Wel/niet aanbieden van verzorg paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Wel/niet aanbieden van verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 10:15

Beste bokkers,

Ik ben opzoek naar tips met betrekking tot lastige keuzes, die ook jullie niet voor mij kunnen maken, maar jullie kunnen mij misschien wel helpen, tips geven, in de ruime keuzes aan mogelijkheden of waar ik dan rekening mee moet houden.

De situatie:

Ik heb drie paarden aan huis waarvan twee van mijzelf, twee KWPN dressuur/Gelderse merries (moeder en dochter) de 8jr merrie heeft vorig jaar nog een veulen gehad welke afgelopen maart is verhuisd naar een nieuwe eigenaar. Inmiddels heb ik deze merrie weer opgepakt met de bedoeling wedstrijd gerichte training. Ze is EPTM ster, en voor het vervolg zou het sport predicaat een mooie aanvulling zijn. Of ik dit zelf weer kan is nog te ervaren :Y) en het zal een meer jaren plan zijn.
Haar dochter is een 4 jarige ster voorl keur nakomeling v Henkie. Ze is vorig jaar beleerd, niet door mijzelf want ik ben in de afgelopen jaren wat voorzichtiger (banger?) geworden. De merrie is in oktober op rust gezet dus niet doorgereden. Deze merrie moet/ wil ik ook graag oppakken.

Nu is het zo dat ik qua werk de aankomende anderhalf tot twee jaar een drukke periode in ga. Er is een fusie gaande en er staat een grote implementatie te wachten met een strakke planning. Dit is ook de reden dat ik twee jaar niet wil fokken. De oudere merrie is opstappen en weg. Maar de jonge merrie vergt nog een wat grotere investering voordat het zover is.
Nu gaan er verschillende scenarios door mijn gedachten welke betrekking hebben op de jongste merrie.

Ik kan haar verkopen, maar het is een leuke merrie met goed papier. Ze is overigens mijn derde generatie gefokte merrie, waar ik eigenlijk nog graag nafok van zou willen. Ik denk dat bepaalde aanparingen een meerwaarde hebben voor mijn hobbymatige fokkerij. Dus ik sta niet 110% achter verkoop.

Een jaar stil laten staan vindt ik eigenlijk zonde. En haar zonder enige continuïteit af en toe grondwerk te laten doen vindt ik ook weer zo wat.

Nu speel ik dus de gedachte met aanbieden als verzorg paard. Het is een knuffel van een merrie, gemakkelijk in omgang, maar het is wel een 4 jarige die doorgaans haar rondjes makkelijk loopt aan de longe, waar zelfs mijn buurmeisje van 11 mee overweg kan, maar ze kan ook nog prima de staart in de lucht gooien en met raket aandrijving in de rondte gaan.
Ik zou dan wel iemand nodig zijn die hiermee overweg kan en zich zelf kan redden.

Nu heb ik dus nul ervaring in aanbieden als verzorg paard, of laat ik de merrie aankomend jaar voor wat het is en volgend jaar dekken met oog op een veulentje in 2027. Maar dan zou ze zowat twee jaar stil staan. Of is lease nog een optie? Zoveel mogelijkheden.

Mocht iemand een tip, of ervaring kunnen delen, dan is dit van harte welkom :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:24

Als je het financieel kunt veroorloven: een fijne ruiter vragen haar tegen betaling 2 a 3 keer per week bij jou thuis te rijden ( en eventueel uit te brengen).

Ninx

Re: Wel/niet aanbieden van verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:37

Paard is 4. Over 3 jaar pas uitgegroeid.
Wanneer ze de ruimte en gezelschap hebben zou ik haar laten lopen en wat pielen wanneer je tijd en zin hebt.
Daar kan ze alleen maar beter van worden.
Van een matige ruiter of niet capabele verzorger alleen maar minder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:12

Punz schreef:
Als je het financieel kunt veroorloven: een fijne ruiter vragen haar tegen betaling 2 a 3 keer per week bij jou thuis te rijden ( en eventueel uit te brengen).

Als je er verder mee wil fokken is niet alleen een goed papier belangrijk, maar ook de predicaten. Dus de aanlegtesten w.o. Ibop en dan is bovengenoemde oplossing wel een goede.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:13

Babootje schreef:
Punz schreef:

Als je er verder mee wil fokken is niet alleen een goed papier belangrijk, maar ook de predicaten. Dus de aanlegtesten w.o. Ibop en dan is bovengenoemde oplossing wel een goede.

