Salaris / kosten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:59

Ik ben een stuk minder kwijt dan vroeger in elk g3val.

Ik ben gestopt met wedstrijden rijden.
Dat scheelde al snel €200,- in de maand aan extra privéles, 2 proefjes per wedstrijd à €10,- tot €15,- per proef, veel benzinekosten van rijden met trailer naar externe les en wedstrijden. Lidmaatschap Club, lidmaatschap KNHS, startkaart, etc.

Verder ben ik afgelopen jaar gaan bezuinigen op allerlei supplementen die ik bij voerde.

Voir mijn oudje ben ik ruim €100,- per maand kwijt aan bijvoeren i.v.m. hoogbejaard en amper nog hooi kunnen eten. Mijn merrie misschien €15,-

Aan ruwvoer kosten ze samen ongeveer €80,- tot €100,- per maand. Aan strooisel ongeveer €50,-

Ze staan aan huis en er lopen een paar pensionpony's bij om de vaste lasten van de stal en het onderhoud van alles te bekostigen. Dierenartskosten tandarts en enting en mestonderzoek/ontwormen samen komt op ongeveer €400,- per paard. Ziekte en blessures niet meegerekend.
bekappen ongeveer €70,- per jaar per paard. Tussendoor houd ik het zelf bij.

Dus gemiddeld ogeveer €350,- voor bejaarde D pony en oudere KWPN merrie samen. Exclusief bijzondere (dierenarts)kosten. Aan huis. Met stalverhuur voor overige stal/lokatiegebonden (onderhouds)kosten

%inkomen is privé maar als ik kijk maar zakgeld, dan blijft er weinig ruimte over voor andere uitgaven. Zeg maar 70% van mijn vrij besteedbaar budget.

Ik zou 2 in pension niet kunnen betalen. Dan moet ik echt 1 weg doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:00

Ghostattack schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je structureel
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Als alleen je stalkosten al bijna 600 zijn kom je een heel eind :')

Krtek

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:17

Ik heb mijn paarden (1paard en 1 shet) ook aan huis staan. Ik rij alleen in het bos en heb dus ook geen luxe dingen nodig. Per maand zijn de onkosten verschillende (bv hoefsmid), dus over het algemeen ben ik niet veel geld kwijt per maand.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 09:11

c_alsemgeest schreef:
Ghostattack schreef:
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Niet zo moeilijk

1500/ jaar sparen voor onvoorziene uitgaven = 125 per maand --> afgelopen 2 jaar zaten we hier 200-400 euro boven (2023 zaten we hier 800 euro boven ivm kliniek bezoek , daarnaast ivm slechte stallen best wat kwijt geweest aan omeprazole. Dat is nu stabiel)

Bijvoeren 80-120 euro per maand
Zadelmaker 2x/jaar 30 euro per maand -- must have anders geeft het dier pijn aan
Tandarts 2x p jr 20 euro per maand -- must have ivm anders haken en kapotte wangen/pijnklachten/afvallen
Stalling 230 per maand
Kapotte dekens 25 per maand
Entingen 20 euro per maand
Ontwormen / mestonderzoeken 10 euro per maand
Verzekering 37 euro per maand
Osteopaat 2x per jaar 35 euro per maand -- must have ivm artrose , mijn dierenarts is tevens osteo, heeft ons eerder heel goed op weg geholpen met allerlei problematiek.
Supplementen 25-50 euro per maand (op advies van dierenarts)
Variabel: les wekelijks 30 euro = 120 / maand - 240 per maand
Overige kosten, kapot tuig/teugels/peesbeschermers of andere benodigdheden: 7,5/maand (afgelopen jaar hier bitloos hoofdstel van gekocht en hulpmiddelen icm artrose)

Ooit begonnen met 2e hands zadel, gaf m'n paard ook flink pijn op aan. Aantal keer laten controleren. Bleef getob met pijnklachten en een zadelmaker die wel/niet iets ideaals had, veel keuze heb je in deze regio niet. Nu volledig op maat zadel.
Daarnaast paard met artrose, dus het is van essentieel belang dat je die niet pijn laat lijden, dan zijn de osteo kosten weer fors hoger. Dus zadel moet goed zijn.

