[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:05

Met deze temperaturen kun je best al wel zaaien hoor. Ik houd meestal de boeren een beetje aan en ik zag dat bij de meeste vorig jaar de aardappelen etc al de grond in zijn gegaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:28

Ja ik hou meestal de laatste nachtvorst aan. Nu weet je nooit wanneer het echt voor het laatst is. Maar eind maart ga ik de weersvoorspellingen in de gaten houden en die waren nu wel erg mooi.
Enige nadeel is dat je nu even water moet blijven geven omdat het niet regent. De grote strook gaan we eind mei doen. Dan heb ik hulp. Wel handig met 70 meter lange strook. Die moet nog gemaaid worden. Met bosmaaier, dan kort met de motormaaier, frezen, gras wegharken, nog een keer frezen, zaaien, water geven. Dan de insectenhotels vervangen en een nieuwe maken met pallets. Dan is hulp wel handig :))

Gaan er hier nog mensen naar Equiday?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:50

Hoe deed jij dat ook alweer met het karton? Kort maaien, karton erop, potgrond erop (hoeveel?), inzaaien? Ik heb nog wat mengsel liggen en zonnebloemen gekregen, maar weet zeker dat dat in het gras of tussen de brandnetels niks gaat worden :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:19

Ja je ziet ons langskomen op Equiday.
Ik kom wat kruidenmengsel voor zandgrond halen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:42

Hilary schreef:
Hoe deed jij dat ook alweer met het karton? Kort maaien, karton erop, potgrond erop (hoeveel?), inzaaien? Ik heb nog wat mengsel liggen en zonnebloemen gekregen, maar weet zeker dat dat in het gras of tussen de brandnetels niks gaat worden :+

Kort maaien, karton erop, ongeveer 10cm potgrond erop, zaad erop en een beetje in de grond wrijven, klein laagje er overheen zeg maar. Max een cm of minder. En dan water erop. Zolang het niet regent om de dag water geven. En dan gaat het vanzelf groeien.

Belker schreef:
Ja je ziet ons langskomen op Equiday.
Ik kom wat kruidenmengsel voor zandgrond halen.

Leuk! Hoeveel gram wil je? Dan leg ik wat voor je apart. Geen idee hoe het gaat verkopen. Maar stel dat het stormloopt, dan heb je zeker weten iets :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:04

Top, dank je!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:08

Daihyo schreef:
Kort maaien, karton erop, ongeveer 10cm potgrond erop, zaad erop en een beetje in de grond wrijven, klein laagje er overheen zeg maar. Max een cm of minder. En dan water erop. Zolang het niet regent om de dag water geven. En dan gaat het vanzelf groeien.

Hoe dik de laag compost die je gebruikt?

Ik kom ook naar Equiday!!! *\%/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:15

Compost maar een dun laagje. Zijn extra voedingsstoffen. Hand dikte ongeveer. En daarop dan de potgrond. Maar kan ook zonder compost. Potgrond groeit het makkelijkste (veel voedingsstoffen). Tuinaarde bevat minder voedingsstoffen en dan zou ik wel compost toevoegen of mengen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:49

DJZ schreef:
Zo snel als het kan gaan... Vrijdag bij een locatie wezen kijken, waar bekende van mij de plek nu huren. Ze gaan er weg per 1 april, dus dit kwam vrij. 4 stallen, opslaghok, om en nabij 2 hectare gras en een rijbakkie. 3 huizen verderop zit mijn hooiboer :)) We zijn een prijs overeen gekomen en hij stelt nu een contract op en dan zou ik per 1 april al kunnen verhuizen :wow:
Ik mag er geen PP van maken, maar dat maakt niet heel veel uit. Het is kleigrond, dus dan zou er ook heel veel moeten gedaan worden, voor het goed is.. En eigenlijk wilde ik zo ie zo al meer gras voor de paarden :)

Ga je in zevenaar huren? Richting de dijk?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 02:42

Hutcherson schreef:
DJZ schreef:
Zo snel als het kan gaan... Vrijdag bij een locatie wezen kijken, waar bekende van mij de plek nu huren. Ze gaan er weg per 1 april, dus dit kwam vrij. 4 stallen, opslaghok, om en nabij 2 hectare gras en een rijbakkie. 3 huizen verderop zit mijn hooiboer :)) We zijn een prijs overeen gekomen en hij stelt nu een contract op en dan zou ik per 1 april al kunnen verhuizen :wow:
Ik mag er geen PP van maken, maar dat maakt niet heel veel uit. Het is kleigrond, dus dan zou er ook heel veel moeten gedaan worden, voor het goed is.. En eigenlijk wilde ik zo ie zo al meer gras voor de paarden :)

Ga je in zevenaar huren? Richting de dijk?

