Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 21:09

Ik heb nu het Duitse kruidenhooi van Venhorst, en dat is echt machtig mooi spul. Dat eten ze nog het beste van alle soorten hooi van de leveranciers die ik geprobeerd heb. Maarja.. die smeerboel en die prijs.. :-(

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 22:49

Het is jammer dat de kwaliteit gewoon zo wisselend is he. Het is natuurlijk een natuurproduct en van zoveel factoren afhankelijk, dus zo gek is het ook niet, maar het is daarom zo lastig om constant stabiele goede kwaliteit te bieden aan je paarden. Ik heb net 6 prachtige balen weidehooi gevoerd en nu heb ik mega slecht stoffig vies Duits kruidenhooi (volgens mij is het gewoon weidehooi trouwens :')).

Ik zal blij zijn als ze weer wat de weide op kunnen, scheelt ook weer in hooi :D

OneLiner

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:06

Ik breek ook weer even in: Wat betalen jullie voor een midibaal hooi? En wanneer en hoevaak kopen jullie in? De planning is om de paarden na de zomer aan huis te krijgen dus ben benieuwd wat de beste tijd is om in te kopen.
Ik kan niet heel veel kwijt helaas maar wil ook geen risico lopen dat het hooi straks niet leverbaar is en ik iets anders moet kopen. Dus in het ergste geval gooi ik mijn trailer en garage ook vol...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:12

Ik koop wisselend (onverpakt) hooi in. Meestal voor 3 tot 6 mnd. Ik probeer wel in maart/april een voorraad in te kopen die tot augustus meegaat. In juni/juli/aug is het soms lastig om onverpakt hooi laag in suiker te krijgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:16

35 euro voor een midi baal hooi, met bezorgen komt daar 4,70 euro kosten per pak bij en de minimale afname is 2 rollen. Maar die bestel ik dus sporadisch bij mijn voer leverancier en ik heb niet echt uitgebreid gezocht naar alle alternatieven.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:17

Hooi is soms best lastig. Mijn hooiboer had geen kleine baaltjes meer (of nou ja hij heeft er nog wel maar niet genoeg) en ik woon vlakbij en hij komt nu grote balen brengen bij mij thuis. Ik heb geen grote voorraad en ik koop ook niet op voorraad. Ik heb een hele fijne hooiboer die ervoor zorgt dat hij genoeg heeft voor zijn vaste klanten en anders zoals nu lost hij dat netjes op. Ben heel blij met die man.

Beste tijd om te kopen is vaak na het hooien. Prijzen zijn ook nog eens regio afhankelijk daar durf ik niets over te zeggen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:19

Wat weegt een midibaal?

Ik ken hier in de omgeving prijzen van eur 35,00 voor 100kg balen

En eur 60 voor ruim 300kg balen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:42

Midi zijn de 100kg balen (grofweg). De verpakte kan je trouwens ook goed buiten op slaan (wel met pallets er onder).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:45

boemel schreef:
Wat weegt een midibaal?

Ik ken hier in de omgeving prijzen van eur 35,00 voor 100kg balen

En eur 60 voor ruim 300kg balen

100 tot 120kg. In plastic betaal je hier in de omgeving €25 tot €35 voor een midibaal.

Voor onverpakt gaat dit richting de €50 hier.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:23

Midi is hier 35 meen ik ( joyce had jij die nu?)
Grotere 70

Net de hoefsmid geweest in de regen
les gehad in de regen en nu is het natuurlijk weer droog
Volgende les ga ik eens op de tinker van mn dochter. Totaal ander type dus wel eens leerzaam om die te pakken

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:50

Hahaha herkenbaar, ik heb ook gelest in de regen vanmorgen. Gelukkig was ik al verzopen van het uitlaten van de hond :Y)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:01

Volgens mij zijn er minstens 2 soorten midibalen. Een kleine en een grotere variant, de laatste heb ik. Zijn 110cm doorsnee dacht ik. De grootste maat die nog met de hand te verplaatsen is door 1 a 2 personen. In deze omgeving rond de 35,-

