Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:53

;( Gisteren hebben buurtbewoners de hele straat geblokkeerd als actie tegen het sluipverkeer.
We gingen even kijken en toen kwam net de politie en een paar boze weggebruikers, die uit hun plaat gingen omdat ze er niet meer door konden.
Toen besloten we uit solidariteit te blijven.

Er kwam meer politie, de wethouder kwam en na belofte dat de komende dagen de weg afgesloten is en er maandag spoedoverleg komt, is de blokkade opgeheven.

Het mediacircus begon wel. Omroep Gelderland, SBS, de Gelderland en nog een plaatselijk nieuwsbedrijf.

Afbeelding

We hebben een heel fijn weekend en vanmorgen heerlijk met de paarden naar het grote bos geweest. De eerste keer voor Ice, maar mevrouw wilde wel voorop :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alleen terug naar huis is Diekke fanatieker, dus toen hebben we geruild :D

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:06

Vanmorgen zelf een rondje bos gedaan, ik moetw el wennen aanhet nieuwe zadel, last van mijn bekken daardoor

Erna gingen mijn dochter en haar loge samen op 1 tinker door het bos. Terwijl ik op hun wachtte heb ik de bak gesleept en toen ik terugkwam vertelden ze doodleuk dat ze ook gedraafd en gegaloppeerd hadden. dat deden ze in de bak even voor, gewoon met 2en en hoppa. Dat dier is goud waard, zeker voor kinderen is zoiets zo fijn!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:12

Wat leuk dat ze er zoveel plezier mee hebben! Goud waard.

Ik vind het niet goed klinken hoor dat je last hebt van het zadel.

Mooi die heide Marjan, hier wat plukjes, maar kon even geen foto maken.
Leuk die zwaluwen.
Inmiddels zijn hier alle 10 jongen uitgevlogen. Ik vond ze zo leuk <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:18

Is hetzelfde zadel wat ik had alleen extra wijd nu. 2 maten reder dan ik voorheen had. Ik merk het wel aan mijn bekken dus ik hoop dat het echt wennen ks. Vooral Vooral ik veel stap

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:57

LN. Er zijn speciale oefeningen om meer beweeglijkheid/rek in je bekken te krijgen. Er zijn YT-ers die het voor doen.
Ikzelf heb heel veel gehad aan een apparaat in de sportschool. Dan ga je wijd zitten en dan moet je je knieen naar elkaar toe doen, met weerstand. Maar ik gebruik hem op de wijdste stand met kleinebewegingen waardoor als je loslaat en het weer helemaal opengaat het zorgt voor rek in het bekken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:19

KletsKoekje schreef:
Fijn dat je geslaagd bent Boemel.

Wij zijn natuurlijk druk met verbouwen en ben aan het nadenken wat ik met de stallen wil. Zo laten, een inloop stal, of een uitloop aan de stallen maken.

Ik heb ooit op een stal gestaan waar ik een buitenstal had met een betegelde uitloop wat toen echt heel goed beviel. We moeten daarvoor wel een heel fijn pad naar de tuin en klein stukje border opofferen.

Alle opties hebben voor- en nadelen.

Heeft iemand hier stallen met een eigen uitloop? En hoe bevalt dat? Wat ervaar je eventueel al nadeel?

Voorbeeld

[ Afbeelding ]

Ik had eerst een uitloop aan stal, maar na een week heb ik de stallen gewoon maar open gelaten. Dat beviel eigenlijk zo goed dat ik alles uiteindelijk heb open gegooid en nu staan ze dus 24/7 buiten :-D

De stallen worden eigenlijk niet meer gebruikt door ze en bij super harde regen of felle zon staan ze graag met zijn allen onder een schuilstal die we extra in de paddock gemaakt hebben.

De stallen doen dus nu alleen functie bij dierenarts of tandarts bezoek..

Persoonlijk vond ik het enorm veel tijdswinst en rust opleveren. Sochtends rustig wakker worden want de paarden kiezen zelf wel of ze binnen of buiten willen staan. Savonds niet meer op tijd binnen moeten zetten en met plots slecht weer niet rennen naar de paarden om ze te verplaatsen. Ik voer 1x per dag ruim voldoende hooi waar ze een ruime dag mee doen, dus al met al kost de verzorging van de paarden me een krap uurtje, met wat haast een half uurtje per dag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:25

Dat vind ik hier idd ook het grootste voordeel. Geen vaste tijden om rekening mee te houden, ze redden zichzelf en ze kunnen zelf bepalen waar ze staan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:21

Ja inderdaad, maar ook dat de paarden meer kunnen leven naar behoefte. In het geval bij vliegen, warmte en regen staan ze best veel op stal.
Slapen doen ze echt het liefst buiten in het zand.

Onze paarden zijn goed in slapen.
Lekker bij elkaar <3
Afbeelding
Afbeelding

Al was het wel zielig dat Ice daardoor met haar hoofd op de stenen moest slapen :=

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:28

_O- _O- _O-

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:32

Hahahaha, die laatste foto... Draai vooral niet een beetje bij...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:21

Idd ze kunnen redelijk hun eigen leven leiden. Vorige week hadden we een bbq en iedereen zag ze met een hoosbui in draf de schuilstal invluchten. Ze maken daar idd graag gebruik van.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:20

Wat prachtig Boemel. Ik moest echt lachen om die laatste foto.

