Grasbeheer - Strookbegrazing, omweiden , ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Grasbeheer - Strookbegrazing, omweiden , ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:18

Ik ben fan van strookbegrazing!
Ik geef een aantal meter gras bij, ze eten het mooi kort, super simpel om uit te mesten, ze lopen niks plat etc...

Echter door de droge periode krijg ik mijn paaltjes niet meer in de grond én groeit het gras moeilijk terug .

Ik heb nu mijn weides opgedeeld in kleinere stukken, waar ze momenteel 2 uur per dag op gaan. Ik heb veel, dik, vet gras, en ik heb trekpaarden, een PRE en een draver :+ .

Mijn pre is nu met twee uur per dag al aan het dichtslibben (terwijl ze in de winter onbeperkt voordroog krijgt en op strookbegrazing het eigenlijk wel goed doet.). De draver kan wel meer gras gebruiken, de trekpaarden doen het prima.

Nu, wat is wijsheid?
Ik vind strookbegrazing nog altijd fijner werken en makkelijker (strookje erbij en ze kunnen er 24/7 opstaan), maar nadien ziet mijn gras er zo uit:

Afbeelding

Gezien het droog weer en de kale plekken dat ze maken, vrees ik dat op deze manier mijn grasmat er aan gaat.

Zo ziet het er uit als ze er een paar dagen op grotere stukjes staan en ik het niet kaal laat vreten:

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:29

Trekt gewoon weer bij.

2018 zeer druk droog en heet jaar.
Augustus :

Afbeelding

Zelfde jaar oktober
Afbeelding

Ik geef toe. Ik dacht ook dat komt nooit meer goed.
We hebben er niets aan gedaan.
Niet bijgezaaid. Niets.

Duhelo

Re: Grasbeheer - Strookbegrazing, omweiden , ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 14:35

Ik heb vorig jaar in mei gezaaid met een hele mooie (en dure) paardenmengeling? Ik heb schrik als ze de wortels uittrekken dat het enkel de makkelijkst groeiende soorten zijn die gaan terugkeren, of is dit relatief?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:42

Die kans zit er wel in.

Heb dat hier 10 jaar terug ook gedaan.
De helft oud koeien gras laten staan. De helft duur paarden gras.

Hetzelfde bemest zelfde tijdstippen gemaaid enz.
Op het zelfde tijdstip gras geplukt en laten testen bij Pavo.
En de koeienwei was lager in suiker... -O-

Dus... Laatste keer hier dus mee doen aan de hype. Help mij paarden staan op grasvalt.

Maar ja, de weides zijn nu nagenoeg weer gelijk.
Omdat we hooien als het in de aar staat zaait het op die manier ook weer bij.
Maar denk wel met de grassen die hier het beste passen.
Wat bij een ander weer anders kan zijn.

Toch was mijn hooi vorig jaar fijn arm in suiker.
Dus weer de bevestiging. Ik doe niet meer mee aan de hype mijn paard staat op verkeerd gras.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:04

kijk uit, als het (ooit) weer gaat regenen, dan schiet het gras omhoog en dat zal waarschijnlijk puur suiker zijn.

Ik ben ook nog een beetje zoekende wat handig is. Ik heb 2 paarden en een pony, nu krijgen ze om de dag een stuk van ca 2 x 20 erbij. Dat gaat op zich goed. Als het straks gaat regenen gaan ze van het korte gras af en mogen ze in het langere gras deel, dat lijkt me veiliger.
mijn gras is helaas meer onkruid en boterbloemen dan mooi gras. Ik denk erover om in het najaar het onkruid te laten spuiten en misschien wat bijzaaien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:15

Als het te kort is, is de eventuele dauw ook verdampt voordat het de grond in kan en verdroogd je wei nog sneller. Langer laten en dus zowel water vast houden als de groeikern in je grasplant laten scheelt een stuk. En helemaal zodra het weer gaat regenen, want kans is groot op korte stortbuien ipv het nodige zachte buitje van 2-3 dagen achter elkaar. Met langer gras kan dat ook weer beter de grond in dan wat vol in de zon ligt op te warmen.
Kijk ook goed, want als je gras hooi op stam wordt heb je zeker bescherming en vocht voor kiemen graszaden in die beschermde onderlaag en dat is dan juist wat je paarden vreten ipv die lange slierten hooi. Kost je de verjonging van je grasmat. Heel goed kijken dus wat je paarden precies eten en wat je gras doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 15:18

Dat vreesde ik ook voor Juval: zo kort afgegeten is natuurlijk pure stress. Op dat vlak neig ik naar de tweede foto, ze gewoon elke dag even erin laten en het niet kaal kaal te laten eten. Lijkt me dat de grasmat zo beter kan herstellen dan als ze van 0 of -2 moeten beginnen zeg maar?

Idealiter kan ik ze de zomer rond enigszins gras geven (3500 m² voor de kleine paarden en 4500 m² voor de trekpaarden). Daarom niet persé onbeperkt maar dat ze toch tot eind september enigszins kunnen knabbelen.

@tamary: je uitleg klinkt logisch!
Hoe pak je het langer gras met korter gras ertussen dan aan? Door te bloteren voor het in het zaad komt? Of op dat moment net wel strookbegrazing doen zodat ze alles netjes opeten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:21

Bloter of in mijn geval heb ik de heggeschaar gepakt en de boel ingekort tot 10-15 cm en knipsel in hooinet gepropt (toen wilden ze het wel graag).
Maar van dat soort gras gaan ze dus af, want grasmat gaat stuk van hoe ze er op grazen.
Voordeel is dat grasmat zichzelf doorzaait dan en met soorten die het er goed doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 15:55

ah, dus idealiter in het zaad laten komen. Daar dan de toppen van bloteren, zo zaait het zichzelf door, en dan de paarden pas terug laten grazen?
Of is het dan beter om een dergelijk stuk te hooien en ze er dan pas terug op te laten.

Ik voorspel nu ook dat ik de komende twee maanden veel te veel gras heb en dus risico op verspilling, dus overweeg om na mijn verlof (begin juni) het grote stuk van de trekpaarden te maaien en het grootste stuk bij de rijpaarden ook.
Dat kan dan in kleine pakjes voordroog, en tegen dan zijn de eerste stukken waar ze nu op staan al weer bijgegroeid, dus dan kunnen ze van het tweede deel terug naar deel 1, als dat op is zal het gemaaide stuk misschien ook terug opgekomen zijn en kunnen we vanaf daar gaan rouleren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:03

Hooien is zeker een optie, maar dan zal je moeten oppassen hoe hoog/laag de machine staat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 17:10

Onze eigen maaier is eigenlijk een grasmaaier die ook met de tractor hoger kan gezet worden om te bloteren. Die maakt het gras super fijn, dus die is niet geschikt om te hooien.

Mijn boer kan wel komen hooien (en zelf kunnen we keren), dus dat is wel fijn.