Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:22

Ik werk 32 uur, alle 4 de dagen op locatie (reistijd 40 minuten enkele reis). In de winterperiode is dat dus donker weg en donker terug. Mijn partner werkt 40 uur, maar werkt daarvan 24 uur thuis (1 hele dag kantoor op mijn vrije dag en twee halve). Zo zijn de honden niet te lang alleen en kan er tussen de middag indien nodig even gevoerd worden bij de pony's.

Heel eerlijk, het is bij ons een illusie om te denken dat we het allemaal bij kunnen houden. Ik verdronk het eerste jaar in alle klussen, je had nog steeds plekken die er verwaarloosd uitzagen en mijn pony's stonden niets te doen.
Ik heb gewoon bepaalde dingen die ik strak elke dag of elke week doe, die belangrijk zijn voor het welzijn van de dieren oid. Als dat voor elkaar is probeer ik eerst wat met de pony's te doen. En de rest wordt op een lijst gegooid waar we steeds kijken wat het betreffende weekend haalbaar is en wat prioriteit heeft. Ik werk in het onderwijs en gebruik de zomervakantie (en andere schoolvakanties) om de grotere klussen weer even bij te werken.
Ik hou wel van efficientie, dus als we iets opknappen proberen we het ook zo te doen dat het wat onderhoudsvriendelijker wordt en ik ben heel blij als we soms weer genoeg gespaard hebben om een apparaat te kopen wat de klusjes weer makkelijker maakt.
Wij zijn naast de standaard dingen ook nog steeds wel bezig met klussen in en om huis, dat slurpt natuurlijk ook tijd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:31

Vannacht is een paar km verderop bij een bekende, een merrie verdwenen. Het weiland ligt redelijk afgelegen, maar een doorgaande weg. Even later op fb weer een bericht, iets de andere kant op ook 2 verdwenen zijn
Waar ik eerst dacht dat die misschien uitgebroken was na een poging van diefstal van de schapen die er ook lopen aangezien de draden wel doorgeknipt waren is dit te toevallig
Akelig lot voor 3 paarden die alle 3 op pensioen stonden, wat kun je er namelijk mee??

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:32

Oh ik heb t gelezen. Wat erg zeg!
Gekmakend toch. Hopelijk duiken ze snel op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:37

ben er bang voor, is van beide plekken nog geen 5 km tot aan de Duitse grens, Belgie normaal 20 min en is nu iets moeilijk nu de brug open is en vervangen wordt
Ze moeten door mijn dorp heen of er net langs gereden zijn om van de ene naar de andere plek te komen dus ik hoop dat er ergens camera beelden opduiken
Bij mijn collega was niks te zien ook al was dat de kortste route.
Mijn vorige wei voor ik ze aan huis had lag er 3? km vandaan, akelig idee dat je paard zomaar weg kan zijn

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:39

Ja, heel akelig.
Er zat een paard bij van 24. Wat moeten ze ermee, zul je denken hè

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:15

Poeh heftig zeg.

Ja je kan je afvragen of de mensen die ze mee hebben genomen weten dat ze zo oud zijn.

Ben zo blij dat ze hier veilig achter een poort staan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:24

Ik werk 24 uur sinds een jaar, alleen tijdens schooltijden van de kinderen met uitzondering van de woensdag, want dan komen opa en oma. Bso was door omstandigheden geen optie meer hier dus tot ze allemaal naar de middelbare gaan sowieso dit. En ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind ook :o toch net even in de middag tijd om wat in huis/tuin/paarden te doen. Mijn man werkt 40+ uren en nooit thuis. Ik doe 2 dagen thuis gemiddeld.

He bah wat akelig van die verdwenen paarden… dan ben ik ook blij dat ze hier echt achter het huis staan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:38

boemel schreef:
Ja, heel akelig.
Er zat een paard bij van 24. Wat moeten ze ermee, zul je denken hè

Weiland ertegenover heeft diezelfde eigenaar 2 jaarlingen staan, die stonden er net nog. Zullen ook moeilijker te laden zijn.

Er reed van de week wel opvallend langzaam aan een blauwe Ierse oudere vrachtwagen door de straat van een kennis van die op te route ertussenin woont. geen idee of die daarmee iets te maken heeft

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:41

Ik werk 36 uur (de ene week 40 en de andere week 32), maar regelmatig nog wel iets meer (er wordt dan extra werk gevraagd en de extra tijd kun je dan later opnemen. Alleen leert de praktijk dat het dan vaak een hap en een snap uurtje is, omdat het niet uitkomt). Gelukkig wel grotendeels vanuit huis, anders had ik ook geen paarden aan huis gewild. Mijn partner heeft een eigen bedrijf en werkt zo’n 50 uur per week (is meestal rond 18.30 thuis). Het volledige huishouden (zou heel graag een schoonmaakster willen) en de paarden zijn voor mij, al springt hij af en toe wel bij en wordt hij steeds handiger met de paarden. Veel tuinklussen doe ik (hij is allergisch voor de meeste sappen van planten die vrijkomen bij snoeien), maar maaien doet hij dan weer. En natuurlijk allerhande klussen in en om huis, veel doen we samen, maar er zijn ook dingen die ik echt niet kan (elektra enzo). En aangezien hij graag een trekker wilde (is een .Ford 3000 geworden), mag hij bakslepen :D En de andere beesten doe ik ook grotendeels (twee katten, drie kippen en een hond). Druk, maar ik zou niet anders meer willen.

