Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:04

Heb je een apparaat dat krachtig genoeg is en meerdere lange aardpennen? Hier ook alles op 1 kring, tracksysteem en pony's (dus meerdere draden tegen de uitbrekers :') ) dus behoorlijk wat km's draad. Maar bij ons staat er beste prik op.

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:17

Er stond enkele weken geleden 6000 joules op, dus dat moet volgens mij voldoende zijn. Ik heb van de winter nog zo'n schok gekregen dat ik dacht dat ik m'n ongeboren kind had vermoord. :7 Toen was ik wel nat en groeide er nog geen gras tegen het draad.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:18

_Lorette_ schreef:
Ik geef ze steeds een strookje gras bij, maar dat lukt bijna niet meer. Weet even niet wat het dan wordt... :=

Grondpen water geven mag ik ook wel gaan doen! :P

Hoe zorgen jullie er verder voor dat je stroom behoudt? We hebben 3 vaste weilanden en de paddock(s) met bak allemaal in één stroomkring. Dus er mag niet te veel gras tegen de onderste draad groeien als we stroom willen houden. Hoe fanatiek we ook proberen te bosmaaien, we komen nooit 'rond'. Ik ben blij met de bosmaaier, maar vind het wel een ontzettend trage manier van maaien en ook niet de meest fijne houding. Zou dat op een andere manier sneller kunnen?

Een zwaarder apparaat, wij maaien nooit meer onder de draden door en er staat flink gras tegenaan, werkt als een tierelier. Wat je meer uitgeeft aan het apparaat bespaar je met tijd en benzine/stroom in je bosmaaier. (moet je wel een beetje tegen hoger gras aan de rand van je weiland kunnen natuurlijk).

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:49

_Lorette_ schreef:
Het is overigens ook wel dubbel, want paardenobjecten zijn natuurlijk veel minder gewild dan die instapklare hoekwoning in een kindvriendelijke wijk. Ze staan langer te koop en gaan misschien onder de vp weg.

Ik krijg door de droogte de prikpaaltjes al niet meer de grond in... En voorlopig blijft het droog. :oo

Maar in die hogere prijsklasses zakken ze ook vaker in grotere stappen.

lotthje schreef:
Onze stroomklok deed het niet meer, nu dagelijks de grondpen wateren, hahahaha

Hier idem, ik baal zo want ze hebben vorige week mest op het land gebracht en had stiekem hoop dat we toch wel weer een keer regen zouden krijgen..

Oehlala schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik geef ze steeds een strookje gras bij, maar dat lukt bijna niet meer. Weet even niet wat het dan wordt... :=

Grondpen water geven mag ik ook wel gaan doen! :P

Hoe zorgen jullie er verder voor dat je stroom behoudt? We hebben 3 vaste weilanden en de paddock(s) met bak allemaal in één stroomkring. Dus er mag niet te veel gras tegen de onderste draad groeien als we stroom willen houden. Hoe fanatiek we ook proberen te bosmaaien, we komen nooit 'rond'. Ik ben blij met de bosmaaier, maar vind het wel een ontzettend trage manier van maaien en ook niet de meest fijne houding. Zou dat op een andere manier sneller kunnen?

Een zwaarder apparaat, wij maaien nooit meer onder de draden door en er staat flink gras tegenaan, werkt als een tierelier. Wat je meer uitgeeft aan het apparaat bespaar je met tijd en benzine/stroom in je bosmaaier. (moet je wel een beetje tegen hoger gras aan de rand van je weiland kunnen natuurlijk).

Daar heb ik gewoon een mini voor, die ligt plat onder het draad om de laatste sprietjes weg te knabbelen :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:14

Ik moet er weer langs met de bosmaaier maar we hebben genoeg stroom 7000 staat er op. Vriendlief heeft gisteren onbedoeld getest _O- ik had t stroom er weer opgezet en hij stapte tussen het draad door :') nou ja goed ik ben een beetje een sadist dus moest wel lachen toen ie zei dat z’n ballen tintelden _O- _O- _O- _O-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:51

Hier staat er schommelend tussen de 8700 en 9100 op. Ligt er net aan hoeveel begroeiing er tegen het draad komt.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:35