Dat kan toch ook in een later stadium?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:31

Ninx: het hoeft natuurlijk niet direct heel heftig. Maar als het een goed paard is, met een fijne afstamming waar je tzt ook mee wil gaan fokken, dan zou ik de huidige periode gebruiken om haar door een (semi) prof op een rustige manier een heel fijne basis te geven en haar stap voor stap te laten scholen.
Daar ga je ( als het netjes en rustig gebeurd) haar hele leven plezier van hebben.

Liever 1 x per week een prof ( en dan zelf 1 x per week longeren), dan een paar keer per week door een bijrijder die het misschien nét niet helemaal in huis heeft.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 11:46

Babootje schreef:
Punz schreef:

Hier heb ik ook aan gedacht. De 8jr is voor EPTM incl beleren geweest. Dat is even een uitgave, maar ze heeft een positief resultaat en is daarnaast goed ingereden.

Ik heb rond gekeken naar ruiters voor een x periode doorrijden. Dit is alleen niet een uitgave die ik voor langere tijd zou kunnen onderhouden financieel gezien. De proffesionele ruiters gingen richting €1500-€2000 per maand.

Daarnaast aan het stoeien met bijvoorbeeld 2-4 maand naar een ruiter brengen en deze de IBOP laten voorbereiden en rijden. In de hoop van voorlopig keur naar keur te kunnen gaan.
Ik vindt het idee van de EPTM alleen prettiger omdat hier meerdere meet momenten zijn. Maar in dit geval staat ze Gelders ingeschreven en moet ik nog even onderzoek doen naar Gelders voor EPTM, dit wordt volgensmij erg weinig gedaan.

Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe! Weer stof tot nadenken.
Ow en voornaamste het moet niet allemaal snel snel hoor! Ik wil dit juist met RRR. De nu 8jr is met 5jr voor de test gegaan.
Laatst bijgewerkt door newt op 24-05-25 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:54

Lekker uit laten groeien inderdaad :) en misschien iemand grondwerk laten doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:22

Ik zou haar een aantal weken/maanden laten doorrijden door een ervaren iemand. Waarom niet diegene die haar heeft ingereden? Grote kans dat ze dan al semi opstappen en wegrijden is als ze nu al zo braaf is. En dan er lekker zelf mee aan de slag. Op het tempo dat op dat moment bij jouw leven past.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:55

Of toch proberen iemand te vinden die het dier kan trainen en uitbrengen. Ik heb voor diverse fokkers hobbymatig paarden zadelmak gemaakt en soms ook doorgereden. De startkaart werd door de eigenaar betaald, soms ook een (groeps)les en ik betaalde dan het inschrijfgeld voor wedstrijden, en de eigenaar ging mee en betaalde de brandstof.
Het is lastig om zulke ruiters te vinden, maar ik zou het niet direct opgeven voordat je het geprobeerd hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:25

Wellicht eens kijken bij het KWPN onderdeel..Fokker zoekt ruiter

En haar dan laten rijden/ trainen/ uitbrengen door een goede ruiter. Ik denk dat ze daar beter van wordt dan van het niveau 'mensen die een verzorgpony zoeken'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:37

Elisa2 schreef:

En haar dan laten rijden/ trainen/ uitbrengen door een goede ruiter. Ik denk dat ze daar beter van wordt dan van het niveau 'mensen die een verzorgpony zoeken'.

Goede tip.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 15:47

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Goede tip.

Bedankt voor de tip! Dit initiatief was ik even vergeten.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:07

Een bijrijder waar je een klik mee hebt is fantastisch. Ik zou je ogen open houden en naast de tips hierboven, lid worden van diverse fb groepen en dan kan je het altijd proberen. Ook op de fb groepen kom ik soms oproepjes tegen van mensen die echt wel een aardig rondje kunnen sturen.

Gewoon een maand proeftijd afspreken en écht eerlijk naar jezelf, je paard en je eventuele verzorger/bijrijder blijven. Bij geen klik of als de irritaties opstapelen, moet je het stoppen.

Ik weet niet of je goed contact hebt met een manege oid in de buurt? Er rijden soms verdomd handige meiden die je paard iig beweging geven. Je jonge paard écht iets bijleren zal het niet worden, maar de liefde, aandacht en het beweging geven is eventueel ook al wat.