Gelukkig deel ik de kosten met mijn moeder, want met max hypotheek en een middenklasse auto + de tank per week die ik leegrij voor woon-werk-paard is het dan echt wel op. Moet ook nog kunnen eten en leven zeg maar.
Vakantiegeld dit jaar naar kapotte auto gegaan, had liever ook nog wat op m'n huis afgelost.
Dus qua vakantie is er geen budget voor alle dagen uit eten gaan, elke week 3-4 uitjes of noem het maar. 2 weken vakantie, budget 150 euro en dan is het gewoon OP. Dus in- / om huis, dagje sauna, een keer uit eten, dagje museum, dagje strand + lunch en dan is het budget wel op.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 22-07-25 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:20

Wij hebben laatst zitten rekenen en zijn gemiddeld per maand 1000 euro kwijt aan paard lief.... vrij dure all-in pensionstal, veel lessen, en een paard met intensief management zeggen we dan maar :Y)
Gelukkig hebben wij de luxe een goed salaris te hebben dus kunnen we dit ook gewoon betalen, ook als de dierenarts moet komen. Niks zo erg als mensen die zorg uitstellen voor hun paard terwijl ze het wel nodig hebben om financiële redenen...
Ik ben dan ook heel blij dat we 'maar' één paard hebben en daar komt voorlopig echt niks bij!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:22

c_alsemgeest schreef:
Ghostattack schreef:

Dat dus, dat is een beetje de driehoek geld, tijd en energie. Als je (door bijvoorbeeld een drukke baan) geen tijd hebt om veel zelf te doen sta je sneller op een duurdere all-in pensionstal. In de driehoek waar tijd wat minder is, is wellicht geld weer wat meer. De hele kunst van het leven is om die driehoek in balans te houden! *D

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 09:24

leeneliefje schreef:
Wij hebben laatst zitten rekenen en zijn gemiddeld per maand 1000 euro kwijt aan paard lief.... vrij dure all-in pensionstal, veel lessen, en een paard met intensief management zeggen we dan maar :Y)
Gelukkig hebben wij de luxe een goed salaris te hebben dus kunnen we dit ook gewoon betalen, ook als de dierenarts moet komen. Niks zo erg als mensen die zorg uitstellen voor hun paard terwijl ze het wel nodig hebben om financiële redenen...
Ik ben dan ook heel blij dat we 'maar' één paard hebben en daar komt voorlopig echt niks bij!

Herkenbaar inderdaad. Ik heb hier ook nog 2 katten die met regelmaat wel wat kosten hebben. Mijn moeder staat garant in het geval van echt hoge kosten. Als er zorg nodig is, komt dat links- of rechts om.
Ik vroeg eerder weleens aan mensen om mij heen, die dan 4-5 paarden hadden, hoe zij dat betaalden. Die zeiden dat ze evt kliniek in geval van nood op afbetaling deden. Doe zoiets liever niet.
Maar wij rijden geen wedstrijden enzo, en in ergste geval gewoon wat minder lessen of bij forse medische kosten voorlopig even geen les.. geen dure vakanties.. zo redden wij het wel.
Verbaas mij altijd over mensen die zo vaak zo veel op stal zijn, dan denk ik nou ik moet gewoon 36 uur werken om m'n paard te kunnen betalen, zijn er best wat die 3 dagen werken. En dan heb ik echt geen slechte baan en een hbo opleiding. Dus verdien echt niet slecht. Maar met 3 dagen zou ik nipt m'n hypotheek kunnen betalen, absoluut geen paard.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:34

Miss_Mii21 schreef:
leeneliefje schreef:

Herkenbaar inderdaad. Ik heb hier ook nog 2 katten die met regelmaat wel wat kosten hebben. Mijn moeder staat garant in het geval van echt hoge kosten. Als er zorg nodig is, komt dat links- of rechts om.
Ik vroeg eerder weleens aan mensen om mij heen, die dan 4-5 paarden hadden, hoe zij dat betaalden. Die zeiden dat ze evt kliniek in geval van nood op afbetaling deden. Doe zoiets liever niet.
Maar wij rijden geen wedstrijden enzo, en in ergste geval gewoon wat minder lessen of bij forse medische kosten voorlopig even geen les.. geen dure vakanties.. zo redden wij het wel.
Verbaas mij altijd over mensen die zo vaak zo veel op stal zijn, dan denk ik nou ik moet gewoon 36 uur werken om m'n paard te kunnen betalen, zijn er best wat die 3 dagen werken. En dan heb ik echt geen slechte baan en een hbo opleiding. Dus verdien echt niet slecht. Maar met 3 dagen zou ik nipt m'n hypotheek kunnen betalen, absoluut geen paard.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe sommige mensen dit doen, vooral ook in combinatie met kinderen :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:21

Partner met een goede baan? Kinderbijslag? Huis gekocht in "de goede tijd" en dus relatief lage hypotheek?
Ik noem maar wat hoor, heb geen idee :')
Maar ik heb op stal ook wel eens mensen met bijv. een uitkering gehad waarvan ik me zoiets ook wel eens afgevraagd heb. Maar hun financiën zijn niet mijn pakkie an, dus als zij het redden dan vind ik het gezegend.
Moet zeggen trouwens dat ik eerder ook vaak wel rond de lunch op stal te vinden was, maar ik werkte toen voornamelijk avond- (en nacht)diensten. Weet dat mensen op mijn oude stal zich ook wel eens afgevraagd hebben waar ik alles van betaalde, maar werkte toch echt gewoon gemiddeld 32u per week. Alleen niet "tijdens kantoortijden" :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:31

Blacky94 schreef:
Partner met een goede baan? Kinderbijslag? Huis gekocht in "de goede tijd" en dus relatief lage hypotheek?
Ik noem maar wat hoor, heb geen idee :')

Geen andere hobby's, geen vakantiereizen, geen leven buiten mijn werk en mijn paard :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:55

Miss_Mii21 schreef:
leeneliefje schreef:

Nouja dat is denk ik die 3hoek dan een beetje die ik net omschreef":
Citaat:
Dat dus, dat is een beetje de driehoek geld, tijd en energie. Als je (door bijvoorbeeld een drukke baan) geen tijd hebt om veel zelf te doen sta je sneller op een duurdere all-in pensionstal. In de driehoek waar tijd wat minder is, is wellicht geld weer wat meer. De hele kunst van het leven is om die driehoek in balans te houden!

Minder geld want minder uur werken maar dan heb je wellicht wel meer vrije tijd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:12

Evercreek schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af hoe sommige mensen dit doen, vooral ook in combinatie met kinderen :+

Als je genoeg verdient gaat dat prima.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:49

Evercreek schreef:

Daarom heb ik geen kinderen :P :+
(En een vrij hoog salaris :') )
Alles voor 't purd
Of zoals mijn man hem noemt: "de bodemloze put" _O-

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:58

Stalling; volpension €300,- per maand
Hoefsmid: 110 euro (iedere 6 tot 8 weken)
Priveles: 2x per maand / 1 uur €100,-
Wedstrijden; staat nu op een laag pitje maar max 50 euro inschrijfgeld

Ik verdien net geen 18 euro bruto per uur (36 uur)
Ik woon alleen in een huurhuis. (Ben 32 jaar)
Mijn vader deelt dezelfde hobby dus die betalen een groot gedeelte
€230 stalling, 80 euro hoefsmid (ik vul de rest aan)

