Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:48

martinev schreef:
Er zijn hier meer mensen uit de provincie Utrecht die subsidie hebben aangevraagd toch?
Ik heb het half maart aangevraagd, en begin april de foto's gestuurd van de geplaatste omheining. Ik lees dat je de subsidie binnen 12 weken na aanvraag zou moeten krijgen. Die 12 weken zitten er inmiddels op, en van de kant van de provincie is er totale radiostilte. Ik heb gebeld om te vragen hoe het ervoor staat en of ze weten hoe lang het nog gaat duren, maar ik krijg alleen maar antwoord dat ze geen idee hebben 'het is naar de volgende afdeling en ik heb er geen inzicht in hoe ver zij zijn'.

Hoe lang heeft het bij anderen uit Utrecht geduurd? En hebben jullie enig idee wie ik zou kunnen benaderen? Ik heb nu steeds gesproken met ene Pascal Arnold, maar hij weet het dus niet..

Nou, inmiddels weer een maand, en een stuk of tien telefoontjes verder (waarbij ik tien keer teruggebeld zou worden, wat nooit is gebeurd)... heb ik vorige week maar weer eens het algemene nummer van de Provincie gebeld, in plaats van degene die over de subsidies voor wolfwerende omheiningen gaat. En dat heeft eindelijk geholpen, hij constateerde dat ik constant werd afgescheept en ging er achteraan. Deze man heeft woord gehouden, eergisteren kreeg ik een mail dat de subsidie is toegewezen *\o/* *\o/*

Nu nog even wachten tot het op mijn rekening staat, het kostte een lange adem en heel wat telefoontjes, maar vier maanden na aanvraag krijg ik dan toch de subsidie!

tienus63

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:06

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:41

Voor bokkers die in Duitsland wonen, als je inwoner en dierhouder bent van NRW kun je een aanvraag doen voor subsidie voor wolfwerende maatregelen.
Met ingang van 13-8-2025 is heel NRW Noord-Rijn Westfalen aangewezen wolvengebied
Citaat:
Ab Mittwoch, 13.08.2025, können in ganz NRW Weidetierhalter Förderungen für Herdenschutzmaßnahmen beantragen. Die Förderkulisse wird auf gabz NRW ausgeweitet.

Umweltminister Oliver Krischer hatte das schon vor einiger Zeit angekündigt, jetzt steht der Termin endgültig fest. Somit fallen auch die bisherigen Probleme mit Förderungen an den Grenzen der sogenannten Pufferzonen weg und jeder Halter von Schafen, Ziegen und Gehegewild kann die entsprechenden Förderungen in Anspruch nehmen.

Leider bleiben die Halter aller anderen Weidetiere aussen vor. Ob Rinder, Pferde, Ponys, Alpakas, etc : hier gibt es keinerlei Unterstützung vom Land. Sieht man sich die Risslisten in anderen Bundesländern an, wird man feststellen, dass die von der Förderung ausgenommenen Tiere ebenfalls zur Beute von Wölfen gehören, die entsprechenden Fälle häufen sich leider immer mehr, insbesondere Niedersachsen ist immer stärker betroffen.

Es wäre begrüßenswert, wenn sich die zuständigen Stellen in NRW nochmals intensiv beratschlagen, wie man die anderen Weidetiere ebenfalls in die Förderungen integriert, um Zäune und Herdenschutzhunde beantragen zu können. Auch wenn der Zaunbau besonders bei Rindern und Pferden etwas speziell und problematisch ist und insbesondere die tierschutzrechtlichen Aspekte sich mit den empfohlenen wolfabweisenden Zäune beißen, so müssen insbesondere hier unbürokratische und schnelle Hilfen zur Verfügung stehen, optimalerweise auch für die aufwändigere Wartung und Pflege, sowie für entstehende Kosten bei Herdenschutzhunden, insbesondere was medizinische Kosten anbelangt.

Andererseits muss auch beachtet werden, dass wir nicht ganz NRW mit Zäunen zubauen können, die auch für Wildtiere kaum zu überwinden sind und für diese teils tödliche Fallen darstellen. Es muss unbedingt eine vertretbare Lösung gefunden werden, die Herdenschutz, Tierschutz, Vergrämungsmassnahmen und Bestandsmanagement umfasst, ansonsten werden nicht nur Weidetierhaltung und Wildtierschutz, sondern auch der Wolfschutz an sich vor die Wand gefahren.

