auto accu gebruiken voor wei-afrastering hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:09

Melissa1996 schreef:
Ik heb een Koltec paddenstoel met batterijen van 6 volt, hoe zit het dan met die 12 volt auto accu ?? Hoe moet ik hele zaakje dan aansluiten, kan iemand mij helpen ?

Kan niet. Je kan wel 2 accu's zo aan elkaar koppelen dat je het voltage verdubbeld, maar andersom niet.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:10

Ik kom deze even een schopje geven.

Weet iemand ook welk apparaat voor 12v er aan te raden is om een auto accu in te zetten?

s0173957

Re: auto accu gebruiken voor wei-afrastering hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:55

Die van Agradi werkt bij ons beter als de veel duurdere van Gallagher.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 23:06

Ik zou kijken naar een apparaat op 12v met zonnepaneel. Als je er dan een auto accu van minimaal 60 ah aanhangt, dan hoef je niet meer telkens bij te laden. Door het zonnepaneel wordt de accu dan automatisch telkens bijgeladen. Je kan dus dan ook prima een 2e hands accu gebruiken. Heb je bijvoorbeeld deze advertentie gezien? Deze is 2.0 joule en 9000 volt en daardoor wel vrij sterk qua tik. https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... giesysteem

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:19

rocky_1995 schreef:
Ik zou kijken naar een apparaat op 12v met zonnepaneel. Als je er dan een auto accu van minimaal 60 ah aanhangt, dan hoef je niet meer telkens bij te laden. Door het zonnepaneel wordt de accu dan automatisch telkens bijgeladen. Je kan dus dan ook prima een 2e hands accu gebruiken. Heb je bijvoorbeeld deze advertentie gezien? Deze is 2.0 joule en 9000 volt en daardoor wel vrij sterk qua tik. https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... giesysteem

Ik weet niet of een zonnepaneel echt veel gaat opladen in de herfst/winter periode.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:20

s0173957 schreef:
Die van Agradi werkt bij ons beter als de veel duurdere van Gallagher.

Heb je een linkje naar welke jullie gebruiken van agradi?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:59

lovelyfiefy schreef:
rocky_1995 schreef:

Ik weet niet of een zonnepaneel echt veel gaat opladen in de herfst/winter periode.

Zo'n zonnepaneel laad altijd wel bij. En anders kan je dan alsnog met een reserve accu werken voor de momenten in hartje winter als er echt geen tot weinig zonlicht is. Scheelt je een een hoop gedoe en continue wisselen en opladen van de accu.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:59

Ik had er 1 maar vond het te duur ik heb nu 1 op zonne-energie die ik ook thuis kan op laden.

Nickeltje

Re: auto accu gebruiken voor wei-afrastering hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:02

Wij hebben er een 24 volt (vrachtwagen) accu aan hangen. Die laden we standaard elke zondag op en gaat makkelijk een volle week mee. Daarbij hebben we lint rondom 1 hectare met meerdere tracks vanwege PP inrichting dus ook best wel wat meters aan lint.
In de schuilstal hebben we er ook licht op aangesloten wat vooral in de winter echt erg fijn is.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 11:54

lovelyfiefy schreef:
rocky_1995 schreef:

Ik heb jaren een zonnepaneel, schrikdraad apparaat en (auto) accu combinatie gebruikt van Gallagher en dit werkte uitstekend ook in de winter.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:35

Nickeltje schreef:
Wij hebben er een 24 volt (vrachtwagen) accu aan hangen. Die laden we standaard elke zondag op en gaat makkelijk een volle week mee. Daarbij hebben we lint rondom 1 hectare met meerdere tracks vanwege PP inrichting dus ook best wel wat meters aan lint.
In de schuilstal hebben we er ook licht op aangesloten wat vooral in de winter echt erg fijn is.

Dit klinkt wel heel interessant.
Dan heb je dus ook licht, dat is wel heel fijn!

Gebruik je voor 1 ha 1 klok/accu?
Of heb je die op 2 plekken staan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 21:11

Nee, we hebben 1 klok gekocht die tot 100 km ( dacht ik) lint kan bedienen speciaal op 24 volt accu ( hij kan ook op netstroom). En bij een winkel voor verlichting in en op vrachtwagens heb ik 3 hele fijne lampen besteld. Daarmee is het in de stal en direct daar omheen zelfs in het donker licht genoeg om je paard te kunnen poetsen en 1 schijnwerper die net genoeg licht geeft om in de paddock in het donker mest te kunnen ruimen en hooi aan te vullen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 21:30

Ehm, vergissing. Wij doen het allemaal op een 12 volt accu.
Deze:
Afbeelding

En daar zit direct op aangesloten deze klok:
Afbeelding

En dan zitten de accu en klok tegen de achterkant van de stal geschroefd

Afbeelding

In dit kastje

Afbeelding

En hebben we dit soort verlichting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:39

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:31

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:43

lovelyfiefy schreef:
rocky_1995 schreef:

Wij gebruiken al 12 jaar zo'n combi apparaat en die raakt zelden leeg. Dat gebeurt niet eens elk jaar. Al is het wel eens voorgekomen als het heeeeel lang grijs is. Nu moet ik er bij zeggen dat onze paarden alleen overdag in de wei staan. In de nachten gaat het apparaat uit.
Die ene keer dat het zonnepaneel te weinog stroom leverde hebben we de accu gewoon een nacht aan de (druppel)lader gehangen en kon hij er weer tegenaan.
Maar in de tijd dat we ook schapen hadden lopen bleef het apparaat wel 24/7 aan staan en dat ging ook goed. Maar dat hebben we maar 1 jaar gehad.

Wij hebben dit apparaat met zonnepaneel. Moet je dus wel nog een accu bij kopen. https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html
(ah ik zie dat dat hetzelfde apparaat is als uit de advertentie. Daar hebben wij dus heel goede ervaringen mee. Ook de shetlander blijft er achter.