[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 23:09

Dus de boom is veilig op te voeren?

Mijn gras is al lang geen tien cm meer :+.
Een deel is gemaaid omdat het begin dit jaar kniehoog was en ze er niet tegen op konden eten, met als gevolg dat het nu natuurlijk op is.

Hongerig is helaas geen graadmeter. Twee belgische trekpaarden en een spanjaard. Enkel de draver heeft een rem op eten :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 23:34

Vuistregel is dat je de paarden pas op t gras zet als het minimaal 10cm hoog is. Laat je het korter worden dan vergriep je je grasmat plus je paarden krijgen suikerrijk gras binnen. Als dat ok is voor je paarden dan prima natuurlijk, dan is het alleen zonde van je gras.

Ik zou denken dat als er genoeg lekker gras is ze dat verkiezen boven hooi. Als ze dus op hooi afvliegen, dan is dat of MEGA lekker of er is niet genoeg buikvulling? Of is dat te kort door de bocht? Mijn koudbloeden hebben gewoon een rem. Maar ik zorg wel voor hooi dat heel laag in suiker is. Kan dus nagenoeg onbeperkt van gegeten worden.

Als je gras zo kort is zou een deel van je weide nu afsluiten zodat dat bij kan trekken. Als je dan een weide hebt met >15cm gras deze openen en met strookbegrazing gaan werken, afsluiten wanneer kaal.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:49

Afbeelding

Hebben jullie tips wat ik tegen de bult op kan laten groeien?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:31

Zal het gras dan nog groeien? Ik vrees als ik ze er nu vanaf haal dat ze dit jaar niet meer op gras komen, want momenteel groeit er niks meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:33

Gras groeit nog tot het onder de 5 graden komt. Dus ja, dat heeft zeker nog effect. Hoeveel hangt ook af van de regen. Je zou ook de helft af kunnen zetten en ze gewoon op de andere helft laten en kijken wat het doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:45

Dat is nu inderdaad zo. Het is in verschillende stukken verdeeld dus nu ong een weekje per stuk, maar dat zet weinig zoden aan de dijk.
Het ene stuk is in vier gedeeld maar dat is in twee dagen volledig kaal gegeten.
Wellicht ze op een stuk laten met hooi en de rest 2-3 weken dicht laten…
Met 5000m2 voor twee trekpaarden is het natuurlijk geen vetpot. Die trekpaarden eten dubbel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:25

Hier heeft een wei 2 maanden nodig tot het weer in bloei staat. Dus echt minimaal kniehoog. Bij mij staan ze dus met 4 weitjes minimaal 2 weken op zo’n weitje. En als ze er af komen meteen maaien en bemesten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:30

Eindelijk is vandaag de mest opgehaald. Op 15 maanden na vorig jaar :=
Contact liep wat moeizaam dit jaar.
Maar met aanduwen en schuiven en een kop erop paste het precies. Toch weer fijn dat dat leeg is.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:57

Ik kom even binnenvallen met een vraag. We krijgen binnenkort een plek met stallen en wei. Hier zal een paddock en track bij komen. In eerste instantie door te frezen, dit zal begin september zijn. Daarnaast blijft er een stuk wei en komt er een "bak". Op dit moment zal die nog niet officieel worden aangelegd, wordt het gewoon een afgezet stuk van 20x40. Maar we zitten even te twijfelen wat te doen met de bak. Op dit moment is het een stuk kaalgegeten gras. Van het voorjaar willen we dat sowieso frezen en als extra stuk in de paddock kunnen gebruiken wanneer er niet gereden wordt (een paard mag niet op gras, dus het gras moet eraf om het als leefgebied te kunnen gebruiken). Maar hoe blijft de grond beter begaanbaar in de herfst/winter?
Nu ook meenemen met frezen, of juist niks mee doen en van het voorjaar het restant gras eraf? Het is zandgrond. Google is nog niet heel behulpzaam, en ik las dat meerderen van jullie ervaring met frezen hebben, dus hoopte dat jullie nog tips of ervaringen zouden hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:14

Hmm, dat ligt echt volledig aan je bodem. Is de grond dichtgeslagen (dat gaat ws sowieso gebeuren als er paarden op lopen) dan krijg je ongetwijfeld een grote modderbende.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:18

Ik heb mijn stuk ook meteen gefreesd en bijgehouden met slepen, ook zandgrond

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:29

Mijn bak is ook gewoon een bakvormig weiland. Ik moet vaak een winterstop inlassen, ik denk dat je niet moet verwachten dat je heel nov t/m maart door kan blijven rijden in een grasbak.
Als ik in deze maanden geluk heb is het soms begaanbaar, maar meestal ben ik aangewezen op de paddock met wit zand rond deze periode.

Met fresen heb ik geen ervaring. Ik heb gewoon gras staan op mijn bakweiland wat ze ook mogen eten. Tot ik een goede bak kan aanleggen laat ik het maar even zo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:46

Als het zandgrond is zou ik alles wat kaal moet gewoon frezen en op regelmatige tijdslepen. (nu en dan eens dieper slepen om open te houden en de rest vlak slepen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:04

Op mijn oude plek was de grond gekeerd op de zandgrond. Was een 30 x 60 bak en eigenlijk nagenoeg altijd te rijden. Had nog geen 1000 euro gekost. Wel al 12 jaar geleden.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:53

Ik heb zeker niet de illusie dat de hele winter de "bak" te gebruiken is. De inschrijving bij de plaatselijke rijvereniging met binnenbak is gedaan :D maar af en toe gewoon op eigen terrein aan het werk kunnen, al is het maar stapoefeningen of aan de hand werken, zou wel prettig zijn. En dan was het dus de vraag hoe de grond het beste daarvoor te houden.
LynnNikita en Duhelo, hoe doen jullie dat met slepen en nattigheid dan? Werkt dat in goed houden? (Beter houden in elk geval :+ )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:31

Ik zit op kleigrond, dus in de winter is alles hier nat, modderig en slipperig. Op de paddocks hebben we gewoon 30 cm scheldezand gestort, en dit wordt ook wel nat maar ze zakken er niet in weg. Als het te droog is slepen we niet, als het onder water staat ook niet, maar anders sleep ik gewoon met een pistesleep achter de tractor. De kleitracks sleep ik als het een tijd nat geweest is en begint op te drogen of na een droge tijd als het enkele keren geregend heeft. Afhankelijk hoe hard de grond is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 23:39

Ik sleep ongeveer 1 a 2x per week. Vandaag is er een buitje gevallen en dan sleep ik erna even