Eine weitere Frage wäre : Wie hoch ist der jährliche Fördertopf für NRW ? In Niedersachsen z.B. ist eigentlich schon im März jeden Jahres der Topf leer, kommt nur eine Rückfrage beim Förderantrag oder stellt man den Antrag zu spät, fällt man automatisch ins nächste Jahr für eine etwaige Bewilligung - dann kann es schon zu spät sein.

Und aus irgendeinem Grund werden keine neue finanzielle Hilfen bei der EU beantragt, denn das ist jederzeit möglich, um die Fördertöpfe der jeweiligen Bundesländer wieder aufzufüllen.

Bron wolfsinfo NRW
Afbeelding

tienus63

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:02

Aanvulling op bovenstaand bericht, niet alle paarden(achtigen) komen in aanmerking voor subsidie wolfwerende maatregelen in NRW, Duitsland; onderstaande pony’s en paarden komen zoals het nu is aanmerking om gebruik te kunnen maken van de regeling:

Seit dem 01.01.2022 werden in NRW für folgende Equiden Herdenschutzmaßnahmen gefördert, allerdings nur im festgelegten Streifgebiet des (ehemaligen) Schermbecker Rudels :
- Kleinpferde / Ponys bis 148 cm Stockmaß
- Pferde mit Fohlen bis zu einem Alter von einem Jahr
- Jungpferde bis zu einem Alter von maximal drei Jahren

Pony’s tm stokmaat 148 cm
Merries met veulens tot een jaar oud
Jonge paarden van 1 t/m 3 jaar oud.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:38

Dierhouders in provincie Zeeland kunnen subsidie voor wolfwerende rasters aanvragen.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/177 ... investeren

Citaat:
Wolf slim genoeg om over hek te springen, maar provincie Zeeland wil dierhouders toch laten investeren
Vandaag, 13:10 • 2 minuten leestijd
De provincie Zeeland opent opnieuw de subsidiepot voor wolfwerende maatregelen. Hoefdierhouders van schapen en geiten tot pony's en zelfs varkens, kunnen weer een aanvraag indienen. De bedoeling: dieren beschermen als de wolf zich blijvend in Zeeland vestigt.

Maar precies op de dag dat de regeling hier bekend wordt gemaakt, verschijnen landelijke beelden die laten zien dat wolven in Gelderland over zulke hekken heen springen. Daar sloeg een mannetjeswolf de afgelopen maanden tientallen keren toe, ondanks een wolfwerend raster.
'Wacht niet te lang'
Volgens gedeputeerde Wilfried Nielen ligt de verantwoordelijkheid bij de dierhouder zelf. Er zijn volgens hem nog geen wolven die zich hebben gevestigd in Zeeland: "Maar als er één blijf, dan heb je een serieus probleem als je geen maatregelen neemt." Volgens Nielen ben je wettelijk verplicht om je dieren te beschermen. Volgens hem moeten houders van hoefdieren niet te lang wachten en deze subsidie gebruiken.

Het is niet de eerste keer dat Zeeland geld uittrekt voor beschermingsmaatregelen. Vorig jaar was de subsidiepot van bijna een ton al snel leeg. Acht aanvragen kregen geld, maar minstens zoveel aanvragen werden afgewezen omdat ze niet compleet waren. In totaal zijn daarmee ruim 3.700 dieren in Zeeland beter beschermd, zegt de provincie.
Dit voorjaar kwam er wel opnieuw een regeling, maar toen werd er geen enkele geldige aanvraag ingediend. Mogelijk omdat alleen veehouders uit Reimerswaal en Tholen mochten inschrijven.
Wolven in Zeeland
Sinds 2021 zijn er sporadisch wolven gezien in de provincie. In 2023 en 2024 werden aanvallen bevestigd in de gemeenten Reimerswaal en Tholen. Voor de provincie reden genoeg om preventief maatregelen te stimuleren.
Of de hekken en rasters ook écht voldoende zijn, is de grote vraag. In Gelderland sprong een wolf de afgelopen maanden zeker twintig keer over een wolfwerend raster, blijkt uit de videobeelden. Daar kwamen al tientallen schapen om het leven.
BIJ12, een landelijke organisatie die onder andere schadeclaims behandeld door ganzen en wolven, zegt dat het voor de eerste keer is dat zo duidelijk in Nederland is vastgesteld dat een wolf over een wolfwerend raster springt. Volgens BIJ12 is een stroomraster van 1,20 meter hoog bewezen effectief. "Maar we zeggen er ook altijd bij dat het geen 100 procent garantie geeft," aldus een woordvoerder.
Ook Zeeland blijft zich inzetten op preventie. Nielen: "Het is beter om voorbereid te zijn, dan straks met lege handen te staan."