Discussie met staleigenaar over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:32

DuoPenotti schreef:
Ja precies hij verkoopt geen broodje aap voor zijn gevoel.
Het gaat hem ook niet over het waterverbruik.
Hij is oprecht bang dat een paard dood gaat.

Das dit niet correct is is wat anders.

Maar hij is ook zo eigenwijs dat-ie niet wil luisteren naar argumenten, schrijft TS in de OP. En dat kan je 'm gewoon verwijten.

Een simpel: "Kijk, ik zet het paard bezweet in de wei, wat gaat-ie doen? Rollen. Hoe wil je dat tegenhouden, en zie je dat-ie niet dood neervalt?" zou voldoende moeten zijn voor de stalhouder om zich te realiseren dat wat-ie zegt gewoon niet kan werken.
Ongeacht of hij denkt dat het waar is of niet, je houdt een paard dat wil rollen als-ie nat is (of dat nu van afspoelen of van zweet is) niet tegen.

Celebi

Re: Discussie met staleigenaar over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:26

Als ik mijn eigen paard niet meer mocht afspuiten op warme dagen had ik mijn paard verhuisd. Natuurlijk na een goed gesprek, maar als het antwoord nee blijft, zeker om een vage reden, dan zitten we blijkbaar niet op één lijn over basiszorg. Naast dat mijn paard het heerlijk vindt, hoort het wat mij betreft bij normale zorg. De reden van een darmrotatie lijkt me ook vreemd, want paarden rollen toch wel.

Maar goed, gezien je een verzorger bent zou ik het hooguit even aangeven bij de eigenaar van het paard. Een 'hé joh, de staleigenaar zei dit, wat moet ik hiermee?' is dan voldoende om mee verder te kunnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:31

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar hij is ook zo eigenwijs dat-ie niet wil luisteren naar argumenten, schrijft TS in de OP. En dat kan je 'm gewoon verwijten.

Een simpel: "Kijk, ik zet het paard bezweet in de wei, wat gaat-ie doen? Rollen. Hoe wil je dat tegenhouden, en zie je dat-ie niet dood neervalt?" zou voldoende moeten zijn voor de stalhouder om zich te realiseren dat wat-ie zegt gewoon niet kan werken.
Ongeacht of hij denkt dat het waar is of niet, je houdt een paard dat wil rollen als-ie nat is (of dat nu van afspoelen of van zweet is) niet tegen.

maar A; zijn terrein zijn regels
B, TS is niet zijn klant maar de verzorger.

hoe oud is TS en hou oud is de eigenaar eigenlijk? Als het een oudere man is, die zijn hele leven verteld is dat dit gevaarlijk is en hij er parden aan verloren is, laat hij zich door een "jonkie" echt niet vertellen dt hij ongelijk heeft

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 12:58

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:

hoe oud is TS en hou oud is de eigenaar eigenlijk? Als het een oudere man is, die zijn hele leven verteld is dat dit gevaarlijk is en hij er parden aan verloren is, laat hij zich door een "jonkie" echt niet vertellen dt hij ongelijk heeft[/quote]

Hij is gok ik rond de 50, ik ben 20. Maar ongeacht hoe oud ik ben, wordt een verzorger altijd minder naar geluisterd dan naar de klant zelf natuurlijk, ik betaal hem in principe geen directe stalling.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 13:35

Wat vind de eigenaar van je verzorgpaard ervan?
Neem aan dat je dat met hem / haar besproken hebt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 13:54

Genoeg ‘boertjes’ die bepaalde opvattingen hebben die allang weerlegd zijn.
Hij wilt het beste voor z’n pensionklanten (en terecht), maar is zich waarschijnlijk niet bewust dat hij complete onzin uitkraamt. Ik zou voorzichtig even peilen of hij het dan wel goed vindt als je hem afsponst (het paard, niet de staleigenaar), want niet dat hij het straks als een stiekeme ondermijning van z’n regel vindt.

En ja, je kan het proberen uit te leggen, maar sommige types zijn wat koppig.

