Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:09

Wij hebben een redelijk normale opbrengst. Nu minder paarden dan voorheen, maar ook 3 stukken met weinig gras omdat het daar nog moet herstellen.
We hebben ook wel eens 33 balen gehad van net of nog geen hectare. Toen liepen de machines er bijna op vast, zo dik lag het op het land.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:11

Ine23 schreef:
Fijn al dat hooi! :D

Ik ben helaas vanochtend niet fit opgestaan, maar probeer morgen toch m’n steentje bij te dragen. Heb al van 3 mensen die m’n gemaaide land hadden gezien een berichtje gekregen of ze nog pakjes mogen overkopen als ik over heb. Ik ben benieuwd wat er af komt, denk eigenlijk dat ik niet veel/iets over ga hebben.

Hoeveel hebben jullie t.o.v. andere jaren?

We hadden verwacht niet veel te hebben maar plotseling 2 extra hooivelden erbij gekregen (1 enkel augustus/september). We hebben nu 1 land voordroog gedaan dat zijn 8 grote balen geworden en 2 velden zijn er in kleine pakjes gegaan samen 190 pakjes. Nu moeten alle 4 de velden nog eens en we hebben nog maar zo'n 60 pakjes nodig. Echter besloten wat er nog ligt van de eerste snede vorig jaar de mesthoop op te gooien. De tweede snede kwam wel top binnen toen. dus dit is absoluut welkom zodat we extra reserve hebben voor stel dat komend jaar weer zou zijn als afgelopen jaar. Hoewel met de ervaringen van afgelopen jaar we dan vlotter zouden kiezen voor alles voordroog ipv toch proberen fatsoenlijk te hooien.

palousa_boy

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 06:22

Ik heb vorig jaar gewoon kleinere stukken gedaan en vaker geschud. Niet 2x per dag maar wel elke dag, tegenover 1x totaal dit jaar :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:10

Wat is er mis met het hooi dat je het op de mesthoop gooit?

Wij hebben gisteren ook het hooi (geen plastic dus) binnen gehaald. 11 grote ronde balen. Niet mega veel, gewoon normale opbrengst. Hopelijk nog een tweede snede dit jaar, die gaat dan hopelijk geschikt zijn voor onze paarden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:15

Ir111 schreef:
Wat is er mis met het hooi dat je het op de mesthoop gooit?

Wij hebben gisteren ook het hooi (geen plastic dus) binnen gehaald. 11 grote ronde balen. Niet mega veel, gewoon normale opbrengst. Hopelijk nog een tweede snede dit jaar, die gaat dan hopelijk geschikt zijn voor onze paarden.

De paarden eten het ontzettend slecht en het is destijds wat nat in het pak gegaan. Zit erg veel stof in en ruikt gewoon ook minder. Het gaat om zo'n 20 pakjes waarvan we toen al het vermoeden hadden dat het niet echt oke ging zijn. Dus was al min of meer afgeschreven. We hebben nog ruim voldoende 2de snede van vorig jaar tot dit najaar en de eerste snede ligt fantastisch binnen van dit jaar. We hebben 20 pakken voordroog staan van 350 kg per pak en maar 2 trekpaarden. Dus gewoon klaar ermee en weg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:18

Ja je hebt gelijk ook! Maar hooi weggooien klinkt altijd zo zonde :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:22

Ir111 schreef:
Ja je hebt gelijk ook! Maar hooi weggooien klinkt altijd zo zonde :')

Klopt hoor voor ons qua kostenplaatje valt dit enorm mee maar voor mij die graag aan herbruik doet niet haha. Grotendeels hebben we afgelopen winter het gebruikt als bodembedekking in de inloopstallen. Konden ze eten wat ze er van wilden eten en scheelt weer stro. Echter mijn luchtwegen vinden dat absoluut niet prettig en natuurlijk werkt het ook niet zo fijn als stro.
Helemaal weg gaat het eigenlijk niet
Want dit wordt tzt ooit gewoon uitgereden op ons land

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:59

51 balen dit jaar. Vorig jaar 54. Verschil valt mij nog mee. De boerman is ze nu aan het stapelen voor ons. Super fijn weer :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:11

Wij hebben er 236 tov de +-300 normaal gezien. Dus toch bijna 25% minder. Het is hier ook wel echt extreem droog geweest. Ik hou dus alles zelfs en moet vast nog wat bijkopen (of heel optimistisch zijn over een tweede snede maar met die aanhoudende droogte lijkt me dat niet slim om daar op te rekenen).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:45

vanmiddag 10 grote ronde balen koeienhooi binnengehaald. En maandag gaan we kuilen. Ik denk zo'n 20 ha. Dat wordt een latertje.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:55

