Prijs grond met (vervallen) schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hjtuinman

Prijs grond met (vervallen) schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 15:39

Ik heb een stukje grond (6600m2) te koop aangeboden gekregen. Nu staat hier een schuurtje op van 120 m2, deze is echter in slechte staat, en moet helemaal opnieuw gezet worden.
Het is landelijk gebied, waar je op andere percelen geen bebouwing mag plaatsen, maar deze schuur is al verjaard en kan de gemeente weinig tegen doen.

De verkoper wil naast de "normale" waarde € 25000,- extra hebben voor het feit dat die schuur van 120 m2 daar mag staan.
Dit lijkt mij wat veel voor een "bouwval" maar weten jullie wat een reële prijs voor zoiets is?
Het is in de regio NW-Veluwe.

Jessix

Re: Prijs grond met (vervallen) schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:45

Kijk even goed na hoe dat zit met een vergunning. Dat van verjaren blijkt toch niet in alle gemeenten zo te werken. Google maar even, en volgens mij heeft er op bokt ook wel eens een topic gelopen van iemand die grond met opstallen heeft gekocht, waar geen vergunning op zat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:47

Niet alleen verjaren. Soms wil men het ook niet meer nieuw opgebouwd hebben en mag je alleen opknappen en niets veranderen-vernieuwen. Maar die 25000 kan ik wel begrijpen. Stal mag je bijna nergens plaatsen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:55

Zover ik weet verjaard dat helemaal niet.
Dus als je weet dat het illegaal is gebouwd blijft het illegaal.

Daar zou ik dus niets extra voor betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:58

DuoPenotti schreef:
Zover ik weet verjaard dat helemaal niet.
Dus als je weet dat het illegaal is gebouwd blijft het illegaal.

Daar zou ik dus niets extra voor betalen.

Ja dat meen ik toen ook te hebben gelezen. Was toen iemand die een paardenparadijsje had gekocht, maar dus echt problemen kreeg met de gemeente. Vroeger dacht ik ook dat je op elke oude schuur wel een nieuwe mocht bouwen mits je binnen dezelfde maten bleef, maar als er geen vergunning op zit dan kun je die mooi opnieuw aanvragen en als je geen vergunning krijgt dan moet ook het oude nog afgebroken worden.

Ik dacht ook dat je als koper dus eigenlijk de vergunningen erbij moet vragen voor je tot verkoop overgaat, zodat je zeker weet dat het legaal is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:59

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:01

Verjaard verhaal is misschien van toepassing bij zelfde eigenaar, maar bij verkoop zijn de regels anders. En dan nog is niemand klaagt er over en dus doet de gemeente er niks aan een stuk logischer al dan niet samen met stond op de eerste sateliet foto soort gedoog beleid.
Bebouwing is dus vrijwel zeker niet legaal en bij iets anders dan repareren zonder dat het teveel opvalt heb je een probleem. Ding is dus eerder een risico kostenpost dan een waardevermeerdering voor jouw als koper.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:03

120 m2 is wel een flinke stal zeker als het wel is toegestaan om die op te knappen of te herbouwen. Je betaald eigenlijk voor een bouwvergunning. Kun je niet navragen bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn om zeker te weten dat dat verhaal klopt?
Als de grond voor jou gunstig ligt en het nog te onderhandelen valt zou ik het wel proberen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:06

Ik zou ook even nagaan hoe het met de stikstof depositie zit in dat gebied. Best kans dat je daar niet mag herbouwen omdat de stikstofuitstoot nu al te hoog is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:14

als je het mag opknappen of nieuwbouwen dan vind ik het het geld wel waard.
je betaald dan inderdaad voor de bouwvergunnig / de mogelijkheid tot bebouwing.

verjaring, nieuwe eigenaar nieuw gebouw, dat weet ik allemaal niet.
ik zou dat zeker navragen voordat je dat extra geld betaald.
je kan ook de huidige eigenaar vragen dit aan te tonen.
geen idee hoe dat gaat.

