Ik ben opzoek naar tips met betrekking tot lastige keuzes, die ook jullie niet voor mij kunnen maken, maar jullie kunnen mij misschien wel helpen, tips geven, in de ruime keuzes aan mogelijkheden of waar ik dan rekening mee moet houden.
De situatie:
Ik heb drie paarden aan huis waarvan twee van mijzelf, twee KWPN dressuur/Gelderse merries (moeder en dochter) de 8jr merrie heeft vorig jaar nog een veulen gehad welke afgelopen maart is verhuisd naar een nieuwe eigenaar. Inmiddels heb ik deze merrie weer opgepakt met de bedoeling wedstrijd gerichte training. Ze is EPTM ster, en voor het vervolg zou het sport predicaat een mooie aanvulling zijn. Of ik dit zelf weer kan is nog te ervaren

Haar dochter is een 4 jarige ster voorl keur nakomeling v Henkie. Ze is vorig jaar beleerd, niet door mijzelf want ik ben in de afgelopen jaren wat voorzichtiger (banger?) geworden. De merrie is in oktober op rust gezet dus niet doorgereden. Deze merrie moet/ wil ik ook graag oppakken.
Nu is het zo dat ik qua werk de aankomende anderhalf tot twee jaar een drukke periode in ga. Er is een fusie gaande en er staat een grote implementatie te wachten met een strakke planning. Dit is ook de reden dat ik twee jaar niet wil fokken. De oudere merrie is opstappen en weg. Maar de jonge merrie vergt nog een wat grotere investering voordat het zover is.
Nu gaan er verschillende scenarios door mijn gedachten welke betrekking hebben op de jongste merrie.
Ik kan haar verkopen, maar het is een leuke merrie met goed papier. Ze is overigens mijn derde generatie gefokte merrie, waar ik eigenlijk nog graag nafok van zou willen. Ik denk dat bepaalde aanparingen een meerwaarde hebben voor mijn hobbymatige fokkerij. Dus ik sta niet 110% achter verkoop.
Een jaar stil laten staan vindt ik eigenlijk zonde. En haar zonder enige continuïteit af en toe grondwerk te laten doen vindt ik ook weer zo wat.
Nu speel ik dus de gedachte met aanbieden als verzorg paard. Het is een knuffel van een merrie, gemakkelijk in omgang, maar het is wel een 4 jarige die doorgaans haar rondjes makkelijk loopt aan de longe, waar zelfs mijn buurmeisje van 11 mee overweg kan, maar ze kan ook nog prima de staart in de lucht gooien en met raket aandrijving in de rondte gaan.
Ik zou dan wel iemand nodig zijn die hiermee overweg kan en zich zelf kan redden.
Nu heb ik dus nul ervaring in aanbieden als verzorg paard, of laat ik de merrie aankomend jaar voor wat het is en volgend jaar dekken met oog op een veulentje in 2027. Maar dan zou ze zowat twee jaar stil staan. Of is lease nog een optie? Zoveel mogelijkheden.
Mocht iemand een tip, of ervaring kunnen delen, dan is dit van harte welkom