[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:12

Nou dat was inderdaad een zoekplaatje. :D zonder die tweede foto ging ik hem nooit gevonden hebben in de eerste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-25 07:51

Het is weer tijd voor een update. Niet dat er veel bijzonders is gebeurd, maar toch wel veel gedaan.
O.a. de jaarlijks terugkerende JKK ellende. Maar het werken loont. Ik trek het er elk jaar rond deze tijd allemaal uit. Toen ik hier kwam had ik iets van 9 kruiwagens. Nu nog maar 2. Dus ik doe het niet voor niets :D
Afbeelding

Verder staan de bloemen- en kruidenstroken mooi in bloei. Uiteraard van eigen mengsels :))
Afbeelding

Ze krijgen regelmatig een takken en kruidenboeket. Gisteren nog hazelaar, wilgen en linde.
Afbeelding

Ximo wordt beleerd in het tuig. Dat gaat super! Die kleine man heeft een 2e leven :D
Afbeelding

En verder staan ze lekker op de wei. Dit jaar met strookbegrazing. Dat bevalt goed. Ze zijn minder dik, eten het gewoon beter kaal en zo kunnen ze er de hele dag op. Ik zet ze er 's ochtends vroeg op en haal ze er eind van de middag of in de avond af en verzet ik meteen de paaltjes voor de volgende dag. Dagelijks krijgen ze er 1,5 meter bij. Het gras is uitgebloeid. Werkt prima zo.
Mooi plaatje zo toch? <3
Afbeelding

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 09:18

Wat heb je een heerlijk plekje :D
Ik vroeg me af, op de vorige pagina heb je een foto met een hooinet die je met een haak vast hebt aan de stellage. Hoe heb je dat net zo gemaakt dat je en makkelijk die haak eraan kan hangen dat het net dicht is, maar het ook nog makkelijk kan vullen?

deedee19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 09:34

Heerlijke plaatjes weer. Werkt idd prima met de strookbegrazing zo.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 12:13

Je updates zijn misschien niet heel spannend maar het is zo mooi om te zien hoe je er steeds meer jullie eigen plekje van maakt. En met jullie bedoel ik dat van mens en dier. Alles en iedereen lijkt zo tevreden en relaxt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-25 22:07

Myrsky schreef:
Wat heb je een heerlijk plekje :D
Ik vroeg me af, op de vorige pagina heb je een foto met een hooinet die je met een haak vast hebt aan de stellage. Hoe heb je dat net zo gemaakt dat je en makkelijk die haak eraan kan hangen dat het net dicht is, maar het ook nog makkelijk kan vullen?

Gewoon met een touwtje om de buis en daaraan een musketonhaak. Ik haal het net eraf om te vullen.
Afbeelding

Vandaag foto’s gemaakt van het gespuis met de verzorgmeiden. En Noura apart <3
[UHZ] Wat is er met mijn puppypaard gebeurd?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:08

Bedankt voor de extra foto! Dat paarse touw haal je met vullen dan uit de knoop? Of kan jouw net op een andere manier open?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:09

Nee dat paarse touw is inderdaad dat touw waar je het hooinet met opent en dicht trekt. Dat haal ik er dan af, uit de knoop, doe het net open, prop hooi er in, trek het touw weer aan en maak er een knoop in. Dan hang ik het weer op :j
Geen geheime truukjes om het makkelijker te maken helaas :D

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:12

Helaas :D maar het is een mooi systeem! Veel handiger dan honderd knopen leggen haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:14

Ja dat wel. Van alle manieren die ik heb geprobeerd is dit het handigst. En nog handiger: zorg dat je van alle netten er 2 hebt. Dan kun je gewoon de netten in het hooihok vullen, in de kruiwagen gooien, route rijen, ene net eraf halen, andere er weer aan klikken en klaar.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:15

Kijk dat zijn zeker de handige tips! Dank :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:18

