Hooien dit seizoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:14

Hier ga ik wel proberen om er een beetje mest overheen te gooien, al is het niet echt mest maar een bodemverbeteraar.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:46

Hier ook flink regen vandaag, en gister ook wat buien. Was dus blij dat het al binnen lag.

Ik heb enkel een keer regen gehad de dag na het maaien, is toen prima hooi geworden. Wel met hoge temperaturen. Vond het nu in de ochtenden nog echt wel nat/dauw, zo in de ochtend.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:49

Hier voor het eerst "zelf" gemaaid en gehooid: maandagochtend gemaaid, zaterdag einde van de dag geperst. Ruim 90 grote vierkante balen. Loonwerker had de folie op dus de laatste 4 balen zonder folie. Hopelijk komt dat goed ivm hooibroei, wel 82-84% droge stof maar had ze toch liever in plastic gehad. Iemand ervaring met opslaan van grote balen met die percentages? Komende weken elke dag maar temperaturen.. Het leek overigens superdroog. Kwaliteit lijkt echt heel goed dus wel erg blij mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:06

horzel schreef:
Hier voor het eerst "zelf" gemaaid en gehooid: maandagochtend gemaaid, zaterdag einde van de dag geperst. Ruim 90 grote vierkante balen. Loonwerker had de folie op dus de laatste 4 balen zonder folie. Hopelijk komt dat goed ivm hooibroei, wel 82-84% droge stof maar had ze toch liever in plastic gehad. Iemand ervaring met opslaan van grote balen met die percentages? Komende weken elke dag maar temperaturen.. Het leek overigens superdroog. Kwaliteit lijkt echt heel goed dus wel erg blij mee.

Wat je kunt proberen is om een ijzeren pin in elke baal te steken, een stuk betonstaal oid wat stevig genoeg is om erin te slaan en er weer uit te trekken en lang genoeg dat het in het hart van de baal kan komen.
Als je dan elke dag de temperatuur controleert weet je het snel genoeg of er broei in zit of niet.
Als je de staaf, als je hem uit het hooi haalt, niet overal gewoon met je blote handen vast kunt houden omdat het te heet is dan zou ik het hooi zeker aan de kant leggen (buiten). Zeker niet uit elkaar trekken want met zuurstof erbij kan het snel mis gaan.

Ik heb hier een paar jaar geleden ook wat van die warme balen op de wei laten liggen maar later toen de schapen de buitenste paar lagen op hadden kwam er allemaal zwart en verbrand hooi onder vandaan. Was dus blij dat ik het idd buiten had laten liggen.

Een kleine verhoging is trouwens wel normaal maar je moet dus niet je handen branden aan het stuk ijzer.

Afbeelding

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:44

palousa_boy schreef:
horzel schreef:

Wat je kunt proberen is om een ijzeren pin in elke baal te steken, een stuk betonstaal oid wat stevig genoeg is om erin te slaan en er weer uit te trekken en lang genoeg dat het in het hart van de baal kan komen.
Als je dan elke dag de temperatuur controleert weet je het snel genoeg of er broei in zit of niet.
Als je de staaf, als je hem uit het hooi haalt, niet overal gewoon met je blote handen vast kunt houden omdat het te heet is dan zou ik het hooi zeker aan de kant leggen (buiten). Zeker niet uit elkaar trekken want met zuurstof erbij kan het snel mis gaan.

Ik heb hier een paar jaar geleden ook wat van die warme balen op de wei laten liggen maar later toen de schapen de buitenste paar lagen op hadden kwam er allemaal zwart en verbrand hooi onder vandaan. Was dus blij dat ik het idd buiten had laten liggen.

Een kleine verhoging is trouwens wel normaal maar je moet dus niet je handen branden aan het stuk ijzer.

[ Afbeelding ]

Tnx voor je reactie! Ik heb inderdaad een thermometer die ik tot 50cm in de baal kan steken dus ik kan ze zodra ze heet worden uit de schuur trekken. Uit de Pavo analyse kwam overigens 88% drogestof. Misschien maak ik me teveel zorgen, maar dit is voor het eerst dat ik onverpakte grote balen rechtstreeks van het land opsla.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:04

Wij hebben grote ronde balen maar het principe blijft hetzelfde :+
Al laat ik ze rustig 3 weken buiten liggen om het risico te verkleinen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:10

De koeienboer wilt morgen al weer mest injecteren. Ik twijfel even of ik mee doe deze ronde. De komende 2 weken geven ze nog geen regen af. Verbrand gras heb ik niet zo een zin in... Wat is jullie ervaring hiermee?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 05:35

Hannanasjuh schreef:
De koeienboer wilt morgen al weer mest injecteren. Ik twijfel even of ik mee doe deze ronde. De komende 2 weken geven ze nog geen regen af. Verbrand gras heb ik niet zo een zin in... Wat is jullie ervaring hiermee?