280 kleine baaltjes van 0,8 hectare ongeveer :D blij met de opbrengst! Nu alles nog naar binnen halen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:55

Succes daarmee!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:14

70 kleine baaltjes hooi (zonder plastic) en 15 grote pakken gewikkeld..
Wilde eigenlijk grote pakken ‘echt’ hooi, maar omdat er morgen al kans is op regen en het echt nog een paar dagen moest liggen toch maar in plastic.

Maar we hebben eigenlijk al genoeg en nog volop aanbod om gras te maaien, dus ik maak me niet zoveel zorgen

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:59

Hier 362 kleine baaltjes binnen van circa 1,4 ha. Blij mee, maar jeetje wat was het heeeeet vandaag.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 07:20

Ja het was echt warm gisteren. Wij gaan straks aan de slag om het binnen te leggen.

Iedereen heeft best een leuke. opbrengst lijkt het?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:57

Hier zit alles binnen. Ik vind het best jammer dat het te weinig is voor een heel jaar voor mijn paarden, maar heb nog opties waar ik kan bijkopen. Als het niet gaat regenen komt er ook geen 2e snede dus ik ga zsm het extra bijkopen en dan kan ik weer een jaar vooruit.

Het is wel heel mooi hooi. Veel mooier dan vorig jaar :j

Succes nog voor de mensen die vandaag of komende dagen bezig zijn!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:18

Hier gaat het woensdag/ donderdag regenen dus wacht het nog even af voor de volgende velden.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:21

Hier 350 kleine botjes binnengehaald van een kleine ha; 50 minder dan vorig jaar. Maar heel blij met de kwaliteit :Y) . Toch altijd weer een last van de schouders als het droog op zolder ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:31

Sh*t, hier heeft het een fikse bui gedaan, ondanks voorspellingen droog. Hooi hingen we morgenavond binnen halen. In welke mate zal mijn hooi nu kapot zijn? We hadden perfect mooi hooi…

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:40

Duhelo schreef:
Sh*t, hier heeft het een fikse bui gedaan, ondanks voorspellingen droog. Hooi hingen we morgenavond binnen halen. In welke mate zal mijn hooi nu kapot zijn? We hadden perfect mooi hooi…

Hoe is het weer de komende dagen?
Regen over gemaaid gras kan zorgen voor suiker reductie heb ik begrepen.
En dus niet perse onwenselijk.
Maar nu moet het dus wel goed kunnen drogen. Blijft het droog? En kun je later binnenhalen?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:56

Duhelo schreef:

Vorig jaar heeft ons hooi nog een week regen erover gehad. Daarna goed gedroogd en behalve dat het minder fris eruit zag, niks mee aan de hand. De paarden aten het ook graag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:10

Heh bah wat balen.

Als je het gewoon goed kunt drogen daarna is er niets aan de hand.
Of het dezelfde voedingswaarde behoud weet ik niet. Maar krijg je het goed droog binnen komt er net zo min schimmels enz in.
Het ziet er alleen niet zo mooi geel groenig meer uit, maar bruiner.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:16

Vandaag geven ze normaal geen regen meer uit, als het tot morgenavond droog blijft komt het wel goed. Maar wel zonde, ik had echt héél mooi gras/hooi.
Nu goed, als het iets minder smakelijk wordt is het geen ramp, alle paarden zijn moddervet, dus als ze iets minder eten er van is dat geen drama :P.

Hoe lang laten jullie de baaltjes liggen voor je het begint te voeren?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:22

Bij ons aten ze het niet minder graag.

Ik laat het 5 a 6 weken rusten. Als het nodig was dan zou ik het met dit hooi ook al wel 4 weken durven omdat het zo droog is. Maar ik heb nog genoeg voorraad.

Hoe doen jullie het met bemesten? De koeienboer komt bij de Buurman een 2e keer bemesten in juli. Ik twijfel een beetje om mee te doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:43

minimaal 6 weken laten liggen, dan zijn bijvoorbeeld de gifstoffen van de boterbloem er ook uit.

Wij mesten als het kan altijd 2 keer.

Paar keer niet geweest door de extreme droogte, maar anders wel.
Geeft toch minder suikers in het gras en miner onkruid.