Twijfels, verhuizen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Twijfels, verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:10

Wat ik lees is dat hij savonds apart in een stal staat op de nieuwe stal? Dan zou ik alleen verhuizen als je dan kwalitatief goed ruwvoer kan voeren. Dat is basisbehoefte en gaat mij zelfs boven in een kudde staan. Liever naast andere paarden met goed eten dan samen met paarden geen goed eten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:13

stroopkoek schreef:
Gini schreef:
Als je al dingen moet gaan bespreken en aanpassen nog voordat je er staat, zou ik het niet doen. Hoe ga je ander hooi voeren in een kudde?

Overdag staat hij in een kudde en s’nachts op een eigen stukje uitloop. Mocht de staleigenaar er voor open staan zou ik hier wellicht ander hooi bij kunnen geven. Anders wordt het toch verder zoeken naar een ander plekje denk ik.

En wie gaat het ander hooi regelen? Is er opslag?
Ik vind het echt een moeilijk geval. Ruwvoer is zo belangrijk. Wat als de stalhouder toezegt maar het na een paar maanden toch te veel gedoe vindt?
Ik ben ook niet zo voor een paard "alleen" houden, maar om straks jouw paard in een kudde te zetten met compleet andere voerbehoeften, goh, nee, ik ben zelf niet echt overtuigd.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 06:24

stroopkoek schreef:
Wesseltje schreef:
Staan daar alleen sobere rassen dat er alleen dat gevoerd wordt? Ik zou daar nog echt even in verdiepen, niet dat hij ineens van alles te kort komt. Verder klinkt de stal erg goed. In kuddeverband is niet vergelijkbaar met over een draadje contact leggen. Ik zou altijd voor kuddeverband kiezen.

Er staan voornamelijk sobere rassen en enkele warmbloed, waard. Ik heb alles behalve een sober ras en ook nog eens een jong paard dat zijn voedingstoffen hard nodig heeft. Ik zal morgen eens bespreken of de mogelijkheid er ook zou zijn om zelf ander hooi bij te voeren. Desnoads dat hij s’avonds op zijn eigen uitloop ander hooi extra bijgevoerd krijgt en op de paddock enkel graszaad met de groep mee eet.

Dit is de eerste stap denk ik. Als dat mogelijk is, dan zou dat een wereld van verschil voor jouw paard kunnen betekenen <3

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 06:48

Daarnaast is graszaadhooi altijd bespoten wat ook niet het beste idee is voor de lever. Graszaadhooi is leuk als toevoeging maar niet geschikt als totaalvoer. Ik zou inderdaad eens overleggen of je mogelijkheden hebt! Er is ook echt wel weidehooi te vinden wat laag in suikers is :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 06:49

Bieden schreef:
In een groep heb je veel meer kans op blessures zeker als je paard nieuw is en dit niet gewend.

Maar daar staat veel sociaal contact tegenover, dat lijkt mij de moeite waard.

Je verbiedt een kind toch ook niet om buiten te spelen omdat hij dan gewond kan raken?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 07:04

Lieser schreef:
Bieden schreef:
In een groep heb je veel meer kans op blessures zeker als je paard nieuw is en dit niet gewend.

Maar daar staat veel sociaal contact tegenover, dat lijkt mij de moeite waard.

Je verbiedt een kind toch ook niet om buiten te spelen omdat hij dan gewond kan raken?

Mee eens. Liever een happy paard met dat risico dat er iets kan gebeuren
Zo sta ik er in hoor.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 07:35

Ik zou ook verhuizen. Mits je ander hooi mag bijvoeren.
Ik denk dat je jonge paard een kudde wel leuk zou vinden.
Voor zijn koppie erg goed.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:40

stroopkoek schreef:
Eatshay schreef:
Hoe zien de andere paarden op de nieuwe stal er uit? Goed doorvoed, goed in de vacht en glanzend?

De andere paarden zien er gezond uit. Hadden inderdaad hooi en stallen goed op gestrooid. Stal eigenaren lijken echte dierenvrienden. Er zijn eigenlijk maar twee pension plekjes de rest zijn eigen paarden van de staleigenaren.

Dan zou ik vragen of je ALS hij niet genoeg heeft aan hun hooi, je 's nachts eigen hooi zou mogen voeren. En bij een 'ja' zou ik lekker verhuizen. Jij minder werk, hij een kudde. Win - win.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:44

Maar graszaadhooi is niet geschikt als enkele vorm van ruwvoer, daar zou echt wel wat bij moeten. Dus ik zou met een jong paard zeker niet wachten met bijvoeren.

Alleen in grote uitzonderingen ( chronisch HB ) zou ik op puur graszaadhooi overwegen.

MWvd_konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:47

Heb even alles doorgelezen. Mijn gevoel zegt verhuizen.
Maar goed eten is natuurlijk wel ook een hele belangrijke factor. Dus ander hooi mogen voeren zou wel een minimum zijn waaraan voldaan aan kan worden.
Wellicht kan je wel hooi vinden waar allen het goed op zouden doen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 09:42

smurffie schreef:
Maar graszaadhooi is niet geschikt als enkele vorm van ruwvoer, daar zou echt wel wat bij moeten. Dus ik zou met een jong paard zeker niet wachten met bijvoeren.