Enig idee waarom dat hun favoriete hoekje is? Want ze hebben ruimte zat zou je zeggen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:48

Ze liggen ook wel eens wat verder naar achteren, maar dit stukje is favoriet.

Het enige dat ik weet is dat de buurman daar koper heeft ingegraven tegen aardstralen. Zeg het maar of dat de reden is :o

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:07

Haha die foto van Ice met haar hoofd op de stenen :=

Vanmiddag stonden ik en mijn man even te praktiseren bij de stallen hoe of wat. Even een plankje eraf om te kijken hoe het precies zit, en voor we het wisten was er een inloop stal haha. :=

Voor nu hebben we de groepsstal weggehaald. Dat is 1/3e vd stallen. En als dat bevalt halen we nog een gewone stal weg, die bij de inloopstalkomt, en de derde stal halen we dan weg die we tot poetsplaats gaan maken. Maar eerst even kijken hoe het bevalt voor we rigoureus aan de gang gaan hihi.

Donderdag wordt er nog een zak biowald geleverd, kon nu nog niet bijvullen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:36

Gaat je een hoop rust opleveren denk ik!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:33

Hallo iedereen,

Ik lees hier sinds een tijdje ook af en toe mee omdat de paarden binnenkort ook weer echt (winter en zomer) aan huis komen te staan. Nu zou ik van mijn weiland ook een soort paddock paradijs willen maken met paden maar ik weet niet goed hoe ik de paden best aanpak. Nu staat er uiteraard gras op maar ik twijfel of een pad rondomrond niet teveel gras gaat zijn voor de shetlander. Hij heeft al eerder bevangen gestaan. Ik zou de paden ook kunnen laten frezen maar ik vraag me af of dat wel een goed idee is. Er is dan een tijdje geen gras meer maar zou dat in de winter niet erg modderig worden (modderigger dan graspaden)? Het is zandleem grond maar de paarden stonden er tot hiertoe enkel in de zomer dus ik weet niet hoe het in de winter gaat zijn. Ik ben van België en hier mag quasi niks dus echt gedraineerde paden aanleggen of grond omkeren is niet aan de orde helaas.

Iemand ervaring met het frezen van paden of nog andere ideeën?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 06:50

Ik vermoed dat dat heel snel modderige en gladde paden gaat opleveren in de winter. Misschien iets met mudcontrol platen ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 07:02

Ik heb geen ervaring met leen, lijkt mij geen fijne ondergrond.
ik heb zand en heb de paden gefreest en dat werkt prima

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 07:04

Onze paden zijn vorig jaar gefreesd en het was by far de slechtste winter ooit qua pad. Wij zitten op klei.

Ook is nu al het gras weg waardoor het bij 3 regendruppels al spekglad is.

Nu is het keihard en mega stoffig. Als ze een sprintje trekken dan trekt er nog minutenlang een stofwolk over het perceel :')

Ik moest erg lachen om Ice trouwens :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 07:36

Dat is het grote verschil, bij zand trekt het water snel weg, bij kei en ik vermoed leem ook wordt het gladde bende.
denk dat je het alleen goed houdt met platen eronder of paden verstevigen met bv stol en dat af laten lopen naar de zijkanten maar of de hoeven daar blij mee zijn?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:06

Wij hebben leem en dat is spekglad!
Zouden wij een track willen maken, dan wordt het doorfrezen, vlakken, m3c zand erop, Paddockroosters erop en ruim afvullen met M3C zand.

We hebben slechts een wei van 4000m2 en we zouden er in theorie nog een boomgaard aan vast kunnen maken. Globaal gerekend gaat de track dan ergens tussen de eur 25.000 en eur 30.000 kosten.

Ik denk niet dat ik die investering nog ga doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:19

Voor ons op klei is het financieel ook niet haalbaar om een track te maken. Ze kunnen wel 60 meter rechtuit, dus een sprintje lukt, maar een echt gave track zou wel even iets anders zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:24

Wij zitten ook op klei, de lekkere vette en vruchtbare voormalig zuiderzee bodem. Het is inderdaad een kostbaar grapje om de bodem perfect te maken voor paarden, dus daarom hebben wij alleen geïnvesteerd in een goede bodem van de paddock. Deze is ca 25 bij 60 meter, dus genoeg om even lekker te ravotten.

De hele boel is 60cm afgegraven, en daarop is een nieuwe goed doorlatende zandbodem gekomen en alles is lichtelijk bol aangelegd zodat het water bij flinke regen meteen richting de omringende sloten trekt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:11

Die Ice :')

Bij mij liggen ze ook altijd in een punt, heel bijzonder. Ruimte zat en dan hutje klutje daar :')

Wij zijn maandag teruggekomen uit Frankrijk en gisteren onze nieuwe pup opgehaald <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:39

Leuk karin wat voor 1?

Lando was zichzelf al klaar aan het maken voor de winter sinds de langste dag. Die stond zo te zweten, dus heb hem maar deels geschoren _O- het ziet er niet uit en moet echt een groot scheerapparaat kopen maar goed voor nu is het vooral praktisch _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding