Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:18

Ik zie een bokt-uitje aankomen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:04

TS jij bent gewoon door en door (paarden)boer. Dat lees je door al je verhalen heen.
(en dat bedoel ik als een compliment, voor de duidelijkheid)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:37

ikke schreef:
Maar dat hobby-en en eigenhandig zo’n toko uit niks laten verrijzen, dat gaat tegenwoordig niet meer. Niet alleen regelgeving maar ook een stukje mentaliteit en mogelijkheden.

Klopt, nu kost het ook allemaal klauwen met geld.

Hier in de buurt staat 3 ha te koop met een oude koeienstal op en een loods van 15*20. Vragen ze 550 K voor. Heb je nog zeker 200 K investeringen om het paardwaardig te maken, en hoeveel paarden kan je als bedrijf nou houden op 3 HA (die dan ook nog wat paardvriendelijk zijn met ook in de winter minstens een dagdeel buiten.)

Ik zie me al aankomen bij de bank, hé, ik wil 550 K lenen, en dan nog 200 K voor investeringen, en 200 K voor groot materieel om het werk goed te houden, en mijn businessplan is het verhuren van 30 paardenboxen :+ . En ik wil er ook een eigen loon kunnen uithalen :+

Als je idd de mazzel hebt om een paar Ha aan je huis te hebben, kan je kleinschalig beginnen, en als je aanpalende landen kan aankopen kan je inderdaad lekker uitgroeien en dan gaat dat wel "automatisch" zeg maar.

Hoeveel paddocks hebben jullie nu van welke afmetingen op hoeveel paarden? Paarden staan een dagdeel buiten zeker he?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:43

ruitje schreef:
Nou, je hebt gewoon een ander leven. Ik ga ook niet zeggen dat ik een slecht leven heb. Ik heb zoveel paarden als ik wil( heb er 2, maar mijn vader een stuk meer :+ ) . Ik heb een prachtig leven, echt.

Maar je hebt enerzijds heel veel vrijheid en op papier ben je miljonair.

Anderzijds heb je een schijtsalaris en kan je geen dag weg op je bedrijf zonder iets te regelen en zit je dus super vast.

Je moet er blij van worden denk ik?

nou dit, zo helemaal herkenbaar! :)

Jullie zijn hartstikke goed bezig met jullie mooie bedrijf! maar ja, de keerzijde is dat je er ook veel voor moet laten en dat je als gezin heel gebonden zit. Daar moet je tegenkunnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 13:09

Haha mijn vader werd ' de paardenboer' genoemd dus dat dat compliment een volgende generatie in komt vind ik tof!

Ik denk trouwens dat het inderdaad wel steeds moeilijker wordt om een pensionstal te beginnen. Qua geld, maar ook qua regelgeving en qua verwachtingen van klanten. Vroeger kon je als gewone boer gewoon een boxje bouwen en erin groeien. Nu moet je wel veel weten en kunnen denk ik?

Onze bak schiet al op. Het heeft hier gehoost de afgelopen week maar geen plas:

Afbeelding

Mijn broer is nu vooral bezig net het eb en vloed systeem, dus zorgen dat we water in de bak kunnen houden en weg kunnen laten lopen

Afbeelding

Daarnaast heeft hij de omheining besteld. We hadden altijd BeoBand maar dat vonden we erg lelijk worden door de tijd heen, het word nu dus hout.

Mijn broer is ook super druk met het land ophogen. Hier weer een stuk af, dat kunnen we volgend jaar pas weer gebruiken maar dan hebben we wel al een groot deel van ons land opgehoogd en kunnen we langer van het land genieten.

Afbeelding

Dan nog iets:
De merrie loopstal groep is in de afgelopen 6 maanden enorm veranderd van dynamiek. Hetzelfde aantal paarden, vraagt nu meer voerplekken. Ik word daar wel eens para van hoor. Iets is met paarden nooit 'af'. Nu eten ineens 5 van de 11 paarden niet meer aan de buiten ruif, dus zijn de losse voerplekken binnen ineens snel leeg en staat een deel te lang zonder ruwvoer. Dus gaan we extra voerplekken erbij maken :+

Ohja en het laatste:

Ik wil iets gaan doen met wat ik kan. En dat is ( denk ik) goed communiceren en dingen vertellen over pensionstallen. Andere stalhouders helpen, of ze nou 1 paard in pension hebben of 100. Maar ook pensionklanten helpen met bewust wording of vragen die ze misschien niet bij hun eigen stalhouder kwijt kunnen.

