[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:17

Heerlijk! <3

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:30

Hey iedereen,

Ik ben bezig met mij te verdiepen in lava op de track. We beginnen deze zomer met aanleggen. Ik wou beginnen met lava aan de hooipunten maar ik hoor net dat het ´onmogelijk´ is om gemorst hooi uit de lava te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee of dit klopt?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:37

Ja dat zou ook niet mijn voorkeur zijn. Beter gewoon verharding onder de hooi punten.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:46

Ik zou het niet aanraden. Heb zelf vorig jaar een deel lava gelegd op 'paddockroosters' en daar een hooipunt gemaakt, inmdddels is de lava ver te zoeken. Er kwam ook snel zand van de paddock door gemengt, dus ik ga het weghalen. Lava is leuk voor een deel track/pad maar niet in combinatie met hooi i.m.o.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:55

Dankjewel! Daar gaat mijn plan :Y) terug naar de tekentafel dan maar :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:08

Bokker Malenka heeft lava op haar track. Wellicht heeft zij nog do’s en don’ts :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 07:38

Daar ben ik wel benieuwd naar! Ik vind verbazend weinig ervaringen over lava op bokt. Terwijl ik er op andere plekken wel echt goeie dingen over lees.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:04

Lava vind ik inderdaad ook interessant voor een deel van de track. Daar heb ik ook goede ervaringen over gehoord.
Maar niet in combinatie met hooi dus.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:53

Hebben jullie ook verrijking toegepast op jullie mooie plekjes.
En zo ja wat dan?

Wordt er veel mee gedaan door jou en of je paarden?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:55

Ik zag laatst op een opendag wel mooie ideeen met voerschaaltjes her en der en puzzelbakken waar brokjes in gezocht moesten worden.

Ik zoek zelf nog 2 ideeen dus als jullie wat weten:
Ik heb hier een half hunebed aan stenen liggen die ik wil gebruiken, maar wat kan je er voor leuks mee. Grootste zijn zeker 70x50cm en kleinste zijn zo'n 20cm doorsnee.

En de andere ergernis: een paard gooit steeds al het hooi uit de palletbak. Ik zoek iets om het hooi erin te houden. en netten zijn geen optie helaas ivm hoefijzers en het feit dat die eikel in de bak gaat staan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:00

Wat versta jij onder verrijking Monsera?

Wij hebben een heuvel, slingerpad, extra mulle plekken om te slapen/rollen, verschillende manier van aanbieden ruwvoer, beplanting die het geheel spannender maken (geen direct zicht over het hele perceel), eetbare planten, planten die voor schaduw zorgen. Dat soort dingen. Voor mij hoort dat een bij een paddock paradise, anders heb je gewoon een (zand)pad liggen. :D

Ik heb alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor de mens. Dus geen balken op het pad (die moeten opzij als je de track sleept) en wat automatisch kan gaat automatisch (drinkbak, timer op weide etc).

Ik vind die voerschaaltjes enzo heel leuk maar in de praktijk doe ik daar niks mee, vind ik teveel gedoe.Ik heb wel kleine hooinetjes, als ik zin heb vul ik die met planten en die hang ik op verschillende plekken op.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:28

Ir111 schreef:
Ik heb alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor de mens. Dus geen balken op het pad (die moeten opzij als je de track sleept) en wat automatisch kan gaat automatisch (drinkbak, timer op weide etc).

Wij zijn toevallig bezig met timer voor de weide, hoe heb jij dat geregeld ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:35

Ik heb de feed x timer, geweldig ding!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:36

Hier ook een feed x gate timer, ook heel blij mee :D Wij gebruiken m om paarden apart te zetten van de groep met minder of juist meer eten ivm te dun/dik

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:41

Dingen als voerschaaltjes hebben we niet, ik leg weleens groente ofzo in hoeken en op de heuvel
We hebben zo n bal gehad met gat waar brokjes uit rollen en die in een bak. Maar dat willen ze dan allemaal en maken ruzie erom. Denk dat zelfde zal zijn met zo n voer puzzel bak