Rare actie om zulke oude paarden te jatten. Wat moet je er mee? En vooral ook, wat moet je met je tengels aan de dieren van een ander?!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:26

Hoi, sorry even afwezig geweest door alle drukte van verbouwing, paarden en gezin, en medisch gaat het niet zo lekker. Maar probeer graag weer aan te haken en mee te kletsen (en bij blijven)

Mooie trekker hoor Lynn.

KarindeB lekker in Schotland, mooi sfeer plaatje!

Ik zag het op de socials voorbij komen van het verdwenen paard, bizar en akelig! Ook als het zo dichtbij is, eng hoor.

De paarden doen het echt heel goed, fijne stabiele kudde hebben we zo.
Mijn paard hebben we nu paar keer gehangen met zadel, ze pakt het echt heel goed op.

Afbeelding

Millie de jaarling gaat super goed, en mijn dochter is on fire met haar pony qua rijden. Zo leuk hoe de twee samen groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben een oude Kubota b7000 op diesel. Mijn man ging vorige week de bak slepen len heeft de dieseltank leeg gereden. Wat je schijnbaar dus nooit moet doen want dan komt er lucht in de leidingen. Kregen hem dus na vullen niet meer gestart. De volgende dag rondgevraagd en lucht uit de leidingen laten lopen waarna die het weer deed. Zo zullen we vast wel tegen meer dingen aanlopen, al doende leert men zullen we maar zeggen haha.

Ik werk 24u op locatie, drie dagen achter elkaar. In die dagen stapelt het huishouden zich altijd flink op moet ik zeggen pff.

Een paar weken geleden heeft zich een eenden echtpaar gevestigd in onze vijver. Ze zijn heel gezellig, en staan regelmatig voor de deur te wachten bij ons >;)

Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:56

Fijn ding LN! Daar ga je veel plezier van hebben denk ik.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst greendragon. En Joyce ook!

Karin geniet ervan in Schotland.

Verschrikkelijk, wie doet zoiets? Ben blij dat mijn paard en pony's niet bereikbaar zijn voor vreemden.

Ik werk 28 uur, maar afgelopen week 40 en dat is icm de pony's, paarden, huishouden en dochter wel wat uitdagender idd. Dan merkt vriendlief ineens hoe het is als hij eens de mest weg mag brengen etc :')

Ik had het laatst over picasso zn stalmaatje die gek werd als ik hem eruit haal. Vandaag heb ik het derde paard in Picasso's stal gezet en de ander was een stuk rustiger :+

En dan nog iets... onze merrie heeft al vanaf geboorte een navelbreuk, wilden we toentertijd laten opereren maar was zo klein dus dierenarts achtte het niet nodig. En nu heeft ze een dikke bult onder haar buik precies op die plek, zagen we gisteravond. Geen koorts, het formaat blijft constant en ze heeft geen pijn maar bel morgen meteen de kliniek. Fingers crossed dat dit met een sisser afloopt. Mijn one and only merrie <3

Het vierspan ging dit weekend aanzienlijk beter, meteen ook onze kleurenmix: roodschimmel, appaloosa zonder stippen, 1 zweetvos en 3 gewone vossen.
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:00

Waar beregenen jullie de bak mee? En dan bedoel ik met wat voor sproeier. Ik heb helaas alleen leidingwater tot mijn beschikking, aangezien de sloten rond ons perceel inmiddels zo goed als droog staan. Sinds de bak er ligt is het nog niet eerder zo lang, zo droog geweest en het stuift inmiddels behoorlijk.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 06:15

Sterkte KK.
Leuke foto’s, jaarling is knap! En je jonkie ook, tof dat ze het zo goed oppakt.

Wat heftig en naar van die 3 verdwenen paarden.

Fijn dat paard stuk rustiger is zo LP.
Jakkes, dat is eng opeens zo’n bult daar. Hopelijk valt t mee…Hoe oud is ze nu?
Stoer hoor zo met 4 op pad, leuk om te zien.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:05

Happinez schreef:
Karin_deB schreef:
Weinig paardenupdates hier.
Schotland is een plaatje :D

[ Afbeelding ]

<3
Heb je er een beetje mooi weer bij ?
Lijkt mij echt super om ook nog eens heen te gaan.

