Mijn paardenparadijs in wording

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 03:49

Het is weer tijd voor een update :D

Paarden gaan erg goed. Genieten volop van het gras.

Afgelopen woensdag is de nieuwe kuddegenoot gekomen en dat is Vigo. Vigo is een Palomino ruin van 5 jaar. Zijn vader is Don Cremello du Bois en hij is nog net een E formaat.
Vigo is van een oude bekende van mij (ooit, lang geleden in een ver verleden, heeft zij mij jaren les gegeven op de manege :)) ) Ik ben begin dit jaar gevraagd om te helpen met het beleren van Vigo. De eigenaresse heeft hem zelf zadelmak gemaakt en heeft de eerste ongeveer 10 keer opgezeten. Maar ze heeft in oktober een hersenbloeding op hem gekregen en is er afgevallen. Dit heeft haar onzeker gemaakt. We zijn er een week of 6 mee bezig geweest, a 3 keer in de week. Ging best wel oke. De eigenaresse had een moment van: hij is braaf zat en ik ga er eens zelf op. Ze was zelfverzekerd om dit te doen. Ze is opgestapt, ging goed. Rondstappen ging ook echt ontspannen. Eerste halve cirkel draf ging ook netjes, alleen toen verloor Vigo heel iets zijn balans, waardoor hij een pasje versnelde. De eigenaresse kwam daardoor een fractie achter de beweging, waardoor Vigo schrok en wat harder begon te draven. Hiervan schrok de eigenaresse en Vigo schrok daardoor nog harder... Kettingreactie met op het eind een flinke bok en een eigenaresse in het zand... %) ) Deze keer heeft Vigo er ook een mentale klap aan overgehouden. Ik ben er na haar val wel gelijk op gegaan en draven bracht veel spanning. Uiteindelijk toch nog fijn en ontspannen kunnen afsluiten die keer. De keer erop begon ook met spanning, maar vrij snel durfde Vigo te ontspannen en na de overgang terug naar stap, moest hij even wat ballast kwijt. Alleen die ballast viel op de grond en daar is hij zo enorm van geschrokken dat we met mach6 door de baan gingen en flinke gaten in de bodem achterlieten :oo Hij kwam uiteindelijk tot stilstand, hoe ik erop ben gebleven is mij nog een raadsel, maar je kunt wel raden dat het vertrouwen niet veel goeds voor hem heeft gedaan :(:)
Samen met de eigenaresse hebben we besloten om hem bij mij te zetten, zodat ik in alle rust met hem bezig kan zijn om dat vertrouwen weer te gaan herstellen. Dit gaat een lang proces worden, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed gaat komen, want het is echt een schat van een dier.

Afgelopen woensdag is hij gebracht. Donderdag heb ik met hem los gewerkt. Hij heeft de neiging om zich bij spannende dingen los te trekken, door zijn hoofd van mij af te wenden en zijn schouder naar mij te draaien, heeft niet altijd respect voor mijn ruimte en kan soms "lomp" zijn. Dus een stukje (her)opvoeden, duidelijkheid creëren en stem commando's er opzetten, zodat Ho ook echt Ho is.

Meet Vigo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling was om Vigo rustig te introduceren in de groep. Vrijdag was Vigo heel onrustig langs het draad aan het lopen, dus heb ik besloten om Tango bij hem neer te zetten. Dit ging heel goed samen en er was rust aan alle kanten. Zaterdag kom ik op stal, staan ze met z'n allen bij elkaar met het draad op de grond >;) Dus de draden maar weer weggehaald en ze bij elkaar laten staan :evaw:

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Mijn paardenparadijs in wording

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 05:46

Ik ben heel benieuwd wat je met hem voor elkaar gaat krijgen.

Ik denk dat jij kundig genoeg bent. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:06

Bellatrix schreef:
Ik ben heel benieuwd wat je met hem voor elkaar gaat krijgen.

