Gangpad naar weide

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Gangpad naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 13:08

Mijn gangpad naar de weide is erg gevaarlijk. Het is 4 meter breed maar maakt een bocht ( omdat het perceel zo loopt). Helaas is hier kleigrond en dus schuiven de paarden uit. Ik heb er eentje die erin slaagt om telkens uit te glijden waardoor ik ze deze winter maar heb met de hand naar de weide gebracht. Ik wilde het graag tegen volgende winter in orde hebben dat ze zelf terug vrij in en uit kunnen van de stal naar de weide via het gangpad. Wat raden jullie aan? Mudcontrol vind ik nog te glad en Steenpuin lijkt me pijnlijk voor de paarden. Bestaat er iets anders dat je bijvoorbeeld kan aantrillen dat geen kwaad kan voor de hoeven en waarbij ze minder uitglijden?

DubbelFun

Re: Gangpad naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:28

Ik zou lavagrind aanraden. Dat neemt goed vocht op en laat het weer los als de bodem weer opdroogt. Verder zijn het geen scherpe kiezels maar poreuze korrels. Ze lijken wat op hydrokorrels die je bij je platen kunt gebruiken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:29

Repak ? Dat zul je toch wel in fijne mengeling hebben ook.Of een wagen zand .

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 14:04

DubbelFun schreef:
Ik zou lavagrind aanraden. Dat neemt goed vocht op en laat het weer los als de bodem weer opdroogt. Verder zijn het geen scherpe kiezels maar poreuze korrels. Ze lijken wat op hydrokorrels die je bij je platen kunt gebruiken.

Moet je dat gewoon bovenop de grond doen of inmengen bij de bestaande bovenlaag?

En kan je dit best ook tussen de mudcontrolplaten in de paddock gebruiken? (Daar heb ik nu lommelzand in geborsteld )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:24

Lavagrind mengt zichzelf uiteindelijk en wordt uiteindelijk opgenomen door de bodem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:40

Dit kun je gewoon boven op de grond gooien, door het lopen wordt het wat in de grond gedrukt en 'plat' gelopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 15:16

Alleen is klei wel een gekke ondergrond. Denk dat je best een dikke laag moet hebben van wat je er ook maar opgooit. Bij vermenging kan je nog gekkere dingen krijgen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 15:48

@belle_boef: wat voor 'gekke dingen' verwacht je dat er gebeuren ??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:06

DubbelFun schreef:
@belle_boef: wat voor 'gekke dingen' verwacht je dat er gebeuren ??

Klei en een vermenging van wat je er ook maar op gooit. Dat het een grotere drap wordt waar ze in wegzakken. Evt. Met scherpere stukken erin als je pech hebt. Nog minder dragend vermogen dan klei al heeft .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:07

Lavagrind kan juist zorgen dat de bodem beter vocht door laat.

Zand spoel weg de bodem in en wordt drap.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:24

Welke lava grind gebruiken jullie? Als ik google zie ik wat verschillende in kleur en groote van de korrel.

Wel duur grapje als je daar een heel pad mee moet bedekken

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 17:57

Ik zou de combinatie maken. Paddockroosters leggen en deze vullen + bedekken met fijnkorrelige lava. Is even een investering, maar de korrels gaan niet verloren en de roosters blijven járen goed. Zo doen wij het ook op onze klei op de modderigste plaatsen. Scheelt ook in kosten, aangezien je anders een enorm dikke laag lava nodig hebt en dat is gewoon enorm duur voor een heel pad.

Popstra, ik had eerst 2-8mm, dat is bijna zand. Heeft 3 jaren goed geweest, daarna begon het te verkleven. Nu ligt er 8-16mm maar dat vind ik toch niet zo fijn, want je verliest met uitmesten echt veel meer korrel en dan wordt het toch echt heel duur. Ik zit het er nu vaak tussenuit te peuteren, maar ook dat kost veel tijd.
Voorkeur bij ons is toch 2-8mm en dan bovenop roosters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:49

Ik heb de middenmaat; zal idd 8-16 zijn. Ik heb er één zandpad mee gedaan wat veel nat bleef. nu -na dik 6 jaar- is het nog altijd het droogste stuk.

Citaat:
Met scherpere stukken erin als je pech hebt.
Lavagrind is dus NIET scherp.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:23

Kun je niet iets op je pad leggen om de snelheid eruit te halen? Flinke boomtak, autobanden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:24

Is het te straten? Of is de afstand te groot? Evt betonplaten/stelcon platen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 06:46

Wij hebben ook lavagrind is niet scherp. Ze hebben daar de winterpaddocks mee gedaan. Wel afgegraven en inderdaad geen diepe plassen. Heel blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:14

Ja betonplaten voor een paard die graag naar de wei wil met ook nog een bocht er in.... dat is vragen om uitglijders!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:22

DubbelFun schreef:
Ja betonplaten voor een paard die graag naar de wei wil met ook nog een bocht er in.... dat is vragen om uitglijders!!

Als die gewoon stapt is er niks aan de hand. Mijn paard is eens uitgegleden op asfalt (nadat ik er af viel op buitenrit, buiten mijn macht) maar heeft daarna nooit meer gegaloppeerd op harde ondergrond. Ze zijn niet dom
En uitglijden valt wel mee als ze geen ijzers hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:30

Maar ik kreeg de indruk uit TS haar openingspost dat ze de paarden normaliter los naar de wei laat gaan en alleen als het glad/gevaarlijk is ze aan de hand neemt.
Met beton en loslopende paarden die graag naar de wei willen loop je dat risiko dus dagelijks.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:52

Is de bocht flauwer te maken, maw, aan de binnenkant wat meer ruimte maken en de buitenhoek 'vullen' met iets (hoek afronden, struik planten, hooinet aan een paal, een 'kombocht' ervan maken door een berg grond te storten).
Of anders een zig-zag erin maken vóór de bocht, zoals wandelpaden wel worden afgezet om fietsers te ontmoedigen, dus een soort labyrinth?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:59

Kabayo schreef:
DubbelFun schreef:

Als die gewoon stapt is er niks aan de hand. Mijn paard is eens uitgegleden op asfalt (nadat ik er af viel op buitenrit, buiten mijn macht) maar heeft daarna nooit meer gegaloppeerd op harde ondergrond. Ze zijn niet dom
En uitglijden valt wel mee als ze geen ijzers hebben

En toch ken ik 2 gevallen waarbij de paarden hun heup gebroken hadden toen ze galoperend de bocht om kwamen en hard uitgleden op verharde paddocks. Beide ingeslapen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:12

Ik vind het sowieso een slechte keuze je paard in galop op het harde te laten. Hier gaat alles aan touw naar buiten