Hier ook regen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:01

Lynn_Nikita schreef:
Midi is hier 35 meen ik ( joyce had jij die nu?)
Grotere 70

Net de hoefsmid geweest in de regen
les gehad in de regen en nu is het natuurlijk weer droog
Volgende les ga ik eens op de tinker van mn dochter. Totaal ander type dus wel eens leerzaam om die te pakken

Nee ik heb die van 70. Zit ook rond de 300 kg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:26

hier zijn de balen 110 of 130 of 150 in doorsnee, prijzen ongeveer in een rijkelijk hooiseizoen, 35-50-70. Wij proberen in te kopen in het seizoen, of kort voor het nieuwe seizoen als de opslagen weer leeg moeten. Zelf hooien we ook nog wel iets, maar niet meer zoveel als eerst. Kopen is de laatste jaren toch weer voordeliger geweest dan zelf hooien. (hier in de regio).
Hier nu ook regen, goed voor het land, maar de zon vond ik ook wel leuk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:06

Ik zei net “het lijkt wel alsof ik t gras zie groeien”.

Ice heeft net haar massage gehad. Nou ja, t heet massage, maar t is ook met drukpunten en met manipulatie.
Ze was weer vooruit gegaan en liet zich fijn behandelen.

Donderdag afvoer mest door loonwerker, Vrijdag zadelpasser, zondag laser Diekke, dinsdag hoefsmid, dinsdag les, donderdag laser Diekke, vrijdag les.
Op de lessen na, want die vind ik leuk, is mijn agenda momenteel een beetje teveel paard. En mijn bankrekening ook :=

Moet ook gewoon werken en voel me nu wel heel erg geleefd :D

Maar, het goede nieuws is dat Diekke haar pees echt volledig dun is en ook na een bokje hartstikke dun blijft en dat ze nog maar 2 laserbehandelingen hoeft :D

Over 2,5 week een echo en dan hoop ik eigenlijk dat ze onder het zadel mag stappen. Aan de hand is toch geen goede optie :=

Wat zouden jullie doen? Ik ben echt heel erg voor paarden samen en lekker kroelen etc.
Maar tussen Ice en Diekke is de klik er niet.
Ice doet eigenlijk zoveel niet, maar is wel duidelijk de baas en wil alles wat Diekke heeft. Zowel qua voer als qua aandacht.

Dus waar komt het op neer? Het eten wat Diekke heeft, wil Ice. En ook al ligt het voer op 4 plekken, Ice blijft het eten van Diekke willen met het gevolg dat Ice niet meer stopt met eten en Diekke op een gegeven moment stopt met eten.

De stal is gesplitst door een lage ketting en ze kunnen daaroverheen prima kroelen, maar ze doen het niet.

Ze zijn nu 3 weken volledig gescheiden en beide paarden ogen tevredener. Ice valt af en Diekke komt aan.
Ik neig er naar om maar gewoon los te laten dat het ideaalplaatje niet lukt en ze beiden gesplitst te houden.

Wat zouden jullie doen? Het nog proberen of niet?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 17:16

Je zou het nog eens kunnen proberen voor je eigen gemoedsrust dat dit beter is. Tenminste nadat Diekke goed bevonden is natuurlijk.

Maar ik zou ze apart houden vooral als ze nu tevredener ogen.

