Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:29

Hier eergisteren gemaaid, pa kwam thuis, en zij we doen het maar nu het blijft mooi weer.
Afbeelding

Het is 2 hectare wat we gemaaid hebbeb
Afbeelding

Ik denk dat het rond of tegen donderdag de rol in gaat. Het droogt hard nu :D

dierenfan

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:27

Hier natuurlijk al het voordroog/kuil binnen maar zie om ons heen diverse paardenhouders het er ook af hebben liggen inmiddels. Geen idee of er ook bij zitten die het gaan hooien. Allen doen namelijk ook gerust voordroog van waar ik het nu gemaaid zie liggen. Wij waren al aan het twijfelen te maaien voor hooien maar we hebben besloten nog te wachten. Tijd zat nog gelukkig en dan idd maar wat langer laten staan. Gelukkig al groot deel van wat we nodig hebben goed binnen dus nog 2x hooien en dan zijn we absoluut goed voorzien

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:43

Zie hier ook al veel paardenhouders gemaaid hebben.
Denk dat vele wat "bang" zijn geworden door vorig jaar.

Moet stug zijn dat het over een maand aan 1 stuk door blijft regenen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:50

Ik ben echt voornemens pas in juni te gaan laten maaien. Ik moet zeggen dat mijn stuk wei waar de paarden nu op staan wel snel op gaat, omdat het amper regent. Ik heb nu mijn pomp (die heeft vorig jaar het hele jaar gewoon binnen gestaan…) maar naar buiten gesleept. Ik ga morgen maar een stuk afzetten en dan maar wat sproeien, dan groeit het misschien weer wat :D
Want dat is wel een beetje huilen zo :)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:04

Hier ook nog niet maaien, in de buurt hebben de meeste wel gemaait maar allemaal voor de koeien. Als ik nu ga maaien is het absoluut te rijk voor mijn paarden. Dat vind ik doodzonde. Dus wij wachten gewoon. Begon net lekker te groeien en aren te krijgen.vorig jaar stond het 1,80 hoog op sommige stukken bij ons en pas eind juli kunnen maaien. Dat is heel mooi voer geworden voor mijn paarden en nul schimmel kurkje droog kunnen krijgen in allersind nat jaar 2024.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:36

CarolineCF schreef:
Ik hoop dit jaar de eerste snee volfoende laag in suiker te hebben om het aan de paarden te kunnen voeren, maar daarvoor lijkt nu maaien nog veel te vroeg? Wij zitten op hoge droge zandgrond, maar kunnen wel zelf beregenen.

Onze loonwerker maakt zich zorgen over de langere termijn voorspelling: zegt dat er einde deze maand regen komt. En er zit een redelijk % dravik op het land waardoor het ook niet te lang kan staan.

Ik geloof dat ik liever de gok neem dat het niet gaat lukken en het nog wat langer laat staan (tenminste tot begin juni). Zijn er mensen die het nu al maaien voor hun paarden? En zo ja voor Easy Keepers?

Ik zou dan wel gaan beregenen, anders teert je gras snel in met deze droogte en heb je helemaal niets straks. Of alleen maar zachte dravik, want dat kan goed tegen de droogte...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:15

Afbeelding

Wij wachten gewoon af.... komt altijd wel goed.
Op 20/30 cm zit hier nog wel wat vocht, ondanks dat we 30 meter boven nap zitten.
Geen paniek....

Gras is gewoon nog niet echt geschikt voor paardenhooi....

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:21

Eens met Ninx, ik maai helemaal niks in mei voor de insecten en gewoon rustig afwachten hier. Ik werd ook even zenuwachtig van alle maaiende mensen hier in de buurt, maar als ik zie hoe weinig eraf komt en ik zie aan mijn paarden hoeveel suiker er momenteel in zit, dan ben ik blij dat dat van mij er nog staat :j inderdaad rustig blijven, komt altijd wel goed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:37

Toch knijp ik 'm wel een beetje. Vorig jaar was het zo'n ellende met de nattigheid, nu is het te droog. We hebben het gras al goed hoog staan en ook behoorlijk in bloei. Straks is het een dorre zooi, ligt alles plat en krijgen we het er niet meer af... :=

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:24

Ik knijp m ook, maar eerder uit schrik dat het straks gaat beginnen regenen en dan weer aanhoudend voor enkele maanden. Wij hooien 1 x jaar, altijd eind juni/begin juli ergens. Op dit moment is het nog veel te kort om al af te doen .

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:28

Over dat plat liggen maak ik me al een paar jaar niet meer zoveel zorgen, ook dat krijgt onze loonwerker gemaaid en mooi droog geschud. Hier was het vorig jaar echt drama qua nattigheid, pas in augustus kunnen hooien en echt maar krap aan alles goed droog gekregen. En eerlijk? Het was gewoon weer prima hooi.
Misschien niet zó mooi als wanneer het vroeger binnen is, maar mijn sobere pony’s hebben het er weer goed op gedaan.

Ik hoop dat het in juni gewoon ook een week droog wordt zodat we kunnen hooien. Anders zal het voor juli zijn en in het uiterste geval augustus. Het geluk is wel dat ik met 1 snede voldoende heb om een jaar van te voeren, dus dat is niet zo’n ramp als dat wat later is. Het mag inderdaad voor de weides ook wel af en toe een buitje doen, al staan ze er hier maar een paar uur per dag op (verder op track + paddock met hooi).

