Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:34

Hier alles van makita op accu. Maar doe niet elke dag àlles schoonmaken :+ ik ben een beetje te druk en zo nu en dan is het goed en dan wordt t langzaam weer stoffig of zanderig. Kan me er niet druk meer om maken.

Net ff rondje gereden, t is zo stoffig dat ik met een bonte thuis kwam _O-
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:39

Mijn benzine bosmaaier is kapot sinds vorige werk en komt ook een nieuwe van maikita maar dan een alles in 1 met zaag etc. We hebben inmiddels een complete makita collectie. Wel handig alles zonder kabel

Mijn oom en ik hebben de mini pony nu 3 keer laten dekken deze week. Vandaag sloeg ze de hengst af dus ik ben benieuwd of het raak is. 1e keer dekken voor de ggk mini hengst dus hij moest nog alles leren. Zou mooi zijn als het raak is stippels in de maak.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:12

Lynn_Nikita schreef:
Ow ja, vegen doe ik zelden, ik pak de bladblazer

Ik wil wel nog een hooikplek overdekken.1 bak staat onder een afdak maar 1 die het verste weg staat is +- 200 mtr lopen.
Als het droog blijft vul ik die in de avond uren al, scheelt mij s`morgens weer werk, maar bij wisselvallig weer kan ik dat niet doen, dan regent in de nacht alles al nat

heeft iemand een overdekte hooibak? Ik zag er laatst 1 te koop waarvan ik dacht ow dat maak ik prima zelf wel. Die metalen zijn ook mooi maar ik voer een net per dag en daar wil ook geen 1500 euro aan uitgeven namelijk

[ Afbeelding ]
Zulke vragen ze ook 750 euro voor maar als ik 4 palen in de grond zet en een dak maak ben ik voor minder dan 100 euro ook klaar, een hooibak heb ik al

Dit is mijn zelfgemaakte hooihut. Past dus een grote vierkante baal in. Omdat ik alleen een palletwagen heb moest er een deur in die helemaal vrij open kan (geen bodem) en dat kon ik nergens kopen, dus toen besloten zelf aan de slag te gaan. Deze hoekpalen zijn 10x10 cm en het geheel is zwaar genoeg om niet aan de wandel te gaan door de wind. Het binnen frame scharniert open voor makkelijk vullen. Qua kosten was het best aan de prijs zeker het hout en metaalwerk, maar het is perfect voor hier. Hier was het nog niet helemaal afgewerkt (nog doppen op de bodem tegen vocht etc) maar voor het idee

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:44

_Lorette_ schreef:
Aan wat voor een bladblazer moet ik dan denken? Accu of benzine? En welke blaassnelheid?

Ik had eerst een op accu, maar inmiddels op benzine. Eerst een "gewone", maar laatst een ruggedragen bladblazer gekocht en dat is echt een uitkomst. En power genoeg, ik gebruik de bladblazer ook om bijvoorbeeld natte bladeren uit een zware paddock te blazen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:25

Mooi hokje, ik heb gelukkig nog materialen liggen die ik kan gebruiken zoals een ibc vat als bak en dakplaten, alleen houtwerk zal ik deels moeten halen.
Handig en mooi gemaakt!

Hoe hoog is het dakje ongeveer? Ik ben bij zoiets altijd bang dat ze hun hoofd stoten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:24

De hoekpalen zijn 240 cm, laagste punt van het dak is daarmee ongeveer 230 cm.

Hok zelf is 255x130 cm. Hij lijkt klein maar hij is flink aan de maat. Dit is met mijn schimmel van 1,78cm ernaast.

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:34

Mooi huisje! Lijkt me ideaal met een grote baal er in. Ooit wil ik ook iets om grote balen mee te verplaatsen maar goed, vandaag eerst de trailer maar wegbrengen voor een nieuwe bodem. Laat er maar meteen aluminium in zetten. Dan is ie volledig aluminium en kan ie er weer even tegenaan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:27

MarjanB schreef:
Hier alles van makita op accu. Maar doe niet elke dag àlles schoonmaken :+ ik ben een beetje te druk en zo nu en dan is het goed en dan wordt t langzaam weer stoffig of zanderig. Kan me er niet druk meer om maken.