Ik denk dat jij kundig genoeg bent. :)

Helemaal mee eens.

Ik vind hem wel bedenkelijk uit zijn ogen kijken, heel sneu

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:46

Dank je wel Marlies en Rocamor <3

Vigo is best onzeker, heel gevoelig maar ook best wel dominant. Hij weet je buiten spel te zetten, zodat hij zich los kan trekken. Dus eerst echt de basis van de basis herprogrammeren en dan zien we wel verder :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:29

Vigo ziet er uit als een leukerd maar hij kijkt nu wel een beetje bedenkelijk: "eerst zien en dan geloven".
Mooi hoe je paarden het zelf wel even regelen: draadje hoeft niet.

Ik hoop dat je Vigo weer helemaal de goede kant op krijgt zodat hij weer een rijpaard wordt met vertrouwen, in zichzelf en in zijn ruiter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:35

Mooi hè, hoe ze dat zelf wel even regelen _O-
Wat een lief dier. En wat sneu dat hij en zijn baasje zo onzeker over elkaar zijn.
Weet je zeker dat er niet iets mis is in zijn rug waardoor hij zo ril reageert?
Hopelijk komt dit met rust en vertrouwen goed. Hij is in ieder geval in goede handen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:40

Wat een leuk diertje! Gaat helemaal goedkomen met de juiste zorgen :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 23:09

Maflinger_S schreef:
Vigo ziet er uit als een leukerd maar hij kijkt nu wel een beetje bedenkelijk: "eerst zien en dan geloven".
Mooi hoe je paarden het zelf wel even regelen: draadje hoeft niet.

Ik hoop dat je Vigo weer helemaal de goede kant op krijgt zodat hij weer een rijpaard wordt met vertrouwen, in zichzelf en in zijn ruiter.

Ik vind het echt heel mooi en fascinerend om te zien hoe de dynamiek van een groep werkt en hoe paarden onderling communiceren :j

Met Vigo moet het ook wel goed komen. Maar eerst die basis van de basis echt goed zien te krijgen, zodat er vertrouwen en RESPECT (even in hoofdletters, aangezien respect ver te zoeken is := ) is. Eerst een degelijke fundering neerzetten, voordat we uberhaupt aan verder opleiden gaan denken :j

Daihyo schreef:
Mooi hè, hoe ze dat zelf wel even regelen _O-
Wat een lief dier. En wat sneu dat hij en zijn baasje zo onzeker over elkaar zijn.
Weet je zeker dat er niet iets mis is in zijn rug waardoor hij zo ril reageert?
Hopelijk komt dit met rust en vertrouwen goed. Hij is in ieder geval in goede handen.

Dank je wel :)
Lichamelijk is hij helemaal gecheckt voordat ze begon met beleren. Maarja, je weet maar nooit wat ze in de weide uitvreten :P Er is na haar eerste val (die van de hersenbloeding) om hem heen ook heel veel paniek geweest, omdat de eigenaresse niet reageerde. Dus wellicht zit daar een "trauma" (vindt het erg groot klinken, maar weet even geen ander woord ervoor : )

noviceh schreef:
Wat een leuk diertje! Gaat helemaal goedkomen met de juiste zorgen :j

Dank je wel en dat denk ik inderdaad ook :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 06:10

Afgelopen maandag even een behoorlijke discussie geweest tussen Vigo en mij :=

Hij had zich in de wei na 30 meter meelopen, losgetrokken om weer terug naar de anderen te gaan.. Mooie afdruk van het touw in mijn vinger staan #)
Besloten om eerst maar handschoenen te gaan halen, voor ik een nieuwe poging ging doen :)*

Daarna heeft hij zich nogmaals losgetrokken _-:( Dit keer rende hij richting het pad naar de stallen toe, dus ik probeerde hem het pad op te sturen. De ruimte was nog best wel groot, maar Diablo was mijn reddende engel <3 Hij blokte de opening waar Vigo dacht door heen te kunnen en stuurde hem het pad op. Vigo wilde omdraaien om weer terug te rennen naar de wei, maar wederom blokte Fries hem af, waardoor ik Vigo kon pakken. Fries is meegelopen tot bij de doorgang om naar de bak te gaan, gewoon los, geen halster, geen touw. Echt op eigen initiatief <3

