Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Tancreda4 schreef:Ligt er aan welke soort. Ik heb ook hooi gehad wat ze echt niet gingen eten. Veldbeemd bijvoorbeeld heb ik meerdere keren geprobeerd en hongerden ze zich gewoon uit. Maar dan doen ze op het moment ook met bepaald weidehooi. De overgang gaat langzaam, ik laat steeds meer ander hooi weg. Soms moeten ze even wennen maar als ze t echt niet eten verkoop ik t door.
Prince schreef:Hoe graag ze het eten hangt bij ons af van het soort graszaadhooi. Veldbeemd eten ze gewoon graag. Ook als er nog weidehooi ligt. We hebben nu graszaadhooi van Engels raaigras en dat eten ze ook, maar pas als het weidehooi op is.
pmarena schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Punz, zo werkte het hier ook
Als ze het niet eten, dan hebben ze blijkbaar geen honger.
Jammerdebammer dan, maar dan weet je zelf in ieder geval dat ze wel de mogelijkheid hebben om te knabbelen dus dan zijn ze ook niet 'zielig' als ze het niet lekker genoeg vinden.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om als back-up een netje graszaadhooi op te hangen, of het een beetje mengen zodat elke hap wat gemengde vezels heeft.
Punz schreef:Ja. Ze gaan het uiteindelijk gaan eten. Maar ze eten het pas als ze daadwerkelijk behoefte hebben aan ruwvoer vulling en niet "voor de lekker". Als je royaal suikerrijker hooi er bij voert zullen ze dat altijd eerst eten. Dus zeker in het begin weinig voordroog geven ( niets meer dan een "toefje"). Als ze het dan uiteindelijk eten dan het graszaadhooi als basis voeren, en het rijkere voordroog steeds doseren naar voedingsstoestand en arbeid.
Bij mijn sobere ponys is het rijkere hooi eigenlijk het kracht voer. Het graszaadhooi zijn de vezels / de maagvulling
Edit: ik voer het dus ook om er voor te zorgen dat er altijd ruwvoer tot hun beschikking is. Ze eten het minder graag, dus ze blijven hier van niet zomaar dooreten ,maar echt alleen maar als er behoefte is aan maagvulling
Celebi schreef:Ik heb hetzelfde probleem qua hoesten. Voordroog is dan echt heel fijn. Dat hoeft ook niet extreem rijk te zijn he? Misschien lukt het om elders armer voordroog te vinden. Bij ons op stal staan er veel IJslanders en die eten het ook allemaal zonder problemen.
Heb ergens gestaan ook waar graszaadhooi gevoerd werd, maar ondanks dat mijn paard wat te dik was bij aankomst stond hij een paar maanden later al als gratenpakhuis maar wel met een hele opgezette buik en slechte mest. Ben er totaal geen fan van omdat het vaak zoveel belangrijke bouwstoffen mist. En hij heeft nog nooit zoveel gehoest als daar want het was bizar stoffig. Ik stond vaak 's avonds de ruif nog te vullen en dan lag ik ook de hele nacht te hoesten.