Net ff rondje gereden, t is zo stoffig dat ik met een bonte thuis kwam _O-
[ Afbeelding ]

Je kan precies zien waar je de vliegenspray hebt gesprayd :D

Mooi huisje Xlady!

Ik zou tzt nog wel een afdakje willen maken boven mn palletboxen.

Verder weinig handige nufjes hier. Ik heb een ring om hooinetten te vullen. Een heel baaltje gooi ik in de kruiwagen en verdeel ik over 3 bakken.
Waterbakken vul ik met de waterslang met kraanwater.
Zand veeg ik niet dagelijks aan, grote bergen doe ik eerst met de sneeuwschep schuiven en daarna veeg ik.
Oud hooi hark ik bij elkaar en schep ik op.
Ze gaan dagelijks 2uur op de wei (de shet 15min) en dan loop ik gewoon heen en weer.

Pff ik heb gisteren een trap op mn bovenbeen gehad van een paard toen ik de leasepony van mn dochter terugzette in de wei.
Man man, dat doet pijn. Nog nooit eerder meegemaakt gelukkig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:15

Auw karin, dat voel je wel even

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:19

Dat doet inderdaad zeer! Gelukkig breekt je bovenbeen niet snel. Want zo'n klap kan echt hard zijn. Ik heb, nadat het mij is overkomen, nog jaren een deuk in mijn been gehad.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:21

Wij hebben een automatische, verwarmde drinkbak met vlotter. Scheelt vooral veel water in de track wegens vergeten water uit te zetten :')

Verder voor in de winter 2 slowfeederbakken die op onze verharding staan wat veel tijd scheelt. En voeren doen we in de zomer met quad en aanhanger. Mest oprijden en uitrijden met de loader. Hooi plaatsen voorheen ook maar niet meer nodig.

Poeh had ik 2 jaar geleden ook Karin, net boven mijn knie. In warm water zie je nog steeds mooi een hoef tevoorschijn komen :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:53

Ik heb ook een mooie deuk in m’n been, paarden..

Karin sterkte!

Wilde lewie knap op de foto zetten _O-
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig 1 soort van normale (soms vraag ik me af hoe ze die benen kunnen zetten)
Afbeelding
Zo kwam ie
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:54

Hij is echt knap geworden!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:13

mooi opgeknapt!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:22

Dank jullie! Het was zo’n todje toen ie kwam, mager en geen energie. En nu.. pfff :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:27

Oh sterkte met je been Karin.
Dat klinkt pijnlijk.
Arnica of Traumeel in huis?

Jouw boefje ziet er goed uit Marjan!

Afbeelding
Weer een mooi partijtje hooi en stro binnen.

Als de nieuwe pony as maandag goedgekeurd wordt, is er in ieder geval genoeg te eten :)

We hebben vandaag een mooie compacte caravan gekocht.
We houden ervan om van plekje naar plekje te gaan en merkten laatst wel dat t niet altijd even gemakkelijk was, beschikbare en betaalbare hotels te vinden. Dus we gaan kijken of dit ons bevalt.

Vast bed komt er in. En dan is er nog een klein zitje een keukentje en een wc met wasbak en badkamerkastje.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:32

Pijnlijk Karin, hopelijk trekt het snel weg.
Heel verschil Marjan. Hij ziet er goed uit.
Leuk dat jullie een caravan hebben gekocht Boemel.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:14

Lewie is mooi opgeknapt! En paarden…niet paardenmensen zouden zomaar kunnen denken dat we thuis mishandeld worden }:0

Ik weet zo niet meer of ik eerder verteld heb over het beleren van mijn jonge paard, wat niet geheel voorspoedig ging. Op een of andere manier heb ik vorig jaar de enorme mazzel gehad en de kans gekregen om met mijn paard naar CampTRT (Tristan Tucker) te mogen, om te werken aan onze problemen. Dit is uiteraard allemaal gefilmd en sinds gisteren is de serie online! En voor leden van de online community, de individuele trainingen staan ook online als casestudy. Zie voor de (gratis) serie de link in mijn onderschrift.

