Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:09

Wat jammer marit.
Was ook benieuwd.
Via wie heb je die?
Of heb jezelf dat protocol bedacht?

En voor elk paard gelijk of maatwerk?

Wat lief de 2 vreemde paardjes al zo lief bij elkaar. Wat fijn

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:09

Ik zag die knuffel ook hangen. Wij hebben er hier 1 in de paddock op de grond liggen en zeker de jonkies staan er elke dag even hard in te bijten en gooien hem in het rond. Moest er vanochtend toevallig weer om lachen, hij lag weer helemaal aan de andere kant van de paddock. Ze hebben ook een bal en die ligt altijd door heel de rijbak.

Marit, mag je dat niet schrijven? Is dat zo'n programma tegen betaling van een bepaald persoon toevallig? Volgens mij had ik zoiets eens gelezen.

Vanochtend weer flink wat haren grijzer. De tweejarige met eczeemdeken was per ongeluk onder de draad terecht gekomen (strookbegrazing), door die deken voelt ze de stroom niet, dus ze liep zonder dat ze het gelijk door had aan de andere kant. Lunera dacht; hej leuk, ik kom naar jou! En die springt over de draad maar het gras staat bijna anderhalve meter hoog en het is ook nog op een dijk dus ze haalde het niet, schrok, begon te rennen met draden en palen in en aan haar benen, Dulce ging ook meerennen, die had ineens draad rond haar hals zitten en zo stormden ze keihard naar beneden de dijk af. Jezus, ik had echt een hartverzakking. Het is echt een wonder, Lunera was ineens uit de draad en Dulce ook. Geen wondjes, geen schrammen, geen draad of palen kapot. Echt heel veel geluk gehad! Nu heb ik de draden maar weggelaten, want het is een kwestie van tijd voor het weer aan de hand is.

Echt, paarden... %)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:11

DuoPenotti schreef:
Wat jammer marit.
Was ook benieuwd.
Via wie heb je die?
Of heb jezelf dat protocol bedacht?

En voor elk paard gelijk of maatwerk?

Wat lief de 2 vreemde paardjes al zo lief bij elkaar. Wat fijn

Ik heb de cursus bij depaardentherapeut gevolgd.
Daarin leer je zelf een protocol samen stellen.

Je kunt natuurlijk ook een deskundige vragen.

Ik heb m dus voor alle pony’s hier zelf samengeteld, maar het kan nog veel specifieker dan kom je meer op gezond paard jaar opleiding.

Ik ben meer het types geef me aan wat ik moet kopen en waarom dan ik elke kruid los ga samen stellen. (Wat dus ook kan)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:35

Nickeltje schreef:
Ik wandel eens per week 6km met haar. Ik rij haar eens per week thuis ( lang verhaal, onder het zadel terrein af hebben we opgegeven, dat is inmiddels te gevaarlijk). En dan eens per week aan de longe met pessoa en nog eens per week zonder bijzet of teugels of zo.

Die 6 km is dat wel buiten uit? Dus je kan er niet op naar buiten maar wel er naast?
Dan zou je eventueel met haar kunnen hardlopen of met haar naast de fiets laten lopen.
En uiteindelijk ook meer kilometers maken.

Ik vind niet dat ze heel veel beweging krijgt. Dat zou mooi zijn dat je die wandeling wat kunt opbouwen.

Maar moeilijk hoor.
Hier staan ze op een kaal stuk weiland en 1 x per dag een portie hooi bij gevoerd.
En ze zien er prima uit. De merrie fjord wat buikig.

Ik ben net bij een open dag geweest bij iemand en daar ook veel problemen met dikke paarden.
Zij voert wel met de haybutler. Maar had er wel 3 staan, zodat er geen ruzie van komt. En deed nog wat netjes ophangen en nog 3 plekjes met een feed x gate timer.
Ze deed 2 keer per dag voeren en er werd dus met enig regelmaat een kleine portie hooi vrijgegeven.

