Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:40

:o het klinkt zo veel...

Oehlala

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:44

hahaha ja i know, maar rekenen met de forfait kom je op 4kg stikstof per kuub, dus 20 kuub is 80 kg stikstof. Als de loonwerker/boer er mestmonsters bijheeft weet je de exacte waarde, en die liggen meestal onder de 4 kg N/kuub. Mest is vooral veel water en weinig inhoud. (dit verhaaltje gaat over rundveedrijfmest, waardes van andere diersoorten liggen iets anders).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:23

Wij hebben een hout kachel en nu las ik laatst dat je de as ook heel goed over je gras kunt uitstrooien.
Heeft iemand dat al eens gedaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:33

Ja hoor, als er geen spijkers enzo in zitten doen wij dat ook.
Daar waar ik vrij dik as strooi gaan mijn kippen ook niet zo graag scharrelen / graven dus ik gebruikt het ook in een ruime laag op de plekken in de tuin waar ik de kippies even weg wil houden.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 16:46

Pff weide-onderhoud, ik zie dat ik me daar nog behoorlijk in moet gaan verdiepen. De weide op onze nieuwe locatie is afgelopen jaar nieuw ingezaaid (is verpacht geweest aan een boomkweker), dus ik ben benieuwd wat we aantreffen over een paar weken en hoe ik dat gras in leven ga houden.

Vraagje, we hebben inmiddels een quad geregeld, 420cc, dus zou prima moeten zijn om ook mee te kunnen slepen. Waar slepen jullie de track en/of bak mee?
Zag een manegevlakker voorbij komen met zo'n gladstrijker, rol en pinnetjes erachter :+ , maar is dat altijd even handig?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:29

Ik sleep zo: https://www.marktplaats.nl/v/zakelijke- ... ovel-nieuw

Maarrrr met de komst van de pensionklanten laat ik het 1x per maand betaald slepen. Die man doet het heel netjes en pakt ook de hoeken mee. Met de auto lukt dat niet en rijd ik de bodem wel erg stevig aan. Zo gecombineerd lukt het me om een nette bodem te houden, ondanks vrijspringen/longeren en andere activiteiten die echt een belasting zijn voor de bak.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 18:06

Ik heb die van Lorette ook maar mijn paddock wordt dan weer te los en te zwaar. En idd ik kan de hoeken net niet mooi doen. Ik zou graag een gewone weidesleep willen. Zowel voor de weide als voor de paddock en track.

Wij strooien ons as over het gras en bij de planten. Doen we al jaren, geen idee of het verschil maakt, maar er zit in as veel mineralen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 18:12

Wat is het warm! 18 graden, liep te puffen in mijn fleecevest. Idd snel aan de gang met weideonderhoud. Ze hebben het gras deze winter niet opgekregen, ik gaf elke dag een strookje bij en de lente begon wat eerder dan verwacht.

2 worden nu al te zwaar dus ga ik ze morgen op een kleiner stuk zetten. Zie alweer verse sprieten groeien.

Ik sleep low budget met de auto ( oude rav4) en een biels of een oude eg (zo'n ding met punten). Ben er best tevreden over. 1x in de paar jaar laat ik het dieper lostrekken door de loonwerker.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:18

Belker schreef:
Ik heb die van Lorette ook maar mijn paddock wordt dan weer te los en te zwaar. En idd ik kan de hoeken net niet mooi doen. Ik zou graag een gewone weidesleep willen. Zowel voor de weide als voor de paddock en track.

Wij strooien ons as over het gras en bij de planten. Doen we al jaren, geen idee of het verschil maakt, maar er zit in as veel mineralen.

Je mag gerust ons sleepje een keer lenen om te proberen hoor.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 21:51

Thanks voor de tips.

Wat heb jij voor iets lr?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 22:04

Een gewone weidesleep.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 22:22

Hoe breed?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 22:24

Trouwens mocht je weer een Ifor zoeken straks, er komt misschien een rode HBX406 particulier te koop. Jenneke denkt erover om die van haar weg te doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 22:50

Ik heb ook de sleep die Lorette heeft maar die gebruik ik eigenlijk alleen als de bodem wat nat is en er komen wat drogen dagen aan, anders maak ik de bodem weer te los. Elke week sleep ik alles vlak met een sleep van Vevor (70 euries ofzo, dus prijsgunstig).

En wat betreft weidebeheer; ik heb 2 grote mesthopen. Af en toe gooi ik daar een laag zeeschelpen en lava op en dat laat ik volledig composteren. In het voor en najaar verspreiden we het over het gras, maar ook in de bloemenborders etc. Eigenlijk heb ik net wat te weinig compost voor alles, maar helaas geen extra gunstige plek voor een extra mesthoop.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 22:55

Belker schreef:
Hoe breed?

Iets van 1.30?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 23:05

Hier vorige week nog schelpenkalk met de hand gestrooid, de strooier kon er niet mee overweg.

Ik wou het al veel eerder doen maar de bigbag was bevroren dus geen doen.

Nu duimen dat het gaat regenen en dan eind deze maand Pavo kunstmest erop.
Injecteren zou ik heel graag maar kan niemand vinden die het doet, stukje is maar 0,5 hectare.

