te klein om de mest zelf te verwerken. Ik heb de vorige boer benaderd die het eerder altijd ophaalde, maar die was al klaar met mest uitrijden. Hij verwees me wel naar een andere boer dus daar maar even contact mee opnemen. Jammer dat ik het niet eerder wist. Nu is het al zo'n berg :')

Vandaag kwam spontaan de steenuilen-meneer langs. Vorig jaar heb ik een steenuiltje zien zitten op een paaltje in de weide. Ik vertelde dit tegen een vriendin en zij wees mij op een steenuilenfonds. Ik heb ze gecontacteerd en ze kwamen snel daarna kijken of ons erf geschikt was om een kast te plaatsen. Ons erf voldeed en we kregen een kast en toen was het geduld hebben. Zelf hebben we nooit iets gezien, maar vandaag tijdens de controle zat er toch echt een bewoner in. Zo leuk :):) .

Hoe blij een mens kan zijn met een nieuwe bewoner op je erf _O-

Ohja, en het was goed dat ons erf een beetje rommelig was, dat kwam ten goede aan de steenuil.
Hierbij heb ik ook gelijk een goed excuus voor de troep op ons erf _O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:04

Ooh een uil, mega tof! <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:10

Leuk een uil! Ik zat deze week ook te kijken voor nestkasten, zou ik graag plaatsen op ons nieuwe plekje. De vleermuizenkast laten we maar even achterwege voorlopig, willen nog eea (ver)bouwen :+

Wij hebben sinds maandag de sleutel, drukke maar leuke dagen, panorama foto van vnv:
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:38

Wij hebben ook weer uilen, volgens mij broedt er een koppel in een grote oude wilg hier. Ben er niet persee blij mee want dat betekent dus dat er weer enorm veel muizen zijn. _O-
Die balts roep vind ik ook echt angstaanjagend om te horen.

Prachtig huis @Lys_ppa!!

Moeten jullie nog veel klussen?