Alleen in grote uitzonderingen ( chronisch HB ) zou ik op puur graszaadhooi overwegen.

Hier ga ik in mee, een warmbloed met normale energiebehoefte op arm/graszaadhooi zetten... daar valt ook niet tegenop bij te voeren is mijn ervaring. Dan zou je minimaal in de eigen stal rijker ruwvoer moeten kunnen geven.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 09:46

Ik snap je twijfel, maar graszaadhooi is echt een dealbreaker.
Dat komt niet goed met je paard. En van te voren al om grote wijzigingen vragen alleen voor jouw paard, valt in praktijk altijd tegen.
Grote kans dat als je er eenmaal bent dat ze de optie voor ander hooi toch niet meer kunnen bieden. Wegens gedoe met bestellen, opslag, extra kosten etc.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 09:51

Gini schreef:
En wie gaat het ander hooi regelen? Is er opslag?
Ik vind het echt een moeilijk geval. Ruwvoer is zo belangrijk. Wat als de stalhouder toezegt maar het na een paar maanden toch te veel gedoe vindt?
Ik ben ook niet zo voor een paard "alleen" houden, maar om straks jouw paard in een kudde te zetten met compleet andere voerbehoeften, goh, nee, ik ben zelf niet echt overtuigd.

Hier ga ik in mee. Ik vind dat echt samen staan een hele grote plus voor je paard en voor jou een plus dat je minder hoeft te doen maar ik vind hier ook nog veel haken en ogen aan zitten. Zijn er nog andere mogelijkheden in je omgeving misschien?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:07

Alleen graszaadhooi vind ik zelfs met mijn sobere Haf geen optie, maar ik zou wel overleggen of je op stal weidehooi mag en kan aanbieden, dan klinkt het als een leuke plek!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:31

Ik vraag me vooral af waarom er alleen graszaadhooi wordt gevoerd. Eigenlijk is het niet meer dan maagvulling ipv voeding. Ik zou echt navrgen over rijker hooi in de nacht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:46

Bellatrix schreef:
Ik zou ook verhuizen. Mits je ander hooi mag bijvoeren.
Ik denk dat je jonge paard een kudde wel leuk zou vinden.
Voor zijn koppie erg goed.

Hopenlijk vinden die andere paarden dat dan ook goed! Als het paard van ts de anderen zou kreupel trappen of opjagen dan zal hij er niet lang bij mogen staan, te meer omdat de meeste andere paarden daar van de staleigenaar zijn die het voor het zeggen zal hebben. Maar mogelijk is het paard van ts heel lief ook tegen andere paarden? Je moet het maar afwachten nieuw in een groep. Wat de vraag van ts betreft, als je veel moet werken is een volpensionstal veel prettiger dan een stal met selfservice.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 12:52

Bedankt voor alle reacties! Ik heb er goed over nagedacht en besloten dat ik het toch niet ga doen. Het graszaadhooi is toch echt een dealbreaker en ik weet zeker dat het mijn paard niet veel goeds zal doen. Om de staleigenaar dan mee te belasten vind ik ook zo wat en ik wil eigenlijk dat ik over een basisbehoefte, zoals goed hooi, geen zorgen hoeven te maken als ik verhuis. Ik blijf gewoon verder zoeken naar een plekje met goede kwaliteit hooi, waar hij ook met droge voeten in een kudde kan staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:59

Ik denk dat dat een verstandige beslissing is. Ruwvoer en beweging zijn mijn stokpaardjes. Andere zaken valt mogelijk wel wat aan te sleutelen, maar die twee moeten "van nature" goed zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:09

Heb je het nagevraagd? Wie weet is de reactie positief. Of ga je ervan uit dat iemand zo zal reageren? Nivea niet invullen voor een ander.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:24

Ts zou ook nog op de huidige stalling kunnen vragen of er iets te doen is aan het self-service-aspect aangezien ze nu meer gaat werken en dus minder tijd krijgt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:25

Ik ben benieuwd of je na hebt gevraagd of ze inderdaad echt volledig graszaadhooi krijgen of dat dit een deel van het voerbeleid is.
Persoonlijk zou ik daar nog even de details over vragen, gezien het verder klinkt als een sta waarin er juist heel bewust om wordt gegaan met de behoeften van je paard.

Verder volledige mee eens dat je niet op een nieuwe stal moet starten met het aanpassen van beleid, dan paste de stal in eerste instantie niet. Omstandigheden kunnen altijd veranderen en dan is het fijn te kunnen ontwikkelen samen met de stalbaas, maar de basis moet goed liggen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:44

Ik zou niet verhuizen, je paard staat nu prima zo te lezen.
Misschien een bijrijder/verzorger zoeken, of overleggen met de huidige mede-stalgenoten of er oplossingen zijn mbt dagelijkse verzorging.
Desnoods tegen bijbetaling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:35

Als een paard overdag graszaadhooi in de groep krijgt en in de avond/nacht een eigen stal/,uitloop heeft waar je voldoende uren en hoeveelheid ander hooi kan voeren, dan is dat voor de meeste paarden een prima oplossing.

Bij 24/7 groepshuisvesting is het een stuk lastiger. Dan zou ik daar niet voor kiezen als je paard andere voedingsbehoefte heeft dan de groep.