Tinkerkruising scheren, En wanneer beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Tinkerkruising scheren, En wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:17

Beste Bokkers,

De herfst komt stilletjes dichterbij en mijn paarden zijn al begonnen aan de rui.

Mijn tinkerkruising zweet nogal snel (ook met zomervacht) tijdens les en wedstrijden. Ik denk dus na over scheren.

Zijn er nog bokkers die hun tinker(kruising) scheren? Welk resultaat geeft dat?
Ik ben bang dat de kleur niet mooi wordt bij mijn paard :+
Hij is mooi bruin.

Wanneer beginnen jullie met scheren?
En welk scheermotief gebruiken jullie?

Mijn paard staat 24/7 buiten met een goede en geïsoleerde stal. Hij krijgt indien geschoren sowieso ook een deken op.

Kimley

Re: Tinkerkruising scheren, En wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:28

Je scheert toch om de welzijn van je paard? Niet om de kleur :Y)

Ik scheer mijn tinker minimaal 1x per winter maar dat is echt wel een ding gezien ze het echt niet leuk vind.. hier gaat ze helemaal kaal behalve hoofd & benen

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:31

Ooh hier ook een tinkerkruising (met een andalusier) en hoe mooi dun zijn zomervachtje was zo vreselijk dik en lang is zijn wintervacht (vorig jaar een cm of 5). Dat wordt dus ook scheren.

Ik dacht er aan om hem binnenkort al helemaal kaal te maken en dan halverwege de herfst misschien alleen de hals / borst te scheren en dan een deken model. En dan mid winter alleen een racestreep. Zoiets. Maar nog geen ervaring mee want mijn andere paard doet niet aan de wintervacht dus die blijft het hele jaar door gelijk.

En de kleur.. nouja het zal de eerste week geen pan zijn, maar daarna trekt dat wel weer bij.

Ik ben alleen nog aan het nadenken/zoeken naar een scheermachine.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:33

Nou idd het gaat toch om welzijn ipv kleur.

Ik scheer m'n shet in het najaar en voorjaar. Maar ik doe alleen een brede streep van z'n hals en borst. Dan kan hij gewoon zonder deken lopen maar wel beter z'n warmte kwijt. Dat kun je ook nog overwegen om te doen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:40

Alleen hals en borst is niet bepaald een optie.
Hij zweet over bijna z'n hele lijf.

Ik denk dus volledig te scheren, misschien alleen een zadeldek nog laten staan en de benen ook laten
zoals je bij de sportpaarden vaak ziet ook.

Ik vind zijn diepbruine kleur prachtig, maar idd welzijn gaat voor :)

Moet ook nog op zoek naar een apparaat, heb alleen een trimapparaat dat gaat ook, maar is qua mm korter dan bij de grote scheermachines.

Maar begin je met scheren in september of oktober? Of eind augustus al?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:36

Ik heb een volle tinker en tot 2 jaar geleden elke winter 2x volledig geschoren (inclusief hoofd en benen). Ze stond toen overdag buiten en ‘s nachts op stal. Qua kleur, is mss minder mooi maar eenmaal zijn vacht weer groeit, heb je diezelfde kleur terug hoor! De eerste keer was in oktober en dan nogmaals in december ongeveer.
2 jaar geleden 1x laten scheren in jachtpatroon en dat ging voor haar ook maar toen is ze beginnen manken en heeft ze eigenlijk niets meer mogen doen dus heb ik ze gewoon wintervacht laten aanmaken (ze was klaar voor een heuse ijstijd, was echt een mammoetje! :+ ).
Nu zijn we wel weer begonnen met rijden, aangezien ze nu wel dag en nacht buiten staat, ga ik ze in jachtpatroon scheren. Dat werkt ook prima qua zweten :j

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:52

Zadeldek sowieso laten staan ;) Een zadel beweegt natuurlijk ook over de rug en je paard zal niet de eerste zijn die dan ineens met kale plekken op zn rug zit en dan je de rijden wel een tijdje helemaal vergeten.

Ik zou proberen om zoveel mogelijk te doen om die vacht dunner te houden en scheren daardoor zo veel mogelijk te voorkomen (de eigen vacht werkt natuurlijk het beste). Dus, op tijd beginnen met dekens, niet pas als je hebt geschoren. Als ze het warm genoeg hebben met het deken, zullen ze minder vacht (hoeven) te maken. Daarbij doet licht ook veel voor vacht aanmaak. Indien je paard 's nachts op stal staan, kan het helpen als de stal 's avonds ook goed verlicht is en het licht niet te vroeg op de avond uitgaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:01

Art_Ificious schreef:
Alleen hals en borst is niet bepaald een optie.
Hij zweet over bijna z'n hele lijf.