Zelf heb ik dus voor een van mijn paarden zo een handige manegeruiter. Ze geeft ze gewoon beweging, rijdt mijn paard niet stuk en is eerlijk plus ontzettend lief naar de paarden. Het voordeel is wel dat ik vaak op de manege liep en zelf heb gevraagd of ze een keer mijn paard wilde rijden toen ik ziek was en 0 energie had om te rijden. Daar is dit uitgerold.

Ze weet ook heel erg goed dat ze eerlijk moet zijn en dat vind ik in een verzorger/bijrijdster misschien nog wel het allerbelangrijkste.

Voor jou is het misschien een minder goede optie, maar ik wil het wel meegeven aan eventuele meelezers en voor over een aantal jaar.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:30

Ik zou een bijrijder zeker overwegen. Ja, je moet er net geluk mee hebben maar als je een fijne vindt heb je er echt veel profijt van.

En er zijn ook echt wel handige meiden die bv eigen paarden hebben gehad maar vanwege de hoge kosten niet meer maar wel de ervaring en skills hebben. Heb zelf ook echt een fijne vrouw gevonden die niet onder de indruk is als mn Gelderse het ineens in de bol krijgt en met zn staart op zn rug rondspringt.

Het is alleen even spannend met de juiste persoon vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:23

In jouw situatie zou ik ook gaan voor door laten rijden. De meeste mensen die een verzorgpaard zoeken zijn naar mijn ervaring niet gelijk handig genoeg. De echt goede ruiters krijgen vaak via via wel paarden aangeboden.

Maar het kan nooit kwaad om eens rond te vragen in je omgeving. Wellicht kun je zelf via via wel zo'n handige ruiter vinden.

Wat ook een optie is als je zelf al een fijne trainer hebt een ruiter te zoeken die wil investeren in les. Ik heb zelf een meisje op mn pony rijden en die heeft echt stappen gemaakt sinds ze wat lessen heeft genomen. De instructrice heb ik gekozen en haar manier werkt heel goed bij m'n pony. De ruiter vindt het ook een fijne manier van rijden. Als er een goede basis in zit dan valt de rest wel aan te leren en dat zie je snel genoeg of iemand die beheerst

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:36

Ik zou niet zomaar een verzorger of bijrijder nemen maar zoeken naar iemand met voldoende ervaring. Of dst er is en dan onbetaald is de vraag..
Dan zou ik investeren in het begin, zorgen voor de predikaten die haalbaar zijn en daarna desnoods weer vrij.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:47

Ik ben het met de rest eens en zou kijken voor een goede, handige bijrijder die haar misschien ook zou kunnen uitbrengen, dit is dan waarschijnlijk wel betaald maar de meeste meiden die een verzorgpaard zoeken beschikken niet over voldoende ervaring om jouw paard door te pakken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Ik zou voor een (semi-)professional gaan. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn. Ik betaal 40 euro per keer voor iemand die recent Grandprix heeft gereden. Ze zit helaas niet in jouw regio maar een relatief jonge handige ruiter hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten. Als je zo iemand 3x per week laat komen zijn de kosten te overzien. Kan je altijd nog een knuffel/longeer bijrijder zoeken voor de overige dagen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Ik zou zeker een bijrijder overwegen. Er bestaan serieuze (wedstrijd)ruiters die precies dat zoeken wat jij aanbied. Ik heb toen mijn zwarte nog leefde geroepen dat hij mijn laatste paard zou zijn, en dat ik daarna op zoek zou gaan naar een dressuurpaard om te trainen en uit te brengen van iemand anders. Het liep echter anders omdat hij heel snel nadat ik dat riep plotseling ingeslapen werd, en ik mijn jonge paard wat te koop stond teruggetrokken heb uit de verkoop, omdat ik er nog niet aan toe was helemaal zonder paard te zijn. Maar anders was ik precies op zoek geweest naar wat jij nu aanbied. Het start bij een duidelijke, goede advertentie met wat je precies verwacht van een bijrijder. Normaal zou je betalen voor iemand die je paard naar hoger niveau rijd, echter zijn er ook mensen die het trainen en uitbrengen oprecht leuk vinden, echt wel een stukje kunnen sturen, maar niet professioneel bezig zijn.

Een advertentie plaatsen betekend niet gelijk dat je ook door moet zetten, je kunt allicht eens kijken wat erop afkomt. Je merkt snel zat of je een klik hebt met iemand.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

Als ik tijd had gehad, was ik bij je langs gekomen :)
Maar een handige bijrijder kan wel echt een uitkomst zijn. Eventueel tegen betaling van een X bedrag per maand. En wie weet kan je er dan straks ook nog wel zelf op als je dat ziet zitten.