Nope, in Duivens broek :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:35

Daihyo 25 gram droge grond.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:42

Hou ik die apart +:)+

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:19

Hoooi, ik ben nieuw hier! Ik huur nu sinds een jaartje een stukje grond waarop al een grote stal stond en 1 omheining. Hiervan heb ik beetje bij beetje mijn eigen paddock paradise gemaakt.
Op het stuk grond langs de weilanden lag al zand dit heb ik in gebruik als track, het is super lang en breed. Maar het zand wat er ligt is onwijs zwaar. In de winter is het prima door de regen wordt het stevig, blijft goed droog en begaanbaar. Maar in de zomer wordt het zo droog dat mn paard er echt hele banen in trekt. Dit is natuurlijk niet goed voor zn benen dus met echt droog weer sluit ik hem af en hebben ze alleen het eerste stukje als "zandpit" Maar ik vind dus dus heel jammer van de ruimte en nu kan ik de track niet mooi door laten lopen.
Wat zouden jullie doen om dit op te lossen? Aangezien ik het huur wil ik er niet heel veel geld aan kwijt zijn. Een sproeisysteem is mogelijk maar ook niet erg milieuvriendelijk om zoveel te gaan sproeien.
Kan kijken om hem te laten rollen maar ik ben bang dat dit niet veel uitmaakt om het zand gewoon niet stabiliseert.
Grond omkeren is ook niet mogelijk aangezien dit zand dus meer dan een meter hoog ligt, ze hebben het gebruikt om de boel flink op te hogen.

Ik heb het geprobeerd wat vol te laten groeien op deze plekken is het iets steviger maar ze lopen nog steeds banen er omheen en wat veel gebruikt wordt verliest ook de begroeiing.
Ik heb ook geprobeerd wat overtollig zand weg te halen in de hoop dat dat het wat steviger zou worden maar ook dit maakte niks uit. Dit maakte alleen maar plek voor water om te blijven staan.

Foto's zijn van een paar maandjes geleden begroeiing is nu al weer een stuk minder en hier was het zand nog nat. Het lijkt nu meer op een strand haha

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:55

Afbeelding

Hier een hoek de vervelend was om te maaien omgetoverd tot bloemenborder in spe. 6 kruiwagens eigen mest en 3 grote zakken potgrond als bovenlaag. Op naar heel veel bloemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:10

hebben de paarden dan toegang tot die hoek of zet je dit op een manier af?

Op het stukje waar ik vorige winter noodgedwongen een mesthoop moest maken, gaan we een stukje moestuin maken.

Zodat we deels eigen groentjes kunnen verbouwen voor de kippen en cavia's en ev ook voor onszelf als het voldoende oplevert. De restjes mest hebben we opengetrokken.

Hoe begin ik nu?

Wat we graag zouden hebben:

- sla, radijsjes, pompoen, courgette, eventueel wortels en boontjes?
Wat groeit gemakkelijk en is geschikt voor kippen en cavia's?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:18

Sla is niet geschikt voor cavia’s. Dan zou ik eerder voor andijvie kiezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:19

belle_boef schreef:
[ Afbeelding ]

Hier een hoek de vervelend was om te maaien omgetoverd tot bloemenborder in spe. 6 kruiwagens eigen mest en 3 grote zakken potgrond als bovenlaag. Op naar heel veel bloemen.

