Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:36

DuoPenotti schreef:
CharleyT schreef:

Nog een 'zelftest': geef met je vuist een harde klap op je knie en herhaal dat met een stuk metaal in je hand en ervaar het verschil zelf.

Nog een zelftest
Pak in de zomer een mes en snij die in je vuist of in een onbeslagen hoef....

vergelijking van niks maak je dus

Smid moppert niet voor niets in de zomer en raad aan de hoeven te weken.

Snij maar eens in een stalen tip of in je blote tenen dan. :+
Als je in de ‘huid’ snijd heb je een paard ook aan het bloeden hoor. :+ maar met een ijzer er onder duurt het langer voor je daar bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:40

??

Ayasha, ik geloof dat ik je even niet volg. :)

Maar een vergelijk een vuist of een ijzer gaat niet op.
Als ze nu had gezegd een stuk hout of een ijzer had het meer in de buurt gekomen.
En dan had ik bij beide nee bedankt gezegd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:45

DuoPenotti schreef:
??

Ayasha, ik geloof dat ik je even niet volg. :)

Maar een vergelijk een vuist of een ijzer gaat niet op.
Als ze nu had gezegd een stuk hout of een ijzer had het meer in de buurt gekomen.
En dan had ik bij beide nee bedankt gezegd.

Dit dus inderdaad.

En dan in de winter een stuk naaldhout en in de winter een stuk hardhout.
Dan hebben we het over vergelijkingen die een klein beetje in de buurt komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:49

Ik ben altijd blij als het wel mag want de mijne kan echt niet zonder ijzers rondom. Voldoende geprobeerd, maar het gaat niet meer. Heb op plekken gestaan waar rondom mocht, maar ook op plekken waar achter niet geaccepteerd werd. Nu gelukkig een plek waar achter wel kunststof mag. Dat vind ik een mooie middenweg.

Uiteindelijk is de stabiele kudde de beste factor. Trapgrage paarden wil ik de mijne liever sowieso niet bij, maar op een pensionstal blijft het altijd gokken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:51

In mijn optiek maakt een echt rake klap met of zonder ijzer niks uit.
Een ijzer heeft na 2 weken al de nagels vlak op het ijzer dus die steken niet meer uit dan ( tenminste als je veel op harde stapt/rijdt/ment)

Verder is de snelheid van de klap ( hoe hard slaan ze) en de locatie waar het dier geraakt wordt van belang met de "grote schade" die je kunt krijgen.
Verkeerd aankomen resulteert in een breuk....dan maakt wel of geen ijzer niks uit hoor.,
(Hier een opperarmbeen gebroken door een klap van een onbeslagen dier).

En schade is vaak ook groter wanneer een hoeft een flare heeft, zo'n scheur of rafel of wat dan ook levert soms meer schade op dan een ijzer.

Verder komen krassen op merries door dekkende ruinen ook zonder ijzers voor...

Kortom, het gaat vaak goed, en wanneer het misgaat is het ook vaak botte pech, en was het ook zonder ijzers misgegaan. Het loopt vaker mis omdat er óf geen genoeg gras / hooi aanwezig id óf omdat er te weinig ruimte is om weg te komen.
inscharen zonder beleid ( gewoon bij elkaar gooien) is ook een reden dat het misgaat....

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 15:09

Dankjewel weer voor alle reacties.

Lijkt me heel heftig om mee te maken dat je je paard in moet laten slapen door de trap(pen) van een ander paard (ongeacht met of zonder ijzers), veel sterkte voor iedereen die dat heeft meegemaakt :knuffel:

Het introduceren gebeurt op die stal met beleid, eerst zo'n 2 weken op een apart stukje met een draad ertussen en dan pas in de kudde :j

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:56

Bij ons in de kudde laten we geen paarden met achter ijzers toe. Better safe than sorry.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:03

Mijne staat nu ook met een ander paard dat rondom beslagen is en ze heeft alleen in de begin periode paar keer een flinke ram gehad, maar is altijd meegevallen en tegenwoordig is ze zelf de baas. Ik zie er dus niet meteen een probleem in.

Zonder ijzers kunnen ze elkaar ook goed hard rammen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:10

haha1995 schreef:
Dees schreef:
Lang geleden had mijn paard achter ijzers en het paard van de pensionhouder heeft daar toen een klap van gehad. Op de binnenkant van het bovenbeen.
Leek eerst goed te gaan, maar een paar dagen later lag het dier in de stal.... bovenbeen gebroken.

Nooit, maar dan ook nooit een nieuw paard in een kudde introduceren als daar ook maar 1 tussen staat met achterijzers. Juist bij een introductie kunnen er rake klappen vallen.

Heb ik ook meegemaakt.Wij waren op vakantie en de stalhouder had toen een nieuw paard bij de kudde gezet.Gevolg mijn paard moest ingeslapen wegens bovenbeenbreuk. Je zag ook echt overal de hoefafdrukken staan.

O wat erg! Heb je nog wat vergoed gekregen (al heb je daarmee je paard niet terug.... :knuffel: )