Wij hebben ook al 2de ronde kunstmest gehad en weinig regen erop gehad maar geen verbrand gras

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:03

horzel schreef:

Wellicht goed om te laten weten: Temperatuur is niet boven de 30 graden geweest in de balen. Ik heb compostthermometers gebruikt en elke dag gemeten. Prima thermometers voor een goede prijs. Erg blij mee, het is prachtig hooi en ook een goede analyse.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:45

Wat een goede tip, bedankt!

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:00

ziet er naar uit dat we de tweede snee hooi kunnen maken daze week , nog meer mensen die gaan hooien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:05

Ja, wij gaan komende week ook de 2e snee maaien, als de voorspellingen zo blijven. Woensdag of donderdag maaien, en dan maandag of dinsdag in vierkante foliepakken. Beetje afhankelijk van wanneer de loonwerker tijd heeft.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:35

Hoe hoog staat jullie gras op dit moment?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:46

Da's tamelijk variabel hier :D

Een deel (ik schat ongeveer 1/3) staat net aan 20-25 cm hoog en vol in het blad nog - en daar zeggen de paarden geen nee tegen, weet ik :)) - en op de rest staat het 60-80 cm en vol in de aren.
Het is ongeveer een hectare en ik verwacht dat er 8 grote pakken af komen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:57

Oh dat is wel significant hoger dan dat het hier staat. Wij hebben eind juni(?) gemaaid. Maar het is op delen enkel hoog en andere delen halverwege de kuit. We hadden moeten bemesten dit jaar maar niet gedaan, daar zit denk ik het probleem.

Kun je zult laag gras maaien en kleine baaltjes paardenhooi van maken?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:28

Wij maaien zeker (nog) niet, het staat hier nog niet lang genoeg. We hebben nog enorm veel droogte gehad. Mogelijk eind augustus/begin september afhankelijk van hoe het verder groeit :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:55

2 velden liggen er al af sinds vrijdag en morgen gaan er nog 2. Natuurlijk wat regen er over gehad maar dat was ingecalculeerd en oke naast onze fantastische eerste snede. Dat wat al gemaaid is wordt morgen pas open gereden. We verwachten niet heel veel hoor zo'n 100 pakjes hooguit

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:01

Ik ga ook maaien denk ik, staat hier ook al terug in de aren en vrij oke van hoogte. Gaat niet veel veranderen als ik het laat staan gok ik.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 18:12

De planning is hier ook dinsdag maaien en dan zondag of maandag het pak in

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:23

Ik wacht het nog even af. Hier is het ook lang droog gebleven en nu pas sinds een week regelmatig een bui. Dat doet het gras goed en nu pas gaat het een beetje groeien weer. Ik verwacht dus pas eind augustus begin september de 2e snee eraf te halen.
Ik hoop eind augustus want dan kunnen de paarden er eind september/oktober nog even op.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:48

buienradar zegt zaterdag onweersbuien , ik wacht toch maar.. hopelijk volgende week betere berichten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 05:48

Vandaag gaat wat vrijdag afgereden was het pak in. Ligt er prachtig bij! Zaterdag of maandag volgt de rest dat is even afwachten wat het weer gaat doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:01

Wij hebben gisteren gemaaid, gaat maandag het pak in. Voorspelde regen op zaterdag (een te verwaarlozen hoeveelheid, vandaar dat we het wel aandurfden) is weer verdwenen, dus ik denk wel dat het goed komt :D Komt er wel wat overheen, tja, dan is het maandag wel weer droog :)) - en zal er wat suiker uitgespoeld zijn wat helemaal geen ramp is.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:05

ja klopt sinds gisteravond geen regen op de voorspelling van buienradar , nu ook niet dus straks ga ik beginnen met maaien :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:47

Ik ken je een hand geven Ine23. Wij zitten samen in het droogste deel van Nederland dit jaar. In het noorden maar 100mm watertekort. Wij 300mm......

Ik ben absoluut niet tevreden met wat er nu staat. Paar dorre pieken en daartussen komt nu wat mooi groen gras op. Maar als het nu niet meer gaat regenen, gaat het ook niet meer verder groeien en gaan we dus toch maar maaien. Dan hebben we in ieder geval de hele winter een lekker pak gras staan.
Maar ergens hoop ik op andere weer berichten voor de komende weken met alsnog een goede plens regen.
Anders wordt het hooi bijkopen dit jaar..... Terwijl we in normale jaren ruim voldoende hebben voor eigen gebruik. Het is sinds 5 jaar echt Russisch roulette.