Ervaringen met Elektrische bosmaaier? Merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Ervaringen met Elektrische bosmaaier? Merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 17:11

Wie heeft er ervaring met een elektrische bosmaaier voor op de weides?
Wij hebben een hectare weide. twee kanten langs een gracht dus daar wel veel en dik onkruid, ook wel wat van die houterige klimplanten.

We twijfelen tussen een bosmaaier op benzine en een op accu. De huidige is voor mij te zwaar, ik weet van Stihl dat deze relatief licht zijn en fijn hanteren, dus lichte voorkeur voor Stihl. Makita heeft echter ook maaiers op accu, heeft er iemand daar ervaring mee?

Furst

Re: Ervaringen met Elektrische bosmaaier? Merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:53

Een bosmaaier zou ik zelf echt wel op benzine kopen, daar kom je veel langer mee toe. Wij hebben er 1 van het merk Alko. Ik geloof dat we toen, vorig jaar, 250 euro hebben betaald.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:01

Ik heb die van de lidl, 2 accu's erin en hij is niet zwaar en prachtig in balans. Er zit ook een tuigje bij en een mes, voor mij wel belangrijk want ik doe hetzelfde als jij ermee. Brandnetels, onkruid, bramenstruiken, hij krijgt alles om.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:05

Wij hebben de Stihl FSA 200R. Een enorm duur ding, en vooral de accu´s zijn heel duur (en 2 accu's is wel het minimum die je nodig hebt) én een snellader erbij. Dus het is een dure grap. Maar wel écht de moeite waard!

We hebben ook een oudere Stihl benzinemaaier (zo'n 20 jaar prima dienst gedaan) en nog een goedkoper merk (maar echt, goedkoop is duurkoop.... waardeloos ding). Maar ik ben dus enthousiast.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:09

Ik heb net de stihl 400 gekocht. Ik kan je volgende week laten weten hoe hij bevalt.

Ik had tot nu toe alles op benzine, maar heb me laten overtuigen door een kennis. Die was erg te spreken over zijn huskuvarna (schrijf je dat zo)
Omdat ik al een electricche heggenschaar van stijl had weer voor stihl gegaan, dan heb je allemaal dezelfde accu’s

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:10

Wij hebben de bosch professional. Erg blij mee. Accu gaat ongeveer een half uur mee, met twee accu's redden wij het om de kanten te doen. Wij waren op zoek naar een variant die ook door dik onkruid en bramen heen komt en dat doet hij zonder problemen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:26

Grainey schreef:
Ik heb die van de lidl, 2 accu's erin en hij is niet zwaar en prachtig in balans. Er zit ook een tuigje bij en een mes, voor mij wel belangrijk want ik doe hetzelfde als jij ermee. Brandnetels, onkruid, bramenstruiken, hij krijgt alles om.

Ik heb deze ook dan degene waar je allemaal opzet stukken bij hebt en was er heel sceptisch over maar dat ding heeft zn geld echt dubbel en dwars terug verdiend!
Wel heb ik 4 accu’s erbij zodat ik kan wisselen als hij leeg is want als je flink te keer gaat gaat ie niet heel lang mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 22:04

Grainey schreef:

Ik heb die van de lidl besteld!
De stihl zien er super uit, maar 1000 euro vind ik wel erg gortig. Ik ben benieuwd hoe die van de lidl zal bevallen, als die goed genoeg werkt is het een koopje!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:11

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:04

Duhelo schreef:
Grainey schreef:

Ik heb die van de lidl besteld!
De stihl zien er super uit, maar 1000 euro vind ik wel erg gortig. Ik ben benieuwd hoe die van de lidl zal bevallen, als die goed genoeg werkt is het een koopje!

Met die insteek kocht ik m ook, en hier is ie het geld dubbel en dwars waard! :j Ik heb 3 20 volt 4 Ampere uur accu's, ze zijn ook mooi snel vol. Ik doe trouwens nog steeds met een 2e set volle accu's sinds november vorig jaar, op standje 2 gaan de accu's hier lang genoeg mee. Ik heb wel altijd het mes erin en niet een andere kop erop. Mijn vader heeft ook net een gekocht, die is ook helemaal blij ermee :D Ik hoop jij ook!