Hjtuinman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 18:26

Bedankt voor alle reacties .
Die schuur hoorde eerst bij een voormalig naastgelegen agrarisch bedrijf, maar dit stuk grond met schuur is 30 jaar geleden los verkocht. Er is geen officiële vergunning voor die schuur, maar de huidige eigenaar krijgt wel elk jaar een woz aanslag voor dezelfde schuur. Dan zou je toch denken dat de gemeente er wel mee akkoord is dat de schuur daar staat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:47

Waarom maak je geen afspraak bij de gemeente om het gewoon te vragen?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:50

Is het schuurtje van voor 1994? want in dat geval kan de sloop nog extra kosten met zich meebrengen ivm asbest. En een verweerd asbestdak kan bodemverontreiniging veroorzaakt hebben.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:09

ik zou ook even kijken wat de bestemming is (via de site van het Omgevingsloket).
Hier in de buurt zijn ook wel kapschuren met een stuk grond los verkocht van voormalig agrarische bedrijven, en die schuren zijn gewoon netjes bestemd, en dan is het dus prima.
Als het hele perceel echt alleen agrarische bestemming heeft dan lijkt het me wat spannender

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:46

Kijk vooral even naar de bestemmings plannen ook in de omgeving.Er zijn zo veel veranderingen en de grond is schaars zo jammer zijn als je na een korte tijd weer weg moet.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:42

Ook al is het verjaard, voor het slopen heb je een sloopvergunning nodig (in onze gemeente) en voor het opnieuw bouwen ook een nieuwbouwvergunning.

Voor 6600 m2 agrarische grond kun je 5 euro de vierkante meter vragen. Meer dan 33.000 euro is die grond niet waard. WOZ-waarde gaat toch niet alleen over die schuur, maar over de waarde van de grond + gebouwen. Daarnaast betaal je er ook waterschapsbelasting over.

Zou gek zijn als wij even veel WOZ betaalden als onze buren (2-onder-1 kap) terwijl wij veel meer grond hebben. :+

Hier mogen we daarnaast maximaal een x-aantal vierkante meter stalling bouwen per paard met een maximum van 50 vierkante meter of zo.

Edit: mijn buren hebben ook een hoop illegale bouwsels. Niet alles staat opgenomen in het kadaster. Voor de WOZ-waarde gaat de gemeente o.a. uit van wat daarin staat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:48

Citaat:
Ook al is het verjaard, voor het slopen heb je een sloopvergunning nodig (in onze gemeente) en voor het opnieuw bouwen ook een nieuwbouwvergunning.

Ik pik er deze even uit want dat klopt :j

Hebben wij hier ook.
Vergunde schuren maar voor een particulier is dat eigenlijk teveel M2 oppervlakte.

Ze mogen niet verplichten om af te breken. Het is immer vergund.
Maar sloop je mag je niet opnieuw opbouwen. Daar krijg je geen vergunning voor.

Wat wel mag is renoveren.
Dus zeg eerst het dak.
En daarna de wanden.ja lekkere bureaucratie ten top..
Kost alleen maar meer en voor omgeving of vierkante meters maakt het niets uit.

Dus ook iets mocht het vergund zijn om rekening mee te houden hoe dat in je situatie is.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:31

Over de WOZ-aanslag: ook een perceel zonder bebouwing is een onroerende zaak. Je krijgt dus ook een aanslag als er geen schuur staat. Tenzij het gaat om iets dat volgens de wet WOZ is vrijgesteld, maar dat is een vrij beperkte lijst.

Zover ik weet gaat men bij de WOZ uit van de feitelijke situatie, los van het al of niet legaal zijn van het betreffende bouwwerk. Je mag dus niet zomaar aannemen dat de gemeente akkoord is met die schuur, omdat ze er vanaf weten en je aanslagen sturen.

Daar is jurisprudentie over: https://www.recht.nl/nieuws/milieurecht ... nsel-faalt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:29

Hjtuinman schreef:
Bedankt voor alle reacties .
Die schuur hoorde eerst bij een voormalig naastgelegen agrarisch bedrijf, maar dit stuk grond met schuur is 30 jaar geleden los verkocht. Er is geen officiële vergunning voor die schuur, maar de huidige eigenaar krijgt wel elk jaar een woz aanslag voor dezelfde schuur. Dan zou je toch denken dat de gemeente er wel mee akkoord is dat de schuur daar staat?

