Blanke geplette haver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Blanke geplette haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 12:21

beste bokkers,
zijn er nog paardeneigenaren die blanke geplette haver voeren? als aanvulling op de (basis)brok, bijvoorbeeld door de brok heen gemengd. En hoeveel voer je dan? Dit om meer power te krijgen in de looplust van een paard.

carika

Re: Blanke geplette haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 12:26

Jaren gevoerd en goede ervaringen mee bij sportpaarden. Let op als het geplet is blijft het niet lang houdbaar, eigenlijk wil je haver het liefste zelf pletten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 12:35

Bij ons kregen ze vroeger 6-9 voerscheppen per dag, dus kilo of 2,5-4. Gewone warmbloeden in de basissport. Qua energie imo geen enorm verschil tov paarden die vergelijkbare hoeveelheid sportbrok of muesli eten.

Gewoon sportbrok of muesli voeren ipv basisbrok is in Nederland makkelijker en meer gebalanceerd denk ik.

Ik heb ook altijd geleerd dat men geplette haver eigenlijk niet langer dan enkele dagen na het pletten moet willen bewaren ivm verlies van voedingsstoffen, bij ons werd het dagelijks vers geplet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 12:43

wij voeren naast hooi, alleen maar ongebroken gele haver. Ze vinden het lekker, gaan er goed op en zien er goed uit. Ik zie echter niet meer energie, dan die, die op brokken staan op de trainingsstal. Pletten kunnen ze overigens zelf heel goed door te kauwen.

Geplette haver heeft in de zakken waarin je het koopt, geen enkel voordeel meer. Pletten moet je binnen een paar uur voeren. De voedingswaarde en serotonine achtig stofje zijn anders 'kwijt'.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:11

Ik voer gewoon haver, koop je in Duitsland voor 10 euro per 25kg. STuk goedkoper dan in Nederland.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 13:35

nu zit ik toch te twijfelen, was de blanke haver van vroeger, die je door de brokken mengde, geplet of gepunt? Want verlies van voedingsstoffen, dat moeten we niet hebben :-(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:37

Geen idee dat is maar net wat je koopt. Zowel geplette als gepunte haver is al eeuwig te koop. Ik vermoed eigenlijk wel dat het geplette haver was.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:30

Fly_high schreef:
Bij ons kregen ze vroeger 6-9 voerscheppen per dag, dus kilo of 2,5-4. Gewone warmbloeden in de basissport. Qua energie imo geen enorm verschil tov paarden die vergelijkbare hoeveelheid sportbrok of muesli eten.

Gewoon sportbrok of muesli voeren ipv basisbrok is in Nederland makkelijker en meer gebalanceerd denk ik.

Ik heb ook altijd geleerd dat men geplette haver eigenlijk niet langer dan enkele dagen na het pletten moet willen bewaren ivm verlies van voedingsstoffen, bij ons werd het dagelijks vers geplet.

Mag ik vragen waarom je 9 scheppen voer aan een paard geeft in de basissport?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:38

Ik voer gepunte haver, vond geplette te stoffig, en vul aan met een balancer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:50

Kabayo schreef:
Fly_high schreef:

Mag ik vragen waarom je 9 scheppen voer aan een paard geeft in de basissport?

9 scheppen geplette haver is een kilo of 4, helemaal niet boeiend veel voor een groot (+/- 175cm) warmbloed paard dat regelmatig moet springen. Zat paarden in Nederland die 4 kilo brok eten op een dag.

Sommige warmbloeden moeten gewoon veel eten om een beetje fatsoenlijk op gewicht te blijven.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 15:30

even als aanvulling en hoop dat jullie dit ook lezen: ik heb nu denk ik wel iets passends: de Havens Kentucky lite E. Een havermix. Wie kent dit product?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:10

Wat jammer is van de meeste granenmix is dat ze hele granen bevatten die er grotendeels weer onverteerd eruit komen. Je wil ze graag ontsloten, gepoft of als vlokken zodat ze goed opgenomen worden.

Ik ben de zoektocht uiteindelijk gestopt en heb een zak gerstvlokken en gepunte haver gekocht. Die heb ik 1:1 in een emmer gemixt en dat bevalt heel goed.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 10:52

Slmt9 schreef:
Wat jammer is van de meeste granenmix is dat ze hele granen bevatten die er grotendeels weer onverteerd eruit komen. Je wil ze graag ontsloten, gepoft of als vlokken zodat ze goed opgenomen worden.

bedankt voor de reactie, maar ik volg je niet helemaal, haver is toch of geplet, of gepunt of de hele korrel?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:05

Ja klopt van de haver inderdaad, maar volgens de ingredientenlijst van Kentucky zijn die ook heel. Wordt dus gelijk uitgepoept.
Mijn opmerking ging over de overige granen in de mix die je stuurde :o alleen mais staat er als gebroken in, ook niet de best opneembare vorm, verder zijn het ‘hele’ granen.

Kortom, als je iets wil wat goed verteerd wordt kan je beter verder kijken :o

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 12:00

Slmt9 schreef:
Kortom, als je iets wil wat goed verteerd wordt kan je beter verder kijken :o

ik ga eerst de Kentucky proberen. Lang geleden voerden we thuis ook haver, (toen bestond er nog geen muesli...) volgens mij ook de gepunte en dat werkte als een speer op de felheid.
Vind jij geplette haver dan beter voor het paard, ik bedoel om meer energie te ontwikkelen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:14

Ja, geplette of gepunte vind ik beter.

Het harde omhulsel van hele haver wordt moeilijker afgebroken in de maag en dunne darm, dus een deel kan onverteerd in de dikke darm terechtkomen. Dat is minder efficiënt en kan darmproblemen geven.

Geplette of gepunte haver blijft efficiënter: het paard krijgt sneller en vollediger de voedingsstoffen binnen. Het is dus vooral een kwestie van betere opname en stabielere energie.

Daarnaast vind ik het zonde van mn geld om er iets in te stoppen wat slechter wordt opgenomen en weer wordt uitgepoept :o

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:54

Niet geplet maakt vooral de vogels blij die de hele korrels dan uit de mest pikken

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:23

Hier ook Kentucky e lite. Wordt goed verteerd, zie in de mest niets van terug.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 20:46

SunnyHorse schreef:
Hier ook Kentucky e lite. Wordt goed verteerd, zie in de mest niets van terug.

Sunny Horse en merk je ook verschil in het energieniveau van het paard? Mijn plan is in de ochtend de Kentucky voeren en dan in de middag rijden.