Bij ons geen begroeiing tegen de draad omdat ze er recht onderdoor eten. Zou niet weten hoeveel er op staat, maar niet genoeg op het moment want.... ze eten er zo onderdoor :') In de 'grote' wei is dit geen probleem en met 1,5 week gaan ze daar weer naar toe dus een nieuwe klok halen voor 1,5 week vind ik een beetje zonde.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:54

Hier heb ik overdag het stroom eraf zodat ze grasrandjes kunnen eten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:57

Denken jullie al aan hooien?
Er wordt hier getwijfeld om zaterdag al te maaien. Het gras staat hoog. Is niet echt vol ofzo, maar wel hoog. Het blijft komende tijd droog en rond de 20 graden maar ook niet mega zonnig of mega warm...

Alternatief is in juni maaien, maar het veld is wel nodig voor een bruiloft feest eind juni...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:05

Ik doe het nog niet, buren wel. Maar ik wil arm hooi en het gras is me nu nog te rijk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:37

Is hooi van nu echt zo veel rijker dan later in het jaar?
Ik heb nog niet eerder de ervaring van hooi van eigen grond gehad, dus ik weet het niet...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:48

Het gras is nu nog niet volledig in bloei en daarmee nog rijker dan wanneer je nog even wacht. Voor suikers zo vroeg mogelijk in de ochtend laten maaien. Wij doen meestal rond 6 uur in de ochtend

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:29

Handige tips. Bedankt.
Ik denk dat wij nog een paar weken wachten en gewoon heel optimistisch in de eerste twee weken van juni hopen op mooi weer, dan hebben we mooi hooi en is het land klaar voor opbouw van een tent en vanalles...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:44

Morgen na 2,5 week wachten eindelijk de bezichtiging van de pony waar we de meeste verwachtingen van hadden.
Hopelijk worden we niet teleurgesteld :D

Onze hooiboer maait vanaf de 2e week juni voor paardenhooi.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:03

Spannend Boemel succes.

Hoorde van de boer hier verderop dat er 30% minder opbrengst is maar dat het door de droogte heel hoog in eiwit is. Suikers ook verwacht ik. Dierenarts vertelde veel bevangen paarden momenteel; die van een vriendin in de buurt ook, heeft er geen historie van.

Kennissen wachten nog met maaien voor de paarden, inderdaad omdat het nog niet goed in bloei staat en ondergras erg laag is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:53

bijgelezen, maar te veel om op te reageren.

Huis verkoop, als het huis verder goed is zou ik me om de details neit terug maken. Heb vorig jaar huis gekocht, waarbij bjibde bezichtiging de makelaar wel 100x sorry heeft gezegd. En mjin huismoet nog verkocht, heeft veel achterstallig onderhoud, maar ga dat niet gefixt krjigen voor de verkoop. In mjin niuewe huis zit geen eens fatsoenlijke badkamer.

Niuewe pony erbij, leuke dat bruintje, kleuren sparen.

Ik kan hier niet hooien, paarden passen net in de tuin. Ben wel bang voor de hooiprjizen, met droogte nu en niet meer mogen sproeien her en der. In juni pas hooien als je gehaltes wil die geschikter zjin voor sobere paarden.

Alle spullen voor afrasteringveindeljik binnen, dus heb wat tedoen, had voor proef prikpalen staan.

De pony's in voor en achtertuin, de grotere moet nog 2 worden ( staande manen).

De voortuin stukje, de kratten hadden vorige bewoners achter gelaten, zoals zoveel.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Is maar klein strookje, mogen ze half uurtje knabbelen en dan er weer af.
Voor wordt ruimer inclusief. Bestrating afgehaald met 40 mm lint dit stukje ook, dan kan ik voor ook trailerladen oefenen, zonder dat paard zomaar weg op kan.

6 februari. Gekocht, 7e gecastreerd, moest niuewe maatje v Heps worden, geloof dat dat gelukt is ( Toobs in januari ingeslapen, tumor in beukenhouten vast aan bekken zat in de weg, kon niet meer goed mesten....)
De achtertuin

Afbeelding

Afbeelding
Ahcter moet ook nog goed afgezet, maar zit hek, kunnen daar niet weg.