Maar ja dan moet je wel een dikke beurs hebben :o
Maar dacht ik geef het toch even door.
Ze heeft nu het gewicht onder controle van alle 3 en eentje niet meer hoefbevangen geweest die dat wel vaker was geweest.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:43

Afbeelding

Wow, vanuit huis zonder aarzeling voorop naar de rijvereniging. Helemaal happy paard. Ze heeft super haar best gedaan <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boemel op 17-06-25 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:54

Monsera, dat is inderdaad wandelend buiten op pad. Met bij elke onverwachte ontmoeting met een wandelaar met een gekke broek, een kinderwagen, skeelers, weet ik veel wat, een sessie steigeren en springen... dat doe ik niet meer onder het zadel...
Ik ben het met je eens dat ze meer zou mogen bewegen. Ik weet alleen op dit moment niet hoe ik dat moet doen met nog twee andere paarden, huishouden en een volle baan... er zitten helaas maar 24 uur in een dag...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:56

Oh Dais wat een enorm stressvolle ervaring zeg. Daar krijg je het toch spaansbenauwd van. Gelukkig zijn er geen erge dingen gebeurd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:58

Boemel, wat een tof paard heb je daar aan zeg!!

Dais, gelukkig met een sisser afgelopen... je zou je toch eens vervelen met paarden hè...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 22:01

Boemel, ik ben echt helemaal blij voor je. Dit heb je zo verdient! Lekker genieten en plezier hebben met je paard.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 22:31

Oooh heerlijk boemel!

Ja ik red het ook pas makkelijk nu we hulp in huis hebben, de track en bak zijn gedaan en ik een topmeid heb getroffen die helemaal gek is van de mini. Nu kom ik zelfs aan ze alle3 op 1 dag toe ooit.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:23

Wat een schrik Dais, echt mazzel dat zo goed afgelopen is.

Pittig Nickeltje, begrijpelijk dat je dat niet redt qua tijd. Rijd je op je andere paarden? Kan anders iemand wandelend mee of zelfde gedrag met paard erbij?

Genieten Boemel! Tof dat zo goed ging.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:53

Ja, de anderen rijden we wel op. En ik rij op de dikke dus ook thuis, op eigen terrein...
Twee bijrijders heeft zij het ziekenhuis in geholpen, dat maakt haar niet heel aantrekkelijk...

Maar ik heb deze week hier wel een hoop ideeën op gedaan waar ik komende weken mee aan de gang ga...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:08

Oh dais snap dat je daar even heel erg van schrikt, gelukkig goed afgelopen.

Boemel, heerlijk!

Wij hebben ons ritje er al op zitten voor vandaag. Zit al gedoucht achter de laptop van het werk :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:10

Wat een heerlijk begin van de dag!!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:34

Prachtig zeg!! Ik houd van de openheid hier, maar ik mis wel een bos dichtbij, prachtig!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:35

Goede start vd dag Marjan, genieten!

En Boemel zo fijn, volgens mij ga je echt veel plezier krijgen met je nieuwe aanwinst!

Gisteren is de 'nieuwe zadelmakmaker' geweest en ben aangenaam verrast. Rio deed het echt goed, pakt nieuwe dingen zo fijn op, ben gewoon trots op haar. Kan er ontzettend van genieten.

Volgende week gaat ze mijn 7 jarige dochter ook les geven, die heeft de 29e haar eerste Bixie wedstrijd :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:36

boemel schreef:
[ Afbeelding ]

Wow, vanuit huis zonder aarzeling voorop naar de rijvereniging. Helemaal happy paard. Ze heeft super haar best gedaan <3

[ Afbeelding ]

Wat een topper is ze! Daar ga je een hele leuke aan hebben *\o/*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:39

@Dais, wow dan ben je heel wat grijze haren rijker van zoiets. Schrikken! Gelukkig goed afgelopen.

@boemel, wat heerlijk zeg!

@Marjan, wat een fijne start van de dag <3

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 10:22

Boemel wat doen ze het goed samen!! toch ook altijd maar de vraag hoe twee paarden het samen gaan doen. Is Diekie altijd zo gemakkelijk geweest met een nieuwe erbij?

Marjan lekkere start van de dag.

Dais dat is schrikken!! gelukkig goed afgelopen.

Hier zijn ze de rijbak/paddock aan het opknappen. Er bleef gewoon echt teveel water in staan met flinke buien en te lang. Lang getwijfeld wat we zouden doen maar de ondergrond wordt wat in afschot gemaakt en daar komt een lading andere zand op. Hier in de buurt heeft iemand hetzelfde laten doen en die heeft jaarrond een goed bruikbare bak. Hopelijk hier dus ook. De paarden hebben gisteren even met de zandbergen mogen spelen. Vonden ze allebei toch wel erg leuk. Graafmachinist kwam vanmorgen aan en moest lachen, wat is hier gebeurd :D ? Twee paarden die lol hadden met het zand.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:25

Wat een heerlijk plaatje Boemel!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:23

Afbeelding

Afbeelding
Jeetje wat een hitte om zadels te passen.
4 van de 5 zadels die we zelf hebben, passen niet.
Mijn Sella past.
Maar mijn vriend past niet in mijn Sella.