Ik herken het wel, zal wel het haflinger stukje zijn... Ad is vervelend zodra het hooi op is of als hij meent honger te hebben. Aan de andere kant is Guus echt een stuk rustiger dan ze was met onze oude pony. Ze wordt meer op haar plek gezet zodra ze te druk is, Ad houd haar ook wel bezig. Ik denk dat als ze eens terug zou meppen of bijten dat Ad het minder zou doen. Guus is erg onderdanig, heb ook wel begrepen dat ze dit gewend is waar ze al stond. Ze is ook echt geen leider. Het hooi heb ik op twee plekken, soms wat hooi nog over in de stal. Splitsen is hier lastig in die zin dat dan een van beide niet de stal in kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:26

Ik zou nog 1 keer proberen en als dan weer gedoe is lekker scheiden, minder drama minder gedoe

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:28

Als ze tevredener ogen zou ik ze ook apart houden... zeker omdat ze wel nog gewoon contact kunnen hebben. Maar ik herken je gevoel, ik zou hetzelfde hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:56

Afbeelding

Dit is gesplitst. Gewoon ontspannen samen op stal, zowel staand als liggend gaat het goed.
Ongesplitst is er stress.

Ik denk dat ik over een poosje nog eens probeer.
En als t dan niet gaat, dan klaar.
Behalve dat we andere voorwanden nodig hebben, omdat ik nu steeds over de splitsing heen moet stappen, is alles goed te splitten gelukkig.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 19:13

Fijn dat het nu zo goed gaat Boemel.
Je zou in de toekomst ook kunnen kijken naar deel van de dag samen. Op de wei wel samen?
Nacht apart als ze dan allebei tevreden zijn.

Mbt hooi/voordroog: toch nog veel paarden verdragen voordroog niet goed en dit is niet altijd direct zichtbaar. Ken een paar paarden die er toch echt problemen van kregen en duurde een tijd dat ze die weer op de rit hadden. Voer zelf daarom altijd hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 19:27

In de wei ging t ook nooit echt goed. Want Diekke had volgens Ice altijd de lekkerste grassprietjes :D
Maar, ik ga t over een tijdje wel proberen.

Onze wei zit aan de paddock vast. En de paddock aan de stal en alles is dan open. Want anders kunnen ze samen in een te kleine ruimte komen. Het is helaas wel een alles of niets hier.

Ik heb geleerd: verpakt hooi doet wat met bacteriën die sterven en daardoor minder goed qua darmflora

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 13:45

Ik kom weer eens binnen vallen.

Voordroog zou ik nooit meer voor kiezen. Ook al gaat het droog de balen, het is een fermentatie proces door het te verpakken.
Boterham op het aanrecht droogt uit. Een boterham in plastic zakje op aanrecht verschimmelt.
Voordroog is, ondanks het echt droog is, zuurder.

Momenteel ook weer zoekende qua hooi. Had weer eens bij Corsten besteld, maar naast de stijging van de prijs is er helaas geen stijging van kwaliteit. En helaas ook geen reactie op mijn bericht behalve: ik kom er morgen op terug. En dat bericht is al meer dan een week geleden en reminders van mij..

Jammer!

Verder gaat het hier prima. We hebben nu een kudde van 6. M’n shetlander die in bruikleen stond is weer terug en zoeken wij nu een echt nieuw huis voor.

Zondag hebben wij een oefen marathon gestart, was kei leuk. En heb een grotere koets kunnen kopen.

Boemel, ik zou t later nog eens proberen of gewoon 50/50. Nacht apart zoiets.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 13:58

Is jouw shet een merrie of ruin? En hoe groot is hij of zij?
Een vriendin is op zoek (heel rustig) naar een merrietje, vandaar de vraag.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:05

Dat klinkt als een goede uitleg Marit.

Ik vind dat je echt een geweldig span hebt!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:39

Ir111 schreef:
Is jouw shet een merrie of ruin? En hoe groot is hij of zij?
Een vriendin is op zoek (heel rustig) naar een merrietje, vandaar de vraag.

Een rustige merrie van 12 jaar, mankeert nooit wat. Wil graag eten, haha, keibraaf met poetsen en wandelen, maar imo geen rij of men pony. Ze is ongeveer 90-93cm hoog.
Kan in grote of kleine groep, is makkelijk met andere pony’s en paarden.

Dank je wel Boemel, ben er heel erg blij mee.