paard onrustig stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: paard onrustig stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:48

Sommige paarden gedijen niet in een stal met weinig paarden. Mijn paard werd er ook onrustig van.Staat nu weer op een grotere stal en weer helemaal happy. Hij wil veel paarden om zich heen. Hij gaf in het land ook geen problemen, behalve als hij de kleine kudde moest verlaten, helemaal in paniek. Nu is het allemaal geen probleem meer.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:37

Ik lees dus dat de bovendeur van de stal ook dicht gaat 's nachts?

Daar worden heel wat paarden kierewiet van!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:36

Kun je ook tekenen hoe de situatie is.
Ik begrijp het niet helemaal.
Is het echt een aparte stal los staand van de binnenstallen.
Kijkt hij dan nu het gangpad van die andere stal in?
Op welke manier ziet hij die andere paarden dan op 1 meter afstand.

Maar met het luik dicht ziet hij toch helemaal geen andere paarden meer?

Staan ze overdag allemaal bij elkaar of als setjes?
En als het als setje is waar staat zijn maatje dan in dit verhaal?
Het dichtste bij of het verste weg?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:11

Geopatische straling? Aardstralen? Waterarders oid? Daar kunnen ze heel gevoelig voor zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:16

MyWishMax schreef:
Het probleem is dat dat heerlijke zonnen van overdag ook juist kan zijn, omdat hij 's nachts dus geen rust heeft en buiten de enige plek is waar hij zich veilig voelt en dus durft te slapen. Dan kan het overdag wel geweldige plek zijn, maar 's nachts niet en dan helpt overdag ook niet.

Ik vind het eigenlijk erg kwalijk van de stalhouder. Dus voertonnen zijn belangrijker als het welzijn van een paard? Dan had ze geen stal moeten aanbieden. Het proberen kan, maar als dan blijkt dat het niet goed gaat moet je niet gewoon het welzijn negeren. Niet van eigen paard maar ook zeker niet van een pensionpaard waarvoor je betaald wordt. Sowieso snap ik niet dat mensen bedenken dat 1 paard afgezonderd van de rest zetten eennslim idee is. Natuurlijk hebben vaak de eigen paarden meer privileges, maar de basis moet je wel bieden. En daar hoort ook het kijken wat voor paard het beste is bij.

Ik heb er ook 1 die enorm makkelijknis maar wel paarden naast zich moet hebben. Sterker nog, zij heeft zelfs voorkeuren welk paard er ook binnen moet zijn. De buurman aan de andere kant van het gangpad helpt niks qua paniek. Die kan ze zien maar niet aanraken ook. Als Haar buurvrouw op stal staat waar ze dus wel contact mee kan hebben maakt het niet eens uit dat de rest er niet is.

Of pensionpaard moet helaas verhuizen.. de pensionhouder bied die stal aan. Goed recht om het bij die stal te houden.
Als ruilen er echt niet in zit zou ik zsm verhuizen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:21

Ja, dan moet ze verhuizen. Maar dan houd je nog steeds de twijfel waarom bied je überhaupt een stal aan waar een paard alleen staat zonder buren oid. En alleen van een afstandje een ander paard kan zien. Helemaal als er dus wel een box bij de rest leeg is, alleen staan er voertonnen. Dat mag, maar dan twijfel ik wel aan in hoeverre zo iemand nadenkt over welzijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:23

Het klinkt als verlatingsangst. Voor hem is zijn nieuwe kudde te onbereikbaar. Hij is nu helemaal paard aan het worden, omdat hij zo lang buiten mag staan. Dan worden die basisinstincten ook veel sterker.

Jammer dat hij niet bij de rest kan.

Ik zou zelf nooit een aparte buitenstal gebruiken...

Paarden hebben er soms meer aan mekaar te kunnen voelen / horen (door naast mekaar op stal te staan) dan te kunnen zien.

Helemaal als de bovenste deur dicht gaat 's nachts, dat lijkt me zeer paardonvriendelijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:50

Ik zou zeker niet teruggaan naar 1,5 uur buiten, hoe verzinnen ze het... Dan zou ik verder kijken naar een stalling die wel voldoet aan de basisvoorwaarden wat welzijn betreft, en in elk geval een paard een normaal sociaal paardenleven laat hebben.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:03

pluisje88 schreef:
Geopatische straling? Aardstralen? Waterarders oid? Daar kunnen ze heel gevoelig voor zijn.

