Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:21

Grote puzzel inderdaad!
Wat is de reden dan precies om die puzzel te beginnen? Zijn er klachten over het 4 uur zonder ruwvoer of te kort buitenkomen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:15

Puzzelen maakt het werk ook leuk en uitdagend :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 20:05

Zeker waar,is eigenlijk het leukste deel: constant verbeteren!

@Duhelo: Ik heb geen klachten en een wachtlijst, maar de vraag is of dat komt omdat men het goed genoeg vind, of dat er in de omgeving niet meer te vinden is :o .

Ik denk dat het aanbod in mijn regio niet groot is. Ik denk trouwens dat dat overal in NL steeds meer is. Er sluiten zoveel stallen.. is echt bizar :o

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:54

ruitje schreef:
Zeker waar,is eigenlijk het leukste deel: constant verbeteren!

@Duhelo: Ik heb geen klachten en een wachtlijst, maar de vraag is of dat komt omdat men het goed genoeg vind, of dat er in de omgeving niet meer te vinden is :o .

Ik denk dat het aanbod in mijn regio niet groot is. Ik denk trouwens dat dat overal in NL steeds meer is. Er sluiten zoveel stallen.. is echt bizar :o

Ik denk een combinatie. Wat jullie aanbieden vind ik behoorlijk uniek. Zeker voor randstad begrippen.

Ze staan elke dag buiten, ze krijgen goed onbeperkt ruwvoer (buiten weide seizoen 20 uur per dag), staan ruim in stro, geen wedstrijd gerichte stal, binnenbak, buitenbakken, losgooi mogelijkheden, drafbaan.

En vooral heel belangrijk: de stalhouder(s).
Hoeveel stallen zijn er in de regio waar een "koeienboer" even paarden ernaast doet/deed om makkelijk geld te verdienen?
Oke, heel veel van die stallen zijn nu weg. Natuurlijk niet zonder reden...

Jij/jullie denken na, wat kan ik verbeteren, wat ligt binnen ons bereik, wat wil ik voor de paarden.
En niet als doel overal op bezuinigen om zo zo veel mogelijk te verdienen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 21:07

Er zijn hier overigens wel echt een paar hele grote en professionele pensionstallen gewoon opgeheven. Niet de regio van Ruitje, maar het aanbod lijkt echt wel af te nemen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:08

In de omgeving van Ruitje heerst een paardenbeleid, alle kleinschalige stalletjes/privedomeintjes zijn jaren geleden uit de omgeving 'schoongeveegd'. De gemeente/provincie wil geen 'verrommeling van de omgeving', met name paarden worden gezien als oorzaak daarvan en daarom paardenhouderij alleen toegestaan op aangewezen punten. Enkele boerderijen en een aantal pensionstallen hebben daartoe vergunning.
Aanbod van stalling is er wel maar overal zijn wachtlijsten, vraag is groter dan aanbod. En natuurlijk verschillen de stallen ook behoorlijk, maar die van Ruitje is wel een hele grote in deze omgeving met verschillende mogelijkheden voor veel verschillende paarden, leuk om te zien hoe dat zo steeds verbeterd wordt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:15

ruitje schreef:
Ik zie ons bedrijf als een grote puzzel.

De paddocks zijn nu groot genoeg voor een bepaald aantal paarden zonder ruwvoer. Deze paddocks worden nu dubbel gebruikt( ochtend groep en middag groep) .

Ruwvoer voeren=verharden
Ruwvoer voeren=paarden die nu wel in de groep te handhaven zijn, zijn dat dan niet
Ruwvoer voeren=andere indeling in de paddock
Paarden langer buiten=minder paarden buiten kunnen zetten op die ruimte.

Etc etc...

Ik heb vaker het idee dat mensen( niet perse jij hoor) denken: hang gewoon even een hooinet op en je hebt het probleem gefixt.

Maar als ik een stuk uit de puzzel verander,moet ik eigenlijk een nieuwe puzzel :D

hahaha dat is zo herkenbaar van het goed voeren van een 30 jarige. Dat is ook een legpuzzel. En dan komt mijn bijrijder met een goed voertje waar ze van gehoord heeft.
geen rekening houdend met portie grootte, kan hij het kauwen, kunnen we het mengen, lust hij het, vind hij het niet té lekker zodat hij de rest laat staan, krijgen we het er in gepropt voor we naar ons werk gaan om 6.45/ voor we zelf willen gaan eten/slapen, ís het daadwerkelijk een hoogwaardig product/ aanvulling, hoe verhoud het zich tot het andere voer etc etc etc
Met ieder nieuwe soort inderdaad een geheel nieuwe puzzel. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 17:33

Ruitje, zelfs ik als 'sport' ruiter zou dolblij zijn met balancer als voer via stal. Ik heb het een hele tijd zelf gegeven bij mij op stal want de mijne krijgt van de brok van stal maar heel weinig. Te weinig om alles binnen te krijgen maar als ze genoeg krijgt voor vitamines en mineralen moet ik alsnog bijvoeren voor de energie en extra's die ze nodig heeft waardoor ze weer te dik zou worden. Dus heb ik een hele tijd juist maar 2 keer een handje brok laten geven door stal en dan 1 keer per dag balancer met aanvullingen voor wat mijn paard nodig heeft. Zowel supplementen als energie enzovoorts.

Ik zou dat dus echt ideaal vinden en als ik bij ons rondkijk zijn ook een hoop van de sport ruiters alsnog zelf aan het bijvoeren qua brok enzovoorts.

En ja in deze omgeving is 4 uur buiten al uitzondering. Ik ken 2 stallen die dat aanbieden en inderdaad zonder hooi want dat is niet mogelijk. Terwijl er wel een deel van de mensen naar op zoek is juist (ook een deel die juist die 4 uur niet belangrijk vindt en nog in de 'ouderwetse' gedachtegang blijven hangen.)
En we hebben ooit wel eens gepbt over mogelijkheden idd voor hooi voeren. Maar zo simpel is dat idd gewoon niet buiten in onze omgeving met de ruimte. En vergunningen om eventueel uit te breiden en ga maar door.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 20:56

Leuk om het enthousiasme voor de balancer te horen! We hadden net vanavond een kenniscafe van Nikki. Het is voor mij als pensionstalhouder ook echt fijn dat een deel van 'die zorg' bij me weggenomen word. Klanten die zich zorgen maken over voer, verwijs ik nu naar Nikki.

Nikki bood vandaag zelfs aan om 6 weken na het invoeren van de balancer tijdens ons spreekuur te komen zitten voor alle vragen. Dus als er dan toch iets niet werkt, kan er meteen geschakeld worden voor de paarden.

Ik ben er echt blij mee :D

We zijn achter de schermen wel bezig hoor,met die 4 uur buiten zonder ruwvoer, we willen dat graag verbeteren,dus als iedereen hier maar lang genoeg blijft hangen herkennen jullie het bedrijf niet meer :')