Edit: ik zat even te kijken, met 4 accu's kun je ook een accu pack op je rug doen, dan heb je sowieso altijd genoeg bij je. Interessant, die houd ik in mijn achterhoofd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 01:03

Wij hebben al jaren die van Makita met de accu's. We hebben 2 opladers. En dan 2 sets accu's. Van 3 en van 5. Die van 3 zijn wel redelijk snel leeg als je veel op standje 3 maait. Met een half uurtje is het dan wel klaar, ik weet eigenlijk niet precies hoe lang ze dan mee gaan maar het voelt altijd als meh ik begin pas net op gang te komen.

Met de set van 5 kan je tenminste echt wat doen. Als die leeg zijn dan is het eigenlijk ook vaak wel een mooi moment om weer eens even wat anders te gaan doen. Of je duwt daarna die van 3 er weer in als je echt iets af wilt maken. Over het algemeen kunnen we echt wel een ochtend / middag achter elkaar doorwerken door steeds met de ene set accu's te maaien terwijl de andere set oplaadt.

En als je dan echt veel de hoge stand gebruikt dan zijn op een gegeven moment de ladende accu's nog niet klaar maar dan is het zachtjes aan ook wel weer even tijd voor een kleine pauze :=

Ik wil echt geen benzine maaier meer sinds we deze maaier hebben, top ding +:)+

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:06

Wij hebben ook de Makita op accu's. Daar kun je inderdaad een half uurtje flink mee bezig, dus als je even door wil is het wel handig om meerdere accu's te hebben die je goed kunt afwisselen.

Maar de machine werkt echt supergoed! Wij hebben een grote tuin, weilandjes en bosperceel. De vorige eigenaren hebben het flink laten overwoekeren en deze bosmaaier gaat overal doorheen als een mes door een pak boter.

Voor ons was de overweging wel dat we voornamelijk gereedschap van Makita hebben en dus ook veel laders en accu's die we zo kunnen gebruiken.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:16

Je hebt al een keus gemaakt zie ik, maar toch voor anderen.

Ik zou een bosmaaier van Stihl met snellader accu's aanraden. Het is een mooi lichte machine, sterk en makkelijk in gebruik. Ik kon 0,75 hectare met één accu doen.

Alle machines werden bij ons vervangen voor accu, voordeel daarvan is ook dat je maar één keer een accupakket hoeft te kopen en die voor veel machines kunt gebruiken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:40

Ik lees mee. Ik had de lidl in m'n hoofd maar bang dat die bramen en hoge distels niet zou kunnen pakken. Ik lees echter dat dat dus wel lukt?

Ben benieuwd wat joh ervaring gaat zijn ts, ik hoor het graag!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 08:02

Ik ben ook heel erg benieuwd!
Die van Makita had ik ook zitten bekijken, al ons ander materiaal is ook makita dus idd wel makkelijk met accu's.
Maar als deze van de lidl het goed doet zitten we goed, en als die binnen een paar jaar het loodje legt kunnen we dan idd een tandje hoger gaan naar Makita.

Ik heb deze met 2 batterijen erbij besteld, het idee is ook dat eentje op accu sneller te grijpen is en we dus makkelijker na het uitmesten even een halfuurtje maaien. (Deed ik met de benzine ook, een tankje vullen, tankje leeg = einde of pauze nemen :+ ).
Als je dat een weekje iedere dag doet, ben je ook netjes rond, zonder dat het een gigantische klus is.

Ik hoop ook dat de trillingen stukken beter zullen zijn, ik heb zelf een slechte schouder, mijn man heeft carpaal tunnel syndroom, en met de zware huidige bosmaaier vinden we dat echt niet meer fijn. (voordeel is natuurlijk dat we die ook liggen hebben, als er echt een hoop houterig kruid ergens is waar we niet door raken hebben we die nog als reserve.)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:07

Lidl is helaas uitverkocht nu. Van de week was hij in de aa bieding voor 80/90, nu spijt dat ik het niet heb gedaan :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 08:12

Ah, zonde inderdaad! Die had ik ook gemist!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:13

Gaan er 2 accu's van 4 in de Lidl bosmaaier...? Dat is op zich wel mooi. Ik vind vaak die van 3 wat te kort mee gaan maar bij die van 5 heb ik nog wel eens dat ik denk van nou hoe lang duurt het nog, ik ben het wel zat eigenlijk := Dat je inderdaad graag nog éven snel een rondje doet en dan op een later moment weer verder wil.