Ik vind je heel erg raar redeneren. Je gaat toch geen tienduizenden euro's uitgeven zonder zeker te weten wat je koopt en wat je daarmee mag? Dus eerste stap is natuurlijk de gemeente en uitzoeken of jij die schuur wel mag vervangen. Zelfs renoveren (en hem daarmee in stappen opnieuw bouwen) mag vaak niet eens.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:07

Agrarische bestemming met illegale bouwwerken verjaren niet.
Heb dit zelf pas aan de hand gehad en via speciale procedure nu wel vergunning gekregen maar het verjaren ging hier ook niet op omdat de bestemming waar de gebouwen op stonden agrarische was.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:06

Het is een bedrag inderdaad voor een bouwvallige schuur. Wat anderen al zeggen ga er niet van uit dat je zomaar de zelfde meters terug mag bouwen als je het koopt en denkt op die manier netjes te maken.
Wat veel hier in de omgeving doen is kant voor kant opknappen, valt vaak het minste op en op die manier kan je het omzeilen dat je niet dezelfde meters mag behouden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:23

xRivaldo schreef:
Voor 6600 m2 agrarische grond kun je 5 euro de vierkante meter vragen. Meer dan 33.000 euro is die grond niet waard. WOZ-waarde gaat toch niet alleen over die schuur, maar over de waarde van de grond + gebouwen. Daarnaast betaal je er ook waterschapsbelasting over.

Ben je daar zeker van >;)
Gemiddelde prijs van grasland is inmiddels door gestegen naar 82.500 per ha in het eerste kwartaal van 2025.
Dus dik 8 euro per m2. En lijkt niet bepaald te dalen op het moment.
Kadaster: https://www.kadaster.nl/-/kwartaalberic ... 20per%20ha).

Daarbij zijn dit soort 'paardenplekjes' met mogelijk een bouwwerk (al dan niet illegaal) er op vaak helemaal schreeuwend duur. En is het daar vaak wat een gek er voor geeft.

Ik kwam recent deze tegen hier:
13 euro/m2 zonder bouwsel
https://www.funda.nl/detail/koop/s-grav ... /43823178/
nou is die ook nog niet verkocht dus vermoedelijk wat te zot geprijsd.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:49

Zoals de rest zegt... ga eerst bij de gemeente informeren ( je hoeft niet persé te vertellen, dat je wilt kopen)
Ons wilden ze het terrein wat wij huurden ook verkopen met "alle" opstallen... 1 grote schuur met hooiberg, 1 klein stalletje, rijbak, onderstand, enz enz...
Alles mocht blijven staan : stal was vergund ,rest was verjaard of al sinds 30 jaar "gedoogd".
Voor de ruines wilden ze extra iets van 50.000 (!)
Leuk detail: de uitspraken en tekeningen kwamen ook nog van een (met hun) bevriende makelaar.

Wij hadden er oren na maar gelukkig ben ik voor die tijd na de gemeente gegaan: grasland met behoud van waarde.
Enig vergunde was de ministal met 2 boxen... de rest... moest eraf.
Niet met zoveel woorden maar mij werd duidelijk gemaakt dat wij niets van de andere gebouwen mochten opknappen , nog geen plank vervangen of zelfs dakplaat.
Of laten vervallen of zelf afbreken ( met asbest op het dak van de schuur ook nog)
Verder ( van wegen grasland) mocht er ook niet eens een moestuin komen en het stalletje wat op een echt onbenullige plek staat, niet verplaatsen...

De gebouwen waren sinds jaar en dag ingetekend en "gedoogd " maar verder even niets.
En leuk : bij de verkopende partij en de makelaar, was dit bekend en dit al heel lang, want verkoper wilde een aantal jaren (voordat wij huurden) zelf opknappen...

Gemeente was er dus heel duidelijk in...