Mooi hoekje zo! Wat ga je zaaien? Kruiden of bloemen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:23

Daihyo schreef:
Sla is niet geschikt voor cavia’s. Dan zou ik eerder voor andijvie kiezen.

maar wel voor kippen, die zijn er verzot op. en sla is het enige wat ik al gemanaged heb om te laten groeien :+

Andijvie is ook een goede, in België kennen we dat niet zo goed eigenlijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:11

@duhelo. Het is nu een stukje in de weide die dit jaar niet begraasd gaat worden. Dit jaar komen ze er niet bij. Maar tzt. Wordt het of afgezet met een draadje of hij verdwijnt weer.

@daihyo waarschijnlijk een combi. Ik heb vanalles liggen. Moet even zien wat er mooi bij elkaar past. Evt. Zet ik er nog een berk of treurwilg bij in die daar verder kan groeien. Die heb ik nog te over in potten. Maar dat kan later ook nog wel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:36

Negeert rode letters... :Y)

Wat een rust hier! Iedereen enorm buiten aan het klussen met dit mooie weer?

Wij zijn lekker bezig geweest en nu eventjes klaar met grote klussen. Nu ben ik aan het broeden op nieuwe ideeen. Laatst zijn er foto's gemaakt met een drone, supergaaf!

De schuur voor de paarden, ongeveer de helft wordt gebruikt als inloopstal.
Afbeelding

Dat ziet er aan de achterkant zo uit. De bestrating ligt er nog niet zo heel lang, daar ben in enorm blij mee want deze winter hoefde ik voor het eerst niet meer kruiwagens door de natte zooi om bij de mesthoop te komen. :D
Afbeelding

De ene helft van het stuk voor de paarden. Ze kunnen 24/7 in de bak. Het gras is alleen in de zomer deels beschikbaar. In de zomer is het graspad open, zodra het te nat wordt gaat dat dicht. Is wel een leuk lusje waar ze graag gebruik van maken.
Afbeelding

En de grote track, die is jaarrond beschikbaar. Het pad in het midden ligt er nog geen jaar. Deze winter heb ik op de cirkel 2 takkenrillen gemaakt. Eentje gevlochten (veel werk :wow: ) en eentje met vrij dunne takken. Het is echt heel leuk geworden vind ik zelf. Langs de track heb ik aan 1 kant van alles aangeplant, dat moet een haag gaan worden in de toekomst. Misschien heb ik volgende winter zin om planten langs de andere kant neer te zetten. Ik zie wel.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:05

Oh dat is leuk! Wij hebben ook een drone liggen. Nog nooit gebruikt. Toch maar eens doen :D
Ziet er mooi uit zo van boven.

Hier zijn we aan het opruimen. Laatste stuk is erbij getrokken. Zomaar weer 35x5m erbij. Wat stroken gezaaid, dat komt mooi op.
Het gaat zijn gangetje. Ook wel eens lekker :j
Noura is aan het werk. Heeeeeele kleine stapjes, maar gaat super goed. Ximo is ook aan het werk met de verzorgdames. Die gaat het tuig in. Hij vindt alles zo leuk. En Jim geniet lekker van zijn pensioen. Had pas wel weer echt een slechte dag. Dan ben ik alweer her scenario inslapen aan het overdenken. En dan ineens gaat het dan weer prima. Slecht voor mijn stresslevel. Maar nu doet hij het dus weer goed en geniet ik volop van hem. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oprit maaien :))
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:47

Hier iemand ervaring met stukjes verharden met oude dakpannen? Ongeglazuurde

Gaat om stuk dat ook toegankelijk moet blijven v tractoren dus daar zijn mijn biggen roosters geen optie.
Ik dacht misschien 1 van de twee bandensporen ermee vullen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:08

Ik zie alleen maar ellende van verharding met puin. Meeste paarden lopen daar niet goed op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:29

Dakpannen breken best snel. Dat zou ik ook niet aandurven als er ook paarden op lopen. Gebroken puin zou wel kunnen als je dit goed aantrilt.
Of van die grastegels of betonnen varkensroosters? Met een laagje zand erop prima te doen voor paard en zwaar materieel.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:56

Hoi hoi

Ik ga in mijn eigen weide ook een mini track maken voor mijn shetten.
Mijn vraag aan jullie is hoe breed moeten de paden zijn voor 2 mini's?