Ervaringen met Elektrische bosmaaier? Merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaringen met Elektrische bosmaaier? Merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:38

Ja als je het echt mee naar stal moet nemen kan ik me voorstellen dat je je wel eens een dagje kwaad wil maken en letterlijk alles weg maaien. Dat je dan liever een jerrycan en je benzine bosmaaier meeneemt om echt lekker door te rausen tot het af is.

Hier was het altijd gezeik met de benzinemaaiers dus dan zou ik nog steeds gaan voor de accu's omdat ik een grafhekel aan die benzine maaiers heb gekregen := Ik zou dan lekker 4 volle accu's meenemen. Daar kom je een aardig eindje mee en dan de volgende keer de rest :=

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:42

Ik heb een trimmer van Makita. Het echte zware werk zoals bramen enz. nog niet geprobeerd, maar verwacht dat dit geen probleem gaat zijn. Ik heb er een sterker koord in gedaan dan er origineel in zat, waardoor het minder snel afbreekt en brandnetels en riet in ieder geval geen probleem vormen. Verschil qua accuduur door het andere koord heb ik nog niet gemerkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:46

Ik vind dat maaikoord sowieso niet echt geweldig eigenlijk. Hier ook al jaren expres extra sterk koord maar het is enorm wisselvallig hoe lang je er mee doet. Ook altijd maar afwachten hoe sterk het daadwerkelijk is want aanbieders buitelen over elkaar heen met aangeven dat hun maaikoord echt heul sterk is.

Wij gebruiken hem ook veel om de bestrating onkruidvrij te maken. Misschien moet ik daar eens een borstel voor aanschaffen maar ik ben bang dat die ook binnen no time weggesleten is.....

Het mes zijn we kwijt. Geen herinnering of die er ooit bij gezeten heeft. Neem aan van wel, zal vast wel ergens liggen hier in de bermuda driehoek :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:07

Ik heb er een van Husqvarna. Ik heb dat merk ook voor de bladblazer en kettingzaag, al jaren. Inmiddels dus ook wat elektrisch gereedschap aangeschaft waaronder een kleine kettingzaag en deze bosmaaier. Het is fijn om alles van één merk te hebben omdat je dan de accu's kan gebruiken. Ik heb daarbij een snel-lader gekocht waarmee ik met een half uur weer een volle accu heb. Het gereedschap is sterk zat en eigenlijk vind ik het wel fijn als de accu leeg is, want dan moet ik even pauze houden! ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:12

pmarena schreef:
Ja dat is gewoon een kwestie van streng zijn voor jezelf, zorgen dat er altijd een setje accu's op de lader staat en accu's leeg = weer op de lader zetten :j

Ik vind het echt vele malen fijner dan die benzinemaaier die zwaar, luidruchtig is en dat er dan steeds wat kapot ging en dan kwam er weer een pufje rook uit bij een lelijke pol, weer ergens een lekkend slangetje en al dat geneuzel. En dat je dan weer speciaal benzine voor dat ding moet halen en moet prutsen met bijvullen....

Want tegenover "accu's niet opgeladen" staan dingen als:

- benzine op
- trechtertje kwijt
- benzine moeten halen
- benzine eigenlijk te oud
- morsen en meuren naar benzine

En dan wil 'ie weer niet starten en dat soort geneuzel....

Ik vind accu's in je eigen lader zetten een stuk minder omslachtig dan met tankjes benzine slepen en eerst weer op pad moeten om benzine te halen (oeps benzine vergeten) een stuk vervelender dan oeps accu's niet opgeladen...want dan ga je gewoon even een half uurtje wat anders doen terwijl die accu's staan te laden :) Mensen die hun terrein bosmaaieren zitten over het algemeen niet om klusjes verlegen en dan doe ik liever even een ander klusje dan dat ik op pad moet met zo'n jerrycannetje :=

Maar wat dat betreft heeft ieder natuurlijk zijn eigen specifieke situatie en voorkeuren :)

Haha, dat precies!
Ik vind dingen op benzine zo een gedoe. Ding is zwaar, lomp, moet ik in gang trekken (en dat lukt dan vaak maar half), benzine op, knoei je overal heen.
Die benzine is duur! Die bidonnetjes kosten al snel 20-25 euro voor 5 liter.