Hij gaat wel vreselijk trillen als je met maaidraad werkt, en er wat afbreekt waardoor het evenwicht er uit gaat zeg maar. Van de week waren er (van de 6) 2 draadjes naast elkaar weg en dan is het eigenlijk geen doen, dan hoop je dat er snel ook 1 aan de andere kant afbreekt zodat het trillen minder wordt :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 08:16

Bosmaaier en grastrimmer 40 V 2-in-1 PPFSA40 met 2 accu's en dubbele oplader
Accu 20 V, 4 Ah PARKSIDE® PAP20
Beschrijving
Krachtige lithium-ion-accu met 3-traps laaddisplay
Cell Balancing – lange accuwerking en levensduur door gelijkmatig belaste cellen
Benut het laadpotentieel volledig
Compatibel met alle apparaten van de serie "PARKSIDE 20 V Team"

Volgens mij kan je maar een accu per keer erop zetten?

edit: oh, op de foto zie ik inderdaad aan beide kanten een Accu zitten, vandaar de dubbele oplader!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:58

Dik onkruid niet doen met een elektrische hoor. Ik heb een elektrische Stihl, super fijn ding. Voor de tuin... echt goed dik onkruid is ie 1 zo leeg en 2, komt ie niet altijd zomaar ff door.

Voor rond de weides hebben we gewoon een benzine. Nooit problemen en ragt overal in 1x doorheen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:00

Wat betreft ff pakken, dat is met elektrisch juist vervelender. Wil je ff maaien is die klote accu weer niet opgeladen :=
Daarbij, onze benzine maaier gaat hectares lang mee. De accu's van de elektrische lange na niet :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:05

Dat die accu niet is opgeladen doe je toch zelf ;)
Na gebruik de lader in.

Altijd starten. Juist makkelijk.

Hier komt hij ook door bramen enz.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:07

Wij hebben er een van stihl met de grote accu’s. M’n vader is er erg blij mee, m’n man en ik vinden dat hij erg snel leeg is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:24

Ja dat is gewoon een kwestie van streng zijn voor jezelf, zorgen dat er altijd een setje accu's op de lader staat en accu's leeg = weer op de lader zetten :j

Ik vind het echt vele malen fijner dan die benzinemaaier die zwaar, luidruchtig is en dat er dan steeds wat kapot ging en dan kwam er weer een pufje rook uit bij een lelijke pol, weer ergens een lekkend slangetje en al dat geneuzel. En dat je dan weer speciaal benzine voor dat ding moet halen en moet prutsen met bijvullen....

Want tegenover "accu's niet opgeladen" staan dingen als:

- benzine op
- trechtertje kwijt
- benzine moeten halen
- benzine eigenlijk te oud
- morsen en meuren naar benzine

En dan wil 'ie weer niet starten en dat soort geneuzel....

Ik vind accu's in je eigen lader zetten een stuk minder omslachtig dan met tankjes benzine slepen en eerst weer op pad moeten om benzine te halen (oeps benzine vergeten) een stuk vervelender dan oeps accu's niet opgeladen...want dan ga je gewoon even een half uurtje wat anders doen terwijl die accu's staan te laden :) Mensen die hun terrein bosmaaieren zitten over het algemeen niet om klusjes verlegen en dan doe ik liever even een ander klusje dan dat ik op pad moet met zo'n jerrycannetje :=

Maar wat dat betreft heeft ieder natuurlijk zijn eigen specifieke situatie en voorkeuren :)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:27

Ja dat probleem van de accu's zou hier ook dus zijn. Wij hebben geen oplader op stal, dus moet het mee naar huis enzo. Vandaar benzine gekozen. Ook voor dik onkruid lijken de laders niet sterk genoeg. De rest hebben wij wel op batterij. Zoals boor, jigsaw en nu sinds kort een gardenpump om de paarden af te spuiten. En daar ben ik wel echt blij van! Allemaal van Bosch