Paarden in kudde zetten 1 heel beschermd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

star_l0ver

Paarden in kudde zetten 1 heel beschermd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 17:47

Hallo bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij wat tip geven of dat ik wat rust krijg.

Eind mei heb ik mijn pony na 8 jaar verhuisd. Naar zijn nieuwe stal waar hij lekker veel buiten staat met allemaal anderen soortgenoten. Hij is hier gekomen met nog een kleine pony. Hun hebben samen apart naast de kudde gestaan 1,5 week. Dat ging goed kudde kon ook aan hun ruiken. Na 1,5 week zijn ze bij de kudde gezet. Wat ze heel netjes deden. Ze staan nu ook al steeds dichter bij de kudde. Alleen nu heeft mijn pony die kleine pony toegeëigend. Waar door hij dus heel erg beschermd en daar door hij af en toe gaat jagen op de anderen paarden in de kudde. Echt uithalen naar de anderen doet hij niet. Nu weet ik dat mijn stal genootjes laatste paar keer geen goede ervaringen hebben gehad met nieuwe paarden. Nu zegt ene stal genootje het komt wel goed maar een ander vind zijn gedrag niet oke.... ik weet dat het nog maar kort is dat ze er bij staan. Maar ben gewoon een beetje bang dat ze me op een gegeef moment weg willen hebben. Zijn er nog dingen die ik anders kan doen. Of heeft het echt tijd nodig dat iedereen zijn plekje gevonden heeft in de kudde? Het is niet dat hij de heledag aan het jagen is. Het gebeurt vooral met buitenzetten even en als ze bijna naar binnen gaan.

mirim

Re: Paarden in kudde zetten 1 heel beschermd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:23

Ik zou het nog even rustig de tijd geven.
Hier duurt het toch echt altijd wel een paar weken totdat de kudde weer gesetteld is.
Als het alleen op momenten is dat er even wat stress is ( met buiten zetten en binnenhalen dus ) moet het geen probleem gaan worden.
Lijkt mij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:29

En anders de pony er even bij weghalen voor een week, of andersom? Dus per stuk introduceren en niet tegelijkertijd.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:09

Gewoon even volhouden, en dit vooral niet met stalgenoten bespreken. Enkel je stalhouder heeft hier wat over te vertellen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:13

Niet eruit halen! Gewoon laten, evt kijken of ze jouw pony als eerste binnen kunnen zetten. Op zo'n 'stress' moment (of actiemoment) zie je gewoon even uitvergroot dat nog niet alles besproken is binnen de groep. Dit heeft meer tijd nodig is mijn ervaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:37

Is gewoon normaal paarden gedrag, ik zou het even de tijd geven en inderdaad dat ook vooral blijven benadrukken.

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 09:53

Bedankt voor alle reacties. Mijn stal eigenaar vind het met de dag beter gaan. Hij had in het begin zo veel stress dat hij stond te stijgeren in zijn stal. Dus dat is positief. Maar wordt dan onzeker als stal genootjes gaan lopen klagen bij je dat hij loopt te jagen en daar wordt ik dan weer onzeker van dat ik het wel goed aan pak. Vandaar mijn vragen hier over. Want ik zie hem met de dag rustiger worden en als je langs rij staat hij ook gewoon rustig en dicht bij de kudde

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:45

Fijn om te lezen. Je doet het goed, heb geduld en vertrouw op je staleigenaar, die ziet je paard het meeste tenslotte. Succes! :)

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 20:40

Het ging steeds beter. Maar het lijkt nu een soort terug val te hebben. Is dit normaal hij beschermd die kleine pony sinds een paar dagen weer meer. Nu kwam er weer een stal genootje naar me toe... dat hij haar en haar paardje worden aangevallen als ze die uit de kudde haalt... of ik dat gedrag herken. Ik nee heb het hem ook niet zo zien doen. Maar het lijkt echt of mijne onder een vergrootglas ligt. Want vorige week ging het even hard tegen hard met 2 anderen paarden in de kudde (werden echt harde klappen uitgedeeld) en dat vinden ze dan oke. Maar mijne slaat niet jaagt alleen en dat is een no go...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:41

Kan de kleine niet tijdelijk apart van de kudde, zodat hij niemand heeft om te beschermen?

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 21:00

Helaas niet. We hebben 1 stukje waar nieuwe paarden kunnen staan. Maar daar kan de kudde omheen lopen. Dus gaat hij langs het hek blijven loop beschermen. Maar ging echt even goed dat hij die kleine los liet tot maandag...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 00:43

Wat is er maandag gebeurd? Onrust op stal, nieuwe stalhulp, wolven gesignaleerd in nabije omgeving, een paard waar iets anders dan anders mee is (andere geur, andere vliegendeken, weekend op concours geweest enz)? Is de kleine pony toevallig een merrie, en zou het dan kunnen dat jouw pony haar voor zichzelf probeert te claimen als ze hengstig is?

Kortom: wat is er sinds maandag veranderd?

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 08:15

Nee zitten geen wolfen hier in de buurt (randstad) nee die kleine pony is ook een ruintje net als die van mij. Lopen nu wel 2 hengstige merries in de kudde. Heb ook even overlegd met de eigenaarse van die kleine pony (zei is veel overdag op stal) en die merkte ook op dat het de afgelopen dagen erg onrustig is in de kudde. Maar zei ziet mijne niet jagen wel ziet ze dat hij paar pony weer meer beschermd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:22

Ik zou even afwachten of het weer wat harmonieuzer wordt als die merries niet meer hengstig zijn. Geen idee trouwens waarom jouw ruin dan die pony zou claimen.

Wat is de samenstelling van de groep? Hoe veel en wat voor paarden staan er in? Hoe lang staan die al bij elkaar?

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 08:56

Koper schreef:
Ik zou even afwachten of het weer wat harmonieuzer wordt als die merries niet meer hengstig zijn. Geen idee trouwens waarom jouw ruin dan die pony zou claimen.

Wat is de samenstelling van de groep? Hoe veel en wat voor paarden staan er in? Hoe lang staan die al bij elkaar?

Het is echt een gemengde kudden totaal 10 paarden en pony's. Shetlander ruin 5j, tinker merrie 6j, kwpn merries van 3 en 6j, Grote kwpn ruin 8j draver ruin 21j, fjord ruin 20j. Mijne welsh cob ruin 13j en zijn vriendje welshxappaloosa 2j. Meeste grote staat er het langst die staat er 3 jaar de rest 1 tot 1,5 jaar.... en mijn is er dus eind mei bij gekomen.