Graszaadhooi, zijn jullie paarden het gaan eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vandunes

Graszaadhooi, zijn jullie paarden het gaan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 21:33

Omdat mijn paard te dik wordt van voordroog heb ik graszaadhooi besteld zodat ik voor een deel ook graszaadhooi kan geven. Ze eet er tot nu toe weinig van. Wat is jullie ervaring? Gaan ze het uiteindelijk wel eten? Hoe lang zal ik het aankijken?

Sosha

Re: Graszaadhooi, zijn jullie paarden het gaan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 21:48

Als ze ook nog steeds voordroog krijgt, verwacht ik dat ze het niet of nauwelijks zal eten. Is ipv voordroog gewoon hooi voeren geen optie ?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:40

Mijn ruin at het tegen heug en meug mondjesmaat.
Ik heb uiteindelijk veel weg moeten gooien door versmeren e.d.
Duur grapje :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 23:14

Ja. Ze gaan het uiteindelijk gaan eten. Maar ze eten het pas als ze daadwerkelijk behoefte hebben aan ruwvoer vulling en niet "voor de lekker". Als je royaal suikerrijker hooi er bij voert zullen ze dat altijd eerst eten. Dus zeker in het begin weinig voordroog geven ( niets meer dan een "toefje"). Als ze het dan uiteindelijk eten dan het graszaadhooi als basis voeren, en het rijkere voordroog steeds doseren naar voedingsstoestand en arbeid.
Bij mijn sobere ponys is het rijkere hooi eigenlijk het kracht voer. Het graszaadhooi zijn de vezels / de maagvulling

Edit: ik voer het dus ook om er voor te zorgen dat er altijd ruwvoer tot hun beschikking is. Ze eten het minder graag, dus ze blijven hier van niet zomaar dooreten ,maar echt alleen maar als er behoefte is aan maagvulling

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 23:28

Bij mij werkte het niet, ze bleven gewoon wachten op de volgende portie weidehooi. Of trokken het uit het net om het op de grond te gooien.

Enige wat hier werkte is graszaadhooi voeren aan de pony die weinig gras mag in de lente/zomer. De hele dag beschikking tot graszaadhooi en 1x een momentje op het gras. Dan eet ze het uiteindelijk wel.
Maar als tussendoortje wanneer ze ook 3x per dag hooi kregen werd het zeer zelden gebruikt. Ik voer nu maar gewoon 4x daags een beperkte portie hooi, want het graszaadhooi was meer voor mijn idee dan dat ze er wat aan hadden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 23:35

Ik sluit me helemaal aan bij Punz, zo werkte het hier ook :j

Als ze het niet eten, dan hebben ze blijkbaar geen honger.
Jammerdebammer dan, maar dan weet je zelf in ieder geval dat ze wel de mogelijkheid hebben om te knabbelen dus dan zijn ze ook niet 'zielig' als ze het niet lekker genoeg vinden.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om als back-up een netje graszaadhooi op te hangen, of het een beetje mengen zodat elke hap wat gemengde vezels heeft.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 06:05

Mijn merrie eet het graszaadhooi heel graag maar ik meng het wel met arm Frans weidehooi.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 06:51

Hoe graag ze het eten hangt bij ons af van het soort graszaadhooi. Veldbeemd eten ze gewoon graag. Ook als er nog weidehooi ligt. We hebben nu graszaadhooi van Engels raaigras en dat eten ze ook, maar pas als het weidehooi op is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 07:23

Ligt er aan welke soort. Ik heb ook hooi gehad wat ze echt niet gingen eten. Veldbeemd bijvoorbeeld heb ik meerdere keren geprobeerd en hongerden ze zich gewoon uit. Maar dan doen ze op het moment ook met bepaald weidehooi. De overgang gaat langzaam, ik laat steeds meer ander hooi weg. Soms moeten ze even wennen maar als ze t echt niet eten verkoop ik t door.