En voor wat betreft het resultaat, we zijn nog niet zover dat we kunnen rijden, maar we kunnen inmiddels wel dit *\o/*

Afbeelding

Het paard is overigens wel verder beleerd en bereden geweest door de tweede trainer, maar blijkbaar eenkennig/niet zeker genoeg/toch getraumatiseerd door het ongeluk met de eerste trainer/mijn eigen onkunde/onvoldoende ervarenheid volkomen van het padje geraakt. Ons proces is een lange weg, maar wel een mooie route met veel om van te genieten en veel van te leren!

Vragen staat vrij uiteraard. Mocht je aan de hand van de beelden herkennen waar mijn paard stond toen het bij het opstappen misging, hou het dan wel een beetje lief :o Ik heb van te voren toestemming gevraagd om de beelden te mogen gebruiken en de trainer valt niets te verwijten. Hij heeft mijn paard beleerd en bereden afgeleverd, heb het met eigen ogen mogen aanschouwen en was en ben daar tevreden mee. En echte prof! Alleen het paard had meer issues/was gecompliceerder/eenkenniger dan gedacht en verwacht. We hobbelen mooi door op deze weg!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:36

Leuk om te zien!

Het lijkt mij super leerzaam om zo een aantal aaneengesloten dagen alleen maar met je paard en jezelf bezig te zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:37

Wat gaat het lekker overal.
Ik heb een weekje aan berichten gemist en ga ook niet alles terug lezen. Iets met familie tragedie en nu even de energie niet.

Ons weekend loopt nu wel lekker. Mijn broertje is er met zijn dochters.
Dan gebeurt er dit...
Afbeelding

Verder heb ik met Noortje een clinic WE gereden. Erg leuk om te blijven doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:39

Ha ha Nickeltje. Wel mooi gedaan

Leuk WE

Als t met de nieuwe pony doorgaat, wil ik dat ook graag doen. Dat dier is zo wendbaar

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:21

Haha heerlijke prinsessen pony :D

Als m’n trailer terug is wil ik ook kijken voor we lessen. Hier in noord oost Brabant is het aanbod alleen niet zo heel groot

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 07:42

Die pony, heeeeeerlijk <3 :Y)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:17

Nickeltje wat een leuke pony, mijn dochter zou dat oon wel willen doenet haar pony als ze dit zou zien hihi.
En leuk WE, lijkt me ook super tof om te doen.

Normaal staan de paarden nu tot een uur of 21/21.30 buiten, maar gisteren rond 18.30 binnen gehaald omdat het hier de hele dag aan het regenen was, ze leken het wel zat te zijn. Savonds voor het naar bed gaan nog extra hooironde gedaan. Zo genieten dat ze zo tevreden staan te knabbelen en je het allemaal zelf kan bepalen als ze aan huis staan <3

Het zadelmak maken van Rio gaat heel goed. Eerste rondjes stap onder het zadel zijn gemaakt. En in juni heeft mijn dochtertje haar eerste Bixie&Friends wedstrijd, zo leuk.

Boemel succes met de keuring morgen!

Karin d b niet fijn van je been, au.

Moska super gaaf, ik Tristan ook, reuze interessant. Mooi dat je dat mee mocht maken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:47

Fijn zeg dat het zadelmak maken goed gaat. Geeft de trainer regelmatig updates?

Vriendin van mij heeft haar paard nu ook in training. Iedere training wordt gefilmd en daar krijgt ze steeds korte filmpjes van. Ik ken dat paard ook al vanaf veulen. Echt leuk om het proces te volgen.

WE is zo’n 30km van huis. Maar, er wordt dichterbij best veel georganiseerd. Vaak zelfs op stapafstand. Wedstrijden van de vereniging, clinics, schriktraining en 5km van huis zijn regelmatig TREC lessen. En dan wat dieper de Achterhoek in nog allemaal Natural Horsemanship trainingen.
Het aanbod leuke dingen is groter dan mijn agenda en portemonnee aan kan :D

Ik vroeg me gisteren af waarom mijn vriend zo lang deed over de avondronde.
Smelt <3
Afbeelding