Priveles/wedstrijden betaal ik zelf
En entingen etc of spullen delen we door 2
Alleen kan ik dat echt niet allemaal betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 06:02

Miss_Mii21 schreef:
Niet zo moeilijk

Zadelmaker 2x/jaar 30 euro per maand -- must have anders geeft het dier pijn aan
Tandarts 2x p jr 20 euro per maand -- must have ivm anders haken en kapotte wangen/pijnklachten/afvallen
Osteopaat 2x per jaar 35 euro per maand -- must have ivm artrose , mijn dierenarts is tevens osteo, heeft ons eerder heel goed op weg geholpen met allerlei problematiek.

Ooit begonnen met 2e hands zadel, gaf m'n paard ook flink pijn op aan. Aantal keer laten controleren. Bleef getob met pijnklachten en een zadelmaker die wel/niet iets ideaals had, veel keuze heb je in deze regio niet. Nu volledig op maat zadel.
Daarnaast paard met artrose, dus het is van essentieel belang dat je die niet pijn laat lijden, dan zijn de osteo kosten weer fors hoger. Dus zadel moet goed zijn.

De dingen die ik in de quote heb laten staan zijn, in mijn ogen, voor elk paard belangrijk en niet zo bijzonder qua frequentie, zeker niet bij een paard met medische problemen. Dan is het eigenlijk nog heel positief en een geluk dat het zo weinig nodig is. Een goed passend zadel is voor elk paard nodig en je gaat geen enkel paard pijn laten lijden? En dan kan je geluk hebben dat een 2ehands passend is en blijft of pech dat je op maat gemaakte zadel uiteindelijk toch niet meer past als paard zich ontwikkeld.
Alleen heb ik dat nooit meegerekend met de maandelijkse kosten. Ja, je hebt gelijk dat dit vaste kosten zijn voor het paard, maar die nemen mensen niet mee in een overzicht. Behalve in het topic hier op bokt waar elke maand bijgehouden wordt wat het paard die maand gekost heeft. Maar dan zie je dus enorme verschillen per maand. Aantal dingen die altijd hetzelfde blijven en dan de onvoorziene kosten.
Maar jouw bericht zijn ook een flink aantal kosten die geen vaste (maandelijkse) kosten zijn, dus die mensen hier niet meegerekend hebben. Zoals de spullen, zadelmaker, fysio enzovoorts. En vooral de dierenarts. Op deze manier komen wij(en de meeste bokkers die gereageerd hebben) nog veel hoger uit ook. Zo krijg je al een heel scheef beeld.

In het 1e bericht zeg je trouwens 1 keer per jaar tandarts en nooit iets geks en laatste bericht wel 2 keer vanwege problemen. Maar in dit gequote bericht kom je wel stuk lager uit qua kosten als de openingspost. Niet aan de 1200.
Zet jij elke maand het bedrag wat je hier per maand hebt berekend apart voor de fysio, zadelmaker, Tandarts enzovoorts?

Als ik al die kosten mee pak zoals jij gedaan hebt:
Spaarpotje dierenartskosten: Geschat op 250 euro per maand.
Het dierenarts potje is enkele duizenden euro's, wisselend qua bedrag door hoeveel eruit gaat. Afgelopen jaar is het potje bijna volledig opgegaan, dus werd er veel meer op gestort per maand als andere jaren. Andere jaren hadden we ook grote pot, maar toen nog met verzekering, nu sinds 3 jaar zonder.

Bijvoeren: 50/100 euro per maand.
Afhankelijk van het seizoen en het werk. En natuurlijk het paard.

Zadelmaker: Geschat 30 euro per maand.
3 tot 4 keer per jaar controle.

Tandarts: +/- 15 euro per maand.
Als er geen bijzonderheden zijn.

