Wetgeving mbt pensionklanten aan huis nemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimDime

Wetgeving mbt pensionklanten aan huis nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 23:03

Sinds een half jaar heb ik de paarden aan huis staan.
4 paarden en 2jaarling shetten aan huis, achter mijn huis huur ik een weiland met een grote schuilstal en paddock.

Nu wil ik mijn veulen thuis opfokken en zodoende 2/3 veulens erbij nemen als zijnde kleinschalige opfok op het paddock stuk. Schuilstal is 8.5 x 4.5m paddock 15x15m zand en nog eens 15x5m bestraat. Kleine weide er aan vast voor de drogere winterdagen, lijkt mij prima voor ze.

Nu reist de vraag, mag dit? Moet ik hiervoor KVK aanvragen en wordt het bedrijfsmatig paardenhouden? Wordt dit onderhands gedoogd?
Als ik een KVK aanvraag naast mijn baan wat voor gevolgen heeft het en hoe doen de meeste van jullie dit?

Ik heb zitten googlen maar wordt hier niet veel wijzer van. Wie helpt mij op weg?

Dankjewel! (Via pb mocht je niet open en bloot neerzetten kan natuurlijk ook)

Hutcherson

Re: Wetgeving mbt pensionklanten aan huis nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:11

In principe hoeft het niet en kun je de inkomsten gewoon op je rekening krijgen waar je aangifte over doet. Alleen als je zakelijke kosten maakt betaal je wel de btw ook. Die kun je niet terugvragen. Er is ook een soort grensbedrag wat je mag verdienen voordat de belastingdienst je ziet als bedrijf, maar weet die niet uit mn hoofd. Als je minder dan 20.000€ met btw belaste omzet draait (dus wat je binnenhaalt) hoef je geen btw te betalen en kun je het ook niet terugvragen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:38

Ik heb nu 2 pensionpaarden aan huis, gewoon bij mijn ruin gezet,met het stalgeld wat ik vraag verdien ik er niets mee.Ze staan er ook als gezelschap voor mijn ruin.Ik heb ook alleen weiland en stal, dus geen bak enz.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:52

Er kan voor de gemeente geloof ik wel een grens zijn aan hoeveel paarden op een stuk grond voor het zakelijk wordt? Staat in het bestemmingsplan en als het meer dan hobbymatig is heb je mogelijk te maken met andere eisen en vergunningen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 05:53

KimDime schreef:
Nu wil ik mijn veulen thuis opfokken en zodoende 2/3 veulens erbij nemen als zijnde kleinschalige opfok op het paddock stuk. Schuilstal is 8.5 x 4.5m paddock 15x15m zand en nog eens 15x5m bestraat. Kleine weide er aan vast voor de drogere winterdagen, lijkt mij prima voor ze.

Is 15x15 niet wat klein voor 3 tot 4 veulens. Met bestaat gedeelte erbij 30x30, maar daar zie ik een veulen niet staan tot ze 3 zijn.

Dit is wat er wettelijk over het aantal paarden dat je mag houden wordt gezegd:

“Het aantal paarden dat je mag houden hangt af van of je het hobbymatig of bedrijfsmatig doet, en de locatie van je huis. Hobbymatig mag je doorgaans tot 4-5 paarden houden zonder vergunning, mits je voldoet aan de milieu-eisen en er geen sprake is van bedrijfsmatige activiteiten zoals fokken of trainen. Bij meer dan 5 paarden kan een milieuvergunning nodig zijn. Bedrijfsmatig paarden houden, zoals fokken, trainen of verhandelen, kan al snel een vergunning vereisen, afhankelijk van het aantal paarden en de locatie. “

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 06:07

Ik weet het, het is nog vroeg.
Het is 30 x 15
En geen 30 x 30
Dus net-an meer dan de helft qua oppervlak van een normale 40 x 20 rijbak

En ik weet dat het vroeg is, want ik dacht dat het om shetteveulens zou gaan. Ben het met je eens (Lithya) dat de genoemde oppervlakte wel klein is, zeker als je grote(re) veulens hebt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:37

Bij mij komt dan de vraag. Waarom zou je dit willen? Je hebt een mooie “familie “ lopen waar het veulen veel van kan leren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:42

Als je het via KVk doet dan kun je gebruik maken van de KOR regeling. je kan dan facturen schrijven zonder btw te tellen maar mag dan ook geen btw aftrekken.
voordeel, minder boekhouding en je prijzen kun je lager houden voor particuliere, bedrijven kunnen die BTW weer aftrekken dus voor hun maakt het niet veel uit. Nadeel, je hebt geen voordeel op de btw van spullen die je inkoopt.

ik ben ook ZZP naast mijn baan, mijn baan is vastigheid, ZZP doe ik erbij. Van het geld wat je verdiend gaat echter nog eens ik meen 35% af als inkomsten belasting af als je het voor jezelf gaat gebruiken. je houdt er dus minder aan over dan wat je betaald krijgt.

