Hoe doen jullie dat? Nieuwe trailer niet compleet. Boren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noukie12

Re: Hoe doen jullie dat? Nieuwe trailer niet compleet. Boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:26

Deze zou ik sws nooit nemen, je kan alleen bij je paard als jij zelf op de weg staat. De zadelkamer hoort links en de voorinstap rechts (en dus in de berm).
Verder kan je veel zelf knutselen hoor wij halen wel eens onderdelen bij de boten winkel, veel polyester materialen daar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:36

noukie12 schreef:
Deze zou ik sws nooit nemen, je kan alleen bij je paard als jij zelf op de weg staat. De zadelkamer hoort links en de voorinstap rechts (en dus in de berm).
Verder kan je veel zelf knutselen hoor wij halen wel eens onderdelen bij de boten winkel, veel polyester materialen daar.

Dat verschilt per merk trailer. Mijn Henra heeft het deurtje ook links. Ik vind dat persoonlijk veel fijner.

Verder zijn de tips denk ik wel gegeven. Hooinet zo spannen tussen die 2 oogjes lijkt me juist fijn, want dan ligt hij op de zadelkamer en hangt hij niet hoog, wat zonde zou zijn van je panoramaraam.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:58

Mando schreef:
Ik deed in mijn Bockmann trailer het hooinet aan de stangen van het raampje knopen en dan in de punt een haakje waaraan ik de onderkant van het hooinet aan vast maakte.
Ik had geen zin in een boksbal en zo kon hij gewoon normaal eten.

Ik doe precies hetzelfde!

en dat die rechterkant van de voorstang geen oogje en haakje heeft is omdat het een soort haak is en de paniekstang. Als je paard met voorbenen over de voorstang komt kan je die linker kant als het gioed is losdraaien en dan valt die stang zeg maar naar beneden links terwijl hij rechts aan die haak blijft hangen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:27

noukie12 schreef:

Dat deurtje hoort helemaal niet perse rechts te zitten en de zadelkamer links.

Ik wilde perse de zadelkamer rechts en het deurtje links toen ik mijn trailer ging kopen.
Mijn oude Henra zonder zadelkamer had ook het deurtje links trouwens.
Ik zit achter het stuur en moet toch altijd links uitstappen (ben altijd de bestuurder als we met de trailer weg gaan) en dan ben ik dus direct bij het deurtje van het paard in plaats van dat ik eerst om de bus of om de trailer heen moet lopen.
En bij uitstappen uit de trailer kom ik toch eerst achter mijn bus uit, niet direct op de weg. En ik zal toch ook weer naar dat linkerportier van mijn bus moeten lopen om weer achter het stuur te kruipen.

Daarnaast wil ik op een parkeerplaats mijn paard rechts aan de trailer hebben, bij de zadelkamer. Dan kan ik ook rechts bij de zijdeur van mijn kampeerbus bij mijn eigen koffie/eten, terwijl paardlief ook lekker staat te eten na een training.
Voor mij veel handiger dan de verzorgingsdeur rechts, moet ik na uitstappen eerst om de bus of de

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 18:08

Bedankt voor alle tips! Vooral het hooi-net/kussen over de zadelkamer! Inderdaad anders zonde van het panoramaraam uitzicht *\o/* Ga ik bestellen, plus de trailerlijnen. En ik laat even 2 emmerhaakjes aan de zijkant vd zadelkamer maken voor af en toe de voerbak te kunnen gebruiken.

Oh en over de uitgangsdeur links: het idee erachter, las ik, is dat de meeste mensen hun paard laden terwijl ze links lopen. Op deze manier heb je goed de ruimte om onder de stang te komen en via het deurtje weg te lopen, zonder dat je tegen de zadelkamer 'botst'.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:23

ik wilde juist perse deurtje rechts omdat je met pech dan aan de goede kant bij je paard komt.

En ik ben bijna net zo snel bij dat deurtje als wanneer het links zou zitten, 1 pas extra over de dissel heen..... toch???
En met laden kun je gewoon voor je paard uit en dan aan de andere kant eruit na vastzetten ????

Net wat iedereen lekker vindt....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:26

Maar wat maakt rechts dan "de goede kant"?

Want die begrijp ik niet. Wat is er goed aan rechts en verkeerd aan links?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:40

Marije_jiplover schreef:

Als je bijv langs de snelweg stil komt te staan, dan is rechts de kant van de vangrail en veiliger om in te stappen dan links (kant van langsrijdend verkeer).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:45

Over een zomerzeil: ik ben daar juist het jaar rond blij mee.
Doorlekken is echt heeel minimaal (en mijn trailer is van aluminium). En juist in de winter is het wel eens fijn om het met paard er in dicht te hebben tijdens het rijden. Dan zou ik echt geen dicht zeil willen hebben. In de rest van het seizoen is hij alleen dicht als hij ergens geparkeerd staat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:51

cobiie schreef:
Marije_jiplover schreef:

Als je bijv langs de snelweg stil komt te staan, dan is rechts de kant van de vangrail en veiliger om in te stappen dan links (kant van langsrijdend verkeer).

Maar ik ben dus al links uit de bus gestapt, dus ik sta al aan die kant.

Mijn trailer is aan de voorkant zeker smaller dan mijn bus, dus ik sta achter mijn bus tijdens het instappen. Dus ik zie oprecht niet wat daar verkeerd aan is.