Stalling: +/- 500 euro per maand.
komt nog 50 euro verhoging aan. Zelf mesten en diensten met buiten zetten en binnen halen. Ook zelf weiland mesten en in paddockseizoen ook alle paddocks mesten met de diensten.

Spullen: 50 euro per maand.
Soms veel hoger en soms niks. Dus onderhoud, bijvoorbeeld dekens, zowel vervangen als wassen, maar ook hulpmiddelen voor blessures, keer nieuw halster als het kapot gaat, beschermers. Afgelopen 7 maanden ligt het bedrag vele malen hoger, want er moest een hoop aangeschaft worden door blessure en omdat alles natuurlijk tegelijk komt. Dekens lek, ik zelf kapot en speciale spullen nodig. :+ Maar normaal zat maanden dat er niks gekocht wordt of alleen snoepjes of een liksteen.

Entingen: geen idee.
De hele stal gaat in 1 keer dus flinke korting en geen voorrijkosten, echt alleen de entingen. Paar tientjes in een jaar dus per maand niet eens van belang.

Ontwormen; +/- 15 euro per maand.
Mestonderzoek abonnement en wormenkuur minimaal 1 keer per jaar. Bij wormen natuurlijk hoger.

Verzekeringen: +/- 25 euro per maand.
Voor allerlei dingen om het paard zoals spullen en trailer enzovoorts die ik niet eens precies weet.

Fysio/osteo en dergelijke: 25/50 euro per maand.
Dit jaar door blessure tot nu toe alleen al gemiddeld 70 euro per maand (we mochten in april beginnen met fysio, dus eigenlijk liggen de kosten per maand stuk hoger nog, 125 euro)

Supplementen: +/- 50/75 euro per maand.
Als we met aanbiedingen inslaan.

Zandkuur: 25 euro per maand.
1 kuur kost rond de 40 euro, plus slobber en olie die erbij komt. Geven het 1 keer per 2 a 3 maanden afhankelijk van omstandigheden.

Lessen: +/- 60 euro per maand.
30 euro per les, meestal 1 keer per 2 weken. Afgelopen jaar 0 :+ Of bij andere instructeur 60 euro per les en moeten we heen.

Hoefsmid: 70 euro per maand.
Elke 6 weken en eigenlijk iets hoger, want op de kliniek zijn de ijzers duurder als thuis en bij aanpassingen doen zij het eerst. Kan nog hoger worden als achter ook op ijzers moet vanwege blessure.

Totaal schatting: +/- tussen de 1100 en 1300 euro.
En dat is op dit moment zonder les, zonder startkaart en dus zonder wedstrijden. Met wedstrijden komt er nog lidmaatschap bij per jaar, 40 voor vereniging, 32 knhs, 146 startkaart. En tussen de 12,50 en 15 euro voor 1 proef meestal. We starten er 2 dus 25 tot 30 euro per wedstrijd 1 of 2 keer per maand. Dus met 1 keer per maand 2 proeven toch al 75 euro per maand extra, want je haalt toch ook wat te drinken en soms eten.
De fysio en osteo kosten zijn nu wel wat hoger, maar heb de normale kosten meegerekend. In normale jaren zijn dat alsnog vaste kosten alleen iets minder frequent als nu en dus per maand iets lager. Het dierenarts potje is bij ons altijd flink groot. Afgelopen jaar met een stom virus en daarna vermoeden van diepe hoefzweer die niet overging zaten we al over de 1000 euro met 2 keer dierenarts op stal, 1 keer kliniek en de medicatie van alledrie de keren. Dan moet er al niks meer gebeuren in een jaar, anders is het al leeg. Net als met maagzweren, dan zit je met een goede aanpak ook al snel aan 1500 voor 1 kuur. En misschien ben ik nog dingen vergeten. Als we willen laten uitmesten is dat 40 of 50 euro extra per maand dacht ik bijvoorbeeld. Daarom zijn we daar mee gestopt en regelen we het onderling

Als ik normaal antwoord zou moeten geven op de vraag wat paard per maand kost zou ik alleen de stalling, voer, supplementen en hoefsmid rekenen. En dan kom je ineens maar op 650 oid uit.