Je moet wel minimaal 3 verschillende opdrachtgevers hebben, als je minder dan 3 verschillende eigenaren hebt kan het al niet of je moet iets anders erbij aanbieden.

maar even los van hoe je het moet doen qua inschrijven, denk ik dat je ruimte erg klein is en dat je er weinig voordeel uit haalt
Zet je veulen in de kudde evt met 1 vriendje erbij en geef die inkomsten gewoon op aan de belasting als bijbaan ( of verrekend het zo, zwart, al is dat eigenlijk niet toegestaan)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:28

Rocamor schreef:
Ik weet het, het is nog vroeg.
Het is 30 x 15
En geen 30 x 30
Dus net-an meer dan de helft qua oppervlak van een normale 40 x 20 rijbak

En ik weet dat het vroeg is, want ik dacht dat het om shetteveulens zou gaan. Ben het met je eens (Lithya) dat de genoemde oppervlakte wel klein is, zeker als je grote(re) veulens hebt

Daar zou ik nooit 3 of 4 veulens op willen hebben. Veel te smal en klein om eens lekker los te gaan en dat is wat veulens en daarna enters en twenters doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:34

ik zou er ook geen veulens bij nemen. er staan genoeg paarden.
anders het veulen elders in opfok zetten.
het is gewoonweg te klein als al die paarden er op moeten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:59

Niet doen. Echt te klein.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:43

Is het stuk dan alleen voor de veulens? 30 x 15 + een weitje vind ik voor 2 al niet erg groot. Laat staan voor 5. Met het dubbele aan totale ruimte zou het kunnen, maar dit is voor 2 of 3 mooi.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:06

Ik zou mijn paarden nooit op zo'n klein stukje plaatsen. Weet niet of er animo voor is om een paard zo klein te zetten. Dat kun je niet echt een opfok-locatie noemen. Sprintje kunnen trekken en kunnen spelen met elkaar zonder in de omheining te hangen is wel belangrijk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:10

Hobbymatig paarden houden is t/m 4 paarden. Hier in de gemeente dan. Op google lees ik nog wel eens 5. Dus feitelijk zit je daar al boven nu met 6.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 19:54

Heb eens nagemeten, paddockzand gedeelte is langer inderdaad 20x15, rest klopt. Belangrijk dat de kleine wei die is enkel voor de winter. Verder 4 grote weides voor de winter… genoeg voor de grote erbij dus. Dat was ook niet m’n vraag, deze winter hebben er 2 van 1.75 en 2 shetters in gestaan meer als riant.

Voor iedereen met antwoorden op mijn vraag. Dankjewel, hier kan ik mee verder. Ik ga even informeren bij de gemeente. Met name omdat de paarden aan míj́n huis binnen de regelgeving vallen en ik dit stuk er dus bij huur (is niet officieel mijn erf)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:33

Het wordt tegenwoordig steeds lastiger, o a. Door de nestwetgeving en mestafvoer. Houd er rekening mee dst ook paarden houden straks grondg4nonden kan worden met een maximaal aantal dieren per hectare en dat het officieel afvoeren van mest erg prijzig is en steeds duurder wordt en onofficieel mest afvoeren steeds lastiger.

Daarnaast zijn er milieuregels, afstandsregels en normen voir geuroverlast, opslag mest etc.

Qua inkomsten kun je kvk aanvragen maar kijk eerst of het mag in het bestemmingsplan. Je hebt gemeentes waar je bij een woonbestemming geen pensionstalling mag aanbieden en ze zelfs het verhuren van 1 box al zien als pensionstalling/bedrijfsmatig. Echt bizar.

Meestal is tot 5 paarden hobbymatig voor de gemeente. Voor de nestboekhouding zijn er rekennormen en daar is het maximaal ongeveer 6 paarden voordat je een boekhouding zou moeten gaan voeren.pony's tot 1,56 gelden nu nog voor de helft.