Drainage onder paddockplaten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Drainage onder paddockplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 10:39

Hallo

In november 2023 hebben we onze paddock heraangelegd. Vroeger lagen de platen gewoon los op de grond. We hebben een stuk laten uitgraven, er worteldoek ingelegd en vervolgens de platen. Dit werd opgevuld met wit zand.

Vorige winter merkte ik echter dat het dunne zandlaagje erbovenop erg glibberig werd. Als je het zand wilde opgraven om het om te keren dan zag het er zwart uit en stonk alles. Het leek dus verstikt te zijn.

Zou ik iets moeten veranderen aan de paddock

Ik ben bang dat alle urine die op de platen blijft liggen, ze broos zal maken omdat die zwarte zand echt zurig rook. Dus ik twijfelde om nog eens alles eruit te halen en bovenop de worteldoek meer zand te leggen ( bijvoorbeeld 5cm) en dan pas de platen. Maar dit is echt een immens werk daarom wil ik even jullie suggesties vragen. Of volstaat het om gewoon een beetje nieuw zand toe te voegen zonder de platen terug eruit te halen?

woemp

Re: Drainage onder paddockplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 10:41

Hier zie je een beetje zand dat op de platen ligt en ik heb het wat aan de kant gedaan om de platen te kunnen zien. Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:42

Oef, zo veel zand komt er op onze platen niet. Dat wordt met regen een enorm gladde blubber.
Wij vegen / schrapen de platen welke week schoon.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:44

Wij hebben dezelfde platen, maar alleen onder de hooivoerplekken. Die vegen we regelmatig zodat er weinig zand op ligt. Wordt dan niet glibberig en er wordt ook niet op geplast, spettert = niet fijn. Worteldoek hebben we er niet onder, onkruid krijgt daar toch geen kans.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 11:13

Nickeltje schreef:
Oef, zo veel zand komt er op onze platen niet. Dat wordt met regen een enorm gladde blubber.
Wij vegen / schrapen de platen welke week schoon.

Hier wordt de mest ook meermaals per week eraf gehaald maar er ligt zand op zodat ze zachter kunnen liggen ( ze gaan op een bepaald deel altijd slapen. )

Zou ik dan best waar ze mest leggen geen zand erop doen?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 11:14

criollo_yess schreef:
Wij hebben dezelfde platen, maar alleen onder de hooivoerplekken. Die vegen we regelmatig zodat er weinig zand op ligt. Wordt dan niet glibberig en er wordt ook niet op geplast, spettert = niet fijn. Worteldoek hebben we er niet onder, onkruid krijgt daar toch geen kans.

Spetteren interesseert mijn paarden niet. Ze plassen zelfs gewoon op de klinkers …

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:21

Wij hebben op de slaapplek van die zwarte dikke zachte tegels liggen die ook onder speeltoestellen gebruikt worden. Ook die vegen we elke dag schoon...

Zand met mest wordt een heel vies drekje, ook al haal je de mest er af. Met nat weer of met urine mengt dat tot een vies prutje

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 12:15

Nickeltje schreef:
Wij hebben op de slaapplek van die zwarte dikke zachte tegels liggen die ook onder speeltoestellen gebruikt worden. Ook die vegen we elke dag schoon...

Zand met mest wordt een heel vies drekje, ook al haal je de mest er af. Met nat weer of met urine mengt dat tot een vies prutje

Dus conclusie : ik doe best alle zand eraf ? Er zit wel zand in die gaten van de platen die ik er niet meer uitkrijg

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:38

Bij ons ligt er een dikke laag drainage zand onder en geen doek. In begin lag er ongeveer een centimeter zand op maar dat is ondertussen weg in de gaten. Soms plast er een paard op maar dit zakt direct weg en zorgt niet voor problemen. Je ziet bij jou platen dat de gaten heel hard aangedrukt zijn en dus niets meer doorlaten. Door ons drainage zand (met hele grote korrel) kan het eigenlijk niet aangedrukt worden. Als ik een plaat uithaal valt het zand er los uit. Doordat er niets meer opligt kan het ook niet verder aangedrukt worden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 12:41

Brittneyx schreef:
Bij ons ligt er een dikke laag drainage zand onder en geen doek. In begin lag er ongeveer een centimeter zand op maar dat is ondertussen weg in de gaten. Soms plast er een paard op maar dit zakt direct weg en zorgt niet voor problemen. Je ziet bij jou platen dat de gaten heel hard aangedrukt zijn en dus niets meer doorlaten. Door ons drainage zand (met hele grote korrel) kan het eigenlijk niet aangedrukt worden. Als ik een plaat uithaal valt het zand er los uit. Doordat er niets meer opligt kan het ook niet verder aangedrukt worden.

Ja in de gaten zit Lommelzand en hermacozand en het zit er vast in want ik heb het er toen allemaal ingeborsteld om geen mest in die gaten te krijgen

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:08

woemp schreef:
Brittneyx schreef:

Ja in de gaten zit Lommelzand en hermacozand en het zit er vast in want ik heb het er toen allemaal ingeborsteld om geen mest in die gaten te krijgen

Hier is het er ook ingeborsteld hoor! Maar het koekt niet aan het is nog steeds goed waterdoorlatend los zand

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 15:09

Bel vooral even je paddockplaten-leverancier voor advies. (By the way, het zijn bij jou toch mud control platen? Volgens mij net wat anders, ik heb beide).

Dan mijn tip. Heb je nu de platen direct op worteldoek? Dat advies heb ik niet gekregen. Het advies dat ik kreeg: vijf centimeter afgraven, drainagezand erin, platen erop, paar centimeter M3C zand erop. Gaat fantastisch, ze staan altijd droog, zand koekt niet aan. Na twee jaar een nieuw laagje zand erop.

Bij jou gaat het misschien mis met die worteldoek en het soort zand. Vooral de grootte van de zandkorrel doet er toe. Maar je paddockplaten-leverancier kan jou daar goed bij helpen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 15:20

Worteldoek eronder zorgde hier voor drap. Slipte meer dicht dan zonder.

Hier werkt het beste; 10 cm zand, daar de rooster op, afvullen en geen laag zand erop. De roosters zijn dus zichtbaar.
Elke dag mest ruimen.
Een zachte ligplaats zou ik maken op een stuk zonder roosters.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:01

Wees niet bang dat de kunststof platen vergaan van wat opgedroogde modder met eventueel wat urinezuren. Dat duurt jaren en jaren en jaren.... tegen die tijd kun je altijd nog kiezen voor vervanging.

Wij hebben er wel wat zand op liggen. Is beter voor de hoeven. Maar in natte periodes is het handig om dat zandlaagje zo dun mogelijk te houden.