Weide tent voor hooi opslag; goed idee en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peerzah

Weide tent voor hooi opslag; goed idee en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 16:22

Hallo allemaal

Ik heb een afspraak met een boer waarvan ik in een keer 20 grote ronde balen(350kg/ ongeveer diameter van 1.20-1.50m) hooi kan krijgen voor een goeie prijs.

Nu zou ik het fijn vinden als er wat slimme bokkers eens met mij mee kunnen denken hoe ik het opslaan van het hooi voor elkaar ga krijgen..

Even wat basic info;

- ik heb een bestaande hooi opslag van 4x5(ongeveer) met schuin dak, waar volgens grof berekening tussen de 7-12 balen in past nadat er nog wat ruimte is gemaakt.

Afbeelding

-daarnaast is de mesthoop en daarnaast heb ik plek vrij van ongeveer 4of5x6m.
Ligt tegen de bosrand en moet nog veel aan gebeuren qua opruimen.
Afbeelding

Afbeelding

Dus nu is de vraag hoe moet ik dit aanpakken??

Het is denk ik een vrij vochtige plek, dus zoiezo moet het hooi op pallets, en mischien zelfs daaronder nog tegels.

Heeft iemand nogmeer tips? Welk soort tent of constructie, of zelfs nog een beter idee? Ik hoor graag ideeën van creatieve bokkers!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:26

Nog in plastic laten wikkelen en als eerste op voeren.. misschien in de opslag laten bij de boer een optie?

Peerzah

Re: Weide tent voor hooi opslag; goed idee en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 16:33

Allebei geen optie helaas, boer heeft geen opslag en paarden reageren slecht op verpakt. Dit is de meest voordelige(ook risicovolle) oplossing die ik kan bedenken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:35

Vierkante pakken laten persen geen optie? Voert ook een stuk makkelijker :)
Gebruik je je ruimte een stuk efficiënter en zou je volgens mij 20 onder dak moeten kunnen hebben.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:36

Dan zou ik worteldoek en pallets iidd onder doen maar blijft vochtig daar

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:38

snorkel1986 schreef:
Dan zou ik worteldoek en pallets iidd onder doen maar blijft vochtig daar

Het lijkt me sowieso geen enkele optie op die tweede foto.

Wij hebben vierkante pakken, dubbel gewikkeld, op pallets staan met daaronder stelcon platen. En zelfs daar komt soms gewoon vocht in, ook als het afgedekt staat.

Dan kan je je geld beter meteen in de fik steken of door de plee spoelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:44

Dat stuk tegen de bosrand netjes maken zodat daar 2 balen op elkaar gestapeld kunnen worden. Ik zou er wel 2 lagen pallets onder leggen. Evt. met worteldoek eronder, scheelt toch wat. Baaltjes met een paar balken erop (ventilatie), zeil (240 g/m2 is goed weerbestendig) erover en wat pallets erop leggen en aan de zijkant met stenen verzwaren of wat autobanden aan touwen of met metalen zeilklemmen de boel goed vastmaken.
Evt. kunnen de zijkanten met goedkoop action zeil, en bovenop een stuk wat weerbestendiger is.
Afdekzeil Zeildoek 240 of 280g/m² is duurder maar laat ook bij gigaregen nul water door.
Ik heb de trailer altijd onder dat zeil staan en die blijft kurkdroog.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:49

vierkante balen kun je beter stapelen en je kunt meer balen in je schuur pakken. en buiten kan wel , dan zeker met pallets en ,en met zeil afdekken .. tis wel een gedoe hoor ..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:51

Lindsey_99 schreef:
Dat stuk tegen de bosrand netjes maken zodat daar 2 balen op elkaar gestapeld kunnen worden. Ik zou er wel 2 lagen pallets onder leggen. Evt. met worteldoek eronder, scheelt toch wat. Baaltjes met een paar balken erop (ventilatie), zeil (240 g/m2 is goed weerbestendig) erover en wat pallets erop leggen en aan de zijkant met stenen verzwaren of wat autobanden aan touwen of met metalen zeilklemmen de boel goed vastmaken.
Evt. kunnen de zijkanten met goedkoop action zeil, en bovenop een stuk wat weerbestendiger is.
Afdekzeil Zeildoek 240 of 280g/m² is duurder maar laat ook bij gigaregen nul water door.