Als je dan gaat sponzen: zoek de grote bloedvaten die niet te diep onder de huid liggen, daar stroomt het meeste bloed voorbij dus meeste koeling als je dat goed nat maakt.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:38

Lynn_Nikita schreef:
DuoPenotti schreef:

.

hoe oud is TS en hou oud is de eigenaar eigenlijk? Als het een oudere man is, die zijn hele leven verteld is dat dit gevaarlijk is en hij er parden aan verloren is, laat hij zich door een "jonkie" echt niet vertellen dt hij ongelijk heeft[/quote]

De verzorger is ook zijn klant want de eigenaar heeft de verzorger uitgekozen. Dus de keuzes van de verzorger zijn in feite de keuzes van zijn klant wat betreft verzorging

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:51

Laat ik voorop stellen dat ik de zienswijze mbt tot koelen van deze pension houder niet deel.

Nee, een verzorger is geen klant van de pension houder!

Ik vind het redelijk bijzonder dat zoveel verzorgers en bijrijders denken dat ze zoveel te vertellen hebben op andermans terrein. Je bent te gast en als jouw gastheer zegt dat iets niet mag op zijn terrein dan kun je A) erin schikken of B) vertrekken en liever gister dan vandaag.

En met een beetje pech kan niet alleen de bijrijder vertrekken, dan mag de pension klant ook gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:34

Hij kan regels stellen, maar het welzijn van het paard moet altijd voorop staan. En dat mag je als betalende klant ook verwachten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:46

Apart, zou mijn stal niet zijn. Of het moet idd om de hoeveelheid water gaan, maar dan moet hij geen ander verhaal met onzin verkondigen.
Ik denk dat je daar als bijrijder verder weinig mee kunt. Ik zou gewoon een emmer en spons pakken, dan krijgt het paard toch even verkoeling.
Mijn paard kon het afspoelen vandaag iig weer erg waarderen :)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:02

Heel vervelend voor je, maar lijkt mij dat dit aan de eigenaar is. Mocht zij het er niet mee eens zijn, dan is vertrekken van die stal een goede optie.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:25

misschien is het een optie om als het wat minder warm is een gesprekje aan te gaan en te vragen wat hij bedoelde met niet afspuiten, of hij specifieker wilt uitleggen wat zijn reden is.
misschien hebben jullie elkaar totaal niet goed begrepen.

kan je snappen dat het raar klinkt als er gewoon een soort wasplaats is.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:44

_Mir schreef:
Heel vervelend voor je, maar lijkt mij dat dit aan de eigenaar is. Mocht zij het er niet mee eens zijn, dan is vertrekken van die stal een goede optie.

Dat lijkt mij overdreven. Het is gewoon een ding wat niet overheen komt met de visie vd verzorger. Misschien staat het paard daar wel heel fijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:49

Als eigenaar van het paard zou ik er niet blij mee zijn en het gesprek aan willen gaan met de staleigenaar. Maar ik zou sowieso al niet op een stal willen staan waar 0 beschutting is, zowel 's winters als zomers. Ik vind dat toch wel een basisvoorwaarden dat ze beschut moeten kunnen staan want in Nederland is het weer gewoon niet heel vaak ideaal.

Maar goed, je hebt het helaas wel te doen met de regels van de stal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:33

janderegelaa schreef:
Ik kan de stalhouder ergens wel volgen zonder de werkelijke feiten te weten. Ik irriteer me ook aan mensen die rustig een paard een half uur af staan te spuiten. Maar dan gaat het om waterverbruik.

Daar irriteer ik mij ook aan. Maar goed, ik betaal die rekeningen dan ook.
Heb er geen moeite mee als men een bezweet paard af spuit na training. Maar dat is doorgaans afspoelen trekker er over klaar na het werk.
Gewoon een paard van het land halen en gaan nat spuiten vind ik onzinnig. Uurtje later heeft die het weer warm!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:38

Popstra schreef:
Gewoon een paard van het land halen en gaan nat spuiten vind ik onzinnig. Uurtje later heeft die het weer warm!