Verder net als Ir111 idd de paddock paradise "aankleden" en dat zie ik ook als verrijking

Hoe werkt de timer met apart zetten? Gaat toch open en dan gaan ze er allemaal in?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:47

Symke schreef:
Dingen als voerschaaltjes hebben we niet, ik leg weleens groente ofzo in hoeken en op de heuvel
We hebben zo n bal gehad met gat waar brokjes uit rollen en die in een bak. Maar dat willen ze dan allemaal en maken ruzie erom. Denk dat zelfde zal zijn met zo n voer puzzel bak

Verder net als Ir111 idd de paddock paradise "aankleden" en dat zie ik ook als verrijking

Hoe werkt de timer met apart zetten? Gaat toch open en dan gaan ze er allemaal in?

Dan zet je de timer op de paddock. Die dat op de weide mogen in de weide, timer op de paddock en die dat beperkt moeten worden kunnen zo later toegang tot de weide krijgen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:29

Wat ik daar mee bedoel is om de leefomgeving weer wat spannender en anders te maken.

We hebben ook een heuvel en meerdere paden, maar meer ruimte is er niet dus daar kan ik niets meer mee aanpassen.
Bomen en struiken zijn we ook druk aan het planten.
Afgelopen december weer 175 bij geplant. Elk jaar wat meer.

Had eigenlijk het idee om ergens een bult zand neer te kiepen en die daar dan zo te laten. Gaan ze ook graag op staan en liggen zegt men.

Vorige week op een opendag geweest in Dwingeloo en deze bakjes gezien. Heb er 6 besteld en hoop dat ik er iets mee ga doen :o _O-
Ze gaan wel op 6 verschillende plekken straks dat gaat denk ik wel beter weken dan die schaaltjes op 1 of 2 plekken. Die gebruik ik nu voor water hoor de vogels :D

En heb zo'n voetbal besteld .

Afbeelding

Afbeelding

Wil dit eigenlijk ook gaan toepassen.
Had eerst autobanden, maar vond ik toch niet zo mooi.

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:30

monsera schreef:
Wat ik daar mee bedoel is om de leefomgeving weer wat spannender en anders te maken.

We hebben ook een heuvel en meerdere paden, maar meer ruimte is er niet dus daar kan ik niets meer mee aanpassen.
Bomen en struiken zijn we ook druk aan het planten.
Afgelopen december weer 175 bij geplant. Elk jaar wat meer.

Had eigenlijk het idee om ergens een bult zand neer te kiepen en die daar dan zo te laten. Gaan ze ook graag op staan en liggen zegt men.

Vorige week op een opendag geweest in Dwingeloo en deze bakjes gezien. Heb er 6 besteld en hoop dat ik er iets mee ga doen :o _O-
Ze gaan wel op 6 verschillende plekken straks dat gaat denk ik wel beter weken dan die schaaltjes op 1 of 2 plekken. Die gebruik ik nu voor water hoor de vogels :D

En heb zo'n voetbal besteld .

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wil dit eigenlijk ook gaan toepassen.
Had eerst autobanden, maar vond ik toch niet zo mooi.

[ Afbeelding ]

Het is bij jou al zooo mooi en met extra beplanting nog mooier <3
Bult zand zijn ze hier ook altijd dol op idd.

Leuke bakjes, wat wil je erin doen?
Uitkijken dat ze je niet zien vullen en je volgen :D

Slalom met boom stukken ziet er mooi uit

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:59

Symke schreef:

Ja je kunt dus een paard apart zetten met bv alleen stro en dan na x aantal uur weer bij de kudde laten, of juist andersom; paard(en) apart met rijk hooi op x aantal uur. Wei werkt dan idd hetzelfde, paard wat minder lang op het gras mag in de paddock laten voor x aantal uur. In andere woorden, het voorkomt dat je een aantal uur later nog een keer langs moet om weer wat te doen, nu doet de timer dat voor je.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:26

Symke schreef:
Het is bij jou al zooo mooi en met extra beplanting nog mooier <3
Bult zand zijn ze hier ook altijd dol op idd.