Uiteindelijk uitgekomen op een Frank Baines.
Lag netjes en mijn vriend zat er goed in.

Ik heb er zelf ook mee gereden. Ik vond dat Ice met de Baines net iets fijner liep dan met de Sella en ik zat er zelf ook netter in.
Ik heb 1 zadel ingeruild.
1 zadel gaat Marktplaats op.
En de Sella ga ik over nadenken.

Diekke haar zadel ook nog even gecheckt. Lag super, niks aan doen.

Inmiddels wel aan een douche toe. Pfff wat een hitte.

Fijn dat de bak aangepakt wordt Joyce.

Diekke is heel onderdanig. Te onderdanig. Ze was alleen over Mir de baas. Daar was ze zelfs echt gemeen tegen.

Hier zag ik al een beetje op hoe ze met elkaar zouden zijn als ze beiden niet meer hengstig zijn.
Dat is nu dus. Ice is helaas de baas en doet ook wel een beetje gemeen en Diekke gedraagt zich heel onderdanig.

Conclusie: Ice heeft de stal van 25m2
Diekke moet buiten in de zon. Straks maar even een schaduwdoek ophangen. Gelukkig is er nu wel wat schaduw van de boom.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:31

Hm, die moeten dus nog een beetje tot een balans komen in wie welk deel van een stal mag hebben... Maar trekt dat niet nog een beetje meer recht denk je?

Zadels kunnen echt mega lastig zijn. Ben blij dat ik nu een set heb wat voor de verschillende paarden werkt en wat ook voor mijn vriend met zijn eigen paard werkt...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 14:08

Hier is Ad echt een rotzak. Guus heeft echt hier en daar schrammen door hem. Stomme is wel dat ze nu geen stressrennen meer doet en helemaal over de zeik ergens van gaat. Dan krijgt ze namelijk gelijk op haar donder. Guus is ook erg onderdanig, schopt of bijt en dreigt zelfs niet terug. En zodra ze weg loopt/rent vind Ad het geweldig en jaagt haar dan nog meer op. Ook met eten jaagt hij haar weg, maar goed daar zetten we dan meerdere voerplekken voor. Maar Guus weet dat als ik er loop ze bij mij moet blijven en dat ik Ad zo weg kan jagen... ook niet altijd handig.
Is ze hengstig dan loopt ze niet weg, dan zie je Ad kijken ow werkt niet, dan niet..

Maar hopelijk stemmen ze snel bij jou op elkaar af.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:46

Er is er altijd wel 1 de baas is mijn ervaring. En de eerste maanden is het soms nog wat onaardig maar daarna gaat het vaak wel beter.

Frank baines zijn echt zulke fijne zadels!

Ben benieuwd Joyce! Zou fijn zijn als je lekker kan rijden.

Moet zo nog ff met de greep rond in het hooi maar ben ergens in de schaduw op een stoel blijven steken :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:19

Lekker zadels passen met deze hitte. Gelukkig wel geslaagd!
Ik mag zondag. Toevallig was ze in de buurt. We hebben zo vroeg mogelijk op de dag afgesproken want ze geven 31 graden af. Huidige zadel even laten checken, niks spannends verder.

Wat jammer dat Ice nu Diekke buiten laat staan, niet lief. Schaduwdoek helpt wel. Wij hebben meerdere plekken maar ze staan het liefst alle 4 tegelijk in de schuilstal. Die is niet gemaakt voor 4 paarden (6x3m) dus we hebben er een doek voorgehangen en daar staat er dan altijd 1 onder die niet meer in de stal mag/past. Soms staan ze er trouwens wel met zijn 4'en in tegenwoordig. Ze wonen nu 7 maanden met elkaar en de groep begint zich nu pas een beetje te settelen. De nieuwtjes zijn een baby en een puber en ze zijn super irritant en moeten wel echt opgevoed worden. Je ziet dat die grote paarden daar niet altijd zin in hebben en ze zijn niet altijd even verdraagzaam naar elkaar, maar met momenten zoeken ze elkaar ook wel op. Kost tijd, komt wel goed :j