Vanaf wanneer de weide op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Vanaf wanneer de weide op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 16:50

Hier sinds eergisteren op de weide. Gras te veel en met dit weer…. Ik kon het niet laten.
De hoogste weide was ok qua wegzakken, blij met de keuze, paardjes vinden en doen het prima

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:26

Mijn paarden zijn er niet vanaf geweest en het begint ook echt wel weer te groeien. Over een paar weken laat ik ze op het andere veld, maar dat mag nu nog even bij groeien. Het is nu nog maar 10cm ofzo (ze zijn eind oktober van deze wei afgegaan)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:30

Bij mij moeten ze er nog af...maar de winter is vrij droog geweest..dus ik heb ze er langer op lopen,ik ga ze er vd week afhalen en dan laten bemesten...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:33

Hier zijn ze er ook niet afgeweest.
Heb het hele jaar door stripbegrazing.
Maar om de winter gaat er nergens een stuk terug af.
'S middags vragen ze dan weer om een nieuw streepje.

Maar ze hebben zich al een paar dagen niet gemeld in de middag.
Dus tijd dat er weer een stuk afgaat.
Anders is het dadelijk ineens veel te veel voor ze.
Daar heb ik mij al eens vaker in vergist.

Het groeit nu echt al flink.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 17:44

Oh super, ja ik heb een vrij groot stuk in 2 gedeeld.
Maar kon mijn paarden niet in de winter er op laten, ze rennen veel dus dan lopen ze alles stuk, omliggende weilanden hebben sommige ze wel in de winter er op gelaten andere niet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 22:31

Mijn oudje van 31 loopt het hele jaar door los over het erf en de wei,dus die regelt t zelf.
Vroeger moest ik hem wel opbouwen, maar toen stond hij de winter op stal

SophieSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 12:50

Ik merk dat het bij veel stallen ook vooral afhangt van de ondergrond. Bij iemand waar ik soms rijd wachten ze meestal tot het gras echt wat langer is, anders heb je het zo kapot gelopen.

En vaak beginnen ze dan gewoon rustig met een uurtje of twee per dag en dat langzaam opbouwen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 13:02

En ook de oppervlakt.

Als ze maar een grote postzegel hebben, moet je er spaarzamer op zijn dan dat ze ruim voldoende gras hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 13:11

Hier de winter eraf geweest en gaan er half tot eind april weer op. Op dit moment lopen er nog schapen.

Zeer natte bodem hier, no way dat ze er met de winter op kunnen blijven (veen)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:53

Oef jaloers ik zit op klei, mijn gras groeit prachtig heb zelfs afgelopen week alles doorgezaaid, maar als ik er een paard op zet wordt het letterlijk omgeploegd. :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 15:21

Maart is idd typisch een maand dat iedereen ongeduldig wordt. Paarden staan naar het groene gras te lonken, bij mooi weer vind je het zelf ook zielig dat ze niet op het gras mogen.

Hier hebben ze de kleine paddock, modder/zand (al dan niet droog) en verharding met schuilstal. In de winter kregen ze bij redelijk weer toegang tot een grotere paddock, staat nu bijna geen gras meer op en moet helaas dicht wil het in leven blijven.
De zomerweide staat op het punt in de hoogte te schieten, zonde dus als ze het nu zouden omploegen.
Dus bij droog weer, en vooral droogachtige grond (leem, dat heeft wel een paar dagen zon nodig om te drogen) mogen ze dan een uurtje in de tuin grasjes snoepen. Mooi gazon is hier sowieso toch al onbestaande.

Ze vinden het uitermate oneerlijk dat de hekken niet gewoon altijd open staan en weten je goed een schuldgevoel aan te kijken. Maar ik probeer toch enigszins een goed weideseizoen voor te bereiden. Dus geduld is een schone zaak.

Hier is de bepalende factor echt de grond, die heeft tijd nodig om denderende paardenhoeven proof te worden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 15:25

Hier zou het met onze rustige paarden best kunnen qua bodem, maar met voornamelijk suikergevoelige paarden wachten we nog een poos, pas ergens in mei en dan rustig opbouwen tot hopelijk een paar uurtjes

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 16:57

Zolang wij zelf niet over de weide gaan lopen.

Of naar het hek van de weide lopen.

Is er bij onze 3 nog niet het verlangen naar de groene grasjes(okeee dahlia is zondag ontsnapt _O- ).

We hebben laatst stikstof erop gekregen. Nu 3 dagen regen....
Dus als het meezit schiet het binnenkort de grond uit
En dan ligt het er even aan qua weer/nachtvorst/lage temperaturen wanneer ze rustig eventjes erop mogen