Als ik naar afgelopen jaar kijk hadden we van alleen de dierenarts kosten al met gemak een goed nieuw paard kunnen kopen in deze tijd. Dus als ik die kosten uit zou rekenen per maand gemiddeld dan komen we nog vele malen hoger uit. Ook al zijn dat wel vaste kosten geweest voor ons afgelopen jaar en komen er nog enkele controles aan waarvan we ongeveer de kosten weten.
Bovenop die DA kosten komen ook nog de benzine kosten dan van 95 km enkele reis :+ zitten al rond de 2000km voor kliniek bezoeken.

Ik heb trouwens geen idee wat voor percentage het is van het inkomen. Net als dat er best kans is dat ik te laag zit met wat bedragen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 06:54

Realistisch overzicht inderdaad. Ik betrap mezelf er ook op dat ik alleen stalling, voer, supplementen en de hoefsmid meeneem als ik aan de kosten denk. Maar de kliniek met alle behandelingen (en trailerhuur), de extra fysio, een pad voor onder het zadel, de extra kilometers die we rijden om twee keer per dag medicijnen te geven, het hoort er allemaal ook bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:08

Ja, dat zijn van die kosten die ik over een jaar meereken of zou rekenen, maar niet per maand. Benzinekosten js ook zoiets, ja. Ook wij zijn ruim een half jaar 2 keer per dag naar stal gereden voor medicatie en überhaupt buiten en binnen zetten omdat met haar blessure en het gedrag door de boxrust ik het niet aan stalgenoten toevertrouwde. Daar denk je niet aan, maar loopt wel flink op.

Al die andere dingen is wel waarom wij al meerdere potjes hebben. Een dierenarts potje voor medische kosten en een onvoorziene uitgaven potje voor de grotere dingen. Een fysio, toch nieuw zadel, die speciale pad of hulpmiddel als ice vibes. Die dingen die net een slag duurder zijn. Of nieuwe deken die meteen paar honderd euro is. Want zo'n pad of beschermer die je met speciale reden nodig hebt zijn ook nooit de simpele die je voor een paar tientjes hebt. :+
Kijk een nieuw halster of rijbroek gaat gewoon van normale rekening af. Dat zijn de grote uitgaven niet. Net als de liksteen, snoepjes, zak appels enzovoorts.

Wij hebben dan het geluk een eigen trailer te hebben, maar heb je toch ook wel stalling kosten aan, verzekering en onderhoud (onderhoud ben ik dus al vergeten mee te nemen). Maar dus ook al een auto staan die de trailer mag trekken. Die toch duurder is als een kleinere. Hoewel mijn ouders anders toch niet kleiner zouden rijden gok ik. Moeder heeft dus de trailer auto, maar vader heeft ook gewoon een grote luxe auto, alleen geen trekhaak. Altijd 1 van de 2 auto's wordt uitgezocht voor de trailer, maar de 2e zou het regelmatig ook kunnen. Dus of die kosten helemaal meegerekend zouden moeten worden in ons geval, discussie puntje. ;)

En even grapje tussendoor. Wat denk je van een goede sport bh :') en laarzen. Zowel rijlaarzen als goede waterdichte voor op stal?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:33