Leuke bakjes, wat wil je erin doen?
Uitkijken dat ze je niet zien vullen en je volgen :D

Slalom met boom stukken ziet er mooi uit

De foto's zijn niet bij mij gemaakt, maar in Dwingeloo.
Prachtige plek daar op 1.5 hectare.
Daar kun je natuurlijk ook veel meer mee.

Ben van plan om er wat in te gaan doen als ik hooi netten op ga hangen.
Anders heeft het geen zin en gaan ze me volgen.

Zit te denken aan kruidenmengsels. Mss een maand abbonement bij Pure horse voor de wintermaanden.

https://purehorse.nl/product/browsingbox/

In de winter kun je niet echt meer wat plukken en dat er in leggen.

Die feed x timer hadden ze ook in Dwingeloo.
Daar hadden ze er 3 en deden ze een hooinet er achter.
Zou wel mooi zijn als je voor 1 voer moment een stuk af zou kunnen zetten en dan een keer minder hooi zou hoeven ophangen.
Maar heb niet echt een geschikte plek daar voor waar ze allemaal kunnen eten. Zou wel 4 of 5 netten kunnen ophangen, maar als er dan 1 bij het eerste net gaat staan hebben de andere niets zeg maar.
Daar zijn mijn paden te smal voor.

Maar sinds die opendag zit ik wel weer te broeden. Wat kan ik nog meer doen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:30

Voor wie het leuk vind.
Ik weet niet hoe ik de link hier neer kan zetten.

Afbeelding

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 19:28

wat leuk! Jou volg ik al :D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:43

Brittneyx schreef:
wat leuk! Jou volg ik al :D

Dat ben ik niet hoor. Dat zou ik willen.
Daar ben ik net op een opendag geweest en weer inspiratie opgedaan.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:15

monsera schreef:
De foto's zijn niet bij mij gemaakt, maar in Dwingeloo.
Prachtige plek daar op 1.5 hectare.
Daar kun je natuurlijk ook veel meer mee.

Ben van plan om er wat in te gaan doen als ik hooi netten op ga hangen.
Anders heeft het geen zin en gaan ze me volgen.

Zit te denken aan kruidenmengsels. Mss een maand abbonement bij Pure horse voor de wintermaanden.

https://purehorse.nl/product/browsingbox/

In de winter kun je niet echt meer wat plukken en dat er in leggen.

Die feed x timer hadden ze ook in Dwingeloo.
Daar hadden ze er 3 en deden ze een hooinet er achter.
Zou wel mooi zijn als je voor 1 voer moment een stuk af zou kunnen zetten en dan een keer minder hooi zou hoeven ophangen.
Maar heb niet echt een geschikte plek daar voor waar ze allemaal kunnen eten. Zou wel 4 of 5 netten kunnen ophangen, maar als er dan 1 bij het eerste net gaat staan hebben de andere niets zeg maar.
Daar zijn mijn paden te smal voor.

Maar sinds die opendag zit ik wel weer te broeden. Wat kan ik nog meer doen.

1,5 hectare is idd een flink stuk, kan ik wel v dromen maar gaat niet gebeuren helaas.

Ja weet dat deze fotos niet v jou zijn maar heb keer bij je mogen kijken <3

Met die zachte winters v tegenwoordig vind ik nog best wat te plukken.

Je kunt ook vast zelf wat drogen nu, takken hooi bijv en het aanvullen winters met groente. Die kruidenmengsels vind ik best duur , dan zou ik wel willen dat ze er allemaal wat van krijgen en met in een bakje ben ik toch bang dat de opper snuffel het allemaal neemt en de rest niks :j

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:55

Ja ben ik ook wel wat bang voor.
Kan er ook gewoon wat luzerne brokjes en Agrobs Alpengrün Müsli wat ze normaal ook eten.

Takken drogen lijkt me ook wel leuk maar waar laat je die dan he.