Graag gedaan! Ik leef ervoor om mijn paardenleven zo makkelijk mogelijk te maken :')
Zo heb ik ook 2 kruiwagens. Een kleinere Fort met 1 wiel die lekker wendbaar is voor de mest. En een grote 2 wieler die totaal niet wendbaar is, maar wel super stabiel voor het hooi. Mesten met die werkte voor geen meter, want veel te groot. Plus dat je altijd mestresten in je hooi hebt :r

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 08:24

Zooo, weer een kleine update met vooral foto's.
Gisteren hooi gehaald. Wat een mazzel deze keer! Ik probeer altijd 2 of 3 soorten ruwvoer te voeren. Ze staan overdag op het gras, dus dan het liefst 2 soorten hooi erbij. Nu kan ik van de buurman 50 baaltjes overnemen. Of eigenlijk 2x 25, want ik haal dan een andere soort bij mijn vaste hooiboer. Om zeker te zijn dat het hooi bij mijn paarden past, heb ik dat wel laten analyseren. Mijn enige harde eis is dat het onder de 10% suiker moet hebben. En dat heeft het. Volgende week eerste lading halen.
Afbeelding

Gisteren ben ik wel al naar mijn vaste hooiboer geweest. Hij laat alle partijen analyseren, zodat ik precies weet wat ik heb. Ideaal! Hij had nog wat baaltjes over van 2024, laag in suiker. Perfecte match met het hooi van de buurman. Helaas bleken dat er 22 te zijn ipv 25. Maar ach, hij had nog wel wat anders liggen, dus hup, 3 andere oude baaltjes erin. Voor niks. Oh en hij had ook nog wel wat suikerhooi voor het lekker. Hier, nog 3 baaltjes. En ik had ook nog 4 baaltjes van de vorige lading liggen. Dus mijn verwende nesten hebben nu al 4 soorten hooi en vanaf volgende week 5 soorten. Je kan het ook overdrijven _O-
Afbeelding

Verder hebben de paarden een enorm zwaar leven. Elke ochtend gaan ze na mijn ontbijt de wei op. En in de avond haal ik ze er weer vanaf.
De zon staat daar 's ochtends precies goed, wat mooie plaatjes geeft :+:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder hadden we vorige week een paar flinke buien. Ik mag niet graven, maar door wat grond op te hogen hebben we een natuurlijke wadi. De paden heb ik er omheen gemaakt, dus ze kunnen het altijd ontwijken. En dat doet zijn werk super. Al het water loopt daarheen. Hier is het nat, de rest van het perceel is droog.
Afbeelding

En 2 uur later is alles weggezakt.
Afbeelding

En als het regent krijg je andere mooie plaatjes :+:
Afbeelding

De bloemenstrook en het insectenhotel dat we met de kids uit de wijk hebben aangelegd gaat ook goed. Het hotel is bijna niet meer te zien :D
Afbeelding

De trailer is weggeweest voor onderhoud. Binnenkort maar weer eens gaan trainen. Want ik gebruik 'm nu vooral voor hooi, maar hopelijk kan ik nog eens met de paarden op pad. Alhoewel ik het ook weer liever niet doe met Jims been. Maar oefenen kan sowieso geen kwaad.
Afbeelding

En deze is te leuk om niet te laten zien. Ik was even het draad van de wei verzetten voor een nieuwe strook. Dat doe ik halverwege mijn hooirondje. Maar de buurvrouw was er, dus even staan kletsen. Dat duurde Jim te lang en het lekkerste hooi zat (volgens hem dan :roll: ) onderin de kruiwagen.
Afbeelding

En nog een laatste van knappe Noura :+:
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:38

Ik zag dit topic weer omhoog komen in actieve onderwerpen dus ik dacht even kijken. :D
Wat hebben jou paarden toch een heerlijk plekje daar. <3

En die laatste foto is mooi. <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:00

waarom krijg jij al de regen en wij bij mij thuis zitten er om te smeken nu. Bij mijn vriend ook al meer regen dan bij mij. ^)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:20

Prachtige plek heb je, en heerlijk om er over te lezen!