Die sport bh's inderdaad! En onderbroeken die niet in je bilnaad kruipen _/-\o_

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:01

Ik reken echt geen 250 euro per maand voor de dierenarts. Heb eerder een 200 euro per jaar in m'n achterhoofd, waarvan 65 voor inenten is. Dan kan er nog 1 extra bezoekje bij. Maar dat heb je ook niet altijd nodig gelukkig. Je weet dat je een keer pech kunt hebben, dat vang ik dan gewoon wel op. Maar hele dure behandelingen begin ik niet aan. Ik doe dus geen koliekoperaties en dat soort dingen.
Heb wel een keer bij mijn ruin een operatie aan een kaakbreuk gehad, dat was ook 1200 met narcose e.d. en daarna nog eens 150 voor het verwijderen van de beugel. Dat heb ik toen gewoon betaald.
Dus dat kan ik gelukkig wel doen. Maar ik heb gewoon gezien dat bepaalde operaties dubieuze herstelkansen hebben, daar begin ik niet aan. Bij die kaakbreuk was de kans op herstel 96%, dan ga je er voor.
Laatst bijgewerkt door germie op 23-07-25 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:07

Het is voor de spaarpot......... En leuk dat jij voor 1 bezoek genoeg hebt aan aan 135 euro, hier ben je al 100 euro verder aan voorrijkosten. Dan hebben ze nog niks gedaan. Dan heb je geluk dat je het niet nodig hebt, wij hadden al voor enkel twee bezoeken, vochtafdrijvers, pijnstilling om de koorts te remmen en later nogmaals medicatie meer als 500 op de factuur staan.

Die 250 euro gaat elke maand in de spaarpot, juist omdat de kosten enorm snel kunnen oplopen en wij het paard de zorg willen kunnen geven die je eigenlijk aan jezelf verplicht te kunnen bieden als je aan een dier begint. 250 is al op als er een keer een wond is die door de dierenarts behandeld moet worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:43

germie schreef:
Ik reken echt geen 250 euro per maand voor de dierenarts. Heb eerder een 200 euro per jaar in m'n achterhoofd, waarvan 65 voor inenten is.

Het maakt niet uit wat jij rekent, het gaat om wat de dierenarts rekent :)
Hier in twee maanden tijd meer dan 5.000 euro achtergelaten bij de kliniek (exclusief bijkomende kosten als trailerhuur, fysio en extra suplementen) en we zijn er nog niet :(

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:55

Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Dit is namelijk mijn grootste angst bij het aanschaffen van een paard, wat ik eind dit jaar/volgend jaar zou willen. Ik en mijn vriend verdienen leuk, maar we hebben ook een huis en andere dieren waar wat mee kan gebeuren. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:10

_San87_ schreef:
Ik heb nog nooit structureel maandlasten van 800-1200 per maand gehad aan m'n paard.

Ik ook niet en wanneer dat wél zou gebeuren is de hobby over. Ik vind dit echt wel bizarre bedragen.
Ik krijg mijn 2 pony's straks aan huis en zal dan incl voer/DA/HS en alle overige kosten zo'n 300 euro pm kwijt zijn voor alles. Dat bedrag ligt nu rond de 500, wat ook prima is. Maar 1200 voor 1 paard? No way. Ik spaar nu tussen de 500 en 1000 pm, dat zou dan niet meer kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:16

Nee zulke vaste kosten ook nog nooit gehad.
Vaste kosten dus.

Dat je extra kosten hebt en soms giga veel door bijvoorbeeld dierenartskosten dat kan natuurlijk.

Maar bijvoorbeeld een zadel kun je ook zo gek maken als je zelf wilt.
Een nieuwe van 5500 of datzelfde zadel 2ehands voor de helft.
Of juist een zadel nieuw voor 2500, of daar weer de tweedehandse voor de helft.

Ik heb nog nooit een paard gereden dat perse de nieuwe van 5500 nodig had.

En betreft bijvoeren op stalling enz, is het nodig, of maak je jezelf gek?
Supplementen ook. Is het zo vaak nodig als wat er word gevoerd?

Maar inderdaad als ik die vaste kosten had, had ik geen paarden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:22

In de sport heb je vaak wel relatief hoge lasten elke maand maar goed ik vind het geen "kosten paard", meer kosten dagjes uit :P Want zo zie ik al die wedstrijden. En je kunt het dan ook altijd per direct stopzetten zonder dat het ten koste van het dier gaat.