Hooien dit seizoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:07

wij gaan vandaag ook maaien voor paardenhooi. ca 12 ha schat ik in.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:43

Zooo alles ligt binnen! Blij mee en weer voorzien komende winter. De eerste snede is echt fantastische kwaliteit. De 2de snede waarschijnlijk wat minder daar is regen overheen gegaan maar geen probleem dat voeren we op als extra tijdens het weide seizoen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:40

Hier stond het op veel plekken nog niet echt lang genoeg om te maaien, maar op sommige plekken lag het slap en al plat. Omdat ik te weinig voordroog balen heb voor de winter het te lang is om zo de winter in te gaan en het weer nu toch goed lijkt besloten om toch het grootste deel er af te maaien. Ik had ook nog een klein stuk wat nog 1e snee was en al plat lag door de regen van de laatste tijd. Dat is er nu ook af.

Vrijdagavond begonnen en zaterdagochtend de rest gemaaid. In het midden een stuk wat nog vrij kort was laten staan zodat ze daar straks weer kunnen grazen, en ook onder de bomen een strook van 5 meter over de achterste helft/lengte laten staan. Wat gemaaid is, is zo kort dat dat wel een week of 6 a 8 nodig heeft om te herstellen.

Ik heb geen idee hoeveel grote ronde balen er af gaan komen. 1e snee had ik een kleiner deel gemaaid maar stond het gras veel langer en was uitgebloeid. Ik had toen 110 kleine pakjes hooi (12-15kg denk ik) en 13 grote ronde balen.
Ik kan nog wel 13 grote ronde balen gebruiken, maar ik weet niet of we dat gaan halen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:11

Hier is de 2e snee ook net in de pakken gegaan. Mooie opbrengst, 12 grote vierkante pakken. En om één of andere onduidelijke reden een pak (wat hij ingepakt en al meegenomen had op de wikkelmachine) cadeau gekregen van de loonwerker.

Ik kan die man soms niet volgen :)) Vorige jaar een hele discussie gehad dat-ie het eerste pak uit de machine mee terug wilde nemen (terwijl dat eerste pak er pas na 2000 m2 uit kwam rollen, dus de machine was vrijwel leeg!) én de minstens halve baal die nog in de machine zat toen hij weg wilde rijden.

Ik zei uiteraard, neem dat eerste pak gerust mee, maar dan wil ik mijn hooi uit de machine ook terug. Dat kon niet, dus dat eerste pak bleef ook hier. Dat was en is ook de regel: wat mee komt is voor de klant waar je gaat balen, wat in de machine zit is voor de volgende klant. En dat middelt wel min of meer uit, dus dat is prima.

En nu komt-ie met een ingepakt pak van een vorige klant en dat dumpt-ie dan hier.
Ik ben benieuwd of het een beetje droog spul is :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:42

Hier zijn we ook gaan maaien, ik denk iets van 3 a 4 hectare bij elkaar opgeteld.

Halve hectare gaat in kleine pakjes hooi, en de rest grote balen. Heel benieuwd.

Dit is onze tweede snede.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:36

Wat gek Ibbel. Hier komen ze altijd leeg en vertrekken ook leeg. Dat is hier weer normaal. Gelukkig maar want ons laatste pak is meestal bijna volledig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:38

Hangt van de machine af denk ik. Het lijkt me vrij lastig om 100 kg uit zo'n machine te peuteren. Ook onhandig met wikkelen en stapelen trouwens.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:14

Ibbel schreef:
Hangt van de machine af denk ik. Het lijkt me vrij lastig om 100 kg uit zo'n machine te peuteren. Ook onhandig met wikkelen en stapelen trouwens.

Hier doet de machine het gewoon af binden en desnoods de heftruck er aan daarna maar meestal trekken.
Wij stapelen niet er is ruimte zat dus staan tegen de weide omheining aan op pallets

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:45

Morgen hooien…. Maar nu bijna motregen hier??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:51

Wij kijken de regen al weken uit de lucht.
Nu valt er een buitje.
Niet verschrikkelijk veel, maar toch.
Droogt wel weer met de 35 graden vandaag.
Maar was niet voorspeld

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:04

Het was uiteindelijk minder dan de grafiek aangaf. In de regenmeter was de bodem niet eens egaal nat. :+
Gelukkig dus.

Zojuist hebben ze het hier op rol/duin gelegd.
Dat valt me niet eens tegen betreft hoeveelheid.

En het is mooi hooi om te zien.

Ben benieuwd naar het aantal.
Vorig jaar 29.
In een droog jaar 9.
In een extreem droog jaar niks. Toen was alles bruin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:04

En dat zijn er 10 bij. Grote ronde balen in plastic.
Volgens de loonwerker nu overal een stuk minder dan vorig jaar

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:41

Hier gaat het donderdag het pak in. Verwacht redelijke opbrengst maar denk wel minder als vorig jaar. Het droogt al mooi en snel.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:18

Heb hier net de ruwvoeranalyse ontvangen. Hooi van juni. Wij doen maar 1 snede. Suiker is 12,2%, had het liever wat lager gehad. Vorig jaar ook zoiets. Zou ook even niet meer weten hoe ik dat nog omlaag kan brengen. Nu was het smiddags gemaaid, ik besteed alles uit dus kan enkel zeggen wat mijn voorkeur heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:10

Ik heb minder opbrengst dan vorig jaar. Heb nu ook wel iets meer laten staan voir ee weidegang. 1e snee waren 13 grote ronde balen en 109 kleine lichte pakjes hooi.