Ik ben in 99 van de 100 gevallen alleen op pad met mijn paard, dan is links uitstappen en direct ook links in kunnen stappen echt niet verkeerd t.o.v. links uitstappen en dan naar rechts moeten.
In mijn geval moet ik of om mijn bus aan de voorkant heen, of aan de achterkant om de trailer heen, over de dissel is hier niet echt een optie.

En dan is direct uitstappen en het deurtje in kunnen echt niet onveilig of verkeerd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:31

Is een hooinet echt nodig?
Ik geef geen hooinet om deze redenen:
1. Mijn paard staat niet stabiel meer want hij is teveel aant spelen met dat net en schraapt dan met zijn been. Is daardoor al eens gevallen.

2. Ze kunnen tijdens het eten op hun tong bijten als je per ongeluk op een hobbel rijdt.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 16:38

pol013 schreef:
Over een zomerzeil: ik ben daar juist het jaar rond blij mee.
Doorlekken is echt heeel minimaal (en mijn trailer is van aluminium). En juist in de winter is het wel eens fijn om het met paard er in dicht te hebben tijdens het rijden. Dan zou ik echt geen dicht zeil willen hebben. In de rest van het seizoen is hij alleen dicht als hij ergens geparkeerd staat.

Ja daar heb je ook een punt! En misschien als je met een zomerzeil dicht rijdt, het ook minder klappert, omdat de lucht er meer door kan? Vorige week, met een bui, lag er wel iets water op de bodem van mijn trailer, met zomerzeil. Maar de wind stond er ook op, dus dat is logisch. Voordeel is dat dat 2 kanten op gaat natuurlijk, dus het waait ook net zo hard weer droog *\o/*

Ik kijk de herfst wel even aan. Hij staat helaas buiten, maar wel met de kont op het oosten. Het is hier bijna altijd west- of zuidwestenwind. Een winterzeil kan ik altijd nog kopen en ik zag al dat je die er met 2 bouten zo zelf op zet. Maar misschien niet nodig.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 22:37

Art_Ificious schreef:
Is een hooinet echt nodig?
Ik geef geen hooinet om deze redenen:
1. Mijn paard staat niet stabiel meer want hij is teveel aant spelen met dat net en schraapt dan met zijn been. Is daardoor al eens gevallen.

2. Ze kunnen tijdens het eten op hun tong bijten als je per ongeluk op een hobbel rijdt.

'Nodig' is een groot woord, maar het geeft wel wat afleiding voor mijn paard en ze is het al jaren gewend. Iemand kwam hier met een tip voor een hooitas of hooikussen, om tussen die 2 ringetjes te spannen en het dan plat op de zadelkamer te leggen. Handige plek denk ik, ipv ophangen. Dan houdt ze het uitzicht uit het handige panoramaraam. Dus ik ben blij met die tip

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 00:16

cupido1996 schreef:
Ik heb dezelfde trailer en alleen zonder zadelkamer. Maar loop tegen dezelfde problemen aan.

Dom van mij, niet goed opgelet met kopen. Hooinet erin bevestigen is een uitdaging. Want ik heb ook die kleine ringetjes niet.
Met vastzetten. Een heel dun halstertouw zoeken, want anders past hij niet door het oog.

hang je daar toch een karabijnhaak aan heb je groot oog wat je evt nog kunt openen om snel weg te halen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 00:23

Marije_jiplover schreef:

Mijn trailer is aan de voorkant zeker smaller dan mijn bus, dus ik sta achter mijn bus tijdens het instappen. Dus ik zie oprecht niet wat daar verkeerd aan is.

Ik ben in 99 van de 100 gevallen alleen op pad met mijn paard, dan is links uitstappen en direct ook links in kunnen stappen echt niet verkeerd t.o.v. links uitstappen en dan naar rechts moeten.
In mijn geval moet ik of om mijn bus aan de voorkant heen, of aan de achterkant om de trailer heen, over de dissel is hier niet echt een optie.

En dan is direct uitstappen en het deurtje in kunnen echt niet onveilig of verkeerd.

juist wel, aan de rechterkant sta je dan niet gelijk naast het verkeer, ook qua veiligheid, bv je doet het deurtje open wil instappen en je paard geeft je een beuk of schrikt, lig jij gelijk op de rijbaan. Of in panieksituatie wil je paard deurtje uitkomen... en als ze dan gelijk naast je 120 rijden ben jij niet blij, aan de andere kant ben je beschut. Als het regent en je staat met pech op de vluchtstrook sta je dus vol in het opspattende water van de rijdende baan.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 00:39

speurneusc schreef:
Marije_jiplover schreef:

juist wel, aan de rechterkant sta je dan niet gelijk naast het verkeer, ook qua veiligheid, bv je doet het deurtje open wil instappen en je paard geeft je een beuk of schrikt, lig jij gelijk op de rijbaan. Of in panieksituatie wil je paard deurtje uitkomen... en als ze dan gelijk naast je 120 rijden ben jij niet blij, aan de andere kant ben je beschut. Als het regent en je staat met pech op de vluchtstrook sta je dus vol in het opspattende water van de rijdende baan.

Dit dus ja, en langs een drukke weg stap ik echt niet links uit. Dan klim ik als ik alleen ben naar de rechterkant van de auto om daar veilig uit te stappen.
In elke situatie op de Nederlandse weg is rechts veiliger.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:28

Deurtje rechts gehad en nu weer heeeeeel blij met mn deurtje links.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 23:58

Ik ben heel benieuwd hoe het voor mij gaat werken. 9 jaar een deurtje links gehad, dus het is even afwachten hoe links bevalt. Ik heb wel héél veel ruimte voorin, dat is fijn!