Maar dat even kan wel het verschil maken tussen een gezond of door warmte bevangen paard!
En met 30 graden is dat echt geen overbodige luxe als er nergens beschutting is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:45

Akiam_ano schreef:
Hij is gok ik rond de 50, ik ben 20. Maar ongeacht hoe oud ik ben, wordt een verzorger altijd minder naar geluisterd dan naar de klant zelf natuurlijk, ik betaal hem in principe geen directe stalling.

Als die stalhouder zo vast roest in z'n opvattingen, dan wordt het hoog tijd dat ie achter de germaniums gaat zitten! nee, geen schrijffout

Hij zou er beter aan doen om uit gaan van het feit dat ie 40 jaar ervaring heeft en dus zou moeten weten dat ie het vooral NIET weet!

Dat heet voortschrijdend inzicht en om dat even in het juiste perspectief te zetten: ergens aan het einde van de jaren tachtig is door vooraanstaande techneuten beweert dat videobellen niet algemeen gebruikelijk kon worden omdat we het (toen nog analoge) signaal niet over het beschikbare netwerk konden versturen als iedereen dat zou gaan doen.

Intussen sturen we real live video de hele wereld over tegen een fractie van wat indertijd een internationaal telefoongesprek kostte....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:49

ikke schreef:
Akiam_ano schreef:

Hij zou er beter aan doen om uit gaan van het feit dat ie 40 jaar ervaring heeft en dus zou moeten weten dat ie het vooral NIET weet!

40 jaar geleden spoelden wij de paarden ook af bij warm weer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:53

Ik zit al 50 jaar in de paarden.
Ik spuit al 50 jaar paarden af bij warm weer.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:12

Ja maar.....
anca schreef:
Citaat:
Hij vertelde mij dat ik hem niet meer mag wassen, dat dat slecht is voor hem en dat ik beter alleen een natte handdoek in zijn nek kan leggen. Hij zei dat hij al twee paarden eraan is verloren en op de operatie tafel moest laten inslapen, omdat ze er van gaan rollen en dat dan de maag omkeren. Ik vind dit klinklare onzin en vertelde dat ik het hier niet

Het gaat volgens mij niet om het afspoelen an sich. Hij is bang voor het rollen daarna waaraan hij 2 paarden heeft verloren

Ik zou als verzorgster alleen met de eigenaar van het paard praten . Die en de eigenaar van de stal moeten samen verder.

Hier rollen ze een paar x per dag in de wei

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:26

Precies. Als verzorger heb je geen rol. De eigenaar is degene die in overleg/gesprek dient te gaan met de stalhouder.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:39

Hij heeft gewoon angst dat er een paard overlijd op zn erf, vanuit hem gezien is dat logisch. Het is zijn erf dus je kan er weinig aan doen. Ik zou niet in discussie gaan maar het wel even melden aan de eigenaar. Misschien dat die er al vanaf wist? Je bent verzorger dus ik zou vooral het contact opzoeken met de eigenaar, niet met de stal eigenaar hierover.

Ondanks dat afspoelen eigenlijk altijd goed gaat kan ineens veel koud water (aan de buitenkant van je paard) wel een beetje op de darmen werken bij sommige gevoelige paarden. Misschien dat daar zijn ervaring vandaan komt? Ik had een merrie vroegah die raakte er altijd van aan de schijt :+ (maar t heeft nooit tot koliek geleid)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:48

Al is het onzin wat hij zegt en kan hij beter zorgen voor knappe schuilmogelijkheid het is zijn erf.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:23

DubbelFun schreef:
Popstra schreef:

Maar dat even kan wel het verschil maken tussen een gezond of door warmte bevangen paard!
En met 30 graden is dat echt geen overbodige luxe als er nergens beschutting is.

:j Hittestress is vooral een probleem als het heel lang duurt zonder pauze/koeling tussendoor. Even afspuiten helpt dus zeker.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:23

Griffioen schreef:
_Mir schreef:

Dat lijkt mij overdreven. Het is gewoon een ding wat niet overheen komt met de visie vd verzorger. Misschien staat het paard daar wel heel fijn.

Als het mijn paard zou zijn en het zou belangrijk voor me zijn zou ik vertrekken. Niks overdreven aan. Buiten dat zou ik sowieso al niet kiezen voor een stalling zonder schuil.