En hier is er inderdaad altijd wel wat te doen, na het maaien de batterijtjes op de lader, en de dag erop kan je zo weer een halfuurtje maaien.

We hebben ook een tractor met een grote maaier erachter voor de weides, dit moeten we nog even testen of we daar ook deels mee onder de omheiningen kunnen, indien wel dan zijn de grootste hopen daar al mee weg en hoeven we enkel nog de randjes en rond de paaltjes doen.

Ik prefereer ook sowieso mes boven koord, die koordjes geven ook altijd gedoe.

Ik zag onlangs zelfs een mes die kan inklappen als die tegen een paaltje aan komt. Dat staat als volgende op het lijstje!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:22

Wij hebben een makita op accu. Zoeen met verwisselbare kop zodat er ook een kettingzaag (op steel) aan kan. Wij hebben ook 1,5ha.

Top ding!
Ten eerste pak ik deze veel makkelijker dan een benzine ding. Dat starten, tanken en de stank hielden me altijd tegen om te beginnen.
Deze pak ik veel makkelijker even.

We hebben meerdere accu's (want, meer van makita) en kunnen dus wisselen. En dat ik op de hoogste stand ook redelijk snel nodig. Op een lagere stand (prima om gewoon spul te maaien, zoals onkruid of onder de draad door) houdt hij het veel langer vol. Zo lang dat ik het 2e setje accu's echt niet leeg krijg voor ik pijnlijke handen en schouders heb van het maaien. Ik werk meestal met een mes. (omdat draadjes verwisselen inderdaad óók al niet mijn hobby is)

Maar omdat er geen startdrempel is om te beginnen hou ik dit soort klusjes nu veel makkelijker 'bij' en doe ik het fijner in een paar keer verdeeld over een paar uurtjes per keer hier en daar.

Op papier kan het misschien niet op tegen een benzine bosmaaier. Maar ik de praktijk ben ik echt veel en veel blijer met dit ding. Eigenlijk met alles wat we op accu hebben.
Tov met een kabel of op benzine gewoon zo veel praktischer.

Oh ik lees de laatste paar reacties nu ook. :P
Precies dezelfde ervaringen inderdaad!!!!

Wat betreft accu's laden. Ik ben er verassend goed in om dat steeds te doen. Misschien omdat de lader zo'n blij (irritant) muziekje afspeelt als ik de accu er in zet :+
én we aan de muur houders hebben waar ze in klikken als ze geladen zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:38

Ik heb sinds kort de Stihl FSA 60 R op accu en ik ben blij verrast. Gaat overal als een dolle doorheen met de poly cut messen en je kunt er ruim een half uur mee werken. Accu laad ook snel op. Hij doet zeker niet onder voor onze oude Stihl benzine maaier met mes qua werk. Tevens is die op accu een stuk lichter en pak ik hem daardoor sneller om even een stukje te doen in plaats van alles in een keer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 11:00

pol013 schreef:
Wij hebben een makita op accu. Zoeen met verwisselbare kop zodat er ook een kettingzaag (op steel) aan kan. Wij hebben ook 1,5ha.

Top ding!
Ten eerste pak ik deze veel makkelijker dan een benzine ding. Dat starten, tanken en de stank hielden me altijd tegen om te beginnen.
Deze pak ik veel makkelijker even.

We hebben meerdere accu's (want, meer van makita) en kunnen dus wisselen. En dat ik op de hoogste stand ook redelijk snel nodig. Op een lagere stand (prima om gewoon spul te maaien, zoals onkruid of onder de draad door) houdt hij het veel langer vol. Zo lang dat ik het 2e setje accu's echt niet leeg krijg voor ik pijnlijke handen en schouders heb van het maaien. Ik werk meestal met een mes. (omdat draadjes verwisselen inderdaad óók al niet mijn hobby is)

Maar omdat er geen startdrempel is om te beginnen hou ik dit soort klusjes nu veel makkelijker 'bij' en doe ik het fijner in een paar keer verdeeld over een paar uurtjes per keer hier en daar.