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:20

Bedankt voor de reacties!
Ik ben voordroog gaan voeren omdat ze hoestte van hooi, zelfs als het gestoomd werd met de haygain. Sinds de voordroog heeft ze serieus nooit meer gehoest. Dus ik was zo blij !
Maar ja ik merkte wel dat ze wat dikker werd, op zich niet erg maar ze blijft groeien . Ze kreeg echt vetkwabben en de singels van de deken moest ik steeds losser doen en van het zadel.
Vandaar toch op zoek naar een oplossing.
Ik las inderdaad over deels hooi en deels graszaad. Om te proberen dus paar baaltjes graszaad en kruidenhooi gekocht. Helaas ging ze van het kruidenhooi gelijk weer hoesten, ikzelf overigens ook (het rook wel lekker en zag er prachtig uit), daarnaast at ze dat ook niet supergraag. Dus daarom valt het kruidenhooi af en geef ik nu deels voordroog wat ze inderdaad als eerste op eet en deels graszaad wat dus (nog?) niet echt graag gegeten wordt.
Inmiddels ook een bestelling gedaan van ontstoft hooi, hopelijk gaat dat wel qua hoesten, dan kan ik daarmee het voordroog vervangen. Voor nu heb ik ook nog voorlopig voordroog staan, maar inderdaad daar gewoon een toef van over/door het graszaad en dan hopen dat ze dat graszaad dan wel gewoon gaat eten. Wat er inderdaad geschreven wordt de mogelijkheid om te eten is er, dus hopelijk is ze slim genoeg om het te pakken en gaat ze niet in hongerstaking omdat er pauperhooi (in haar ogen) wordt aangeboden .
Best wel een dilemmaatje dus wat ongetwijfeld anderen ook hebben, je wil niet dat ze weer gaat hoesten maar wel dat ze afvalt maar niet dat je hooi moet gaan weggooien omdat ze het op de grond mikt en niet op eet en zichzelf gaat uithongeren. Ze zal dan wel afvallen maar wil ook geen maagzweren doordat ze niet eet.

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:26

Tancreda4 schreef:
Ligt er aan welke soort. Ik heb ook hooi gehad wat ze echt niet gingen eten. Veldbeemd bijvoorbeeld heb ik meerdere keren geprobeerd en hongerden ze zich gewoon uit. Maar dan doen ze op het moment ook met bepaald weidehooi. De overgang gaat langzaam, ik laat steeds meer ander hooi weg. Soms moeten ze even wennen maar als ze t echt niet eten verkoop ik t door.

Goeie om het inderdaad langzaam aan te pakken!
Er staat op de site en analyse niet bij wat voor soort het is helaas. Kan dat nog wel vragen aan de leverancier.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 08:28

Ik heb hetzelfde probleem qua hoesten. Voordroog is dan echt heel fijn. Dat hoeft ook niet extreem rijk te zijn he? Misschien lukt het om elders armer voordroog te vinden. Bij ons op stal staan er veel IJslanders en die eten het ook allemaal zonder problemen.

Heb ergens gestaan ook waar graszaadhooi gevoerd werd, maar ondanks dat mijn paard wat te dik was bij aankomst stond hij een paar maanden later al als gratenpakhuis maar wel met een hele opgezette buik en slechte mest. Ben er totaal geen fan van omdat het vaak zoveel belangrijke bouwstoffen mist. En hij heeft nog nooit zoveel gehoest als daar want het was bizar stoffig. Ik stond vaak 's avonds de ruif nog te vullen en dan lag ik ook de hele nacht te hoesten.

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:29

Prince schreef:
Hoe graag ze het eten hangt bij ons af van het soort graszaadhooi. Veldbeemd eten ze gewoon graag. Ook als er nog weidehooi ligt. We hebben nu graszaadhooi van Engels raaigras en dat eten ze ook, maar pas als het weidehooi op is.

Het soort weet ik niet, maar ga dat even navragen.
Op zich logisch dat ze het lekkerste eerst opeten, dat vind ik ook niet erg als ze uiteindelijk maar wel aan het graszaad gaat beginnen. Jouw bericht geeft wel hoop!

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:31

Fayyah19 schreef:
Mijn merrie eet het graszaadhooi heel graag maar ik meng het wel met arm Frans weidehooi.

Dat is fijn! Meng je het echt helemaal door elkaar heen?

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:33

pmarena schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Punz, zo werkte het hier ook :j

Als ze het niet eten, dan hebben ze blijkbaar geen honger.
Jammerdebammer dan, maar dan weet je zelf in ieder geval dat ze wel de mogelijkheid hebben om te knabbelen dus dan zijn ze ook niet 'zielig' als ze het niet lekker genoeg vinden.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om als back-up een netje graszaadhooi op te hangen, of het een beetje mengen zodat elke hap wat gemengde vezels heeft.