Ik ben nog in de brainstorm fase. Ik dacht, ik maak alvast low key een Insta pagina aan, was ik ff vergeten dat die gekoppeld stond aan onze stal Facebook :')

Ik zie het maar als dat het universum zei: joh, ga maar gewoon doen :D

Ik heb wel ideeën maarre ik ben heel erg benieuwd of jullie ideeën hebben. Ik hoef niet perse geld te verdienen aan alles. Zou leuk zijn, maar gewoon mensen helpen en daarmee de paardenwereld een stukje beter maken vind ik tof.

Dus, als je mijn topic leest, waarvan zou jij dan denken: Hier kan Ruitje wat mee voor pensionstallen of eigenaren van pensionpaarden?

Er rekening mee houdend dat ik niet het type ben om een of andere gelikte insta influancer te worden want dat past niet bij mij :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:15

Waar ik nou altijd nieuwsgierig naar ben hè.
Dat land ophogen…..
Waar komt die grond eigenlijk vandaan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 13:19

Dat wisselt. Soms is het bagger wat uit meren etc komt omdat die uitgezogen worden. Soms is het grond wat weg komt uit bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten van huizen, of wegen.

Er zit trouwens ook daar een heel vergunning en administratie pakket aan vast.

Laatst hadden we grond waar een verklaring met een datum op zat en ze hadden het niet snel genoeg afgegraven dus waren ze de datum voorbij en mocht het niet meer geleverd worden.

Net alsof die grond snachts om 23.59 nog goed is en om 00.01 mogelijk vervuild is ofzo :D

Mijn broer heeft lang in dit werk gezeten, zowel echt met zijn voeten in de grond, als achter het bureau om alles te realiseren, zijn contacten en kennis hierover hierin zijn voor ons echt goud waard :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:22

Die pensionklant zou wellicht eens geholpen zijn met goed inzicht in de daadwerkelijke kosten.
Soort van het idee wat ik je eens toegestuurd heb en dan op een begrijpelijke manier.

Ik merk toch vaak, en dat zul je ook wel herkennen, dat men iets te simpel denkt over : 100 paarden keer 500 euro stalgeld is 50k inkomsten per maand.
Op zich klopt dat natuurlijk wel, alleen moeten daar wel alle kosten nog af. Jij weet hoe dat zit en ik heb daar wel een beeld bij, maar het gros van de pensionklanten kan zich daar niet zoveel bij voorstellen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:27

Ruitje; wil je ook door het hele land op bezoek bij pensionstallen om bijvoorbeeld beginnende of gevorderde eigenaren te helpen? Of enkel digitaal.
Ik denk namelijk dat sparren met een andere paardenhouden vaak erg leerzaam kan zijn, dus bijvoorbeeld als een soort consultant. En dan loop je direct tegen allerlei problemen aan waar je ook weer posts over kan maken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:33

ikke schreef:
Die pensionklant zou wellicht eens geholpen zijn met goed inzicht in de daadwerkelijke kosten.
Soort van het idee wat ik je eens toegestuurd heb en dan op een begrijpelijke manier.

Ik merk toch vaak, en dat zul je ook wel herkennen, dat men iets te simpel denkt over : 100 paarden keer 500 euro stalgeld is 50k inkomsten per maand.
Op zich klopt dat natuurlijk wel, alleen moeten daar wel alle kosten nog af. Jij weet hoe dat zit en ik heb daar wel een beeld bij, maar het gros van de pensionklanten kan zich daar niet zoveel bij voorstellen.

Das wel een goeie

Elk stukje kapotte draad, de gereedschap , shovel tot stro kost geld en of mest en afval weer kwijt raken. Dat grond ophogen is al veel geld. Zo’n eb en vloed bak

Scheelt denk ik dat jullie zelf wat kunnen.

