Hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyJarig

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 15:07

De titel zegt het al, we zijn aan het rondkijken voor hoefschoenen.

We willen onze tinker liever niet op ijzers en dat is ook niet echt nodig want we rijden recht het bos in en zijn hoeven zijn sterk genoeg voor stukken over de weg.

We zijn overigens niet anti hoefijzer.
Alleen zijn er soms georganiseerde ritten waar wel heel veel over het harde wordt gereden en nu waren zijn voeten toch te ver afgesleten.

Vrienden van ons zijn heel tevreden over die van hen maar hun Fjorden hebben kleine voeten en dat merk is niet in de maat van onze platvoet te krijgen. Zij hebben Cavallo.

Zijn hoefmaat is Lengte 17 cm. en breedte 15 cm. en dat is bij Cavallo blijkbaar bigfoot en wordt dan wel heel erg duur.
Het is toch de bedoeling dat hij zoveel mogelijk blootsvoets blijft.

Is er iemand die ervaring heeft met (grote) hoefschoenen en advies heeft? Wij hebben er echt 0 ervaring mee.

Celebi

Re: Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:12

Hoefschoenen zijn sowieso heel hoef afhankelijk. Afgezien van de juiste maat, moeten ze ook de juiste vorm hebben. Ik zou even gaan rondneuzen op de website van Equischoen. Daar hebben ze onwijs veel merken en de maattabellen staan er ook goed bij. Je kunt daar fitkits bestellen om te kijken welk merk en welke maat het beste past en je kunt ook test schoenen huren voor een week om het echt uit te proberen. Zo heb ik al 2x succesvol schoenen gekocht.

Nog één tip: schoenen moeten goed ingelopen worden en paarden moeten er langzaam aan wennen. Gebruik ze dus na het wennen regelmatig voor korte en langere stukken en niet alleen maar tijdens die lange ritten over asfalt. Dan heb je kans dat je paard met schuurplekken terug komt omdat je huid de schoen niet gewend is.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:21

Ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb Hoofcare Taura hier gehad voor
het aanmeten van de hoefschoenen. Ik was er erg tevreden over.
Ze heeft veel verschillende merken en maten bij zich.
Het kan zijn dat het ene merk beter bij de hoefvorm past dan een ander merk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:26

Hier een tinker op de cavallo trek en super tevreden over.
Shet op equine fusion en wilde tinker daar ook op hebben in eerste instantie maar door zn hoef maat was de Cavallo beter.
Denk dat de Cavallo wel beter bestand is voor die lomper knol van mij want die zolen zijn wel slijtvaster heb ik het idee.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:07

Hier heel tevreden geweest van de hoefschoenen van TK en van Easyboot! Wel beide Duitse merken dus lastig te passen als je ver van de grens woont.

Verder ga ik mee met mijn voorgangers; een passer laten komen of een fitkit bestellen plus goede timing (ongeveer 2 weken na een goede bekapbeurt qua meetmoment).

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:01

Ik heb nu Floatingboots en deze heb ik laten passen door een passer van Hoofwear. Zij nemen heel veel merken en maten mee waardoor je rustig echt kan kijken wat er past. Super tevreden!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:40

Wij hebben ze jaaaaren geleden laten aanmeten en maken door Smit uit Rijssen, tot volle tevredenheid.
Weet alleen niet of die dat nog doet

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 07:59

BelgenGek schreef:
Wij hebben ze jaaaaren geleden laten aanmeten en maken door Smit uit Rijssen, tot volle tevredenheid.

Die is al jaaaren gestopt vlgm.
En wat een ondingen waren dat zeg was blij dat er toen meer op de markt kwamen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:58

Cavallo's zijn wel echt hun geld waard vind ik..heb ook cavallo's en ze zitten er zo om, en blijven goed zitten.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:20

BelgenGek schreef:

Helaas Smit doet het niet meer.
Ben ook een tevreden gebruiker van zijn schoenen.
Gelukkig nog wat zolen in voorraad en een handige schoenmaker hier, dus kan nog een tijdje voort.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:24

Ik heb therarides van scootboot. Enorm
content mee. Maar idd hoefschoennen zijn heel hoef gebonden. Je kan de mensen van equischoen altijd eens een apje sturen wat zij denken :D

PercyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 18:31

Mijn man heeft een passer van equischoen benadert per mail. Dank voor de tips. Volgens haar was zijn maat nogal afwijkend, misschien toch niet goed gemeten alhoewel tinkers er natuurlijk om bekend staan dat ze nogal platvoeten hebben.

Gelukkig is die van ons niet lomp, ik ben slecht ter been dus dat zou niet handig zijn :D

We wonen in België maar de paarden staan in de gemeente Baarle-Nassau.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:36

Vraag Dennis van bokt eens, die weet er heel veel vanaf

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:50

De cavallo's heb ik weer verkocht, want mijn paard tikte aan omdat hij niet snel genoeg kon afrollen. Ze zijn vrij lomp. Hij loopt al jaren bij buitenritten op scootboots en dat bevalt uitstekend.
Equischoen is een handige service omdat je kunt passen, zo heb ik ze ook eerst gepast en toen gekocht. Het is wel handig om tussen de bekappingen door even bij te vijlen als ze wat te strak gaan zitten. Even een randje van de teen af en de wand afronden, dan gaat het vaak wel weer.

PercyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 19:31

Oké, deze consulent is ook hoefsmid dus dat is wel gunstig. Dennis is van de Shetlanders toch? Ik kan haar weleens vragen alleen wonen we volgens mij ver uit elkaar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:28

Percy schreef:
Mijn man heeft een passer van equischoen benadert per mail. Dank voor de tips. Volgens haar was zijn maat nogal afwijkend, misschien toch niet goed gemeten alhoewel tinkers er natuurlijk om bekend staan dat ze nogal platvoeten hebben.

Gelukkig is die van ons niet lomp, ik ben slecht ter been dus dat zou niet handig zijn :D

We wonen in België maar de paarden staan in de gemeente Baarle-Nassau.

Een passer is prima, en anders kun je ook rechtstreeks Equischoen benaderen voor advies, prima bedrijf en meedenkend.

En leuk dat Smit hier wordt genoemd, toch een beetje een pionier. :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:36

Ik heb toen equischoen zelf benaderd en dan via WhatsApp de maten en meerdere fotos doorgestuurd, zelf een fitkit gehuurd, gepast en nog eens fotos gestuurd. Echt top service van deze mensen UK ben er heel content over!

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 00:39

Wij hebben ook scoot boots en zijn daar echt dik tevreden over!