Dat had ik ook al genoemd inderdaad

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:32

MyWishMax schreef:
Ja, dan moet ze verhuizen. Maar dan houd je nog steeds de twijfel waarom bied je überhaupt een stal aan waar een paard alleen staat zonder buren oid. En alleen van een afstandje een ander paard kan zien. Helemaal als er dus wel een box bij de rest leeg is, alleen staan er voertonnen. Dat mag, maar dan twijfel ik wel aan in hoeverre zo iemand nadenkt over welzijn.

Ja. Wel bijzonder hoor maar goed. Haar stal natuurlijk

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:23

Beemsterkaas schreef:
Het klinkt als verlatingsangst. Voor hem is zijn nieuwe kudde te onbereikbaar. Hij is nu helemaal paard aan het worden, omdat hij zo lang buiten mag staan. Dan worden die basisinstincten ook veel sterker.

Jammer dat hij niet bij de rest kan.

Ik zou zelf nooit een aparte buitenstal gebruiken...

Paarden hebben er soms meer aan mekaar te kunnen voelen / horen (door naast mekaar op stal te staan) dan te kunnen zien.

Helemaal als de bovenste deur dicht gaat 's nachts, dat lijkt me zeer paardonvriendelijk.

Helemaal mee eens. Die van mij is een keer uit logeren geweest, met een aparte box van de rest en dichte wanden. Het kon even niet anders. Toen ik naar huis ging, leek ze het te accepteren, maar ik trof haar smorgens zeiknat draaiend in haar stal aan. Die had een vreselijke nacht gehad. Dat nooit meer! Die ochtend heb ik haar meteen kunnen verplaatsen naar een gang, waar de anderen stonden. Meteen rustig.

En je schrijft dat de stal naast jou gebruikt wordt voor voertonnen, als ik het goed begrijp? Staat de staleigenaar er misschien voor open om dat te wisselen met een andere stal?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:24

Freyr schreef:
Sommige paarden moeten echt de paarden naast zich zien. Mijn merrie moet ook niets hebben van een stal met dichte wanden, ookal stond er een paard naast en kon ze zodra ze naar buiten keek, 15 paarden zien staan.

Binnen 2 weken ben ik, op dezelfde stal, verhuist naar een stal mer tralies en alles was goed.

Jij zit wel in een hele lastige situatie, maar ik zou bijna overwegen om hen voor nu terug te verhuizen en vanaf daar weer verder zoeken naar een goed plekje.

We hebben hebben hem gister terug verhuisd, de situatie was onhoudbaar en het plezier van veel buiten staan woog echt niet af tegen de extreme paniek in stal :( Nu langzaam weer opzoek naar wat anders

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:31

monsera schreef:
Kun je ook tekenen hoe de situatie is.
Ik begrijp het niet helemaal.
Is het echt een aparte stal los staand van de binnenstallen.
Kijkt hij dan nu het gangpad van die andere stal in?
Op welke manier ziet hij die andere paarden dan op 1 meter afstand.

Maar met het luik dicht ziet hij toch helemaal geen andere paarden meer?

Staan ze overdag allemaal bij elkaar of als setjes?
En als het als setje is waar staat zijn maatje dan in dit verhaal?
Het dichtste bij of het verste weg?

Er is een schuur met daarin 5 stallen (4 met paarden en 1 met voertonnen etc) Aan de buitenkant van die schuur is een buitenstal gebouwd. Dus met luik open zag hij de andere paarden. Maar in de nacht gaat de dier van de schuur dicht en had hij een dichte bovendeur. Nu zijn we helaas al verhuisd omdat eigenaar niet mee wilde denken in andere oplossingen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:39

Goed dat je verhuisd bent, dit was inderdaad een onhoudbare situatie. En dat ze niet mee willen denken is ook een slecht teken.