Hoe is het bij jullie kwa omheining moet het al voor de wolf aangepast worden. Hier in de omgeving gaan steeds meer over op wolf dicht proberen te krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:41

wat een interessante plannen ruitje, ik denk zeker dat daar wel behoeft aan zal zijn. Geen idee of zoiets al bestaat eigenlijk.

Ik ben dus wel zo'n boer(in) die een paar stalletjes op het bedrijf erbij verhuurt aan pensionklanten, en ik heb ook wel eens wat dingetjes waar ik tegenaan loop.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:05

Ook toevallig Ruitje, gisteren naar een aantal youtube filmpjes gekeken van een Amerikaans soort adviesbureau voor ondernemers in de paardenbranche, misschien is dat een beetje wat je bedoelt? Naam is Next Level Horse Businesses.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:32

En zie je in particulieren die paarden aan huis hebben een doelgroep? Daar is natuurlijk wel het eea voor en dan met name gericht op een paddock paradise en aanplanting van paardvriendelijk groen. Dat zijn (voor zover ik weet) geen mensen met de praktische ervaring in opzet en onderhoud die jij hebt.

Voor mijzelf sprekend, het was echt een eye opener voor mij hoeveel en vaak jullie onderhoud aan de bodems van de rijbaan, paddocks etc doen en ook hoe jullie dat doen. Daardoor ben ik hier ook weer dingen anders gaan doen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:43

Ir111 schreef:
En zie je in particulieren die paarden aan huis hebben een doelgroep? Daar is natuurlijk wel het eea voor en dan met name gericht op een paddock paradise en aanplanting van paardvriendelijk groen. Dat zijn (voor zover ik weet) geen mensen met de praktische ervaring in opzet en onderhoud die jij hebt.

Voor mijzelf sprekend, het was echt een eye opener voor mij hoeveel en vaak jullie onderhoud aan de bodems van de rijbaan, paddocks etc doen en ook hoe jullie dat doen. Daardoor ben ik hier ook weer dingen anders gaan doen.

Voor particulieren zijn er toch verschillende mensen die dit doen? Denk aan Ukies Paddock Paradise en Femke Dölle.
Al heb je wel gelijk dat particulieren vaak onderschatten hoe veel werk dingen zijn. Al weet ik vrij zeker dat de meeste stallen hier in de omgeving minder aan onderhoud doen dan Ruitje :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:50

Die doen dat wel maar ik heb het idee dat zij veel minder praktische ervaring met het grondwerk hebben. Dus wel ideeen over ontwerp en beplanting. Maar (onderhoud van) grondwerk niet? Maar misschien zit ik er naast.

edit: even op de site van beiden gekeken. Zie daar zo snel niets over onderhoud van zandbodems staan. Wel weidebeheer etc. Ik vind dat toch een andere tak van sport. Nav dit topic ben ik met onze loonwerker om de tafel gaan zitten over onderhoud van ons stuk. We weten nu veel beter wat mogelijk is en het ligt er daarom dus veel beter bij. Zand/grond is een wereld op zich vind ik. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 16:20

Josien_ schreef:
Ir111 schreef:

Voor particulieren zijn er toch verschillende mensen die dit doen? Denk aan Ukies Paddock Paradise en Femke Dölle.
Al heb je wel gelijk dat particulieren vaak onderschatten hoe veel werk dingen zijn. Al weet ik vrij zeker dat de meeste stallen hier in de omgeving minder aan onderhoud doen dan Ruitje :Y)

Maar zou dat ook niet samen hangen met de zandgrond waar jij zit versus het veen waar Ruitje op zit?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 16:28

Ir111 schreef:
Die doen dat wel maar ik heb het idee dat zij veel minder praktische ervaring met het grondwerk hebben. Dus wel ideeen over ontwerp en beplanting. Maar (onderhoud van) grondwerk niet? Maar misschien zit ik er naast.