Nu 2e snee 11 grote ronde balen en een kleinere met restant gras. Kisten per baal lipen zo wel hoog op want voiral het op de plek zetten is flink duurder per stuk met een kleinere oogst. Zat 1e snee al op €32,- per baal voor persen/wikkelen en op de plek zetten. En dat is nog zonder de tijd, moeite, brandstofkosten en afschrijving en onderhoud machines

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:13

Ja joyce, daar lopen wij ook tegenaan. Gelukkig kon dit jaar alles hier zonder wikkelen. Dat wikkelen is zo duur geworden... Ik heb nu zelf wel een balenklem sinds december voor op de giant shovel, ideaal, kan ook kleine niet gewikkelde pakjes oppakken en ook de aller grootste balen. Hoeven we dat niet meer te laten doen, scheelt weer jaarlijkse kosten. Ik mis nu alleen een eigen pers, als ik die zou hebben zou ik alles in eigen beheer hebben :)) ik heb ooit een jongen gedate die er zelf een had en niet ver weg woonde, jammer dat het zo'n hork was anders had hij mogen blijven _O-

Wij gaan morgen persen en binnen halen. De de eerste snee had ik 258 pakjes, als het er nu maximaal 110 zijn van de helft van het land ben ik blij want ik heb niet meer plek in de opslag :Y) gewikkelde pakjes nemen toch minder ruimte in omdat die vaster geperst worden. Maargoed, dit jaar doen we het even zo, misschien komt er nog een jaar dat het beide keren gewikkeld moet worden. We doen het zoals het gaat met het weer en dit jaar hebben we even de goedkoopste optie :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:17

Wij hadden de 1e snee 27 vierkante balen en ik gok nu op maximaal 1/4e daarvan. Er leek wel wat gras te staan, maar eenmaal gemaaid vond ik het treurig. :P

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:16

Hier zeker 1/3 minder opbrengst. En plastic is enorm duur geworden. Elk jaar gaat er weer wat bij de prijs op. Ook wij kunnen maar een deel als kleine pakjes ongewikkeld opslaan. Maar dit is voor de schapen. Mijn merrie gaat hoesten op hooi uit onverpakt. Grote balen vind ik bij ons te onhandig ivm geen mogelijkheid ze te verplaatsen en als je een keer een minder pak hebt is het erg lastig. Ik doe makkelijk 3 tot 4 weken met een grote baal. En dat even los schudden bij broei is geen leuk werkje+ neemt dan enorm veel ruimte in beslag.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:22

_Lorette_ schreef:
Wij hadden de 1e snee 27 vierkante balen en ik gok nu op maximaal 1/4e daarvan. Er leek wel wat gras te staan, maar eenmaal gemaaid vond ik het treurig. :P

Hier hetzelfde helaas... September maar later doorzaaien en hopen op een beter jaar volgende zomer.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:54

Wij hebben 55 kleine ronde foliebalen binnen (=55 weken voer en ik heb nog +\- 80 onverpakte pakjes liggen daar ben ik al mee aan het voeren). Het is vorige week vrijdag al gemaaid in plaats van maandag, dus het was mooi droog. Altijd fijn om de jaarvoorraad binnen te hebben :))

Normaal gaat alles in kleine pakjes, dus het is lastig om de opbrengst te vergelijken. Vorig jaar is de tweede snede deels in dezelfde baaltjes gekomen, van dat stuk hadden we toen 17,5 en nu 14.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:00

Hier de 3e snee eraf. Hopelijk pakjes onverpakt hooi :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:34

eergisteren gehooid voor de paarden, rond de 40 grote ronde balen opgehaald, dat is wel genoeg voor de winter. (5 paarden).

Kuiluitslag was helaas teleurstellend, VEM van 830,

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:59

Gisteren 50 midibalen gewikkeld erbij en nog 3 grote vierkante pakken onverpakt. Had er liever wat meer 'echt hooi' gehad, maar we moesten ons aanpassen aan de loonwerker. Ook daar personeelstekort - en steeds minder loonwerkers in de buurt, dus de logistiek wordt ieder jaar ingewikkelder.
Maar we hebben genoeg, en ook nog 30 midibalen voor een paar vrienden met 1 of 2 paarden bij huis. Die slaan wij voor ze op.

En het stro is geperst, dat wordt morgen gebracht. Grote balen, de kleintjes liggen al op zolder.
Dan is er enkel nog een toegift (en die komt vast, het gras groeit hier maar door ...).

We hebben nog niets laten bemonsteren, maar ben wel benieuwd als ik de berichten hier lees.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:38

Hier net weer 21 grote balen plastic in gedraaid, helaas geen kleine hooi pakjes wat we wilden maar kwaliteit was daar nog niet goed genoeg voor en met het aankomende weer teveel een gok.

Maar ook hiermee erg blij!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:39

Moet eigenlijk ook nog best wel wat hooien maar ben bang dat ik de boel in de fik zet :+ het is al weken droog dus er is echt wel een risico.
Vorig jaar toen ik met de bloter bezig was had ik ook dat het begon te smeulen en roken. Was er gelukkig snel genoeg bij.