Op papier kan het misschien niet op tegen een benzine bosmaaier. Maar ik de praktijk ben ik echt veel en veel blijer met dit ding. Eigenlijk met alles wat we op accu hebben.
Tov met een kabel of op benzine gewoon zo veel praktischer.

Oh ik lees de laatste paar reacties nu ook. :P
Precies dezelfde ervaringen inderdaad!!!!

Wat betreft accu's laden. Ik ben er verassend goed in om dat steeds te doen. Misschien omdat de lader zo'n blij (irritant) muziekje afspeelt als ik de accu er in zet :+
én we aan de muur houders hebben waar ze in klikken als ze geladen zijn.

Oh die muurhouders klinken goed!
Ik ga eens nadenken of ik mijn batterijladers niet aan de muur kan hangen. We hebben er ondertussen voor de 14V Makita, 18 V Makita, een lader voor mijn proxxon, lader voor mijn workx haakse slijper, en dan die voor de bosmaaier er nog bij, zou wel easy zijn dat ze gewoon klaarhangen voor gebruik en we gewoon de stekker moeten inpluggen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:58

@duhelo: google op: muurhouder makita accu en je hebt een hele lijst aan leveranciers en soorten.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:35

Wij hebben sinds vorige zomer een electrische bosmaaier van het merk Ego Power. Dit is een jong merk dat zich op elektrische apparaten voor thuis én professioneel gebruik richt. We zijn erg tevreden met onze keuze, en gaan in de toekomst zeker meer spullen van dit merk kopen.

Wij kozen voor een licht (en extra stil) model omdat we hem veel gebruiken rondom ons huis in een woonwijk, maar er zijn ook (veel!) sterkere modellen. Daarnaast heeft Ego dus ook een professionele reeks. De accu's laden (afhankelijk van welke lader je neemt) snel, heel snel of nog sneller en zijn in (bijna) alle Ego producten te gebruiken. Ze hebben ook mogelijkheden om de accu's op je rug te dragen, waardoor je dat gewicht niet met je armen of het harnas hoeft op te vangen. Naast tuingereedschap hebben ze ook andere apparaten, zoals lampen, een hogedruk reiniger en omvormers met een 'gewoon' stopcontact. Daarmee zijn de accu's heel breed te gebruiken.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:31

Hier ook die van makita, ik heb er plastic messen op zitten in plaats van koord. Werkt echt top! Inderdaad zijn meerdere accu's wel aan te raden, dan kom je wel rond.

De accu's laden ook snel op, dus zodra die leeg is en je wisselt gelijk de accu aan de lader en door.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:26

Zo, de lidl bosmaaier heeft mij ook positief verrast!

Ik heb dit weekend de gemakkelijkere kanten gedaan, op plekken wel hoger en dikker gras/netels, maar niet het zware woekerende kruid. op Standje twee ging die overal doorheen en batterij ging denk ik een dik uur mee. Voldoende lang om 3 kwart van de hele ronde globaal te kunnen doen en voldoende lang om er wel weer even genoeg van te hebben.

In een uurtje zijn ze terug opgeladen ook, dus wat mij betreft meer dan prima.

Het woekerende kruid heeft mijn man gedaan met de benzinemaaier, maar het idee is om wekelijks een stuk bij te pakken en het zo met de accu maaier in toom te houden. Ik heb een klein stukje gedaan van het woekerend spul en die ging er eigenlijk ook zonder problemen doorheen!

Enige nadeel vind ik, je moet een knopje indrukken en dan het andere knopje om "gas" te geven, zodra je die een mm loslaat gaat die uit (als veiligheid uiteraard), maar ik moest voor mijn gevoel constant veel druk geven op mijn hand om hem aan te houden.
Met een golf/tennis-elleboog is dit niet zo heel handig.
Mss moet ik dus even kijken voor een klemmetje zodat ik zelf niet meer hoef dicht te drukken, maar dat ik wel snel eraf kan tikken als er iets mis zou gaan. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:30

Heb je een link van de Lidl webshop, naar welke je precies hebt...?