Ja zon en 16-19 graden.
Ik was helemaal voorbereid op regen en kou dus dit is ff schakelen :')
Ik had iig minder warme kleding kunnen pakken, dat had een berg gescheeld qua ruimte in mn backpack :')

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:15

Hebben jullie toevallig tips, ik heb een spuit plaats net rubberen tegels erop, die ook onder de speeltuiniggen, alleen dan een stuk ruwer, ik krijg ze gewoon niet schoon op een makkelijke manier. Iemand hier toevallig de trick?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:19

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 10:31

Sorry de reactie van hond was even een snelle reactie.

Nou zaterdag dus kennis gemaakt. En we waren beide gelijk weg van haar. Tijdje zitten kletsen met fokker van onze hond en diegene waar ze nu is voor opvang.

Weet niet meer wat ik hier al verteld heb maar het verhaal zo kort mogelijk.

Fokker van onze springer Juul had een berichtje op instagram geplaatst dat een lief eigenwijs meisje op zoek is naar een gouden mandje. Ons sprak de foto gelijk aan, daarna de info gelezen en we hebben beiden zoiets van ja leuke hond. Sally (hond waar het om gaat) is van een vriendin van fokker van Juul, niet gefokt door haar maar een van de reuen is wel de vader. Zoektocht naar nieuw huisje was ingezet door de duitse fokker en door fokker van Juul. Na onze reactie belde ze eigenlijk al snel met ons. Ze hadden al contact met een duitse familie blijkbaar, deze moesten nog doorgeven of ze zaterdag konden komen. Maar ze wilde ons heel graag reserve houden.

Ondertussen heeft fokker Juul met haar vriendin overleg gehad. Ze had toch graag dat Sally in Nederland zou blijven en op basis van de informatie voelde wij ook als een goede plek aan. Dus wij kregen een appje de dag later dat we eerste keuze waren geworden en of we zaterdag kennis wilden komen maken. Nou echt wat een knapperd. Voor hun was het eigenlijk al duidelijk gelijk, keuze was bij ons. Nou dat was nog nooit zo snel beklonken.

Ben erg benieuwd hoe onze hond op haar gaat reageren, hij heeft vaak de tijd nodig om wat te ontdooien. Maar de eerste reacties naar elkaar aan de lijn geeft goede hoop. Ze moet helaas weg omdat het baasje terminaal is, maar ze heeft mij op facebook toegevoegd zodat ze haar nog kan volgen zolang ze heeft. Tevens krijg ik een hele bups met volgers erbij welke graag Sally willen blijven volgen. Deze week dus het huis in orde maken voor een tweede hond er weer bij.

Bijleesmodus weer aan:
Aatrox die van de stal doe ik met hogedruk reiniger. Zijn idd geen prettige dingen om mooi schoon te houden.

Karin fijne vakantie, Schotland lijkt mij zo mooi.

Lys_PPA hopelijk een kleinigheidje met die bult. Nooit fijn als ze iets hebben.

Moska hier hebben we een haspel, maar goed die gaat op de waterpomp. Maar ik vind het toch iets makkelijker om de losse sproeier te pakken (stuk minder zwaar) en die heeft een fikse straal en kan ik met twee keer neerzetten klaar zijn.

Kletskoekje sterkte met de gezondheid, fijn dat paardjes het zo goed doen. Leuke eendjes.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:50

Ja, zoiets zoek ik eigenlijk ook. Iets wat ik kan verplaatsen. Dan kan ik het weiland ook doen (ligt meteen naast de bak/stal). Heb wel een wateraansluiting in de stal (daar hangt nu 35 meter tuinslang op een haspel). Zag bij bol wel een Gardena sproeier, maar die had zulke slechte recensies dat ik op voorhand zonde van de 80 euro vond.

T.z.t. zouden we kunnen kijken naar beregenen met grondwater (bron slaan, grondwater zit niet al te diep hier). Zit geloof ik wel een hoop ijzer in, gezien de kleur van het water in de sloten hier, maar dat maakt voor onze bak niet uit en de paarden drinken kraanwater.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:03

Ik zou wel even kijken hoeveel sproeiers je nodig hebt Moska. Met de kraanwater druk ga je het met twee sproeiers in het midden niet redden denk ik. Wij hebben een zware pomp (van de eb en vloed bak) die we ook gebruiken om te sproeien in de weides met twee sproeiers die red net aan 20x20 meter per sproeier maar daar zit dus echt flink druk/water op. Ik denk dat je met kraanwater dan al gauw best veel sproeiers moet zetten om de oppervlakte van de bak te redden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:25

Dat is nog wel een goede om rekening mee te houden. Op zich mogen we niet klagen over de waterdruk achter het huis, de tuinslang sproeit ook rustig een meter of tien ver, maar of dat genoeg is voor een sproeier in de bak durf ik niet te zeggen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:36