Fijn dat het nog mogelijk was om terug te verhuizen.
Ik hoop dat je snel iets anders vindt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:56

MyWishMax schreef:

Twijfel je dan ook aan die van TS die akkoord gegaan is met die stal? Ik veronderstel toch dat TS eerst is gaan kijken en wist hoe hij daar zou staan.

No offence TS ik zie dat je verhuisd bent maar vind MWM erg overtrokken reageren.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:09

Fijn dat je terug kon naar je vorige stal, maar zo weinig buiten kan echt niet.. in welke omgeving zoek je een plekje?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 20:45

Ayasha schreef:
MyWishMax schreef:

Twijfel je dan ook aan die van TS die akkoord gegaan is met die stal? Ik veronderstel toch dat TS eerst is gaan kijken en wist hoe hij daar zou staan.

No offence TS ik zie dat je verhuisd bent maar vind MWM erg overtrokken reageren.

ja, we zijn eerst wezen kijken. We waren al een beetje bang dat alleen buitenstaan niet zou werken, daarom hadden we afgesproken dat als dat niet zou lukken hij met een ander paard ‘s nachts buiten op de paddock zou komen te staan of dat de andere binnenstad vrij gemaakt kon worden. Helaas wilde eigenaresse dit nu ineens niet meer doen en was het aanpassen of weggaan. Vandaar de keuze dat we hem hebben verhuisd.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:48

Groot gelijk, wat je in je laatste reactie vertelt is gewoon dierenmishandeling.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:25

Wat jammer dat t niet gelukt is.

En wat jammer (eigenlijk vet stom) van de staleigenaresse. Dat ze geen paarden wil verzetten oke, maar dat er een box is met spullen vind ik een no go. Daar zouden haar eigen paarden niet minder van worden.

Succes met zoeken naar de ideale plek

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:24

Jammer dat er niet wat meer meegedacht is !
Helaas wel iets wat op veel plekken erg lastig is .
Wij zijn ook om zulke reden aantal keer verhuisd helaas 3 keer in paar maanden tijd . Maar nu staan de paarden helemaal fijn.
Lekker 24/7 vrije beweging met grote schuilstal en gras en hooi een vriendjes .

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:43

Goed dat je hem terug verhuist hebt! Er is op je huidige stal geen enkele mogelijkheid om hem wat meer naar buiten te krijgen? Hopelijk vind je dan ergens anders de perfecte plek, al lijkt er overal wel wat te zijn. Succes in ieder geval!

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 00:56

Paardenfann4 schreef:
Goed dat je hem terug verhuist hebt! Er is op je huidige stal geen enkele mogelijkheid om hem wat meer naar buiten te krijgen? Hopelijk vind je dan ergens anders de perfecte plek, al lijkt er overal wel wat te zijn. Succes in ieder geval!

Hij komt nu 1,5 uur per dag op de paddock of 3 uur op de wei, dus we zijn nu langzaam aan het opbouwen dat hij dalijk 3 uur de wei opkan. Daarnaast zet ik hem zelf elke dag tussen de 30-60 min nog op de paddock na het rijden, dus dat is iets extra’s maar niet ideaal

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 01:02

Inderdaad niet ideaal, maar wel fijn als hij niet meer in paniek is in ieder geval. Wat is de reden dat ze zo weinig buiten komen op je stal?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 01:05

Paardenfann4 schreef:
Inderdaad niet ideaal, maar wel fijn als hij niet meer in paniek is in ieder geval. Wat is de reden dat ze zo weinig buiten komen op je stal?

Grote pensionstal, dus de standaard reden; veel paarden, te weinig paddocks dus ze moeten in shifts naar buiten. Verder staan ze wel in hele grote boxen van 4x4,5 geloof ik en op vers stroom (bijna) onbeperkt hooi. Ik heb altijd met het paard wedstrijden gereden en vond toen een stal met eb vloed binnen en buitenbak, overdekte longeercrikel en stapmolen belangrijk. Maar na blessure is de sport ambitie eraf en wil ik nog lekker van hem kunnen geniet en lekker kunnen rijden, maar heb ik al die faciliteit niet nodig en eh ik hem liever veel meer buiten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 07:47

Kun je niet particulier zoeken als je al die faciliteiten niet nodig bent? Minder paarden, meer buiten ws enz.