In de bak heb ik hier en daar half skieent achter Vigo aangehangen en na veel herhalen van de oefening om hem te leren mij niet "buitenspel" te zetten, snapte hij het en liet zich zonder morren leiden en sturen. Hij was drijfnat van het zweet, dus naar de poets plaats gebracht. Touw door de ring aan de muur heen, uiteinde vastgehouden, slang gepakt en afgespoeld. Vraag ik hem om om te draaien, zodat ik de andere kant kan gaan doen, wilt ie mij onderste boven beuken _-:( Toen heb ik even op zn sodemieter gegeven, dat ie met de staart tussen de billen keurig netjes bleef staan :=

Ik ben absoluut niet voor om een paard te slaan, schoppen of andere brute dingen/uitingen te gebruiken, maar dit was echt over mijn grens. Ze mogen dingen spannend vinden, maar mij onderste boven lopen/beuken... Dan ben je echt bij mij aan het verkeerde adres :x

Dat ik even heel duidelijk was, heeft zijn vruchten wel afgeworpen. Om hem van de wei af te halen, had ik besloten om een hengstenketting te pakken en deze over de neus te gebruiken. Òf hij kent de ketting, òf hij was nog onder de indruk van maandag, maar als een mak schaap liep hij mee. 1 keer wilde hij een poging doen om zich om te draaien, maar door een hele lichte druk op het touw te zetten, was de intentie spontaan verdwenen.. :):) Ook het loswerken in de bak ging best fijn. Ik kon hem al aardig om mij heen laten cirkelen en met de leid oefeningen (zonder hengstenketting) heeft hij geen enkele poging gedaan om proberen los te breken :)) Ik voel nu wel spieren, waarvan ik niet wist dat ze nog aanwezig waren _O-

Ook het afspoelen ging prima. Om, was nu netjes omdraaien, op een vinger aanwijzing. Hoefde hem nog niet eens aan te raken :):)

Als het rondsturen in het loswerken goed gaat, gaan we rustig werken aan tempo controle en kijken of we al een beetje de stemcommando's kunnen gaan installeren :j

Vanmiddag ook even in de schaduw gezeten met een voetenbadje. Paardjes kwamen even een slok drinken halen en Vigo kwam mijn voeten inspecteren. Heel netjes ging hij een pas naar achteren als ik het hem vroeg en als ik zei kom maar, deed hij een pasje naar voren. Dus beetje bij beetje begint hij mijn taal te snappen <3

Afbeelding

Afbeelding
De schram op zijn neus zit er al vanaf vrijdag.. wat ie heeft gedaan weet ik niet :(:)

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:38

Wat heftig om een hersenbloeding te krijgen, en dan ook nog te paard. Benieuwd hoe jij met hem verder gaat en of zijn eigenaresse uiteindelijk nog vertrouwen genoeg gaat voelen. Er is overigens zelfs zoiets als paarden emdr, mocht je toch merken dat hij niet bijtrekt van de spanning…

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:04

Wow, hij klinkt toch wel heftig. :\
Hengstenketting lijkt mij een prima idee, het moet veilig blijven.
En soms is een tik gewoon nodig in het kader van veiligheid.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:36

Wat super dat Diablo bijspringt, heerlijk zulke paarden.
Vigo is er waarschijnlijk al meerdere keren met dit gedrag weg gekomen en ja als je dan wat wil zonder dat je zelf ondersteboven gelopen of gebeukt wordt zal je duidelijk moeten zijn, het is op zo'n moment wel een 500 kilo wat tegen je in gaat. Zo te lezen is de boodschap goed overgekomen en zal het vanaf nu beter gaan.