Bij onze Makita hou je de knop eigenlijk vanzelf vast. Ik hou niet zo van die knoppen die je ingedrukt moet houden, het wordt toch snel irritant, maar bij deze totaal niet gelukkig :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:41

https://www.lidl.be/p/nl-BE/bosmaaier-e ... p800009648
Ik heb deze set aangeschaft!
Ik hou ook niet van knoppen in te drukken, na een uur wordt je hand/arm toch wel zuur en pijnlijk...

En ik ga nog dit bijbestellen:
https://www.lidl.be/p/nl-BE/accuhogedru ... p100387200
Mijn kippenhok ligt 30 m verderop, om de grote hogedruk + stroom + water daarheen te brengen voor 2 kunststofhokjes uit te spuiten vind ik ook een hoop gedoe.
Deze kan je zo in een emmer water leggen en je hebt een drukspuitje.
Ook ideaal om de paardenbenen in te wassen met bye mite bijvoorbeeld ...

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:42

Ik maai al heel wat jaartjes met de power plus van de Hubo. Met 1 batterij doe ik een uur, de 2e heb ik dan op de lader. Maai wel met de messen ,de bijbehorende spoel met draad heb ik nog nooit gebruikt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 14:00

oh, ik heb ook met de messen gewerkt, ik gok dat de spoel met draad inderdaad niet veel gebruikt zal worden :+ .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:24

En die messen zitten er ook bij?
Ik denk dat jij de laatste hebt besteld ha ha is al enige tijd uitverkocht.
Maar ga hem ook bestellen.
Ik wachtte even jou reactie af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 16:31

Klopt, de messen zitten erbij + spoeldraad en beschermkap uiteraard, harnas, setje om de boel los te draaien, en bij die set 2 accu's en oplader.

https://www.lidl.be/p/nl-BE/accubosmaai ... p_products
Hier kan je hem apart kopen.

https://www.lidl.be/p/nl-BE/set-van-2-a ... AE%20PAP20
En de dubbele oplader erbij.

Of als je nog ander spul nodig hebt kan je dat vaak in een set met de batterijen en oplader kopen (zoals de heggenschaar) en spaar je zo wat uit.

Al zou ik wel een berichtje naar de helpdesk durven doen en aangeven van hé, deze bosmaaier en deze opladers zijn hetzelfde als die set (en worden toch apart verstuurd), kan je mij deze niet verkopen aan de setprijs?

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:04

Wij hebben de Powerplus Dualpower accu. Zit een mes bij en kan op draad.
Met meerdere accu’s heel goed te doen en weegt voor mij niet op tegen benzine.
We hebben ook andere tools binnen hetzelfde systeem (kettingzaag, haag schaar,…).

De stihl ook bekeken, maar voor dat geld koop ik 4 bosmaaiers van Powerplus :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:10

Ik had een dikke bosmaaier met mes en touwtje van ego. En twee accus met snellader die echt lang meegaan. Echter de maaier was mij te zwaar en mijn handen waren er niet blij mee.
Pas deze ingeruild en een eenvoudige met stroomdraad terug gekocht, balen maar niet gebruiken is nog meer zonde.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:21

Interessant dat er zoveel mensen tevreden zijn. Ik heb een bosmaaier op benzine, maar dat is een onding waardoor hij eigenlijk niet gepakt wordt. Ik ga me eens verder verdiepen!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:35

Hier ook zeer tevreden gebruiker van de Lidl bosmaaier. Vorig jaar aangeschaft en heeft de nodige uurtjes al gedraaid. We hebben er 8 accu's bij omdat we meer acccu gereedschap van Parkside hebben en we zo nooit misgrijpen. En als ik eenmaal bezig ben, wil ik ook door kunnen werken en niet halverwege moeten stoppen om accu's op te laden.
Hiervoor een benzine maaier gehad en die was vreselijk, zo zwaar en maakt veel herrie

Tot nu toe komen we overal doorheen, en hier is t af en toe toch net een wildernis