edit: even op de site van beiden gekeken. Zie daar zo snel niets over onderhoud van zandbodems staan. Wel weidebeheer etc. Ik vind dat toch een andere tak van sport. Nav dit topic ben ik met onze loonwerker om de tafel gaan zitten over onderhoud van ons stuk. We weten nu veel beter wat mogelijk is en het ligt er daarom dus veel beter bij. Zand/grond is een wereld op zich vind ik. :D

Ah op die manier! Daarvoor zou ik inderdaad naar een loonwerker of zoiets als https://mountadvies.nl/ gaan.
Maar ik begrijp dat praktijkervaring daarbij ook heel handig kan zijn inderdaad. Als ik paarden aan huis zou hebben zou ik daar ook wel interesse in hebben inderdaad, maar wel veel minder grote schaal.

@ Ikke:
Daar zit natuurlijk ook wat in. Per grondsoort verschilt het werk en het onderhoud.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:14

Josien_ schreef:
Ah op die manier! Daarvoor zou ik inderdaad naar een loonwerker of zoiets als https://mountadvies.nl/ gaan.
Maar ik begrijp dat praktijkervaring daarbij ook heel handig kan zijn inderdaad. Als ik paarden aan huis zou hebben zou ik daar ook wel interesse in hebben inderdaad, maar wel veel minder grote schaal.

Nog even over nagedacht. :D

Ik miste wat basiskennis over bv soorten zand, wat gebruik je waarvoor, wat werkt voor paarden en wat juist niet etc. We hebben nu een heel fijne loonwerker die lekker meedenkt en snapt wat we willen. Hiervoor meerdere gesproken maar die hadden gewoon niet goed door wat wij willen, bv omdat ze geen ervaring met paarden hadden.

Het is fijn om wat basiskennis te hebben als je met iemand in gesprek gaat over dit soort dingen. Dat heb ik gemist. Uiteindelijk sprokkel je je kennis wel bij elkaar natuurlijk, al doende leert men. Maar het kan fijn zijn om iemand met een bak ervaring op t gebied van bodembeheer voor paarden even mee te laten kijken naar je plannen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:56

Ir111 schreef:
Josien_ schreef:

Nog even over nagedacht. :D

Ik miste wat basiskennis over bv soorten zand, wat gebruik je waarvoor, wat werkt voor paarden en wat juist niet etc. We hebben nu een heel fijne loonwerker die lekker meedenkt en snapt wat we willen. Hiervoor meerdere gesproken maar die hadden gewoon niet goed door wat wij willen, bv omdat ze geen ervaring met paarden hadden.

Het is fijn om wat basiskennis te hebben als je met iemand in gesprek gaat over dit soort dingen. Dat heb ik gemist. Uiteindelijk sprokkel je je kennis wel bij elkaar natuurlijk, al doende leert men. Maar het kan fijn zijn om iemand met een bak ervaring op t gebied van bodembeheer voor paarden even mee te laten kijken naar je plannen.

Het is ook net waar je interesse ligt, veel mensen interesseert het volgens mij ook gewoon niet. Die bellen iemand die er wel verstand van heeft, die komt dan eventueel met de nodige machines en lost een eventueel probleem op. Waar de mensen dan wel geïnteresseerd in zijn in de rekening :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 19:30

Hee wat leuk al die tips en ook bedrijven waar ik kan loeren!

Ik wil best op bezoek hoor. Ik ben dus gisteren ergens geweest om een bedrijfsscan te doen, dus te kijken wat er beter kan op het bedrijf. Erg tof!

Ik ben ook al eerder ingehuurd om een pensionstal die niet liep op meerdere vlakken recht te trekken en dat is met mijn advies gelukt ook.

Dan is de bodem van een bak wel iets waar ik advies over geef, maar het is vaak niet het hoofdpunten waar een pensionstal tegen aan loopt nu denk ik. Tenminste, ik hoor dat weinig om mij heen. Ik denk dat dat misschien meer iets is waar een particulier tegen aan loopt? Die wil ik uiteraard ook prima helpen hoor :)

De bak gaat goed:

Het hek staat bijna en de ingang is bijna toegankelijk :)

Afbeelding