Ik wens mee voor de mensen die de paarden wel veel gras willen geven of meerdere snedes maaien, dat er binnenkort af en toe een fijne bui valt! Dat is voor de natuur sowieso veel beter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:36

Hier is het zodanig droog dat het maailand naast ons tijdens het maaien gisteren in brand stond…. Waarschijnlijk klein vonkje door een steentje en hop…
Gelukkig snel geblust en brandweer er bij, maar toont hoe extreem droog het is voor deze tijd van het jaar…
Er is hier al oppomp verbod en alles moet nog beginnen groeien….
Hopelijk vlug regen, maar in de verste verte nog niets te zien…

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:18

Voor easy keerpers is het wellicht niet handig om nu te maaien. Maar wil je rijker hooi zou het vanaf nu ongeveer wel moeten kunnen. het is vroeg redelijk warm geworden dit jaar en dus iets vroeger gaan groeien. Met (ruim....) voldoende vocht in de bodem.
Wij maaien normaal eind mei, begin juni maar kan zomaar zijn dat we dat nu één of twee weken naar voren gaan trekken. Maar wij hebben dan ook géén probleem met voedingsrijk gras (Met die printsreen hierboven dus ook alleen eens als je sobere paarden hebt, of paarden die minimaal werken) en willen er 2 snedes vanaf halen.

Je moet hooien als de zon schijnt....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:23

Je moet maaien als het regent en hooien als de zon schijnt :P

Dit naar gezegde van een oud boertje omdat we vaak in Nederland niet lang genoeg droge dagen hebben.
De eerste dag regen is geen probleem omdat het gras dan nog groen is en nog aan het af sterven is.
En zo heb je een dag extra gewonnen met drogen daarna.

Maar goed met extreme droogte gaat dat niet op natuurlijk.

Ik ben er niet bang voor dat het nu in de zomer ineens om gaat slaan en we niet een keer een week droog meer krijgen hierna.

Met kwpn-ers zou ik nu ook gaan hooien hoor, voorspellingen zijn zo goed.
maar voor ons met de 2 spekkies is het gewoon te vroeg.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:32

DP, dat was anders nog niet zo lang geleden, in 2021 wel het geval; toen is het weer half juni omgeslagen en heeft het aanhoudend tot half augustus geregend. We hadden het in juni niet meer gemaaid gekregen omdat de boer het druk had en dachten, ok komt later wel, maar dat was dus mis gedacht :7
2 maand regen op dat lange gras met als resultaat platgeregend, rot gras waar het nieuwe gras al door kwam. Alles moeten laten klepelen. Dus het kan wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:39

Ja er zijn rot jaren dat is zo.
En nee wachten want het is druk, dat werkt niet met hooien.

Maar heel vroeg gaan maaien, want het zal wel blijven regenen... dat doemdenken doe ik dan ook weer niet aan. :)
Wij willen het in de aar en dat begint hier nu met beetjes er in te komen.
En eerder is voor ons ook niet gewenst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:49

Hier ligt het af sinds vanmorgen. Dit gras is erg welkom en prima voor ons koppel. Stabiel droog weer en de tractor kwam er amper doorheen. Nu maar zien wanneer persen.
Idd erg vroeg in het jaar maar tja het is weer een afwijkend jaar dan anders. We zijn eind februari/begin maart al gaan weiden en dat is normaal maart/april. We gaan het mee maken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:50

Ik heb beheersbeleid op helft van mijn land. Dat heeft van 1 mei tot 1 juni rust.

Andere helft gebruik ik voor wisselbeweiding evt. Gecombineerd met strookbegrazing.

Normaal maai ik altijd ergens in juni de 1e snee. Liefst lang stengelig gras in bloei of uitgebloeid. Het groeit minder hard en minder vol hier door de lange droge periodes.

Borig jaar konden we pas weekend van 1 juli hooien. We hadden voor het eerst dat de pony's afvielen deze winter. Zat minder suiker/voeding in het voordroog/hooi.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:49

Hier sopt het nog als ik door de te hooien wei loop dus hoef het met de trekker nog niet te proberen :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:01

Jup, inderdaad gemaaid gisteren.

Door de droogte verwachten we weinig extra groei meer in het gras. We hadden al wat aren er in en de lengte was eigenlijk keurig. Ik hoef geen schraal hooi dus dat maakt de keuze een stuk makkelijker.
Geen heel grote opbrengst. Maar ik heb de afgelopen extreme jaren wel geleerd om gewoon blij te zijn met opbrengst.
Ik ga niet meer wachten of 6 weken regen, of juist nog 6 weken droogte.
Wat we er nu van af halen, hebben we maar alvast binnen.
Maandag gaat het het pak in. En ik wil echt minimaal gaan schudden zodat het zeker niet te droog het pak in gaat. Wel paarden-droog, maar niet hooi-droog.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:34

Wij hadden 15 mooie medium baaltjes, heel droog en mooi groen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:40

Vanmiddag 185 kleine baaltjes geperst. Morgen middag opruimen. Prima hooi en ontzettend blij mee! Hier in omgeving hebben veel paarden mensen net als ons het af liggen of al binnen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:47

Wij 27 grote balen van het land.
Twijfelde ook heel erg ivm vet hooi.

Desnoods gaan we mixen met andere partijen.
Vorige jaar was het drama alles lag en ondergrond super nat …

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:13

T gras is goed hoog _O-
Afbeelding
Maar ik durf het nog niet aan om te maaien.
Dit gras is vorige jaar september gezaaid.
En ik vind het belangrijker dat het gras niet compleet verdord dan een paar baaltjes hooi.
Als we nu gaan maaien krijgen we de typische ingezaaid banen te zien. En de grond is hier echt zo gruwelijk droog....
Dus puur om de ondergrond te beschermen laten we het staan

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:40

Hier gisteren 780 baaltjes hooi van een stuk natuurgebied gehaald.
Mooi hooi wat ik kon zien.