Spullen liggen in de garage, stroomkosten staat er uiteraard al tijdje op, dinsdag 29e heb ik ze naar huis gehaald.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:11

Ach er gaan veel boeren stoppen en veel gaan toch wel wat gras verbouwen. Dus echt tekort aan hooi.. ik laat me niet gek maken.

Heb net hooi gehaald en fourage man zei dat alles nu enorm hoog in het suiker zat en dat hij afraad om nu te hooien voor paarden. Ook in Duitsland wachten ze nog een week of 3 voor ze gaan maaien.

Heb in elk geval voorlopig weer even genoeg, heb zo’n 55 pakjes liggen nu.

Oh en edit, is bewezen dat droogte in het voorjaar minder schade geeft dan langdurige droogte in de zomer qua gras opbrengst.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:19

Ziet er goed uit Sjolvir, tof dat ze echt maatjes zijn.

Klopt Marjan, maar dan moet het binnenkort wel echt gaan regenen, zodat het gras weer gaat groeien. En hoop heel hard dat het niet vanaf half juni langdurig gaat regenen, afgelopen 2 jaar was dat zo. Te kort droog om fatsoenlijk te hooien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:25

Ja we gaan het zien. Ze zeggen vanaf 25e weer regen. Staat nu ook wel in de verwachtingen. Als ik niet kan hooien vraag ik de buurman of ie er wat paarden op zet om het leeg te eten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:32

hier voorspellen ze volgende week regen. Daarna zak de groei er wel flink inknallen. En dan dalen de suikers ook wel weer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:05

Nickeltje schreef:
Denken jullie al aan hooien?
Er wordt hier getwijfeld om zaterdag al te maaien. Het gras staat hoog. Is niet echt vol ofzo, maar wel hoog. Het blijft komende tijd droog en rond de 20 graden maar ook niet mega zonnig of mega warm...

Alternatief is in juni maaien, maar het veld is wel nodig voor een bruiloft feest eind juni...

Ik heb al 31 pakken, vorige week geperst. laat het altijd testen dus zodra ik aan deze pakken toekom ( heb nog 10 van 2024 liggen) gaat dit naar Pavo. Ik zitw el in het zuiden en hier waren ze echt overal al aan maaien en persen. Eigenlijk net de hele droge periode voor geweest, 2 weken geleden was het nog volop aan het regenen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:38

Hier nog niet gehooid.
Meestal ergens in juni in de hoop dat er minder suiker in zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:10

Dit jaar begon alles wel sneller met groeien door het vroege warme weer

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:34

MarjanB schreef:
Ach er gaan veel boeren stoppen en veel gaan toch wel wat gras verbouwen. Dus echt tekort aan hooi.. ik laat me niet gek maken.

Heb net hooi gehaald en fourage man zei dat alles nu enorm hoog in het suiker zat en dat hij afraad om nu te hooien voor paarden. Ook in Duitsland wachten ze nog een week of 3 voor ze gaan maaien.

Heb in elk geval voorlopig weer even genoeg, heb zo’n 55 pakjes liggen nu.

Oh en edit, is bewezen dat droogte in het voorjaar minder schade geeft dan langdurige droogte in de zomer qua gras opbrengst.

Hier idem , maak me nog niet zo druk er kunnen nog snedes komen en sommige hebben al een snede eraf kunnen halen.

boemel schreef:
Morgen na 2,5 week wachten eindelijk de bezichtiging van de pony waar we de meeste verwachtingen van hadden.
Hopelijk worden we niet teleurgesteld :D

Onze hooiboer maait vanaf de 2e week juni voor paardenhooi.

Oei spannend weer :D
Hopen dat dit wat is !

Gisterenavond na 2 jaar mijn welsh merrie weer eens voor de wagen gehad.
Ze heeft 2 jaar geleden een pittig draadongeluk gehad en is toen geopereerd in de kliniek dus het was wel weer even een blij momentje om haar weer vrolijk te zien lopen voor de wagen.

Afbeelding

en nog een leuke fotoshoot van haar en haar dochter gehad.
Kan niet missen hé dat ze familie zijn :D
Afbeelding

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:38

Wat een knappe gezichtjes zeg!!