Ik denk dus volledig te scheren, misschien alleen een zadeldek nog laten staan en de benen ook laten
zoals je bij de sportpaarden vaak ziet ook.

Ik vind zijn diepbruine kleur prachtig, maar idd welzijn gaat voor :)

Moet ook nog op zoek naar een apparaat, heb alleen een trimapparaat dat gaat ook, maar is qua mm korter dan bij de grote scheermachines.

Maar begin je met scheren in september of oktober? Of eind augustus al?

Je scheert als ze er last van hebben. En ook als ze over het hele lijf zweten kan streepjes scheren genoeg zijn. Makkelijk uitproberen ook, is het niet genoeg, dan scheer je gewoon meer.
Deze zweette zich naar gevalletje rainrot zonder streepje (en dat was met niks doen). Voordeel van zo'n patroontje is geen dekens nodig.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:07

Voor een paard 24/7 buiten vind ik dit wel een fijn patroon.
Buik en hoofd staan er dus nog op.
En dan een deken op.

Toen ik nog sport reed en de paarden 8 uur buiten stonden maar de rest op stal liet ik de benen staan en hoofd ook. Eventueel de tot een de bakstukken. Maar bovenop en oren pakte ik nooit mee.
Ja dan hadden ze wantjes op...jammer dan.... ik wilde geen afgevroren oren omdat ze dus wel lekker buiten stonden.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:26

Bowo schreef:
Zadeldek sowieso laten staan ;) Een zadel beweegt natuurlijk ook over de rug en je paard zal niet de eerste zijn die dan ineens met kale plekken op zn rug zit en dan je de rijden wel een tijdje helemaal vergeten.

Ik zou proberen om zoveel mogelijk te doen om die vacht dunner te houden en scheren daardoor zo veel mogelijk te voorkomen (de eigen vacht werkt natuurlijk het beste). Dus, op tijd beginnen met dekens, niet pas als je hebt geschoren. Als ze het warm genoeg hebben met het deken, zullen ze minder vacht (hoeven) te maken. Daarbij doet licht ook veel voor vacht aanmaak. Indien je paard 's nachts op stal staan, kan het helpen als de stal 's avonds ook goed verlicht is en het licht niet te vroeg op de avond uitgaat.
komt niet op stal snachts
Blijft hele jaar door 24/7 weidegang krijgen met vrije keuze om de stal in te gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:27

DuoPenotti schreef:
Voor een paard 24/7 buiten vind ik dit wel een fijn patroon.
Buik en hoofd staan er dus nog op.
En dan een deken op.

Toen ik nog sport reed en de paarden 8 uur buiten stonden maar de rest op stal liet ik de benen staan en hoofd ook. Eventueel de tot een de bakstukken. Maar bovenop en oren pakte ik nooit mee.
Ja dan hadden ze wantjes op...jammer dan.... ik wilde geen afgevroren oren omdat ze dus wel lekker buiten stonden.

[ Afbeelding ]
dat is wel een leuke model ja.
Dank je

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:35

Oh ja zadel heb ik ook geleerd te laten staan. Of zeg maar de grote van een onderlegger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:47

Liefst ook hele kont laten staan, is eerste plek die afkoelt en dan hebben ze snel last van de spieren en stuiteren als de wind fris is.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:25

Hier gaat de rug gewoon helemaal kaal omdat als ik die laat staan ze juist plekken krijgt :D

Maar dat is uitproberen en die kun je er altijd nog weer afscheren indien nodig. Hier staan ze dan wel onder een dikke denken en snachts binnen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:39

Ik heb vandaag de hals, borst en buik geschoren van mijn oude haflinger. Die raakt echt in hitte stress met deze temperaturen. Mijn mes is nu bot dus ff wachten en dan kijk ik of ik meer scheer. Hij had al een behoorlijke vacht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:10

Voor 24/7 buiten incl doorrijden in de winter is alles mogelijk van bijna alles er af tot alleen de hals er uit.
Dat ligt heel erg aan de hoeveelheid beschutting, wat je er mee doet en waar (binnen/buiten en hoe vaak), de conditie van je paard en hoe snel je paard zweet.

Ik laat zelf wel meestal minimaal de benen (deels) staan, het hoofd vanaf de bakstukken en een zadelstukje.
Verder dus 'kaal' tot wat DP laat zien, afhankelijk van welk paard en 1e of 2e keer scheren.