Eigen mest uit rijden daar zit ik ook nog over na te denken, iemand daar ervaring mee? De oudste mest zou dan 1 jaar zijn de jongste 3 maand, dus nog niet volledig gecomposteerd.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 23:23

De mest die ik heb uitgestrooid was 6 maanden uit. Heeft onderin de mestbak gelegen en paste niet meer in de kieper. Er zaten heel veel wormen in dus we durfden het aan. De weide waar het uitgestrooid is wemelt het nu van de mollen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:02

Ik ook die van de link, heb zelfs het deel om van de tractor versie naar auto/ quad te maken over en wil die verkopen. ik gebruik nu een mini tractor. Hoeken kan ik nu wel meepakken want ik rij achteruit de hoek in en dan vooruit weer weg

Ik sleep de track en bak 1 a 2 keer per maand, bak is meer paddock dan rijbak, wij rijden 75% buiten. is wel zandgrond dat zal misschien ook verschil maken

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:31

carika schreef:
Hier vorige week nog schelpenkalk met de hand gestrooid, de strooier kon er niet mee overweg.

Injecteren zou ik heel graag maar kan niemand vinden die het doet, stukje is maar 0,5 hectare.

Eigen mest uit rijden daar zit ik ook nog over na te denken, iemand daar ervaring mee? De oudste mest zou dan 1 jaar zijn de jongste 3 maand, dus nog niet volledig gecomposteerd.

Moet je ff kijken of die jongste mest zeg maar al wel wat aan het rotten is, zo ja dan kun je die wel meedoen met de mestspreider.
Wij rijden altijd eigen mest uit, maar die ligt een paar jaar en dat is bijna zwarte aarde met heel veel wormen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:41

Gisteravond de kat in laten slapen... Wat een ellende. Ik had nog nooit eerder afscheid genomen van een huisdier. We konden zijn suikerziekte minder goed managen en zo waren er nog wat dingetjes. Enkele weken geleden heeft een dierenarts hem nog goedgekeurd, maar voor ons voelde er iets niet goed. We willen altijd afscheid nemen voordat een dier gaat lijden, maar als je kat nog gewoon op een verhoogd aanrecht springt, mee gaat wandelen, etc. is dat best pittig. Ik sta er helemaal achter, maar ergens had ik het makkelijker gevonden als een dierenarts had gezegd 'dit kan niet meer, ik laat hem nu inslapen' dan dat je zelf besluit dat je kat over 10 dagen om 19.30 u dood moet. Vreselijk.
Vandaag wordt hij opgehaald en gecremeerd. Ik zag het niet zitten om hem in de tuin te begraven. We hebben overal puin in de grond en ik wilde hem niet per ongeluk een keer tegenkomen met werkzaamheden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:19

carika schreef:

Meeste loonwerkers kunnen dit wel regelen.

Hier laat ik het 1 keer per jaar injecteren, zit op zand/bosgrond maar zonder mest is het echt te schraal.
1 weide waar ze niet kunnen komen met dat ding heb ik nu met eigen mest gedaan , dus ben heel benieuwd hoe dat bevat daar.

_Lorette_ schreef:
Gisteravond de kat in laten slapen... Wat een ellende. Ik had nog nooit eerder afscheid genomen van een huisdier. We konden zijn suikerziekte minder goed managen en zo waren er nog wat dingetjes. Enkele weken geleden heeft een dierenarts hem nog goedgekeurd, maar voor ons voelde er iets niet goed. We willen altijd afscheid nemen voordat een dier gaat lijden, maar als je kat nog gewoon op een verhoogd aanrecht springt, mee gaat wandelen, etc. is dat best pittig. Ik sta er helemaal achter, maar ergens had ik het makkelijker gevonden als een dierenarts had gezegd 'dit kan niet meer, ik laat hem nu inslapen' dan dat je zelf besluit dat je kat over 10 dagen om 19.30 u dood moet. Vreselijk.
Vandaag wordt hij opgehaald en gecremeerd. Ik zag het niet zitten om hem in de tuin te begraven. We hebben overal puin in de grond en ik wilde hem niet per ongeluk een keer tegenkomen met werkzaamheden.

:(:) Heel veel sterkte !
De keuze zelf moeten maken is ook verschrikkelijk !

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:31

Sterkte Lorette, dat zijn hele verdrietige momenten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:33

Sterkte Lorette :(:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:43

Ow... wat verdrietig Lorette, sterkte

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:03

Sterkte Lorette. Het is altijd lastig om afscheid te nemen van je (huis)dier.

Hier zitten we ook op bos/zandgrond en laat ik 1x per jaar de wei injecteren. Hier zijn ze 3 weken geleden geweest. Heb de bon nagekeken en hier is er 36800kg opgegaan. Ons hele terrein is 1,8 hectare en denk dat de wei zo’n 1,2 is

Wij hebben een pistesleep dus aan de sleep zit nog een wals. Hiermee maak je de bak mooi glad. Voor in de winter fijn als je weet dat het gaat vriezen dan vlak ik hem zodat ze veilig buiten kunnen spelen.