Heel mooi, dan kan er van bovenaf geen water bij... Maar wat dacht je van uit de bodem optrekkend vocht? Blijft tegen dat dure zeil aanhangen door condensering en komt op die manier alsnog van bovenaf (én onderaf) in het hooi...

Een trailer trekt op zichzelf al geen condenswater aan wat negatieve gevolgen heeft.
Tenzij je een houten bodem hebt... :+

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:53

Lindsey_99 schreef:

Dit. Ik heb het wel (redelijk) zien werken in de praktijk in Nederland.

Ik ben een keer op een heel onhandige plek zo'n ronde baal verloren (die was hoog op de berg van de aanhanger gestuiterd en een heel stuk naar beneden gevallen). Het was zo'n onmogelijke plek dat ik er een zeiltje overheen gespannen heb (en geen pallet eronder) om wat tijd te hebben om na te denken over de now....what? Uiteindelijk met een kettingzaag een paadje gemaakt om een tijdelijk hek te zetten en de schapen hebben het daar ter plekke opgegeten. Tussen die oplossing en het incident zaten een paar hele winterse weken. Hooi was prima.

Wat ik wil zeggen met dit verhaal, als eerste opvoeren dit najaar en ik verwacht dat het dan nog prima is.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 18:34

Vierkante balen zou ik eventueel wel nog kunnen vragen aan deze boer, enige lastige is dat wij geen grote machines hebben dus als het op zijn plek ligt dan is dat het... de ronde kunnen we eventueel nog rollen.

Ik weet dat de plek absoluut waardeloos is qua vocht,maar ben bang dat het de enige goeie optie is.

Dus inderdaad zoiezo op pallets, worteldoek of tegels en (in de tent) ook nog een zeil of iets dergelijks.

Heeft iemand misschien foto's van een goeie constructie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:47

Zorg dat je constructie geen contact maakt met je balen, dat zijn de punten waar je condens / vocht en dus schimmel krijgt.
Als dat hooi gerijpt is en klaar om veilig te voeren (dus 6+ weken oud), moet wikkelen trouwens geen invloed meer hebben op het hooi zelf. Er zijn echte hooibaaltjes in plastic voor veilig opslag en makkelijk vervoer die echt hooi zijn te koop (maar duur), toont wel aan dat principe gewoon kan. En wikkelen nu het echt hooi is en dan op een pallet is stukken goedkoper en zekerdere optie qua opslag dan ze zonder bescherming onder een stuk zeil leggen buiten. Zeker gezien hoe lang je met deze voorraad wil doen, want ik vermoed dat dit een heel jaar voer is?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:58

zijn kleine balen geen optie? dan benut je de ruimte van de schuur door te stapelen ,en je bent dan niet afhankelijk van machines

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:19

Kan je niet ook voor de schuur stapelen en dan met een zijl vanaf het dak een soort tent maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:23

Peerzah schreef:
Heeft iemand misschien foto's van een goeie constructie?

Hou er rekening mee dat je alleen mag bouwen op een bouwblok. En ja, dat geldt ook voor tenten.
Is je gemeente echt lastig, dan mag je ook niet overal zomaar (plastic) balen of balen onder een zeil opslaan.

Maw, bezint eer ge begint, voor je het weet kan je putje winter je hooibalen elders moeten zien op te slaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:34

Kun / mag je de hooiopslag niet uitbreiden?
Wij hebben momenteel, omdat we aan het bouwen zijn de paarden op de wei in een legertent (4x5.5 geloof ik, maar qua grondoppervlak zijn we meer kwijt omdat je ook met de scheerlijnen zit). En er achter hebben we een garagetent voor opslag van alle meuk, voer en stro / vlas.

Ps, toezichthouders en handhaving hebben dat gezien. Wij hebben geen lastige gemeente, mits de buurt geen last van de "overtreding" heeft.