Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ikke schreef:Maar dat hobby-en en eigenhandig zo’n toko uit niks laten verrijzen, dat gaat tegenwoordig niet meer. Niet alleen regelgeving maar ook een stukje mentaliteit en mogelijkheden.
ruitje schreef:Nou, je hebt gewoon een ander leven. Ik ga ook niet zeggen dat ik een slecht leven heb. Ik heb zoveel paarden als ik wil( heb er 2, maar mijn vader een stuk meer) . Ik heb een prachtig leven, echt.
Maar je hebt enerzijds heel veel vrijheid en op papier ben je miljonair.
Anderzijds heb je een schijtsalaris en kan je geen dag weg op je bedrijf zonder iets te regelen en zit je dus super vast.
Je moet er blij van worden denk ik?
ikke schreef:Die pensionklant zou wellicht eens geholpen zijn met goed inzicht in de daadwerkelijke kosten.
Soort van het idee wat ik je eens toegestuurd heb en dan op een begrijpelijke manier.
Ik merk toch vaak, en dat zul je ook wel herkennen, dat men iets te simpel denkt over : 100 paarden keer 500 euro stalgeld is 50k inkomsten per maand.
Op zich klopt dat natuurlijk wel, alleen moeten daar wel alle kosten nog af. Jij weet hoe dat zit en ik heb daar wel een beeld bij, maar het gros van de pensionklanten kan zich daar niet zoveel bij voorstellen.
Ir111 schreef:En zie je in particulieren die paarden aan huis hebben een doelgroep? Daar is natuurlijk wel het eea voor en dan met name gericht op een paddock paradise en aanplanting van paardvriendelijk groen. Dat zijn (voor zover ik weet) geen mensen met de praktische ervaring in opzet en onderhoud die jij hebt.
Voor mijzelf sprekend, het was echt een eye opener voor mij hoeveel en vaak jullie onderhoud aan de bodems van de rijbaan, paddocks etc doen en ook hoe jullie dat doen. Daardoor ben ik hier ook weer dingen anders gaan doen.
Josien_ schreef:Ir111 schreef:En zie je in particulieren die paarden aan huis hebben een doelgroep? Daar is natuurlijk wel het eea voor en dan met name gericht op een paddock paradise en aanplanting van paardvriendelijk groen. Dat zijn (voor zover ik weet) geen mensen met de praktische ervaring in opzet en onderhoud die jij hebt.
Voor mijzelf sprekend, het was echt een eye opener voor mij hoeveel en vaak jullie onderhoud aan de bodems van de rijbaan, paddocks etc doen en ook hoe jullie dat doen. Daardoor ben ik hier ook weer dingen anders gaan doen.
Voor particulieren zijn er toch verschillende mensen die dit doen? Denk aan Ukies Paddock Paradise en Femke Dölle.
Al heb je wel gelijk dat particulieren vaak onderschatten hoe veel werk dingen zijn. Al weet ik vrij zeker dat de meeste stallen hier in de omgeving minder aan onderhoud doen dan Ruitje
Ir111 schreef:Die doen dat wel maar ik heb het idee dat zij veel minder praktische ervaring met het grondwerk hebben. Dus wel ideeen over ontwerp en beplanting. Maar (onderhoud van) grondwerk niet? Maar misschien zit ik er naast.
edit: even op de site van beiden gekeken. Zie daar zo snel niets over onderhoud van zandbodems staan. Wel weidebeheer etc. Ik vind dat toch een andere tak van sport. Nav dit topic ben ik met onze loonwerker om de tafel gaan zitten over onderhoud van ons stuk. We weten nu veel beter wat mogelijk is en het ligt er daarom dus veel beter bij. Zand/grond is een wereld op zich vind ik.
Josien_ schreef:Ah op die manier! Daarvoor zou ik inderdaad naar een loonwerker of zoiets als https://mountadvies.nl/ gaan.
Maar ik begrijp dat praktijkervaring daarbij ook heel handig kan zijn inderdaad. Als ik paarden aan huis zou hebben zou ik daar ook wel interesse in hebben inderdaad, maar wel veel minder grote schaal.
Ir111 schreef:Josien_ schreef:Ah op die manier! Daarvoor zou ik inderdaad naar een loonwerker of zoiets als https://mountadvies.nl/ gaan.
Maar ik begrijp dat praktijkervaring daarbij ook heel handig kan zijn inderdaad. Als ik paarden aan huis zou hebben zou ik daar ook wel interesse in hebben inderdaad, maar wel veel minder grote schaal.
Nog even over nagedacht.![]()
Ik miste wat basiskennis over bv soorten zand, wat gebruik je waarvoor, wat werkt voor paarden en wat juist niet etc. We hebben nu een heel fijne loonwerker die lekker meedenkt en snapt wat we willen. Hiervoor meerdere gesproken maar die hadden gewoon niet goed door wat wij willen, bv omdat ze geen ervaring met paarden hadden.
Het is fijn om wat basiskennis te hebben als je met iemand in gesprek gaat over dit soort dingen. Dat heb ik gemist. Uiteindelijk sprokkel je je kennis wel bij elkaar natuurlijk, al doende leert men. Maar het kan fijn zijn om iemand met een bak ervaring op t gebied van bodembeheer voor paarden even mee te laten kijken naar je plannen.