Ja precies, misschien moet ik het ook zo bekijken, ze kan eten en is niet zielig.
En idd misschien echt door elkaar heen mengen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 08:34

Hier resulteerde mengen in uitstekend uitgeplozen hooi, het lekkere was op en graaszaadhooi bleef hangen of werd vertrapt :=

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:35

Punz schreef:
Ja. Ze gaan het uiteindelijk gaan eten. Maar ze eten het pas als ze daadwerkelijk behoefte hebben aan ruwvoer vulling en niet "voor de lekker". Als je royaal suikerrijker hooi er bij voert zullen ze dat altijd eerst eten. Dus zeker in het begin weinig voordroog geven ( niets meer dan een "toefje"). Als ze het dan uiteindelijk eten dan het graszaadhooi als basis voeren, en het rijkere voordroog steeds doseren naar voedingsstoestand en arbeid.
Bij mijn sobere ponys is het rijkere hooi eigenlijk het kracht voer. Het graszaadhooi zijn de vezels / de maagvulling

Edit: ik voer het dus ook om er voor te zorgen dat er altijd ruwvoer tot hun beschikking is. Ze eten het minder graag, dus ze blijven hier van niet zomaar dooreten ,maar echt alleen maar als er behoefte is aan maagvulling

Klinkt logisch, thanks!

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:37

Karin_deB schreef:
Hier resulteerde mengen in uitstekend uitgeplozen hooi, het lekkere was op en graaszaadhooi bleef hangen of werd vertrapt :=

ow waarom zijn paarden zo……

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 08:40

Kan je niet beter voordroog zoeken dat lager in suiker zit? Voordroog hoeft niet rijker te zijn in suiker dan hooi.

Het type gras maakt inderdaad uit, maar veldbeemd wordt niet standaard goed gegeten. Ik had ook veldbeemd en dat aten ze niet graag en alleen als ze echt honger hadden.
Ik had het vooral omdat ik wilde dat er altijd wat te knabbelen was naast het gewone hooi dat ze met een uurtje op hadden en daar was het hier niet geschikt voor. Graszaadhooi voeren zonder voedzaam hooi of gras ernaast ben ik geen fan van.
Hier werd het bij mengen ook verknoeid, ik had dus een 2 aparte netten hangen en dat scheelde met verknoeien maar kon zo 2 a 3 weken hangen met 4 pony's die ervan konden eten als ze wilden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 08:46

Hier voeren we om dezelfde reden graszaadhooi bij.
Ze eten het gewone hooi het liefste. Maar als dat op is beginnen ze uiteindelijj wel aan het graszaadhooi.
Wij voeren het in netten, eerder mengde we het echt goed. Nu gewoon een bonk erin

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:48

Celebi schreef:
Ik heb hetzelfde probleem qua hoesten. Voordroog is dan echt heel fijn. Dat hoeft ook niet extreem rijk te zijn he? Misschien lukt het om elders armer voordroog te vinden. Bij ons op stal staan er veel IJslanders en die eten het ook allemaal zonder problemen.

Heb ergens gestaan ook waar graszaadhooi gevoerd werd, maar ondanks dat mijn paard wat te dik was bij aankomst stond hij een paar maanden later al als gratenpakhuis maar wel met een hele opgezette buik en slechte mest. Ben er totaal geen fan van omdat het vaak zoveel belangrijke bouwstoffen mist. En hij heeft nog nooit zoveel gehoest als daar want het was bizar stoffig. Ik stond vaak 's avonds de ruif nog te vullen en dan lag ik ook de hele nacht te hoesten.

Mijn voordroog ziet er heel grof uit, dat vind ik een voordeel, maar arm is het denk niet. Blijkbaar heb ik nu een soort MacDo voordroog, wordt supergoed gegeten maar worden er dus wel fatties van. Handicap bij mij is dat het aanbod hier in de buurt in het formaat baal dat ik kwijt kan en tijdig op kan voeren zeer beperkt is. Ik sta op een plek met 1 paard en 1 Shetlander, dus de grote balen duren te lang en die kan ik ook niet zelf verplaatsen. Heb nu balen van 200 kilo, dat is nog net hanteerbaar en past door een staldeur.

Mijn plan is om sowieso niet alleen graszaad te voeren. En het graszaad wat ik nu heb is gelukkig niet stoffig. Inderdaad kan je jezelf als graadmeter gebruiken als je zelf gaat hoesten dan gaat mn paard dat ook. Maar dat heb ik nu gelukkig met het graszaad niet.

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 08:52

kiki1976 schreef:
Hier voeren we om dezelfde reden graszaadhooi bij.
Ze eten het gewone hooi het liefste. Maar als dat op is beginnen ze uiteindelijj wel aan het graszaadhooi.
Wij voeren het in netten, eerder mengde we het echt goed. Nu gewoon een bonk erin

Thanks, dat geeft hoop!

Vandunes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 17:26

Ze eet inmiddels wel van het graszaadhooi oftewel het skinny bitch pauper hooi aldus de mening van mijn paard. Heb het nu wel even niet in een hooinet gedaan maar zo in de kuubkist om het iets aantrekkelijker te maken.