Wel of niet maaien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chica12

Wel of niet maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 07:24

Onze wei is door omstandigheden dit jaar nog niet gemaaid, dus het gras staat hoog.
We hebben een hoogdrachtige shetlander, dus dadelijk een shet en een shet veulen om het gras op te eten.

Nu komt de loonwerker deze maand kuilen voor zijn koeien, maar ik twijfel er aan of het gras dan wel nog genoeg groeit voor in de winter.
Aan de andere kant ben ik bang dat het gras te lang wordt, gaat ligggen en dat ze het niet meer eten.

Het is helaas geen dikke mat en het is maar dunnetjes. Ook is het maar iets van 2500m2. Maar dus wel met lang gras.

Iemand tips?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wel of niet maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 07:27

Ja dat groeit nog genoeg voor de winter. Ik zou het zeker niet laten staan.
Hier voorspellen ze volgende week mooi weer. Dan zou ik er pakjes van maken voor jezelf

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 07:37

DuoPenotti schreef:
Hier voorspellen ze volgende week mooi weer. Dan zou ik er pakjes van maken voor jezelf

Daar is het helaas niet genoeg voor. Het is maar een klein weitje. Dan krijgen we hele dure pakjes ☺️.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:02

Je kunt vragen of hij het hoger af wil maaien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:02

Bij een klein weitje kun je misschien ook met de hand hooien. Dat heb ik vroeger ook wel gedaan met de eigenaar van mijn verzorgpony's. Die man maaide tot 1 hectare met de hand met de seis en dan bleef het gras even liggen, vervolgens op bulten harken en dan als het hooi was in een lege stal.

Jij hoeft zo te lezen alleen het bij elkaar harken op bulten en een paar dagen later naar de opslag met de hand te doen.

Ik heb het maaien met de seis zelf nooit onder de knie gekregen helaas. Vermoedelijk omdat ik linkshandig ben. Maar deze stap laat je dus al doen.

Wat je ook nog kunt doen is na het maaien bemesten. Als het al zo'n slechte kwaliteit gras is, is dat wel eens goed. En zo'n stukje doe je eenvoudig met de hand (ik heb laatst, wel in meerdere etappes hoor zo'n 1.5 hectare met de hand gedaan).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:19

Chica12 schreef:
DuoPenotti schreef:

Daar is het helaas niet genoeg voor. Het is maar een klein weitje. Dan krijgen we hele dure pakjes ☺️.

Voor kleine pakjes betaal je normaalgesproken per pak. Er zullen toch best een pakje of 30 van 2500 m2 komen, zelfs als het 'dun' staat. Ik heb hier wel eens ruim 180 pakken van 8000 m2 gehaald.

Kleine hoeveelheden betaal je wel wat meer per pak, dat zal richting de 2,50-2,75 gaan.

Het hangt er wel van af of je zelf kunt schudden, als je dat ook nog moet laten doen dan worden het uiteraard wel dure pakken. 2500 m2 kan je evt nog met de hand schudden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:09

Ik zou het ook zelf hooien. Als je het laat maaien hoef je het alleen maar zelf met de riek/hark om te gooien paar keer. Is maar klein stukje, is zo gedaan. Dan als het droog is in kruiwagens of op een aanhangertje naar de schuur rijden.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 13:14

Bedankt voor de reacties en tips.
Helaas hebben we geen opslagruimte om zelf te hooien.
Het is dus echt of laten maaien (en gras ophalen) of laten staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:05

Sowieso laten maaien. Boeren maaien tot ver in september (zeker met het huidige klimaat), gras groeit nog bij 5 graden boven nul.
ALs je het laat staan, verstikt de mat. En dan krijg je kale plekken en onkruid.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:10

Absoluut maaien. Er komt nog een hoop mooi weer aan en na al dit water groeit het gras wel. Dus daar zou ik me echt niet druk over maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 17:59

Ik ga zeker met bovenstaande mee.
Zeker maaien.
Dan door de loonwerker mee laten nemen.
Maar laten staan zeker niet.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:18

Denk ook dat je het beter kan maaien. Zoals je zelf zegt wordt dat lange gras niet zo goed gegeten, erg voedzaam is het dan ook niet meer.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 11:13

Bedankt voor alle tips! Het is vandaag gemaaid. De loonwerker heeft een stuk laten staan voor de shet en de rest gemaaid.