Afbeelding

Even een reactie op dit bericht. Ik zou kijken of ik aan elke kant een box zou kunnen maken en dan dus in de achterwand ook een deur naar buiten. In principe zou ik de hele schuur gewoon open houden als loopstal. Maar als het dan moet kun je er dan wanden tussen zetten. Bijvoorbeeld door H profielen (paal in het midden) en dan elementen van bijvoorbeeld betonplex die je er tussen kunt schuiven. Of simpelweg stroomdraden om de twee ruimtes van elkaar te scheiden. Dat kan handig met van die haspels of elastische draden. Als je dat bij beide 'boxen' doet houd je een midden ruimte over waar je via de zijdeur bij kunt zodat je beide gemakkelijk in 1 keer kunt voeren etc. als je het wel permanent zo neet zet zou ik voer rekken als scheidingswanden plaatsen en het midden stuk gebruiken om het hooi neer te leggen dat ze kunnen eten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:59

Ff druk, dus reageer op t water.

We hebben toen iemand aan huis laten komen voor een waterplan. Volgens mij hebben we het over 6 of 8 pop-up sproeiers op de rijbakpalen gehad.

In i.i.g. was onze pomp niet krachtig genoeg en moesten we een krachtigere pomp nemen.

We zijn uiteindelijk met en en vloed systeem gaan werken. Daar was de pomp wel sterk genoeg voor.

Later wilden we het puntstuk verleggen en toen hebben we een krachtigere pomp gekocht, zodat gewoon alles gelijktijdig kan (rijbak, wei. Tuin)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:00

Even een mijlpaal moment. Natuurlijke schaduw op de track midden op de dag! Nog niet genoeg. Maar we gaan de goede kant op!
Afbeelding

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:04

Malenka schreef:
[ Afbeelding ]

Even een reactie op dit bericht. Ik zou kijken of ik aan elke kant een box zou kunnen maken en dan dus in de achterwand ook een deur naar buiten. In principe zou ik de hele schuur gewoon open houden als loopstal. Maar als het dan moet kun je er dan wanden tussen zetten. Bijvoorbeeld door H profielen (paal in het midden) en dan elementen van bijvoorbeeld betonplex die je er tussen kunt schuiven. Of simpelweg stroomdraden om de twee ruimtes van elkaar te scheiden. Dat kan handig met van die haspels of elastische draden. Als je dat bij beide 'boxen' doet houd je een midden ruimte over waar je via de zijdeur bij kunt zodat je beide gemakkelijk in 1 keer kunt voeren etc. als je het wel permanent zo neet zet zou ik voer rekken als scheidingswanden plaatsen en het midden stuk gebruiken om het hooi neer te leggen dat ze kunnen eten.

Bedankt voor het meedenken!! Vanavond komt de metselaar/timmerman om mee te kijken. Het plan is nu om te kijken of we de helft van het dak recht kunnen trekken en de muur die er nu zit eruit halen en opnieuw te metselen. Dan is die muur hoog genoeg om aan die kant boxen te plaatsen met een luik door de nieuw gemetselde muur naar buiten. Dan hebben we binnen zo’n 2 meter looppad vanuit de stal en is er binnen nog ruimte om de wasplaats enz. Te maken. Vanavond spreken we vooral door wat deze aanpassing kost, dan hoeven we ook niet een nieuwe stal te bouwen (+geen vergunning nodig wat top zou zijn)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:11

Dat zou een mooie oplossing zijn, Mettee :j

Iets heel anders, maar hier is toch vast iemand die met (jonge) kinderen en paarden het huis heeft verkocht? Hoe doe je dat?

Ik ben al dagen beroerd (grieperig en daarbij extreem maagzuur/misselijk), waardoor de nachten lang zijn en het knapt niet op. Lang leve het zwanger zijn. :roll: Daardoor denk ik over de gekste dingen na.

Ik weet hoe het is om een huis te verkopen als je paarden hebt, maar ook niet helemaal, want ik kon ze toen gewoon in de zomerwei laten. Vond het toen al een gedoe met alles schoonmaken, schoon houden en zelf weg moeten (hond mee e.d.).
Stel dat we dit huis ooit zouden verkopen, dan weet ik echt niet hoe ik alles gelijktijdig strak zou moeten hebben. Er leven immers gewoon paarden, honden, katten, de kinderen en alles gaat door. Ik denk dat ik een heel leger aan hulp zou moeten inschakelen om alles op een bepaald moment strak gemaaid, gesnoeid, geveegd, gesleept, gepoetst en opgeruimd te krijgen. Anders is er op een plek weer een chaos ontstaan als een andere plek spik en span is. Maar misschien ben ik een pieperd die de zaakjes niet op orde heeft. :P